Cover photo do tekstu o Unikalny Uzytkowniku i gromadzeniu danych

Jak zwiększyć dokładność danych dotyczących Unikalnych Użytkowników (UU)? Poradnik krok po kroku

Często spotykam się z prośbą o przygotowanie danych, które zawierałyby liczbę Unikalnych Użytkowników odwiedzających daną witrynę. W obecnych realiach jest to jednak trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. W artykule wyjaśniam, co dokładnie jest tego przyczyną oraz dzielę się sprawdzonymi sposobami na obejście tych trudności. 

Gromadź dane i podejmuj dla biznesu prawidłowe decyzje!

Jak Google Analytics rozpoznaje użytkowników, czyli w czym tkwi problem?

Liczba unikalnych użytkowników jest zawsze daną szacunkową. Wynika to stąd, że ich rozpoznawanie jest bardzo trudne. Wpływa na to kilka czynników:

 

  • Używanie różnych urządzeń i przeglądarek – użytkownicy korzystają dziś nie tylko z wielu urządzeń (komputer służbowy, komputer prywatny oraz telefon), ale również z wielu przeglądarek. Kiedy otwierasz link podczas korzystania z aplikacji mobilnych np. Facebooka, Gmaila czy LinkedIna, w każdej z nich będziesz rejestrowany jako inny użytkownik. 
  • Korzystanie z trybu incognito – nawet jeśli użytkownik zaakceptuje ciasteczka w trybie incognito, zostanie rozpoznany jako nowy użytkownik.
  • Brak zgody na śledzenie – jeśli użytkownik nie wyraził zgody na śledzenie (odrzucił zgodę na ciasteczka analityczne), nie możemy mierzyć jego aktywności. 
  • Usunięcie ciasteczek lub upłynięcie ważności ciasteczka.
  • Funkcja Intelligent Tracking Prevention (ITP) w przeglądarce Safari od Apple – funkcja wpływa m.in. na czas życia ciasteczek, który został skrócony do 7 dni
  • Blokowanie Google Analytics różnymi wtyczkami do przeglądarek np. Adblock Plus.
  • Korzystanie z przeglądarek dbających o prywatność użytkownika takich jak Brave. 

Czy coś z tym można zrobić?

I tak, i nie. Większość wymienionych przeze mnie czynników negatywnie wpływających na kompletność i poprawność danych o użytkownikach musimy niestety zaakceptować.

 

Jeśli chodzi o kwestię utraty danych, częściowym rozwiązaniem może być tagowanie po stronie serwera, ale to również nie rozwiąże wszystkich problemów. Inna możliwa opcja to wykorzystanie modelowania danych utraconych od użytkowników, którzy odrzucili zgodę na śledzenie. Jednak ta metoda będzie działać jedynie w witrynach notujących duży ruch, w których prawidłowo wdrożono Consent Mode

 

Jest też łatwy i niedrogi sposób na skuteczniejsze rozpoznawanie użytkowników. W tym celu warto wdrożyć na stronie user ID, czyli identyfikator użytkownika.

Co to jest user ID?

User ID to unikalny identyfikator, zwykle w postaci ciągu cyfr, który przypisany jest do zalogowanego użytkownika. User ID umożliwia śledzenie aktywności użytkowników bez ujawniania ich tożsamości. Ich dane pozostają anonimowe zgodnie z prawem, ponieważ user ID samo w sobie nie jest uznawane za dane osobowe, dopóki nie zostanie powiązane z danymi umożliwiającymi jednoznaczną identyfikację użytkownika.

Co to jest client ID i czym różni się od user ID?

W Google Analytics zarówno user ID, jak i client ID służą do śledzenia użytkowników, ale różnią się sposobem działania i zakresem zastosowania. 

 

Client ID (Identyfikator klienta) jest zupełnie czymś innym, niż wskazuje intuicja. To unikalny identyfikator automatycznie generowany przez Google Analytics dla każdego urządzenia/przeglądarki, które odwiedza twoją witrynę. Client ID przechowywane są w przeglądarce. Jeden realny użytkownik może mieć kilka ciasteczek Google Analytics, a więc kilka identyfikatorów klienta. 

Co z aplikacją?

Aplikacje mobilne korzystają z identyfikatorów instancji aplikacji, a nie ciasteczek. Identyfikator instancji aplikacji to unikalny identyfikator przypisany do zainstalowanej aplikacji. Wdrożenie user ID w aplikacjach jest szczególnie ważne dla organizacji, które chcą mierzyć zachowanie (zalogowanych) użytkowników na różnych platformach, np. między aplikacją a stroną internetową.

Tożsamość na potrzeby raportowania

Podczas konfigurowania usługi GA mamy możliwość wyboru tożsamości raportowania. Opierają się one na identyfikatorach (tzw. przestrzeniach tożsamości), takich jak:

 

  • Identyfikator urządzenia – ciasteczko w przeglądarce lub identyfikator instancji aplikacji.
  • User ID – identyfikator przypisany do zalogowanego użytkownika.
  • Modelowanie danych – technika przewidywania danych, które nie zostały zebrane.

 

Ponadto mamy do dyspozycji kilka poziomów tożsamości raportowania:

 

  • Zależne od urządzenia – wykorzystuje tylko identyfikator urządzenia. 
  • Obserwowane kategorie – wykorzystuje identyfikator urządzenia oraz user ID.
  • Mieszana – wykorzystuje wszystkie rodzaje identyfikatorów oraz modelowanie.

Wydaje Ci się, że najlepszym wyborem będzie wykorzystanie jak największej liczby dostępnych identyfikatorów? Niekoniecznie. 

W niektórych przypadkach modelowanie danych w Google Analytics może działać wadliwie, więc jeśli zależy Ci bardziej na precyzji niż na identyfikowaniu ogólnych trendów, lepszym rozwiązaniem będzie wybór niższego poziomu tożsamości raportowania. Warto porównać dane z różnych poziomów tożsamości, aby upewnić się, że modelowanie nie wprowadza istotnych zniekształceń w raportach.

Jak sprawdzić, czy Google Analytics zbiera dane user ID?

Możesz wykorzystać wymiar o nazwie „Zalogowany przy pomocy user ID” i sprawdzić, czy przyjmuje on wartości „yes”. Tego wymiaru możesz używać zarówno w raportach standardowych (jako wymiar, filtr i porównanie) jak i w raportach Eksplorowanie.

Pojawia się problem z analityką?

Jak wdrożyć user ID?

Najpopularniejszą metodą wdrożenia user ID jest użycie Google Tag Managera (GTM). Jeśli Google Analytics jest wdrożony w inny sposób, np. bezpośrednio w kodzie strony, najlepiej poproś swojego programistę o dodanie user ID zgodnie z instrukcją Google.

Najbardziej bezpieczną i optymalną opcją jest używanie identyfikatora użytkownika, który umieszczony jest w warstwie danych (data layer).

Jak dodać user ID do data layer?

Jeśli nie masz pewności, czy w warstwie danych znajduje się user ID, możesz go poszukać w GTM, korzystając z trybu podglądu. Upewnij się, że jesteś zalogowany, ponieważ tylko wtedy user ID będzie miało wartość. W warstwie danych user ID może przyjmować różne nazwy, ale najczęściej są one zbliżone do „user_id” czy “userId”.

Najbardziej bezpieczną i optymalną opcją jest używanie identyfikatora użytkownika, który umieszczony jest w warstwie danych (data layer).

Warstwa Data Layer w której widać UserId

Jeśli w twoim data layer, nie ma user ID, poproś o jego wdrożenie swojego programistę.

Kod może wyglądać tak jak poniżej. Powinien być wysyłany przy każdej odsłonie strony, by dane były jeszcze dokładniejsze przy zdarzeniu zalogowania.

				
					window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
  'userId' : '123456789' // tu przekazywany jest identyfikator użytkownika
})

				
			

Ponadto kod powinien być wywoływany przy każdej odsłonie strony PRZED kodem Google Tag Managera. To ważne, ponieważ dzięki temu będziemy mieć dostęp do zmiennej wartości user_id już przy zdarzeniu container loaded, czyli najpopularniejszej reguły dla tagów o nazwie „Wszystkie strony”. 

 

Jeśli chcesz dodać user_id również przy zdarzeniu zalogowania, to zdarzenie powinno wyglądać tak i być wywoływane w momencie zalogowania użytkownika:

				
					window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
  'event' : 'login',
  'userId' : '123456789' // tu przekazywany jest identyfikator użytkownika
})

				
			

Jeśli korzystasz z którejś z popularnych platform e-commerce, identyfikator użytkownika może być częścią data layera generowanego przez wtyczki do GTM. 

Wdrożenie user ID w GTM

Jeśli zidentyfikowałeś identyfikator w warstwie danych, w pierwszej kolejności musisz utworzyć zmienną warstwy danych. W naszym przypadku zmienna powinna być zbudowana w taki sposób: 

Najbardziej bezpieczną i optymalną opcją jest używanie identyfikatora użytkownika, który umieszczony jest w warstwie danych (data layer).

Konfiguracja zmiennej w GTM

W ostatnim kroku przejdź do edycji tagu Google. Dodaj parametr konfiguracji o nazwie “user_id” oraz o wartości utworzonej przez ciebie przed momentem zmiennej. 

Konfiguracja tagu w GTM

Wdrożenie user ID w aplikacji mobilnej

Śledzenie user ID w aplikacji mobilnej wymaga konfiguracji w Firebase za pomocą SDK (Software Development Kit) dostępnego dla Androida i iOS. Kliknij tutaj, aby przejść do instrukcji. 

Najbardziej bezpieczną i optymalną opcją jest używanie identyfikatora użytkownika, który umieszczony jest w warstwie danych (data layer).

Na koniec upewnij się, czy wszystko działa poprawnie

Najlepszym sposobem na przetestowanie nowego rozwiązania będzie użycie DebugView, który znajduje się w zakładce Administracja w GA4. Oto jak to zrobić:

 

  1. Aby zobaczyć swój ruch w DebugView, najlepiej użyć podglądu GTM. 
  2. W podglądzie wejdź na swoją stronę niezalogowany i zaloguj się podczas wizyty.
  3. Sprawdź w DebugView, czy na liście zdarzeń pojawiła się informacja o zalogowaniu z użyciem user id.

Jeśli wolisz, aby analizą danych twojej firmy zajęli się profesjonaliści, skontaktuj się z nami. Realizujemy działania analityczne dla sklepów internetowych, firm usługowych, wydawnictw, NGO i wielu innych biznesów. Wszystkim naszym klientom dostarczamy kompleksowe raporty w przejrzystej formie wizualnej. Tutaj znajdziesz więcej informacji o zakresie naszych usług.

Potrzebujesz bezpłatnej konsultacji marketingowej?

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!