UGC, czyli User Generated Content – co to jest? Przykłady w marketingu

Z UGC, czyli User Generated Content, spotykamy się codziennie. Może być to kobieta malująca usta czerwoną szminką z wyraźnym logo producenta, która wymienia zalety produktu na Instagramie, albo zadowolony klient prezentujący sposób działania nowoczesnej kosiarki na Youtubie. To tylko niektóre z licznych przykładów UGC. Dowiedz się więcej na temat User Generated Content.

User Generated Content – co to jest?

Co oznacza UGC? User Generated Content (UGC) jest częścią strategii content marketingowej danej marki. To nieopłacone i spontanicznie publikowane w mediach społecznościowych materiały, które najczęściej tworzą fani konkretnych produktów lub usług. Na filmikach czy zdjęciach występują realni ludzie, którzy używają produktu lub prezentują efekty już po jego zastosowaniu. Jakie materiały wchodzą w skład User Generated Content? Są to:

  • filmy wideo;
  • zdjęcia;
  • artykuły blogowe;
  • wpisy na forach dyskusyjnych;
  • komentarze;
  • recenzje i testimoniale.

Dzięki narzędziom analitycznym marka może śledzić, jak często w sieci pojawiają się wzmianki o ich produktach i sprawdzać, czy są pozytywne lub negatywne. Na blogu już wspominaliśmy o tym jak ważne są opinie w e-commerce, a UGC sprzyja ich zdobywaniu. Warto pamiętać, że nadal wiele użytkowników deklaruje, że nawet negatywne opinie Google pogłębiają w ich oczach wiarygodność firmy.

Analizowanie treści produkowanych przez klientów pozwala nie tylko zapobiegać ewentualnym kryzysom wizerunkowym. Przede wszystkim umiejętne wykorzystanie UGC umożliwia dotarcie do większego grona odbiorców i zwiększyć ich zaangażowanie, a przez to konwersje. Trzeba jedynie uważać na nieetyczne praktyki i ambush marketing – pozyskiwany w ten sposób content może być bezwartościowy.

Sprawdź również, jakie możliwości daje reklama w social mediach oraz jak zrobić reklamę produktu.

User Generated Content vs Influencer Marketing – czym się różnią?

Zasadnicza różnica pomiędzy UGC a materiałami tworzonymi przez influencerów lub ambasadorów marki tkwi w opłacanych – lub nie – działaniach. Influencer Marketing bazuje na filmikach, recenzjach lub zdjęciach publikowanych przez znane w sieci osoby (rozpoznawalne i o dużych zasięgach) opłacone wcześniej, na bazie konkretnych wytycznych. UGC creator, czyli tworzący treści z zakresu User Generated Content to „zwykła” osoba, która:

  • nie ma profesjonalnego sprzętu do nagrywania;
  • nie jest modelem;
  • nie retuszuje,
  • a nawet zdarza jej się robić literówki czy nie mieć pięknego tła do zdjęć.

Sprawdź co to afiljacja i jakie korzyści może Ci przynieść!

User Generated Content – przykłady dobrych praktyk

Udostępnianie przez markę treści opublikowanych przez fanów można porównać do savoir–vivre – rządzą nim pewne zasady. Poznaj najważniejsze z nich:

  1. Wytypuj treści o swojej marce z pomocą narzędzi analitycznych.
  2. Zapytaj użytkownika o zgodę – proste i krótkie „Cześć! Cieszymy się, że używasz naszego produktu. Czy moglibyśmy udostępnić u siebie Twoje zdjęcie z oznaczeniem?” w zupełności wystarczy.
  3. Repostując treść, nie zapomnij o oznaczeniu @twórcy.
  4. Chcesz efektywnie śledzić materiały promujące Twoje produkty? Wymyśl dedykowany marce lub akcji hasztag – zgromadzone pod nim treści będą gotową bazą do repostów. Dobrą okazją do zdobycia treści są też haule zakupowe – pokazywanie zakupionych dodatków do domu, ubrań, czy kosmetyków itd.
  5. Dzieleniu się opiniami użytkowników sprzyja wyraźna struktura: grafika–formatka do mediów społecznościowych, która uporządkuje wybrany content. Dwa–trzy zdania chwalące produkt w estetycznej oprawie graficznej zadziałają lepiej niż wrzucone gdzieś do posta na zasadzie „kopiuj–wklej”. Marka może publikować je cyklicznie, np. raz w tygodniu. Skuteczne będą też konkursy dla osób, które zostawią opinię.

UGC – marketing, który wychodzi od użytkownika. Przykłady 

User Generated Content e-commerce prężnie się rozwija. Treści publikowane przez zwolenników marek, są wykorzystywane zarówno na gruncie polskim, jak i zagranicznym. Z kreatywnych akcji marketingowych, bazujących na UGC, słynie m.in. Coca–Cola. Kampania „Share a Coke” rozniosła się viralowo dzięki nieszablonowemu pomysłowi – użytkownicy tworzyli spersonalizowane butelki z imionami bądź pseudonimami, a ich zdjęcia były szeroko udostępniane w social mediach marki.

Sprawdź, skąd czerpać inspiracje do działań marketingowych.

W kwestii UGC wiele do powiedzenia ma również marka GoPro. Już od lat zachęca ona użytkowników kamer do dzielenia się zdjęciami i filmami nakręconymi ich sprzętem, a następnie zamieszcza je na platformach należących do marki. Prawdziwą skarbnicą treści do udostępniania są też Allegro i KWC (Kosmetyk Wszech Czasów) Wizaż. Wymienione platformy pozwalają na publikację rozszerzonych recenzji, obejmujących: 

  • komentarz słowny;
  • plusy i minusy przedmiotu;
  • przyznaną liczbę gwiazdek;
  • zdjęcia, 
  • a nawet – w przypadku KWC – ocenę poszczególnych parametrów (wydajności, zgodności z opisem producenta, trwałości, stosunku jakości do ceny oraz opakowania).

Komentarz eksperta

User Generated Content jest bardzo często niedocenianą dobrą praktyką w SEO i UX. W przypadku sklepów internetowych jest to tzw. social proof i zdecydowanie wspomaga konwersję, o czym często się zapomina. Produkty, z większą liczbą pozytywnych opinii charakteryzują się wyższą konwersją. UGC będzie również istotny w perspektywie nowego wyglądu wyszukiwarki Google — AI Overview. Zachęcanie użytkowników do podzielenia się swoimi odczuciami na temat produktu czy marki niesie za sobą niemal same pozytywne efekty. 

Maciej Orpik, SEO Team Leader

Jak widać warto wpleść w strategie marketingową UGC, e-commerce może tylko na tym zyskać.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!