Pozycjonowanie wizytówek na Mapach Google – co to za proces?

Pozycjonowanie kojarzy nam się głównie z wynikami wyszukiwania, natomiast można je zastosować również w Google Maps. Ta wiedza może pomóc ci w zwiększeniu widoczności twojej marki i dotarciu do szerszego grona klientów! Stworzenie samej wizytówki firmy w Google Maps to dopiero początek tego procesu. Możesz nią także zarządzać i dodawać nowe treści, dzięki czemu osoby zainteresowane usługami i produktami podobnymi do twoich bez problemu na nią trafią. Co możesz zrobić, aby twoja wizytówka zdobyła jak najwyższą pozycję? Podpowiadamy!

Pozycjonowanie wizytówki Google – co to właściwie jest?

Mapy Google wciąż się rozwijają, a dostępne w nich wizytówki wykraczają daleko poza standardowe informacje, takie jak kontakt, adres i opinie klientów. Możesz w nich np. znaleźć menu nowej restauracji czy zarezerwować pokój w hotelu. Jeśli prowadzisz firmę, pewnie masz już wizytówkę Profilu Firmy Google, jednak nawet najdokładniejsze jej wypełnienie nie zapewni ci oszałamiającej popularności – trzeba ją jeszcze odpowiednio wypozycjonować. Na czym polega ten proces?

Pozycjonowaniem wizytówki firmy nazywamy zarządzaniem nią w Google Maps – mamy tu na myśli dodawanie najważniejszych informacji i publikowanie treści, którymi mogą być zainteresowani twoi potencjalni klienci. Im więcej poświęcisz jej uwagi, tym większa szansa na to, że boty indeksujące uznają twoją firmę za wartą uwagi. To darmowe rozwiązanie oferowane przez Google – warto z niego skorzystać, żeby zawalczyć o jeszcze lepszą promocję firmy!

Niemal każdy z nas korzysta z Map Google – nie tylko w sytuacji, gdy chcemy dotrzeć pod konkretny adres, ale także szukając fryzjera w najbliższej okolicy, smacznej i najlepiej polecanej tajskiej restauracji, której smak chodzi za nami od dłuższego czasu, czy też noclegu w Mikołajkach. Jeśli więc zależy ci, aby twój biznes, jaki by nie był, wyświetlał się na wyższych pozycjach (wszak wiadomo, że większość z nas klika w pierwsze wyniki), konieczne będzie podjęcie działań pozycjonujących nie tylko samej strony internetowej, ale także wizytówki Google. Wizytówka jest szalenie istotna szczególnie w przypadku małych firm, które nie chcą inwestować w profesjonalne strony www, a chcą zostać zauważone w internecie. Wyższa pozycja w wynikach Map Google oznacza więcej klientów, a tym samym większe zyski.

Agnieszka Turbakiewicz, Project Manager

Zanim zaczniesz — jak sprawdzić obecną pozycję wizytówki?

Planujesz już działania pozycjonujące? Pierwszym krokiem, jaki powinien Cię interesować, to sprawdzenie, na jakiej pozycji znajduje się twoja wizytówka Google jeszcze przed rozpoczęciem tego procesu. Najprostszy sposób to wpisanie w Google Maps słów kluczowych związanych z twoją działalnością. Jeśli na przykład oferujesz usługi hydrauliczne w Pułtusku, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazy „usługi hydrauliczne Pułtusk” lub „hydraulik Pułtusk”. Możesz też skorzystać z płatnych narzędzi analitycznych, takich jak Center.ai lub Localo.

Podczas sprawdzania obecności wizytówki możesz także zorientować się w działaniach konkurencji. Czy publikują w wizytówce posty na temat najnowszych produktów? A może wcale nie odpowiadają na opinie? Wyciągnij z tego wnioski, aby być o krok przed nimi!

Pozycjonowanie wizytówki krok po kroku

Wiesz już, na czym stoisz? W takim razie możemy zabrać się za pozycjonowanie Map Google! Uzbrój się w cierpliwość i nie zapomnij o regularnym działaniu. Dla ułatwienia cały proces podzieliliśmy na 3 kroki.

Optymalizacja zgodnie z wytycznymi Google

Pozycjonowanie zaczynamy od podstaw, czyli informacji kryjących się pod skrótem NAP (ang. name, address, phone). Jeśli w wizytówce nie znalazły się jeszcze informacje kontaktowe – nadrób te zaległości, uwzględniając także adresy twojej strony www i profili w social mediach. Jeśli twoja firma ma stacjonarną siedzibę, nie zapomnij o dodaniu aktualnych godzin jej otwarcia. Im więcej szczegółów, tym lepiej! Ważne jest, aby wszystkie te dane były ujednolicone w każdym miejscu w Internecie, gdzie się pojawiają — nie tylko więc trzeba tego pilnować w witrynie, mediach społecznościowych czy Mapach, ale także w wyszukiwarkach firm, czy stronach z opiniami, jak przykładowo opineo.

Opublikuj także opis firmy, który będzie odpowiednio zwięzły i zachęcający do skorzystania z twoich usług – nasyć go odpowiednimi frazami kluczowymi. Najważniejsze kwestie zawrzyj w pierwszych 250 znakach (pozostała część opisu jest widoczna dopiero po rozwinięciu). Następnie wybierz kategorię główną i podkategorie dla branży, w której działasz. Możesz skorzystać także ze specjalnych atrybutów Google Maps, w których m.in. zaznaczysz:

  • jakie formy płatności obowiązują w twojej firmie,
  • czy jest ona przyjazna dla osób LGBTQ+,
  • czy siedziba lub prowadzony przez ciebie lokal jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
  • czy odwiedzający mogą liczyć na darmowe wi-fi.

Na pozycjonowanie wpływ mają również dodane przez ciebie zdjęcia i materiały wideo. Oto przykład: prowadzisz lokal gastronomiczny? Pokaż wśród nich serwowane dania i wnętrze restauracji! Postaraj się nie dodawać zbędnych filtrów, a jeśli masz logo – koniecznie je wyeksponuj.

Opinie klientów

Im więcej wystawionych opinii, tym lepiej dla pozycji twojej wizytówki w Google Maps – nie wspominając już o tym, że powinny być one jak najwyższe. Ma to ogromny wpływ na to, jaką pozycję ustalą dla ciebie algorytmy Google, dlatego aktywnie zachęcaj klientów do pozostawienia recenzji. Pisaliśmy już, jak zdobywać opinie w Internecie, ale dla przykładu możesz w tym celu wysłać im mailowe podziękowanie za skorzystanie z usług i poprosić o wystawienie opinii w wizytówce.

Co zrobić, jeśli otrzymasz negatywną opinię? Odpisz na nią i zapytaj o powody takiej oceny lub zaproponuj rekompensatę, np. w postaci zniżki na kolejne zakupy. Ten temat szerzej rozwinęliśmy w artykule „Negatywne opinie w Google – jak na nie reagować?” Reaguj nie tylko na złe recenzje – twoje komentarze będą świadectwem tego, że zależy ci na klientach i dobrych relacjach z nimi.

Nie widać Twoich opinii w wizytówce Google? Poznaj przyczyny!

Aktywność i aktualizacja profilu

Google premiuje firmy, które dbają o aktywność i ciągłe relacje z klientami. Jak to zapewnić? Naturalnie, na bieżąco reagując na aktualność publikowanych informacji ze stanem rzeczywistym i prowadząc działania nastawione na budowanie relacji, takie jak wspomniane wyżej odpowiadanie na opinie. A oto inne segmenty, które mogą się pojawić w twojej wizytówce:

  • lista usług oferowanych przez firmę  (opcjonalnie można dodać również dokładne ceny lub przedział cenowy danej usługi) lub menu w przypadku gastronomii,
  • produkty – wraz z dobrowolnym wpisaniem cen i linków do sklepu internetowego,
  • posty na temat oferty i życia firmy.

Na ostatni z nich chcemy poświęcić dłuższą chwilę – posty wysyłają komunikat, że firma wciąż istnieje i działa bez zarzutu. W tym segmencie możesz publikować m.in. informacje o nadchodzących wydarzeniach i akcjach rabatowych, materiały pokazujące życie firmy od kulis czy gazetkę z najnowszą ofertą. Stwórz harmonogram publikacji i uzupełniaj wizytówkę o posty najlepiej co 1-2 tygodnie. Warto zainteresować się też strategią content marketingową.

Pamiętaj, że uzupełnienie wizytówki to nie koniec pracy! Jeśli chcesz zadbać o jej wysoką pozycję, regularnie aktualizuj zawarte w niej informacje. To ważne, szczególnie gdy zmieniasz lokalizację firmy lub numer telefonu – brak kontaktu może pozbawić cię wielu klientów.

Co jeszcze można zrobić?

Powyższe rady to minimum, które warto wdrożyć, aby zadbać o swoją widoczność. Co można zrobić dodatkowo? Jeżeli realnie chcesz walczyć o wysokie wyniki i pozycjonować wizytówkę w Google, musisz zadbać również o pozycjonowanie strony www. Tutaj pojawia się szereg działań z zakresu SEO, które należy wdrożyć, aby wyniki organiczne pokazywały naszą witrynę jak najwyżej. Korelacja pomiędzy tymi dwoma aspektami jest silna, a Google premiuje wizytówki, które związane są ze stronami internetowymi, które wyświetlają się wysoko w wyszukiwarce.

Na innych stronach, często można zauważyć, że w sekcji kontakt pojawiają się informacje o lokalizacji lub hasło „sprawdź, jak do nas dojechać” z dołączoną mapką. To również jest element strategii pozycjonowania wizytówki w Google. Dlaczego? Ogromnym plusem dla algorytmów będzie zamieszczenie Mapy Google z pinezką firmy na Twojej stronie.

WSKAZÓWKA
Najlepiej rozpatrywane jest podejście: jedna mapa na stronie — jedna zaznaczona placówka!

Pozycjonowanie w Google Maps – podsumowanie

Wiesz już, jak pozycjonować wizytówkę w Google Maps – na początku koniecznie trzeba uzupełnić ją o potrzebne informacje, następnie aktualizować na bieżąco i zabiegać o dobre relacje z klientami, chociażby z pomocą reakcji na wystawione opinie. Do tego dołączyć działania z zakresu SEO oraz optymalizacji. A dlaczego warto to robić? Pamiętaj, że wizytówki wyświetlają się nie tylko w Google Maps, ale i w wynikach organicznych Map w wyszukiwarce. Dbając o wysoką pozycję, masz szansę pojawić się wśród 3 najlepszych wizytówek, prezentowanych użytkownikom nad najpopularniejszymi wynikami wyszukiwań w Google. To doskonały sposób na znalezienie nowych klientów i budowanie świadomości marki!

Nie ukrywajmy, że im większa firma (posiadająca kilkadziesiąt lub nawet kilkaset placówek), tym trudniejsze będzie bieżące zarządzanie aktualnymi informacjami, które są w nich zawarte. Jeżeli mierzysz się z takim wyzwaniem — daj nam znać! Nasi specjaliści kompleksowo obsługują Profil Firmy Google, a dzięki temu nasi Klienci oszczędzają czas i mają pewność, że ich wizerunek w sieci jest zaopiekowany.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!