Cover photo dla case study o duplikacji wizytowek PFG

Profil Firmy Google: Autorskie narzędzie do wykrywania duplikatów wizytówek

Wizytówki w Google Maps mogą być zakładane nie tylko przez właścicieli biznesów, ale także przez użytkowników. Niekiedy tworzą się one także automatycznie – Google może pobrać dane firmy z publicznych baz danych (np. KRS) lub płatnych katalogów takich jak Panorama Firm. Często prowadzi to do powstawania duplikatów, które dezorientują klientów i obniżają pozycje właściwych wizytówek. Niedawno zgłosiła się do nas z tym problemem duża sieć handlowa. Oto jak pomogliśmy jej pozbyć się ponad 50 zduplikowanych wizytówek.  

ikona-sytuacja-wejsciowa

Sytuacja wyjściowa

ikona-sytuacja-wejsciowa

Sytuacja wyjściowa

Infografika pokazująca sytuację wejściową klienta omawianego w case study o duplikacji wizytówek
Sytuacja wejściowa zobrazowana na inforgrafice

Klient to duża sieć handlowa zarządzająca ponad 700 lokalizacjami na terenie całej Polski. Firma zdawała sobie sprawę z problemu zduplikowanych wizytówek, ponieważ wielokrotnie sygnalizowali to klienci wprowadzeni w błąd przez niezweryfikowane informacje.

 

Istnienie podwójnych wizytówek jest niewskazane – nie tylko dlatego, że tworzą na Mapach Google bałagan i często zawierają nieaktualne informacje (np. godziny otwarcia lub numer telefonu). Duplikaty mogą także kraść ruch wizytówkom właściwym. Niekiedy szkodzą również wizerunkowi firmy, ponieważ nikt nie odpowiada na umieszczane w nich opinie.

 

Klient miał świadomość tych zagrożeń. Nie wiedział jednak ile wizytówek zostało zduplikowanych, ani jak się ich pozbyć, dlatego zgłosił się z tym do nas. Naszym celem było zdiagnozowanie skali problemu, pozbycie się ewentualnych zduplikowanych treści oraz poprawa pozycji wizytówek klienta na lokalne zapytania użytkowników.

Ikona dla nagłówka Proces

Proces

Ikona dla nagłówka Proces

Proces

Ręczne sprawdzanie duplikatów wizytówek jest niedokładne i pracochłonne. Szczególnie w przypadku  biznesów mających kilkadziesiąt lub kilkaset lokalizacji. Użyliśmy więc swojego autorskiego narzędzia, za pomocą którego przeanalizowaliśmy całą mapę Polski w poszukiwaniu wizytówek zawierających konkretną nazwę (w tym przypadku brand). Na podstawie zgromadzonych informacji otrzymaliśmy raport, w którym znajdowały się zarówno aktualne wizytówki klienta, jak i duplikaty

 

W dalszej kolejności przeanalizowaliśmy powstałą listę. Nasz autorski program znalazł nie tylko wizytówki zduplikowane, ale również wizytówki placówek, które od dawna powinny być oznaczone jako zamknięte

 

Następnie:

  • Zgłosiliśmy do Google zduplikowane profile w celu scalenia ich z wizytówkami właściwymi klienta. 
  • Oznaczyliśmy jako zamknięte na stałe wizytówki, które powinny otrzymać takie oznaczenie lub zgłaszaliśmy do usunięcia te wizytówki, które miały wpisane nieprawidłowe adresy lub w inny sposób nie kwalifikowały się do wyświetlania na Mapach.

Tym sposobem problem zduplikowanych wizytówek został rozwiązany, dzięki czemu mogliśmy zająć się pozycjonowaniem właściwych profili.  

 

Infografika obrazująca podjęte kroki w procesie analizy i wykrywania duplikacji wizytówek w Google Maps
Ikona dla nagłówka Efekty

Efekty

Ikona dla nagłówka Efekty

Efekty

Dzięki podjętym działaniom znaleźliśmy około 50 zduplikowanych lub niedziałających wizytówek reprezentujących zamknięte, lub przeniesione punkty sprzedaży. 

 

Około połowa duplikatów została scalona przez support Google z wizytówkami, którymi zarządzał Klient. Innymi słowy, z dwóch wizytówek powstała jedna. Pozostałe wizytówki oznaczyliśmy jako zamknięte na stałe, aby informacja o ich otwarciu nie wprowadzała w błąd potencjalnych klientów sieci handlowej, lub zgłosiliśmy do całkowitego usunięcia

 

Dzięki temu, że napisaliśmy skrypt, który pomaga nam w znajdowaniu zduplikowanych wizytówek, zaoszczędziliśmy mnóstwo czasu. Narzędzie potrzebowało około godziny na przeanalizowanie Map. Ręczne poszukiwania – przy ilości ponad 700 wizytówek sieci handlowej – zajęłyby przynajmniej kilkadziesiąt roboczogodzin.

 

Sama automatyzacja oraz ogólne wykorzystanie technologii do usprawniania pracy w różnych obszarach marketingu pomału staje się standardem, jednak konkretne rozwiązania, powstające w określonym celu, nie raz nas jeszcze zaskoczą. Skrypt, który powstał w ramach optymalizacji czasu pracy nad problemem duplikacji treści okazał się być przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Eliminując powielone wizytówki, zmniejszamy potencjał szerzenia błędnych informacji o firmie w Internecie, a także mamy pewność, że wizerunek marki na tym nie cierpi. Ręczne sprawdzanie kilkuset lub nawet kilku tysięcy wizytówek Google mogłoby skutkować pomyłką, przeoczeniem lub niezamierzonym błędem. Wykorzystując automatyczne śledzenie, mamy pewność, że nie umknęła nam żadna kluczowa informacja. Dodatkowo zaoszczędzony czas możemy przeznaczyć na inne działania dla klienta, a on sam ma możliwość zmniejszyć koszty poniesione na pracę nad Profilem Firmy Google i przenieść je na obszary, które również są istotne z punktu widzenia celów biznesowych.

Agnieszka Turbakiewicz

Project Manager

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!