Jak zrobić reklamę na Instagramie, która zaowocuje nie tylko przyrostem lajków i obserwujących, ale zaowocuje efektami, których oczekujemy? W artykule wyjaśniamy, w czym tkwi sekret skutecznej kampanii reklamowej na IG i jak zrobić reklamę na Instagramie, która przyniesie zamierzony efekt!
Jak zrobić reklamę na Instagramie? Dwa podejścia
Reklamę na Instagramie można ustawić na dwa sposoby:
- Klikając w przycisk „Promuj post” w aplikacji.
- Korzystając z Menedżera reklam.
Pierwsza metoda jest wybitnie prosta i intuicyjna, ale… Menedżer reklam zapewnia jednak większą kontrolę nad kampanią i jej budżetem. Pozwala także na znacznie precyzyjniejsze targetowanie.
👉 Przykładowa sytuacja: Promując post bezpośrednio przez aplikację, nie możesz wykluczyć z grupy docelowej osób, które obserwują już profil. W Menedżerze reklam jest taka opcja, dzięki czemu nie musisz marnować środków na docieranie z reklamą do osób, które znają już twoją markę.
Między innymi z tego powodu nie rekomendujemy korzystania z opcji „Promuj post”. Niekiedy można się nią posiłkować, ale na co dzień lepiej korzystać z Menedżera reklam, który daje znacznie więcej możliwości. Co więcej, obsługa tego narzędzia wcale nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać! W kolejnych akapitach wyjaśniamy, w czym rzecz.
Dowiedz się, co to jest storytelling i jak wykorzystać go w reklamach na Instagramie.
Jak ustawić reklamę na Instagramie z poziomu aplikacji?
Wielu początkujących zastanawia się, jak zrobić reklamę na Instagramie w najprostszy sposób. Opcja „Promuj post” daje szybki start i możliwość sprawdzenia, jak działa reklama na Instagramie krok po kroku, bez konieczności poznawania wszystkich ustawień Menedżera reklam.
Ustawianie reklam z poziomu aplikacji jest bardzo intuicyjne, a w efekcie w ten sposób możesz wypromować dowolny post (zdjęcie, film), który został już opublikowany na platformie.
Pamiętaj jednak o minusach tej metody: mniejszej kontroli nad kampanią, ograniczonych możliwościach targetowania oraz braku remarketingu, ponieważ w aplikacji nie można skonfigurować piksela Meta ani API Konwersji.
Dowiedz się, jak skutecznie wykorzystać remarketing na Facebooku.
Ustawianie reklamy na Instagramie z poziomu aplikacji:
- Znajdź na profilu post, który chcesz wypromować.
- Kliknij w opcję „Promuj post”.
- Wybierz cel, który chcesz osiągnąć dzięki reklamie. Możesz zyskać więcej komentarzy, polubień, obserwujących lub odwiedzin strony firmowej.
- Określ grupę odbiorców – możesz targetować reklamę pod względem wieku, lokalizacji i zainteresowań.
- Ustaw budżet i potwierdź wszystkie ustawienia reklamy.
Robimy reklamy w różnych kanałach, również w Google Ads. Poznaj korzyści współpracy z Google Partner Premier.
Jak zrobić skuteczną reklamę na Instagramie? Użyj Menedżera reklam
Kiedy pytasz, jak zrobić reklamę na Instagramie skutecznie i z pełną kontrolą nad każdym elementem kampanii, odpowiedź brzmi: Menedżer reklam Meta. To właśnie tutaj zaczyna się prawdziwe zarabianie na reklamach w social mediach. To alternatywa dla prostej operacji „promuj post”, przy której można promować się we wszystkich aplikacjach Meta – nie tylko na Instagramie.
Oto jak może wyglądać praca nad kampanią w tym narzędziu:
1. Na początek zaloguj się do Menedżera reklam – użyj danych logowania do Facebooka.
2. Kliknij przycisk „Utwórz”. Nie zapomnij nadać kampanii czytelnej nazwy.
3. Określ cel swojej kampanii. Może być to: „Zasięg”, „Ruch”, „Generowanie leadów” czy „Interakcje”. W zależności od tego, jaki cel wybierzesz, kolejne kroki mogą wyglądać nieco inaczej.
4. Ustal budżet oraz harmonogram, czyli przedział czasowy, w jakim reklama będzie się wyświetlać. Możesz wybierać pomiędzy budżetem dziennym (kwota dzienna przez okres trwania kampanii) oraz całkowitym (łączna kwota, która zostanie wydana przez całą kampanię).
Kampania PPC to jedno z podstawowych narzędzi reklamowych na Instagramie – sprawdź, jak działa.
Koszty reklamy na Instagramie zależą od branży, grupy docelowej i okresu kampanii. Planując budżet, warto wiedzieć, jak zrobić reklamę na Instagramie w sposób zoptymalizowany. Możesz np. zanim zwiększysz budżet, ustawić testowe kampanie, wykorzystywać kampanie remarketingowe, czy też analizować raporty w Menedżerze reklam i wyłączać nieskuteczne kreacje. Dzięki temu reklama na Instagramie nie będzie kosztem, ale inwestycją o wysokim ROI.
PRAKTYCZNA WSKAZÓWKA
5. Zdefiniuj docelową grupę odbiorców, korzystając z rozmaitych kryteriów:
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania,
- zachowania,
- języki,
- lokalizacja,
- podobni do obecnych odbiorców itd.
6. Wybierz miejsca docelowe, gdzie reklama będzie się wyświetlać. Możesz również wykluczyć niechciane lokalizacje.
7. Wybierz interesujący Cię format. Do wyboru masz cztery opcje:
- Elastyczna – algorytm wyświetla reklamę w formacie, który według jego przewidywań przynosi najlepsze wyniki.
- Pojedynczy obraz lub film – klasyczny statyczny post w formie zdjęcia lub wideo.
- Reklama karuzelowa – muszą się na nią składać co najmniej 2 obrazy.
- Kolekcja – grupa elementów otwieranych w trybie pełnoekranowym na urządzeniu mobilnym (chodzi przede wszystkim o reklamy w stories i rolkach)
Zauważ, że gdy korzystasz z opcji „Promuj post” masz do wyboru wyłącznie jeden format reklamowy. Nie możesz w ten sposób np. uruchomić reklam w stories. W Menedżerze reklam możesz natomiast wypromować istniejący post. Wystarczy, że klikniesz opcję „Konfiguracja reklamy”, a następnie w „Użyj istniejącego posta”.
Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić reklamę na Instagramie w 2025 roku musisz pamiętać o tym, że Reels i Stories to absolutni liderzy. Kampanie oparte na tych formatach to dziś najlepszy sposób na dotarcie do młodszej grupy odbiorców.
🔔 Wskazówka
8. Utwórz kreację reklamową lub wybierz post, który chcesz promować.
9. Wybierz CTA (wezwanie do działania), które najlepiej realizuje twój cel.
Sprawdź również, jakie możliwości daje reklama na LinkedIn.
CTA nie zawsze można zmienić. Przykładowo, jeżeli w oknie „lokalizacja konwersji” wybierzesz opcję „Profil na Instagramie”, jedyne CTA jakie masz do wyboru to „Odwiedź profil na Instagramie”.
UWAGA!
10. Kliknij „Opublikuj” i poczekaj na zatwierdzenie reklamy.
Menedżer reklam to dość skomplikowane narzędzie, którego opanowanie może zająć Ci trochę czasu. Reklamy uruchamiane w ten sposób są jednak nieporównywalnie skuteczniejsze (i tańsze!) niż posty promowane w aplikacji, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i nauczyć się nim posługiwać.
Reklama na Instagramie to tylko część możliwości. Przeczytaj więcej o zarządzaniu kampaniami Google Ads i o tym jak zrobić reklamę na Facebooku.
Skuteczna reklama na Instagramie, czyli jaka?
Skoro tak łatwo zrobić reklamę na Instagramie, dlaczego tylko nieliczni czerpią z niej wymierne korzyści? Jak zwykle szkopuł tkwi w szczegółach, a więc przede wszystkim:
- Atrakcyjnej kreacji reklamowej – użytkownicy Instagrama każdego dnia widzą dziesiątki reklam. Musisz znaleźć sposób na to, aby wyróżnić się na ich tle!
- Poprawnie określonego celu – każdy cel reklamowy w Meta Ads ma nieco inną specyfikę. Reklama może zachęcać do odwiedzin w profilu, kierować do formularza kontaktowego albo bezpośrednio na stronę produktu. Jeszcze przed startem kampanii musisz dobrze przemyśleć, na czym najbardziej Ci zależy.
- Właściwego doboru grupy docelowej – nie może być ona ani zbyt szeroka (marnujemy budżet na docieranie do osób niezainteresowanych ofertą) ani zbyt wąska (kampania może mieć wówczas zbyt mały zasięg).
Jak zdobyć obserwujących na Instagramie? Sprawdź nasze pomysły na rozwój konta!
Nawet profesjonaliści nie zawsze obierają dobry kierunek kampanii już na wstępie. Dlatego tak ważne jest testowanie różnych wariantów reklam i nieustanne analizowanie wyników. Dopiero wtedy można zorientować się, które kreacje są najskuteczniejsze oraz jakim tropem podążać w przyszłych kampaniach.
Dowiedz się, jak wykorzystać reklamę na Instagramie, żeby skutecznie wypromować sklep internetowy!
Najczęstsze błędy w reklamach na Instagramie
Aby dowiedzieć się, jak zrobić reklamę na Instagramie bez popełniania typowych błędów. warto być ich świadomym. Co do nich zaliczymy?
- Zbyt szerokie targetowanie – reklama dociera do osób, które w ogóle nie są zainteresowane ofertą.
- Brak spójnej kreacji wizualnej – przypadkowe zdjęcia obniżają wiarygodność.
- Brak testów A/B – jedna kreacja to za mało, żeby znaleźć zwycięski wariant.
- Brak CTA – nawet najlepsza grafika nie zadziała, jeśli nie podpowiesz odbiorcy, co ma zrobić.
Jeśli więc zastanawiasz się, jak zrobić reklamę na Instagramie skutecznie, pamiętaj, że sama estetyka to za mało, kluczowa jest też strategia.
Jak zrobić reklamę na Instagramie? Wskazówki specjalisty mbridge
Piotr Pacak
Performance Marketing Specialist
Tworząc reklamy na Instagramie, warto pamiętać o kilku wskazówkach, które mają ogromny wpływ na ich skuteczność. Przede wszystkim dopasowuj formaty do umiejscowień. W Reelsach i Stories najlepiej sprawdzają się kreacje pionowe, a w feedzie formaty kwadratowe. To częsty błąd, że marki próbują użyć jednej kreacji we wszystkich miejscach, co zaburza estetykę i obniża zaangażowanie odbiorców.
Kolejna rzecz to wykluczenia – jeśli kierujesz reklamy do zimnego ruchu, koniecznie wyłącz obecnych fanów i followersów profilu. W przeciwnym razie budżet reklamowy będzie przepalany na osoby, które już Cię znają, a w końcu Twoim celem jest dotarcie do nowych odbiorców.
Warto też zwracać uwagę na strefy bezpieczeństwa i elementy, które Instagram automatycznie nakłada na reklamę – nazwy profilu, przyciski CTA czy opisy mogą zasłaniać kluczowe komunikaty. Najważniejsze treści i grafika powinny znajdować się w centralnej części kreacji.
Niezwykle istotne są też pierwsze sekundy. W przypadku wideo i animacji to około 2–4 sekund decydują o tym, czy odbiorca zostanie z reklamą, czy przewinie dalej. Ten czas warto wykorzystać na mocny ‘hook’, czyli element, który przyciągnie uwagę i zatrzyma użytkownika.
Z perspektywy specjalisty mogę też zalecić, żebyś zawsze testowała/ał co najmniej dwie wersje kreacji i tekstów. To, co podoba się Tobie, niekoniecznie musi działać na Twoich odbiorców, a testy pozwalają zidentyfikować najlepsze rozwiązania.
Na koniec jeszcze jedna ważna rzecz – nie ingeruj w kampanię zbyt szybko. Algorytmy potrzebują czasu, by się ‘nauczyć’ i zebrać dane. Pierwsze 3–7 dni najlepiej zostawić kampanię bez zmian, aby mogła osiągnąć stabilne wyniki.
Komu polecamy reklamę na Instagramie?
Instagram to wprost wymarzona platforma dla właścicieli sklepów internetowych z modą, kosmetykami, artykułami do aranżacji wnętrz, ekologiczną żywnością, książkami, materiałami papierniczymi i innymi produktami, które można określić mianem „instafriendly”.
Sprawdź nasz tekst o User Generated Content (UGC).
Reklama na Instagramie ma szansę sprawdzić się w twoim biznesie, nawet jeśli nie oferujesz estetycznych produktów, które doskonale prezentują się na zdjęciach. Zaawansowane możliwości targetowania sprawiają, że jest to także ciekawe miejsce promocji dla różnego rodzaju usługodawców.
Salon masażu może skierować swoją ofertę do osób przebywających w określonym promieniu od lokalizacji firmy i dodatkowo zaznaczyć, że chce, aby reklama wyświetlała się ludziom w wieku powyżej 30 lat, którzy interesują się self-care.
👉 Przykład
O tym czy działa, czy nie, dowiesz się jednak dopiero wtedy gdy ją wypróbujesz. Możesz to zrobić samodzielnie albo z naszą pomocą. Nasi specjaliści codziennie pracują w ekosystemie Meta, więc narzędzie to nie ma przed nimi żadnych tajemnic!
Chcesz osiągnąć cele biznesowe dzięki reklamie na Instagramie?
Interesuje Cię jak zacząć pracę w marketingu? Sprawdź nasz tekst!
Podsumowując…
Jeśli chcesz mieć prosty schemat, oto lista 5-ciu dosyć uniwersalnych i najważniejszych kroków, które pokazują jak zrobić reklamę na Instagramie od podstaw:
- Określ cel kampanii – zasięg, ruch, lub konwersje (np.sprzedaż czy zapis na webinar)
- Wybierz format reklamy – pojedyncze zdjęcie, wideo, karuzela, stories lub reels.
- Ustal grupę docelową – wiek, płeć, zainteresowania, zachowania.
- Pamiętaj o wykluczeniach, by uniknąć przepalania budżetu
- Zaprojektuj atrakcyjną kreację – pamiętaj, że Instagram to platforma wizualna.
- Monitoruj i optymalizuj kampanię – sprawdzaj CTR, CPC i koszt konwersji.
To praktyczny przewodnik, jak zrobić reklamę na Instagramie krok po kroku – do wykorzystania zarówno przez początkujących, jak i bardziej zaawansowanych marketerów.
Tak naprawdę jednak na pytanie jak zrobić reklamę na Instagramie, nie ma jednej odpowiedzi. Wiele zależy od Twoich celów biznesowych i doświadczenia w marketingu.
Jeśli chcesz osiągać skalowalne efekty, nie obejdzie się bez Menedżera reklam, a kluczem do sukcesu będzie testowanie, optymalizacja i analiza wyników. Tylko w ten sposób dowiesz się, jak zrobić reklamę na Instagramie, która realnie zwiększy sprzedaż i zbuduje wizerunek Twojej marki.