Analityka internetowa

Obserwuj nas:
DATA & WEB ANALYTICS

Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie danych

Właściwie wdrożona analityka internetowa pozwoli Ci zrozumieć Twoich klientów i ich zachowania. Możesz poznać kanały, które generują największy ruch, zlokalizować przyczyny utraty potencjalnych klientów, analizować wyniki testowanych rozwiązań i wiele więcej. W MBridge oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie web analityki – od wdrożeń, analiz i raportów, aż po rekomendacje strategiczne i szkolenia. Dzięki temu uzyskasz pełen wgląd w kluczowe dla Twojego biznesu dane i na ich podstawie możesz go rozwijać z sukcesem. 

Dla kogo pracujemy nad analityką?

Analityka dla e-commerce

Wdrażamy zaawansowane rozwiązania analityczne dla sklepów internetowych dowolnej wielkości. Nasze działania dotyczą m.in. technicznej analizy witryny, zachowań Twoich klientów i optymalizacji ścieżki zakupowej. Dzięki temu możesz korzystać z danych, które pomogą Ci poprawić widoczność Twojego sklepu, zwiększyć konwersję, zredukować liczbę porzuconych koszyków oraz zoptymalizować koszty kampanii reklamowych.

Analityka dla B2C i B2B

Realizujemy działania analityczne dla sektora B2C i B2B, koncentrując się na analizie witryny oraz prowadzonych działań marketingowych. Dzięki temu możemy identyfikować źródła najbardziej wartościowych klientów, optymalizować customer journey oraz rekomendować zmiany w zakresie UX oraz CRO. W ramach współpracy dostarczamy szczegółowe analizy w wygodnej formie wizualnej oraz strategiczne rekomendacje dotyczące wdrożeń, które mogą przełożyć się na wzrost efektywności uruchamianych kampanii oraz generowanie wysokiej jakości konwersji.

Analityka dla wydawnictw i NGO

Współpracujemy z wydawnictwami, magazynami i fundacjami o wielu profilach, które tworzą własne publikacje. Nasze rozwiązania analityczne pozwalają w pełni zrozumieć preferencje czytelników, zidentyfikować najpopularniejsze treści oraz optymalizować strategie dotyczące wzrostu świadomości, ruchu i content marketingu. Dzięki danym możesz podejmować działania, które pomagają budować lojalność Twoich odbiorców oraz docierać do zupełnie nowych grup docelowych.

Analityka dla Twojego biznesu

Wdrażamy rozwiązania, tworzymy raporty i analizujemy dane, których naprawdę potrzebujesz. Skupiamy się na indywidualnym podejściu do Twojego biznesu i niezależnie od branży, w której funkcjonuje Twoja firma, możemy zaproponować rekomendacje, które pozwolą Ci uzyskać jak najbardziej wartościową wiedzę o Twoich klientach i wynikach. Niestandardowy raport, który zestawia dane z różnych źródeł? Heatmapa Twojego landing page’a? Szkolenie z GA4? Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

Zobacz, kto
nam zaufał.

Jak możemy Ci pomóc?

Zobacz, na czym polega nasze wsparcie.
Obsługa danych dla biznesu

Naszą współpracę rozpoczynamy od audytu i dokładnego zrozumienia Twojego biznesu. Chcemy dobrze poznać Twój zespół oraz Wasze potrzeby dotyczące analityki internetowej. Dzięki temu możemy wdrożyć niezbędne narzędzia, odpowiednio skonfigurować wymagane konta, a następnie w czasie stałej współpracy rozwijać data layer, wprowadzać nowe rozwiązania i platformy oraz dopasowywać działania do zmian w strategii Twojej firmy. Gromadzimy i niestandardowo zestawiamy ze sobą dane, a potem na ich podstawie tworzymy analizy i rekomendacje do wdrożenia w Twojej witrynie.

Zrozumiałe i transparentne raporty

Naszym głównym celem jest dostarczenie Ci danych w formie, która będzie w pełni zrozumiała dla Ciebie i Twojego Zespołu. Nie otrzymujesz od nas tylko ciągu liczb, ale zestaw konkretnych rekomendacji, ponieważ wierzymy, że decyzje oparte na danych przynoszą najlepsze efekty. Zestawiamy dane z niemal każdego systemu, w tym m.in. GA4, Google Ads, GSC, PFG, Meta, Pinterest, TikTok, Ceneo, Bing, Shoper czy Baselinker, a następnie udostępniamy Ci je w raporcie lub dedykowanym dashboardzie LookerStudio, dzięki czemu możesz dowolnie je filtrować, zestawiać i analizować.

Spotkania analityczne

Na cyklicznych spotkaniach razem analizujemy najświeższe dane i planujemy dalsze kroki. To czas poświęcony na głębsze zrozumienie wyników, identyfikację nowych możliwości i wspólną strategię na kolejne etapy rozwoju. Dzięki spotkaniom możemy podejmować lepiej dopasowane decyzje biznesowe i osiągać jeszcze lepsze wyniki.

Rekomendacje strategiczne

Monitorujemy dane, śledzimy zmiany w przepisach prawnych oraz narzędziach, dbając o to, abyś zawsze był krok przed konkurencją. Dzięki aktywnemu podejściu wdrażamy niezbędne rozwiązania, zapewniając Ci pełną kontrolę nad danymi i zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi prywatności danych. Śledzimy także ewentualne błędy w gromadzeniu danych lub potencjalne różnice w zestawach z różnych systemów, aby mieć pewność, że wszystkie ważne dla Twojego biznesu informacje odkładają się we właściwy sposób.

Co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?

KLIKNIJ USŁUGĘ, ABY DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ.
Google Analytics 4

Wdrażamy i poprawnie konfigurujemy GA4, które pozwala w jednym miejscu zbierać i analizować oparte o zdarzenia dane pochodzące z witryn i aplikacji. Dzięki temu poznasz dogłębnie ścieżki Twoich klientów, ich zachowania, źródła generujące największy ruch czy informacje o konwersjach. Oznacza to, że otrzymujesz dostęp do niezbędnych danych, które pomogą Ci zrozumieć, co naprawdę dzieje się na Twojej stronie.


Dowiedz się więcej >

Cookiebot (CMP)

Jako oficjalny reseller w Polsce, wdrażamy Cookiebot by Usercentrics. To platforma zarządzania zgodami na cookies (Consent Management Platform), która nie tylko zapewnia zgodność z aktualnymi przepisami i poprawny cookie baner. Ułatwia także uzyskanie wyższego wskaźnika zgód oraz pomaga zbudować zaufanie do serwisu wśród jego użytkowników, którzy mogą łatwo dostosować swoje preferencje prywatności.


Dowiedz się więcej >

Consent Mode v2

Wdrażamy Tryb Zgody od Google, czyli Consent Mode v2, co gwarantuje zachowanie zgodności z nowymi regulacjami Unii Europejskiej (Digital Markets Act), umożliwia korzystanie z remarketingu w ramach Google Ads oraz ułatwia modelowanie konwersji w GA4.


Dowiedz się więcej >

GTM

Konfigurujemy Google Tag Managera w Twojej witrynie, wpinamy konieczne skrypty śledzące oraz zarządzamy wszystkimi tagami w uporządkowany sposób. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko błędów w śledzeniu użytkowników i gromadzeniu danych oraz zapewniamy łatwy dostęp do analiz dotyczących zachowań na stronie.

Tracking server-side

Wprowadzamy rozwiązania po stronie serwera, dzięki czemu zachowujemy większą kontrolę nad danymi udostępnianymi do zewnętrznych narzędzi, a same dane mogą być dokładniejsze. Wdrożenie rozwiązań server-side pozwala nam także na modyfikowanie oraz wzbogacanie danych, danymi z innego źródła, co przekłada się na szersze wnioski i rekomendacje.

BiqQuery

Pracujemy z dużymi zbiorami danych w ramach BigQuery. Dzięki temu możemy analizować szereg danych pochodzących z różnych źródeł także w ujęciu historycznym. Dla Twojego biznesu oznacza to jeszcze więcej wniosków popartych liczbami, które możesz przełożyć na rozwój swojego biznesu.

CRO

Analizujemy zachowania użytkowników na Twojej stronie i lokalizujemy problemy, które mogą powodować zmniejszoną liczbę konwersji. Na podstawie danych tworzymy rekomendacje, których wdrożenie może pomóc Ci uzyskać więcej kluczowych z perspektywy biznesu zdarzeń i akcji w witrynie.

UX

Tworzymy analizy UX-owe skoncentrowane na intuicyjności obsługi Twojej strony lub aplikacji dla użytkowników. Razem z analizą przekazujemy także szczegółowe rekomendacje dotyczące elementów, które wymagają modyfikacji m.in. w kontekście CRO lub web accessibility.

Heatmapy

Tworzymy tzw. mapy ciepła, opierając się m.in. na scrolltrackingu, clicktrackingu i eyetrackingu. Dzięki temu dowiesz się, jakie obszary na Twojej stronie najbardziej angażują Twoich użytkowników, a które elementy UX i UI wymagają poprawy. W ten sposób możemy wspólnie pracować nad rozwiązaniami, które przełożą się na wyższą konwersję i niższy współczynnik odrzuceń.

Raporty w Looker Studio

Zestawiamy ze sobą dane z różnych systemów - w tym Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, wizytówek Google, BigQuery, Meta, Pinterest, TikTok, Ceneo, Bing, Shoper, Baselinker czy Edrone, a następnie przedstawiamy je w jednym, interaktywnym raporcie w Lookerze. Możemy przygotować dla Ciebie dowolny raport, który integruje kluczowe dla Twojego biznesu dane.

Audyt analityki

Wykonujemy audyty Google Analytics 4, wskazujemy obszary do poprawy oraz pomagamy w poprawnym wdrożeniu dodatkowych rozwiązań. Dzięki audytowi Twój zespół może rozpocząć prace analityczne w uporządkowanym systemie i pełną gwarancją, że dane są zbierane we właściwy sposób.

Audyt kont Ads

Analizujemy aktywne konta reklamowe w Google Ads, Meta Ads i innych systemach pod kątem poprawności konfiguracji i prowadzonych kampanii. W przypadku błędów rekomendujemy określone kroki, które pomogą Ci zoptymalizować budżet reklamowy i zwiększać ROAS. 

Audyt social media

Przeprowadzamy analizę mediów społecznościowych pod kątem komunikacji organicznej i prowadzonych kampanii reklamowych. Weryfikujemy zaangażowanie Twoich odbiorców, zasięgi, działania konkurencji, styl komunikacji, sentyment oraz konta adsowe, a następnie przygotowujemy rekomendacje do wdrożenia.

Audyt SEO

Realizujemy kompleksowe audyty SEO, analizując Twoją witrynę, jej widoczność i pozycje, a także działania konkurencji. Dzięki temu otrzymujesz szczegółowe informacje o obecnej kondycji Twojej strony oraz zestaw wskazówek, które warto wdrożyć, aby lepiej ją pozycjonować.

Audyt treści

Przeprowadzamy szczegółowy audyt contentu dostępnego na Twojej stronie. Sprawdzamy jak performują istniejące treści, weryfikujemy dobór tematów pod kątem search intent i potencjału SEO, analizujemy jakość artykułów oraz koncentrujemy się na szeregu dodatkowych aspektów, w tym analizie linków wewnętrznych, statusach obecnych URLi, grafik, nagłówków Hx i meta danych.

Szkolenia

Przeprowadzamy szkolenia dotyczące analityki internetowej oraz obsługi narzędzi analitycznych. Koncentrujemy się na praktycznych aspektach, dzięki czemu Twój zespół jest gotowy do samodzielnej pracy z danymi i może szybko wdrożyć zdobytą wiedzę w codziennej pracy. To idealny sposób, aby efektywnie pracować nad analityką in-house, co przełoży się na zwiększenie efektywności i osiągnięcie lepszych wyników biznesowych. 

Niestandardowe dane

Jeżeli posiadasz problem z analityką, który wymaga eksperckiego podejścia, z chęcią pomożemy Ci go rozwiązać. W przypadku niekonwencjonalnych zadań wspólnie ustalamy to, czego potrzebujesz i kładziemy nacisk na dostarczenie usług i rozwiązań na miarę Twoich potrzeb.

Chcesz porozmawiać o analityce Twojej strony?

Analityka - składnik sukcesu

Analityka to nie tylko narzędzia i liczby - to klucz do głębszego zrozumienia naszych klientów, rynku i własnego biznesu. Dzięki precyzyjnym analizom i inteligentnym rozwiązaniom, możemy odkryć ukryte wzorce, identyfikować nowe możliwości i podejmować trafne decyzje biznesowe. Nasza praca w dziale analityki to nie tylko zbieranie danych, ale także interpretacja, przekładanie ich na język biznesowy i wspieranie strategii rozwoju firmy. Wierzymy, że analityka jest kluczowym elementem sukcesu każdej organizacji, umożliwiającą podejmowanie świadomych decyzji, maksymalizację efektywności oraz osiąganie przewagi konkurencyjnej. Nasze podejście do analityki opiera się nie tylko na technologii, ale również na ludziach - intuicji naszych klientów, kompetencjach naszych specjalistów i motywacji do odkrywania nowych perspektyw i doskonalenia naszych rozwiązań. W dziale analityki nieustannie dążymy do tego, aby nasze działania przekładały się na realne korzyści dla naszych klientów, wspierając ich w osiągnięciu wyznaczonych celów i sukcesu biznesowego.

Na czym pracujemy?

Dlaczego warto z nami pracować?

NA SERIO PARTNERSKIE

Partnerskie relacje

Pracujemy nad tym, co jest dla Ciebie ważne. Bierzemy pod uwagę Twoje realne potrzeby biznesowe i działania prowadzone w innych kanałach digital.

NIE MAMY UNIWERSALNYCH STRATEGII

Elastyczne podejście

Od gotowych schematów wolimy dostosowane do Ciebie działania. Proponujemy indywidualne rozwiązania, mając na uwadze Twoje cele i realny budżet.

PATRZYMY SZERZEJ

Kompleksowe strategie

Bazujemy na danych, zwiększamy sprzedaż, pozyskujemy leady. Koncentrujemy się na wynikach i możemy wesprzeć Twoją firmę także w innych obszarach digital marketingu.

Zobacz nasze Case Study

Szukasz agencji, która zadba o Twoje dane? Porozmawiajmy!

Wolisz mailowo?

NAPISZ DO NAS NA HELLO@MBRIDGE.PL

Dlaczego analityka internetowa jest tak ważna?

Analityka internetowa pozwala na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych i marketingowych. Dzięki niej da się określić z dużą dokładnością m.in. to, kim są użytkownicy odwiedzający naszą stronę, a następnie wykorzystać te dane do wdrożenia odpowiednich rozwiązań optymalizacyjnych, co może przełożyć się na wyższy współczynnik konwersji. Jakie jeszcze korzyści daje analityka internetowa i dlaczego warto w nią inwestować? Czy branża e-commerce faktycznie nie dałaby sobie bez niej rady?

Czytaj więcej

Czym jest analityka internetowa?

Analityka internetowa jest złożonym systemem, który powinien być uwzględniony w zarządzaniu stroną internetową. Jest potrzebna właściwie każdemu, kto zarabia lub chce to robić w internecie, bo dzięki niej można efektywniej zarządzać dotarciem do potencjalnych klientów oraz sprawniej monitorować zysk z działań marketingowych. Przydaje się nie tylko w branży e-commerce, ale także w przypadku blogów i portali (gdzie celem może być zwiększenie zaangażowania stałych czytelników i ciągłe pozyskiwanie nowych), serwisów informacyjnych (gdzie dzięki analityce można sprawdzić, jakie informacje docierają najszybciej do użytkowników) czy witryn promujących markę (gdzie trzeba zwiększyć jej świadomość i zdobyć lojalność klientów).

 

W analityce internetowej dużą rolę odgrywają daneprocesywiedza i narzędzia – wszystkie są równie ważne, a wartościowych wyników nie uzyska się przy użyciu wyłącznie jednego z elementów. Analityk internetowy gromadzi dane (czyli surowe fakty) o użytkownikach, ich zachowaniu na stronie internetowej, a także ruchu do witryny – przegląda wiele wskaźników i selekcjonuje te, z których „wyłowi” przydatne dla niego informacje. Jak może wyglądać analityka internetowa w przypadku sklepu internetowego, którego grupą docelową są kobiety? Analityk odpowiednio filtruje dane i skupia się przede wszystkim na wizytach czy konwersjach dokonanych przez kobiety, często z konkretnej, ustalonej wcześniej grupy wiekowej. Sprawdza, w jakich godzinach najczęściej dokonują zakupu, co najchętniej kupują, przy pomocy jakich komunikatów reklamowych generują najwięcej wizyt, jakie linki kierowały je na naszą witrynę itp. Innymi słowy: analityka internetowa to proces, który pozwala z nieustrukturyzowanych danych wybrać takie, które stają się przydatnymi informacjami. Analityk, dzięki swojej wiedzy, wyciąga odpowiednie wnioski i może zaproponować konkretną rekomendację oraz wdrożyć działania optymalizacyjne.

 

Aby lepiej zrozumieć, czym jest analityka internetowa, przyda się znajomość tzw. piramidy DIKW (data, information, knowledge, wisdom – dane, informacje, wiedza, mądrość), która obrazuje, krok po kroku, przejście od niewyselekcjonowanych surowych faktów do stanu, w którym wiemy, jakie dane brać pod uwagę, jak je wykorzystać i jakie wymierne korzyści mogą nam przynieść. Przez taki proces przechodzi właśnie analityk internetowy – celem jego działań może być np. poprawienie współczynnika konwersji czy widoczności w wynikach organicznych.

 

Ważne, aby analiza danych odbywała się ciągle, na bieżąco, i właściwie zataczała koło – na jednej rekomendacji i jednej optymalizacji praca się nie kończy. W branży interaktywnej decyzje dotyczące form sprzedaży czy marketingu trzeba podejmować bez przerwy, a stare rozwiązania zastępować nowymi. Analityk, pracując na określone cele, wyznacza KPIs, wizualizuje dane, tworzy raporty oraz śledzi każdy z etapów lejka zakupowego – to proces długofalowy, następujące po sobie rozwiązania optymalizacyjne często mogą się od siebie różnić, ale to właśnie sprawia, że analityka internetowa jest tak istotna: bez niej nie bylibyśmy w stanie określić kierunki zmian.

 

Wspomnieliśmy wcześniej, że analityka internetowa nie obędzie się bez odpowiednich narzędzi, z których warto wymienić następujące: Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console, Ahrefs czy Hotjar.

 

Najpowszechniej wykorzystywanym narzędziem z wyżej wspomnianych jest Google Analytics. Dzięki GA można bezpłatnie monitorować ruch na całej witrynie i w podstawowym zakresie przeanalizować stronę internetową pod kątem oczekiwań użytkowników. Zawiera takie wskaźniki jak: sesje, odsłony, współczynnik odrzuceń (inaczej bounce rate), wskaźnik CTR czy wskaźnik konwersji. Oprócz tego, dzięki funkcjonalności tagowania adresów URL, pozwala śledzić kampanie reklamowe, a także oferuje szczegółowe raporty, zawierające wybrane wymiary.

Podstawą analityki internetowej są dane, które gromadzimy. A ściślej – musimy zadbać o to, aby były zarówno poprawne, jak i istotne biznesowo. Z tego powodu współpracę z klientem rozpoczynamy od audytu Google Analytics, dzięki któremu jesteśmy w stanie znaleźć błędy w implementacji i konfiguracji narzędzia, a także zaproponować nowe funkcjonalności. To sprawi, że praca z danymi będzie efektywniejsza.

Katarzyna Soja, Web Analytics Manager

Po co nam analityka internetowa i czy warto się nią zajmować?

Jedna z najczęściej wymienianych – i chyba najważniejszych – korzyści, jakie niesie analityka internetowa to możliwość pracy nad poprawą współczynnika konwersji. Konwersją może być np. zakup danego produktu, kliknięcie baneru reklamowego, rejestracja użytkownika, przesłanie opinii czy czas spędzony na stronie. Konwersja sama w sobie jest celem, do osiągnięcia którego dążymy, prowadząc stronę internetową, a wszelkie obserwacje analityczne w założeniu mają ostatecznie przyczynić się do wzrostu tego współczynnika. Możemy pośrednio analizować, kim jest nasz użytkownik, ile czasu spędza na naszej witrynie, jak na nią trafia, jakie konkretnie podstrony odwiedza – i na tej podstawie określić, co poprawić, aby powrócił na stronę i wykonał określone działanie. Odpowiednio prowadzona analityka internetowa pozwala także sprawdzić, czy w porównaniu do poprzednich lat wzrósł lub zmalał nasz koszt konwersji, lub wykryć elementy, które dla użytkowników na stronie okazują się na tyle problematyczne, że przyczyniają się do opuszczenia przez nich witryny przed dokonaniem konwersji (np. wolne ładowanie się strony). Obserwacja współczynnika konwersji podczas prowadzenia testów A/B wielowymiarowych może nam z kolei powiedzieć, czy ewentualne zmiany przyniosą lepsze efekty. Analityka internetowa sprawia zatem, że możemy poznać oczekiwania i potrzeby użytkowników, a to z kolei może przełożyć się na zdobycie nowych oraz zwiększenie lojalności wśród dotychczasowych.

Powodów, dla których warto zajmować się analityką internetową, jest jednak więcej. Poniżej postanowiliśmy skupić się na sześciu innych wybranych korzyściach, które w analizie tradycyjnych działań marketingowych (tj. poza internetem) były niemożliwe lub znacznie utrudnione. Trzeba jednak mieć świadomość, że analityka internetowa daje o wiele więcej możliwości, a to, jak ją wykorzystamy, często leży w gestii samego analityka, jego umiejętności i doświadczenia.

1. Dokładna znajomość danych na temat użytkownika

Wyjątkową korzyścią, jaką niesie analityka internetowa, jest możliwość dokładnego śledzenia zachowań użytkownika – zarówno tych bezpośrednich, czyli tego, jak zachowuje się na naszej stronie, jak i pośrednich, czyli tego, w jaki sposób na naszą witrynę w ogóle trafił. Tradycyjne działania analityczne, przeprowadzane bez użycia internetu, nie są w stanie nam tego zagwarantować – zazwyczaj mogą dać jedynie dane deklaratywne, które są mniej konkretne od danych behawioralnych. Te drugie to m.in. źródło wizyty użytkownika (np. ustalenie tego, na jakich witrynach się znajdował i jakie komunikaty reklamowe zobaczył, zanim do nas trafił), jego ścieżka zakupowa (czyli informacja, jakie zakładki naszej witryny dokładnie przeglądał przed dokonaniem zakupu) oraz fakt, czy trafia ponownie na naszą stronę, a jeśli tak, to jak często (tzw. użytkownik powracający). Na podstawie wzorców zachowań możemy wprowadzić odpowiednie zmiany w naszej witrynie, a także wywnioskować, jak zachęcić klienta do ponownego dokonania konwersji (zwłaszcza jeśli jest nią zakup produktu).

Jeśli prowadzimy działalność e-commerce, jesteśmy w stanie sprawdzić, co dokładnie dany klient u nas kupuje, w jakich odstępach czasowych to robi, a także – kim dokładnie jest. Oznacza to więc, że poznamy również dane demograficzne, które wspólnie z behawioralnymi dadzą nam pełny profil klienta. Dzięki temu przekonamy się, czy faktycznie pokrywa się on z wcześniej zakładaną TG, a jeśli nie, to będziemy mogli skorygować wcześniejsze założenia, a tym samym prawdopodobnie przyczynić się do wzrostu konwersji. Dane, które „dostarcza” nam analityka internetowa, jeśli są umiejętnie wykorzystane, pomogą w zdobyciu nowych klientów oraz budowaniu lojalności i satysfakcji wśród powracających.

2. Analiza działań na bieżąco, w czasie rzeczywistym

Wiele z narzędzi do analizy ma opcję obserwowania ruchu na stronie w czasie rzeczywistym, co pozwala na bieżące sprawdzanie aktywności użytkowników, zaledwie z kilkuminutowym opóźnieniem (albo i bez niego). To udogodnienie jest przydatne zwłaszcza w momencie, gdy na witrynie pojawiają się nowe treści lub usługi i chcemy od razu sprawdzić, jak zostały przyjęte przez użytkowników. Dzięki takiej analizie możemy też kontrolować źródła ruchu na naszą witrynę i reagować od razu, gdy dostrzeżemy nieprawidłowość (np. zbyt dużą liczbę sztucznych linków, których nie chcieliśmy generować, a które mogą spowodować spadek widoczności naszej witryny) oraz korygować wszelkie błędy (choćby techniczne, związane np. z nieładowaniem się elementów na naszej stronie czy z naprawą błędu 404).

W spojrzeniu bardziej ogólnym analityka internetowa działań bieżących pozwala na sprawdzenie tego, na jakim etapie marketingowym się znajdujemy – czy w danym okresie osiągnęliśmy zakładany współczynnik konwersji, czy zdobyliśmy już lojalnych użytkowników, czy możemy wdrażać kolejne optymalizacje, czy może jeszcze lepiej poczekać, a także – co możemy zmienić, aby osiągać jeszcze więcej celów w coraz krótszym okresie.

3. Możliwość analizy wpływu przeszłych działań na obecny stan

Analityka internetowa to także możliwość zestawienia ze sobą kryteriów zeszłych oraz przyszłych działań. Te pierwsze mierzy się łatwo zwłaszcza w przypadku branży e-commerce, gdzie mamy do czynienia z miernikami finansowymi (jesteśmy więc w stanie na większą skalę sprawdzić, czy nasze decyzje marketingowe i biznesowe były odpowiednie oraz czy przyniosły faktyczne korzyści). Z kolei efekty przyszłych działań możemy szacować na podstawie analizy tych minionych i dzięki temu odpowiednio korygować naszą strategię tak, aby – według prognoz – osiągnąć większe zyski.

Możemy też zobaczyć, co się nie sprawdziło i przyniosło straty, a następnie wprowadzić odpowiednie zmiany w budżecie. Odpowiemy więc na pytania: w które działania warto inwestować, a z których zrezygnować, co okazało się najskuteczniejsze (czy np. powinniśmy stawiać na PPC, SEO, remarketing, czy może mailing) oraz gdzie tracimy potencjał – przykładowo sprawdzimy, które źródło daje najbardziej wartościowy ruch, a które prawie w ogóle, i na tej podstawie planować umieszczenie treści reklamowych.

4. Lepsza znajomość konkurencji

Analityka internetowa to także analiza konkurencji, a ta jest znacznie łatwiejsza w internecie niż w marketingu tradycyjnym. Istnieje nawet wiele narzędzi, które pozwalają na lepsze zbadanie rynku np. Planer Słów Kluczowych, Senuto czy Similarweb. Szczególnie dobrze jest analizować firmy, które osiągnęły już sukces: możemy sprawdzić, na jakich słowach kluczowych zostały wypozycjonowane ich witryny, przeanalizować ich wewnętrzne linki i zewnętrzny link building (w tym anchor teksty dla tych linków) oraz wytypować treści przynoszące wzrost ruchu organicznego. Dzięki temu dostaniemy informację, czy jesteśmy w stanie rywalizować z innymi brandami, czy może lepiej poszukać dla siebie niszy (np. pozycjonować się na „długi ogon” za pomocą tzw. fraz long tail). Możemy zobaczyć, jakie tematy artykułów zapewniają widoczność w wyszukiwarce, a jakie w ogóle się nie sprawdzają, i na tej podstawie zaplanować własne tematy contentowe.

Należy jednak pamiętać o jednym – tak jak my jesteśmy w stanie sprawdzić, jak radzi sobie konkurencja, jakie źródła do niej odsyłają i jak buduje własną markę, tak samo inne firmy mogą zobaczyć, jak robimy to my. Trzeba więc zrozumieć, że jeśli osiągamy coraz lepsze wyniki, najpewniej zaczynamy być monitorowani przez inne podmioty, a więc możemy być dla nich źródłem inspiracji – co można także obrócić na naszą korzyć (np. poprzez tworzenie artykułów, do których konkurencja będzie chętnie linkowała).

5. Balans pomiędzy SEO a UX

W marketingu internetowym zbyt często skupiamy się albo na optymalizacji naszej witryny pod wyszukiwarki, albo na potencjalnych użytkownikach, nie łącząc tych dwóch elementów i zapominając, że wdrożenie działań SEO oraz jednoczesne dbanie o odpowiedni UX daje najlepsze rezultaty. W znalezieniu najkorzystniejszej kombinacji tych dwóch elementów pomoże właśnie analityka internetowa, ponieważ powinniśmy opierać się na twardych danych: optymalizujmy treść pod SEO, ale twórzmy jednocześnie content, którego szukają użytkownicy w sieci, czyli dostarczajmy im korzyści, z których również będziemy czerpać. Nieczytelny content, przeładowany frazami, niedający wartości merytorycznej, nie przyniesie dobrych rezultatów, co zresztą szybko zauważymy podczas analizy.

Zadbajmy też o to, aby nasza witryna była przyjazna i intuicyjna. Dzięki analizie możemy zobaczyć, na których zakładkach użytkownicy spędzają najwięcej czasu, a z których wychodzą po sekundzie, które reklamy im się najbardziej podobają, a których nawet nie próbują oglądać. W raportach możemy sprawdzić szybkość ładowania strony, a jeśli uznamy, że strona ładuje się zbyt wolno (niemal 50% użytkowników oczekuje, że witryna będzie ładowała się najdłużej przez 2 sekundy!), możemy spróbować tę szybkość zwiększyć, a więc jednocześnie zadbać o UX.

6. Analiza wewnętrznych produktów

Możemy analizować użytkowników, konkurencję, działania marketingowe, ale przede wszystkim – możemy sprawdzać, czy nasze produkty lub usługi są w ogóle atrakcyjne dla klientów, już bez względu na skalę prowadzonych działań reklamowych. Może się okazać, że zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby nasza witryna była przyjazna użytkownikom i widoczna w wyszukiwarce, a mimo to pewne produkty nie będą w ogóle kupowane lub nawet oglądane. Warto taką sytuację dostrzec na jak najwcześniejszym etapie, aby móc udoskonalić proces zakupowy. Możemy też sprawdzić, który kanał i jakie źródła generują dla nas największą sprzedaż (np. może się okazać, że większość klientów trafiła do nas poprzez Facebook Ads, a użytkownicy z ruchu organicznego nie dokonali niemal żadnego zakupu).

Taka analiza przydaje się nie tylko w branży e-commerce, ale także w przypadku innych typów witryn: jesteśmy przecież w stanie zweryfikować popularność danych podstron czy sekcji na naszej stronie i na tej podstawie z niektórych zrezygnować lub niektóre spróbować lepiej wypozycjonować.

Analityka internetowa – dokąd zmierza?

Choć w artykule skupiliśmy się wyłącznie na stronach internetowych, warto wspomnieć, że obecnie analityka internetowa (choć nie tylko!) staje się czymś więcej. Coraz większą rolę zaczyna odgrywać IoT (Internet of Things – tzw. internet rzeczy), AI (Artificial Intelligence – sztuczna inteligencja), AR (Augmented Reality – rzeczywistość rozszerzona) czy VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość). Szczególne pole do popisu w analityce internetowej ma IoT, dzięki któremu można zebrać jeszcze więcej różnych danych z większej liczby źródeł (jak samochody czy urządzenia AGD). To oznacza, że analitycy w przyszłości będą mogli przewidywać lub szacować decyzje zakupowe klientów, jeszcze zanim w ogóle odwiedzą oni witrynę (zrobią to np. na podstawie informacji o stanie technicznym poszczególnych części urządzenia), a co za tym idzie, możliwe stanie się tworzenie treści reklamowych o wiele wcześniej, niż robi się to obecnie. AI z kolei oznacza coraz „mądrzejsze” algorytmy wyszukiwarek – pozycjonujące strony z jeszcze lepszą dokładnością.