Czym jest afiliacja i jakie korzyści za sobą niesie?

Afiliacja to zarówno sposób na zwiększenie obrotów w sklepie internetowym, jak i popularny model zarabiania przez internet. Warto ten temat zgłębić, bo może to być idealne dopełnienie strategii sprzedaży czy też sposób na dorobienie. W końcu nie bez powodu w jej kontekście używa się sformułowania „win-win”, czyli „wygrana dla wszystkich”.

O afiliacji słyszy się często, zwłaszcza wtedy, gdy szuka się w internecie dodatkowych źródeł zarobku. Co to dokładnie jest? Jakie korzyści może nam przynieść? Jakie działania obejmuje? Marketing afiliacyjny, sieć afiliacyjna, programy partnerskie – co się kryje za tymi nazwami?

Co to jest afiliacja i na czym polega?

Terminu afiliacja używa się jako synonimu marketingu afiliacyjnego. Polega on na tym, że wydawca lub inaczej afiliant, umieszcza w internecie reklamę i dostaje wynagrodzenie, gdy jakiś użytkownik wykona zdefiniowane przez reklamodawcę działanie. Wydawcą może być bloger, właściciel fanpage’a, ale także prywatny użytkownik Facebooka, a nawet firma. Osoby „SPAM-ujące” linkami na forach lub w komentarzach robią to zazwyczaj w celach zarobkowych, korzystając właśnie z zalet afiliacji.

Programy afiliacyjne to tylko jeden z obszarów performance marketingu, zachęcamy do zapoznania się z szerszym pojęciem reklamy w internecie.

Według danych Forrester Research w USA wydatki na marketing afiliacyjny miały w 2016 r. wpłynąć na 14% wszystkich sprzedaży w e-commerce, które w sumie miały być warte 39 miliardów dolarów (ruch organiczny miał z kolei wpłynąć na 19% wszystkich sprzedaży w internecie).

Reklama, którą zamieszcza w internecie afiliant może mieć różne formy, np. baneru czy linku. Pożądaną akcją może być kupienie przez konsumenta produktu, wypełnienie formularza i pozostawienie danych kontaktowych, a nawet wzięcie pożyczki. Wydawca zarabia prowizję za akcję użytkownika rozpoczętą z jego strony.

Stawkę nalicza się za pomocą różnych modeli:

    • CPS, czyli cost-per-sale za każdorazową sprzedaż,

 

    • CPC, czyli cost-per-click – zapłata za klik, za każdym razem, gdy użytkownik przejdzie na stronę docelową przez sponsorowany link,

 

    • CPL, czyli cost-per-lead – koszt za lead, za wypełniony poprawnie formularz,

 

  • CPA, czyli cost-per-action – zapłata za działanie za np. obejrzenie filmu.

Na popularności zyskują też modele łączone, tzw. hybrydowe, w których otrzymujemy zapłaty za różne działania (np. za klik, a potem dodatkowo procent od sprzedaży).

Zazwyczaj zarobione środki można wypłacić dopiero od pewnego pułapu. Oznacza to, że trzeba najpierw zarobić konkretną sumę, aby móc w ogóle otrzymać pieniądze.

Aby dołączyć do grona wydawców, należy zgłosić się bezpośrednio do reklamodawcy lub znaleźć sieć afiliacyjną, czyli miejsce, które gromadzi firmy zainteresowane partnerstwem na zasadzie afiliacji.

Aby otrzymać zapłatę, niekoniecznie należy skłonić użytkownika do natychmiastowego zakupu. W systemie są przechowywane tzw. ciasteczka. Rejestrują one, dzięki któremu linkowi użytkownik trafił na stronę. Dzięki temu nawet jeśli wykonanie działania zostanie odroczone, zasługi zostaną przypisane afiliantowi.

Zdarzają się sytuacje, w których użytkownik zapoznaje się z produktem dzięki linkowi afiliacyjnemu, jednak dokonuje zakupu poprzez stronę  innego wydawcy lub nawet zupełnie inny kanał – np. wyszukania organiczne lub płatne. Właściciel e-commerce’u jest wciąż zobowiązany do zapłaty afiliantowi, któremu przypisane są  tzw. cookies. Takie przypadki narażają sklep na podwójne opłaty, a także są źródłem trudności dla analityków przy pomiarze efektywności różnych kanałów marketingu interaktywnego.

Afiliacja – dlaczego warto?

Odpowiednio przeprowadzone działania afiliacyjne sprawiają, że zarówno afiliant, jak i sprzedawca, są zadowoleni z efektów. Celem wydawcy jest zarobienie jak najwięcej. Najpierw będzie musiał się napracować, np. tworząc tzw. “evergreen”, czyli artykuł, który jest stale aktualny, dzięki czemu będzie niezmiennie cieszył się popularnością. Jednak dobry content będzie sprowadzał na jego stronę użytkowników, którzy będą generować leady, dzięki czemu wydawca będzie miał stały przychód przy niewielkim nakładzie pracy.

Od strony marketingowej afiliacja to również lukratywne rozwiązanie, jako że reklamodawca płaci jedynie, gdy jego cel zostanie osiągnięty. Jeżeli korzysta z sieci afiliacyjnej, nie musi się martwić formalnościami. Nie marnuje przy tym budżetu na nietrafione działania i nieudane kampanie.

Afiliacja to rodzaj działań, który może prężnie napędzać sprzedaż e-commerce’u. Warto rozważyć wdrożenie jej do naszej strategii marketingowej.

 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *