SXO – co to jest? Czym się charakteryzuje? Czy to tylko chwilowy trend w marketingu?

Maciej Orpik,

SXO - co to jest?

Marketing internetowy nieustannie się zmienia i ewoluuje. Jest to spowodowane głównie tym, że zmieniają się sami użytkownicy, ich zachowania oraz przyzwyczajenia. Trudo nie wspomnieć też o ciągle rozwijającej się technologii, do której my – specjaliści od marketingu musimy się dopasowywać. Jedną z nowości ostatnich lat w digital marketingu było pojawienie się SXO – czy to nowy standard w branży czy tylko chwilowy trend?

SXO – co to właściwie jest?

SXO (Search Experience Optimization) to w najprostszych słowach  połączenie dwóch obszarów – SEO oraz UX Nie jest to wyczerpująca definicja, natomiast takie przekonanie funkcjonuje w branży.

Skuteczniej zdefiniujemy SXO, jeśli określimy je jako kompleksowe działania z obszaru SEO on-site, SEO off-site, CRO oraz UX. Dla specjalistów, którzy od lat pracowali nad pozycjonowaniem serwisów internetowych oraz optymalizacją konwersji, takie podejście nie będzie niczym nowym, natomiast sam termin SXO pojawił się w branży marketingowej stosunkowo niedawno.

Pojawienie się SXO nie zrewolucjonizowało więc działań SEO – finalnie wszystkie działania od dawna mają prowadzić do sprowadzenia użytkownika do witryny z organicznych wyników wyszukiwania, a następnie zachęcić go do działania (konwersji – dokonania zakupu, pobrania pliku, zostawienia danych kontaktowych itp.).

Jakie działania składają się na SXO?

  • SEO – zestaw działań pozycjonujących, które mają prowadzić do jak najlepszej widoczności serwisu na odpowiednie biznesowo frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki.
  • Content – wciąż nierozerwalny z SEO; polega na tworzeniu  treści, które mają docierać do użytkownika na różnym etapie lejka sprzedażowego oraz pomagać w decyzjach zakupowych.
  • UX – zadbanie o jak najbardziej przyjazny interfejs witryny www, skierowany przede wszystkim do użytkownika. 
  • CRO – conversion rate optimization – optymalizacja ścieżki konwersji, aby jak najwięcej użytkowników dokonało pełnej konwersji.
  • Analityka – ciągłe analizowanie danych z narzędzi analitycznych (np. Analytics, Hotjar) oraz wyciąganie wniosków (przeprowadzanie testów A/B, analizowanie zachowań użytkowników na stronie).

Kto powinien wdrożyć strategię SXO w swoim serwisie?

Działania SXO to zestaw sprawdzonych narzędzi, które wpływają na rozwój i poprawę rentowności działań biznesowych.  Dopracowana strategia SXO sprawdzi się w każdym serwisie internetowym, ale przede wszystkim w:

Sklepach internetowych – główny cel w takim serwisie to sprzedaż, ale dzięki strategii SXO możemy zwiększać ilość transakcji, wartość koszyka oraz konwersję.

Usługi – jako główny cel możemy potraktować zwiększenie ilości leadów spływających z serwisu internetowego.

Serwisy zasięgowe – priorytetem jest utrzymanie użytkownika w serwisie jak najdłużej, zachęcenie go do przechodzenia na kolejne podstrony itp.

SXO – jaki jest plan działania?

Działania SXO należy zacząć od kompleksowego audytu SXO, który będzie w sobie łączyć elementy SEO, UX oraz CRO. Audyt powinien być oparty o dane z narzędzi takich jaki Analytics, testy A/B, Hotjar oraz uwzględniać zasady heurystyki Nielsena (są to zasady interakcji, które pozwalają nam dokładnie ocenić użyteczność danego rozwiązania w serwisie).

Jako właściciel serwisu musisz sobie uświadomić, że nawet jeśli dla Ciebie nawigacja i finalizacja transakcji w serwisie są łatwe, nowi użytkownicy mogą błądzić po stronie i opuszczać ją z tego powodu. Dzięki audytowi SXO otrzymasz obiektywny obraz swojego serwisu internetowego. Dowiesz się, czy Twoje menu, treści, oraz wszystkie inne elementy działają tak jak powinny. Na podstawie takiego dokumentu określa się konkretne rzeczy do poprawy oraz strategię działań na najbliższy czas.

Efekty działań SXO:

Liczba zmian oraz ich wpływ na biznes będą zależały oczywiście od etapu, na którym znajduje się dany serwis internetowy. Dla dojrzałych serwisów z dużym gronem odbiorców działania z zakresu SXO mogą spowodować szybki wzrost konwersji oraz rentowności natomiast dla nowych podmiotów SXO powinno być jednym z elementów budowania przewagi konkurencyjnej – w tym przypadku efekty biznesowe przyjdą później.

SXO – podsumowanie

Kompleksowa strategia SXO z pewnością pomoże w rozwoju Twojego biznesu. Zauważ, że większość biznesów przenosi się do sieci, natomiast w wyszukiwarce Google w dalszym ciągu jest tylko 10 pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jednocześnie użytkownicy lubią finalizować zakupy w sposób bardzo prosty, stąd konkurencja o ich uwagę stanie się jeszcze bardziej zaciekła.

Bądź krok przed konkurencją i zacznij wdrażać strategię SXO już dzisiaj!

 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl
Maciej Orpik

Maciej Orpik

SEO Specialist w MBridge - Marketing Experts. Do działań SEO podchodzi w sposób holistyczny, przede wszystkim stawiając na zadowolenie Klienta. Jest zwolennikiem działań on-site oraz optymalizacji technicznej. Prywatnie fan piłki nożnej.