Obecnie większość firm decyduje się na prowadzenie swojej działalności w sieci. Powód jest jeden – rośnie popularność e-commerce. Według raportu Gemius w 2017 r. około 50 proc. internautów dokonało zakupów online, zaś rok później było to już 56 proc. użytkowników. Czym jest więc e-commerce, jakie są jego rodzaje oraz zalety?
Tradycyjne sposoby zawierania transakcji oraz dokonywania płatności powoli odkładamy do lamusa. Teraz do zrobienia zakupów wystarczy komputer, tablet, smartfon i połączenie z internetem, a za pomocą kilku kliknięć możemy kupić to, czego potrzebujemy. O e-commerce’ach (podobnie jak o jeszcze nowszym zjawisku m-commerce) mówi się coraz częściej – w kontekście sprzedaży i marketingu interaktywnego czy marketingu mix, ale również podczas codziennych rozmów. Instynktownie wiemy, co oznaczają – tłumacząc z angielskiego, jest to e-handel, czyli handel elektroniczny. Termin ten obejmuje wszystkie transakcje pieniężne, które zawieramy przez internet. Używa się go w kontekście sklepów internetowych, ale także kantorów wymiany walut, zakładów bukmacherskich oraz szeroko rozumianej bankowości online.
E-commerce to pojęcie, które w zależności od relacji pomiędzy podmiotami możemy podzielić na kilka rodzajów:
E-business czy w wersji polskiej e-biznes, odnosi się do działań internetowych, takich jak elektroniczne przetwarzanie zamówień, zarządzanie procesem dostaw czy relacjami z klientami. E-commerce zawiera się w e-businessie – jest, więc jego częścią składową.
Co ważne, do działań e-businessowych zaliczają się również procesy, które nie są zależne od internetu – mogą odbywać się pomocą intranetu, czyli sieci komputerowej w organizacji (np. wszystkie komputery działające na serwerze danej korporacji) oraz extranetu, czyli zamkniętej sieci komputerowej łączącej dane organizacje lub organizację i klientów biznesowych, w przeciwieństwie do e-commerce’u, który jest uzależniony od połączenia z siecią internetową.
W związku z rosnącą popularnością sprzedaży online, po cichu zadajemy sobie pytanie – może warto założyć własny internetowy biznes? To rozwiązanie z pewnością ma wiele zalet, zwłaszcza gdy porównamy je z tradycyjnym modelem handlowym.
Przede wszystkim sklep stacjonarny generuje koszty w postaci lokalu użytkowego. Jeśli chcemy, aby nasz biznes dobrze prosperował, powinniśmy wybrać atrakcyjną lokalizację, co dodatkowo zwiększa nakład pieniężny, który musimy „wyłożyć” na początek. Potrzebujemy również pracowników, którzy będą sprzedawać nasz towar. Biznes online rozwiązuje ten problem – sprzedaż zazwyczaj jest wysyłkowa. Przedsiębiorca musi jedynie znaleźć przestrzeń, w której będzie przechowywać swoje produkty. Często jednak sprzedający zaopatruje się w artykuły dopiero po dokonaniu sprzedaży, dzięki czemu nie potrzebuje nawet magazynu.
Kolejną zaletą prowadzenia biznesu online jest to, że można pracować wszędzie tam, gdzie jest połączenie z internetem. Pozwala to na np. łączenie obowiązków domowych z rozwijaniem swojego e-commerce’u. Właściciel ma nienormowane, dopasowane do swoich potrzeb godziny pracy, zaś klienci mogą dokonywać zakupu 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, co jest dla nich znacznym udogodnieniem.
E-commerce to gałąź handlu o mnóstwie zalet, stale umacniająca swoją pozycję na rynku. Warto rozumieć, na czym polega i czym się różni od e-businessu. Świadomość tego, jak działają e-commerce’y opłaca się nie tylko klientom, którzy mogą zaoszczędzić pieniądze, ale i przedsiębiorcom, którzy powinni rozważyć rozszerzenie swojej działalności handlowej o sprzedaż internetową.
Chcesz wyprzedzić konkurencję na rynku handlu elektronicznego? Warto dowiedzieć się, czym jest strategia penetracji.
Jak badać wydajność strony internetowej? Przeczytaj o KPI w e-commerce.