E–commerce – jak zacząć? Jak stworzyć sklep internetowy?

W ostatnich latach istotnym trendem, który ciągle przybiera na sile, jest handel elektroniczny, czyli e-commerce. Jak rozpocząć tego typu działalność (sprzedaż online)? Jakie wymogi muszą zostać spełnione, by e–handel był zgodny z prawem? Które formy marketingu elektronicznego będą pomocne w budowaniu silnej e–marki? Odpowiedzi na pytanie e-commerce – jak zacząć oraz wskazówki jak sobie z tym poradzić znajdziesz w naszym artykule.

Jakie są zalety e–handlu? Najważniejsze powody, by zainwestować w sklep internetowy

E–commerce, czyli sprzedaż i kupno przedmiotów za pośrednictwem internetu, niesie ze sobą szereg korzyści. Aby przejść do analizy jak zacząć prowadzić e-commerce warto prześledzić benefity, jakie ze sobą niesie i zdecydować, czy prowadzenie działalności w ramach e-handlu będzie dla odpowiednie dla Ciebie i Twojego biznesu.

  • Pozwala on m.in. oszczędzić na najmie lokalu usługowego. 
  • Za pomocą e–handlu zwiększeniu ulega też grupa docelowych klientów, którzy nie mieliby szans dotrzeć do sklepu stacjonarnego. 
  • Dodatkowo wiele platform sprzedażowych oferuje liczne udogodnienia, m.in. w postaci automatycznego wysyłania wiadomości e-mail do klientów na różnych etapach procesu zakupowego, gotowych szablonów do stworzenia pierwszego sklepu czy generowania rozszerzonych raportów sprzedażowych.
  • Wreszcie własny e-commerce pozwala nierzadko rozwinąć skrzydła przedsiębiorcom, którzy nie mają jeszcze odwagi czy środków do rozpoczęcia sprzedaży poza internetowej. 
  • Własny sklep internetowy może być też środkiem na uniezależnienie się od zmiennych warunków gospodarczych.

Jak stworzyć sklep internetowy krok po kroku?

Sprzedaż produktów za pośrednictwem internetowej platformy to efekt finalny wielu mniejszych działań. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie „e-commerce – jak zacząć?” trzeba przeanalizować wiele kroków, aby doprowadzić do finalnego sukcesu. Przedstawiamy najważniejsze, które rozwiniemy następnie w kolejnych częściach tekstu. Są to:

  1. Analiza konkurencji i określenie słabych oraz mocnych stron produktu;
  2. Rejestracja firmy i zakup domeny;
  3. Wybór platformy sprzedażowej;
  4. Opracowanie logistyki sprzedaży;
  5. Dobór narzędzi marketingowych.

Sprawdź jak przeprowadzić integrację sklepu internetowego z hurtownią.

E-commerce – jak zacząć?

Analizuj konkurencje

Powodzenie e-commerce zależy w dużej mierze od dokładnego określenia, kto będzie Twoim klientem. Przydatne będzie także znalezienie niszy dla produktu i wyłonienie jego unikalnej cechy (USP – Unique Selling Proposition). Zastanów się również nad słabymi i mocnymi stronami swojej oferty. Pamiętaj też o tym, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki konkretny problem rozwiązuje Twój produkt. A może stwarza on nowe możliwości i ułatwia czy uprzyjemnia codzienne życie? Prześledź, jakie aspekty produktów podkreśla Twoja konkurencja i na czym bazuje jej strategia marketingowa

Zarejestruj firmę i kup domenę

Uruchomienie sklepu internetowego nie będzie możliwe bez rejestracji firmy – jako jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki cywilnej. Sklep internetowy wymaga numeru PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Wykupiona domena powinna odwoływać się do charakteru działalności. Pamiętaj, by adres sklepu nie był trudny do zapamiętania, a wręcz przeciwnie – dał się szybko przywołać. Na koniec sprawdź, czy wymyślona przez Ciebie nazwa jest dostępna, np. poprzez giełdę domen.

Wybierz platformę sprzedażową

Najpopularniejszym rozwiązaniem są platformy SaaS. Za określoną opłatę abonamentową użytkownik zyskuje dostęp do wszechstronnych opcji (m.in. hostingu domeny), a często także do pomocy technicznej. Za własną stroną internetową (e–sklepem) przemawia opcja skonstruowania całej witryny z pomocą przygotowanych wcześniej – i niekiedy sprzedawanych oddzielnie – modułów. Warto zadbać o to, by poruszanie się po stronie było intuicyjne (zadbaj o UX – User Experience), na co składa się m.in. funkcjonalny koszyk, przejrzysta struktura sklepu, składanie zamówienia jako gość, łatwe wyszukiwanie sprzedawanych rzeczy czy szeroki wybór metod płatności online. Przemyśl też wygląd mobilnej wersji strony.
Alternatywą są takie marketplace (internetowe platformy sprzedażowe gromadzące wielu sprzedawców) jak Allegro, eBay czy Amazon. Minusem korzystania z takiego rozwiązania jest konieczność zapłacenia prowizji, natomiast w zamian otrzymujesz dość wysokie pozycjonowanie w wynikach Google.

Przeczytaj także, czym jest SXO.

Opracuj logistykę sprzedaży

Pomyśl również o sposobie realizacji i dostarczania zamówień do Twoich klientów. Czy sam zajmiesz się magazynowaniem produktów, a może zlecisz to zadanie firmie zewnętrznej? Zastanów się, czy najlepszą opcją nie będzie model dropshippingu, czyli sprzedaży bez uprzedniego zakupu towaru, co pozwala uniknąć ryzyka bezsensownego utopienia środków.

Nie zapominaj o marketingu

Kiedy techniczne aspekty własnego sklepu internetowego już za Tobą, czas zadbać o marketing oraz wizerunek marki. Analizuj zachowania klientów na stronie – na które fragmenty witryny zwracają uwagę od razu, gdzie się gubią, ile czasu spędzają w obrębie witryny, jak na nią trafili itp. Do tego celu możesz wykorzystać wiele narzędzi analityki internetowej, jak na przykład mapy cieplne oraz Google Analytics. 

Rozgłaszaj sam fakt, że sklep już powstał, umieszczając linki w mediach społecznościowych swojej marki. Optymalizuj działania poprzez marketing automation, który również wpływa pozytywnie na personalizację komunikatów kierowanych do klientów. Skup się zarówno na płatnych reklamach, jak i długofalowych działaniach (współpracuj z influencerami oraz ambasadorami marki, pisz newsletter, twórz webinary promujące biznes czy postaw na SEO) – to doskonały początek każdego e–commerce. 

W momencie, gdy rozwiniesz swój biznes, możesz również zastanowić się nad powoływaniem nowych działów i teamów wspierających Twoje działania, jak przykładowo zespół wsparcia sprzedaży.

Porady ekspertów

Z perspektywy SEO bardzo ważne jest, aby już na wczesnym etapie planów związanych z uruchomieniem sklepu internetowego skorzystać z narzędzi, możliwości i wiedzy, którą posiadają specjaliści SEO. Konsultacja SEO już na etapie planowania sklepu internetowego może znacznie ograniczyć przyszłe koszty, które trzeba byłoby ponieść, na przykład inwestując w techniczne modyfikacje serwisu, dostosowując go do wymagań Google. Pomocne w walidacji pomysłu na e-commerce mogą być również dostępne dane dotyczące konkurentów oraz fraz kluczowych. Informacje uzyskane podczas takich analiz mogą być bezcenne w kontekście ewentualnego potencjału biznesowego do wykorzystania.

Tomasz Klusek, SEO Manager

Od strony strategii marketingowej, mogę przypomnieć o odpowiednim planowaniu działań marketingowych. Często właściciele sklepów internetowych bardzo mocno skupiają się na działaniach performance, mając nadzieję na natychmiastowy i zadowalający zwrot z nakładów na reklamę. Do długofalowego sukcesu potrzebujemy jednak też działań budujących świadomość marki. Celem takich działań jest pojawienie się w myśli klienta od razu, gdy pomyśli o sprzedawanym przez nas produkcie. Bez działań budujących znajomość brandu wśród klientów możemy dojść do sufitu w działaniach nastawionych tylko na sprzedaż. Oczywiście jest bardzo dużo dostępnych i popularnych form marketingu mających na celu wypromowanie naszej marki. Oprócz kampanii zasięgowych w serwisach powiązanych tematycznie takich jak na przykład Youtube, czy kampanii Display, warto pomyśleć o dzieleniu się wiedzą na serwisach społecznościowych i oprócz przypominania o sobie klientom, pokazać się również w roli eksperta.

Piotr Grabarczyk, Digital Strategist

Sprawdź również, czym jest green e-commerce oraz jak prowadzić kampanie produktową Google Ads.

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *