Reklama w internecie – wybrane pojęcia i kanały

Julia Piklikiewicz,

Według danych Meetrics widoczność reklam online w Polsce na tle innych krajów rośnie. Pokazuje to, że nasz rodzimy marketing internetowy staje się coraz skuteczniejszy, a przedsiębiorcy bardzo chętnie w niego inwestują. Warto więc wiedzieć dokładnie,  jakie istnieją możliwości promocji w internecie oraz w jaki sposób efektywnie z nich korzystać.

Reklama doskonale napędza sprzedaż. Niektórzy mogą nawet stwierdzić, że stanowi podstawą e- commerce’u. Aby osiągnąć pełnię efektywności, należy rozsądnie ją rozplanować i stworzyć odpowiednią strategię.

Marketing, promocja, reklama

Te trzy pojęcia są często utożsamiane ze sobą i „wrzucane do jednego worka”. Na początek należy więc wyjaśnić różnice między nimi.

Marketing oznacza całościowe działanie na rynku, czyli proces planowania sprzedaży – dopasowanie towaru, ceny, dystrybucji oraz metod promocji, tak, aby artykuł lub usługa przyjął się jak najlepiej, a przychody były jak najwyższe. Tworząc produkt i wprowadzając go na nowy rynek, trzeba zadbać o to, aby był przystosowany do realiów społeczeństwa, do którego go kierujemy. Dla przykładu – wprowadzając linię ubrań stworzonych z myślą o mieszkańcach Skandynawii na rynek azjatycki, będziemy musieli dopasować rozmiarówkę, ponieważ Azjaci mają zupełnie inną budowę ciała niż Europejczycy. Tego typu działania zaliczamy do strategii marketingowej.

Promocja jest jedną ze słynnych czterech P, czyli składowych marketingu: produkt (ang. product), cena (ang. price), dystrybucja (ang. place) i promocja (ang. promotion). Oznacza wszelkie działania mające na celu zwiększenie świadomości na temat naszej marki oraz zainteresowania klientów produktem. Czterema instrumentami promocji są: promocja sprzedaży, sprzedaż osobista, public relations oraz reklama.

Reklama to wszelkie działania mające na celu zachęcenie konsumentów do kupna produktu lub skorzystania z usługi np. banery reklamowe.

Jakie są kanały promocji?

Internet daje mnóstwo możliwości, jeśli chodzi o płatną reklamę. Warto zapoznać się z dostępnymi kanałami przed rozpoczęciem działań.

Google Ads to platforma giganta internetowego, na której można zarządzać reklamami w obrębie sieci Google’a. Sieci Google Ads dzielą się na dwa rodzaje:

  • sieć wyszukiwania Google, w której reklama jest widoczna się w wynikach wyszukiwania w Google lub w wyszukiwarkach znajdujących na stronach partnerskich, np. na stronie Onet.pl lub Interia.pl.
  • sieć reklamowa Google (Google Display Network), czyli zbiór stron partnerskich Google’a, na których pojawiają się reklamy graficzne. Zalicza się do niej aż 90% wszystkich witryn w internecie.

Istnieją różne metody promocji w Google Ads – kanał ten daje różnorodne możliwości. W tym tekście wspomnę o najważniejszych z nich.

Linki sponsorowane to reklamy tekstowe widoczne w sieci wyszukiwania w Google.

Po wpisaniu przykładowej frazy „smyk” do wyszukiwarki Google otrzymujemy różne wyniki. To, jakie wyniki się nam ukażą to głównie efekt działań SEO, czyli optymalizacji działań w wyszukiwarce. Wyniki znajdujące się najwyżej to linki sponsorowane. Możemy ustawić w panelu zarządzania kampanią w narzędziu Google Ads, na jakie frazy chcemy, aby nasze reklamy tekstowe się pojawiały. Np. jeśli działamy w e-commerce oferującym odzież sportową, będziemy chcieli np. reklamować się wśród użytkowników poszukujących spodni do biegania. Na taką właśnie frazę możemy ustawić reklamę.

Zapłata za reklamę może odbywać się w modelu CPM, czyli koszt za tysiąc wyświetleń, w którym płacimy daną stawkę za każde tysiąc wyświetleń reklamy, lub CPC, czyli zapłata za klik, w którym dokonujemy zapłaty za każdym razem, gdy użytkownik kliknie reklamę, która przeniesie go na naszą stronę. Z góry zakładamy, ile chcemy zapłacić za kliknięcie, dzięki czemu możemy zaplanować nasz budżet.

W sieci wyszukiwania Google’a widoczne są również reklamy produktowe.

Zawierają nazwę artykułu, będącą jednocześnie aktywnym linkiem do strony, na której można dokonać zakupu, zdjęcie, cenę, opis oraz nazwę sklepu. Pojawiają się w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników. To o tyle efektywna metoda, że zainteresowany klient, szukając sprecyzowanych artykułów, które go interesują, trafia na nie od razu po wyszukaniu. Szybko uzyskuje odpowiedź na swoją potrzebę i jest szansa, że dbając o swoją wygodę i nie chcąc niepotrzebnie kontynuować poszukiwań, zdecyduje się właśnie na naszą ofertę.

Google zezwala również na reklamę za pomocą treści graficznych. Banery reklamowe pojawiają się na stronach partnerskich Google’a (Google Display Network). Do sieci należy 90% wszystkich stron w internecie, zasięg i możliwości, które oferuje, są więc naprawdę duże. Banery, czyli zdjęcia lub ruszające się treści graficzne widoczne są nad tekstem, na marginesach, czy pomiędzy paragrafami. Reklamy te zazwyczaj są profilowane, to znaczy wybrane z nich pojawiają się konkretnym użytkownikom. W panelu Google Ads możemy wybrać cechy osób, do których chcemy, aby dotarły. Dla przykładu – oferując odzież dla młodych kobiet, chcemy, aby reklama trafiła właśnie do nastolatek. Możemy więc sprecyzować, że zależy nam na kobietach w określonej grupie wiekowej. Dzięki temu nie będziemy niepotrzebnie wydawać budżetu – przecież istnieje o wiele większa szansa, że zakupem naszych produktów zainteresuje się nastolatka niż senior.

Nakierowując reklamy na konkretne grupy docelowe, podnosimy efektywność kampanii oraz poziom konwersji.

Za pomocą banerów można prowadzić również kampanię remarketingową. Polega ona na kierowaniu reklam na osoby, które odwiedziły już naszą stronę. Okazały one zainteresowanie naszą ofertą, można więc się spodziewać, że przypominając im o niej, skłonimy je do zakupu.

Inną formą promocji są reklamy wideo na YouTube. Internauci często napotykają je, ponieważ poprzedzają one filmiki lub pojawiają się w trakcie. Tymi reklamami również można zarządzać w panelu Google Ads. Mogą się także pojawiać na stronach partnerskich.

Kolejnym kanałem, w którym warto rozważyć promocję są social media. W Polsce najbardziej rozpowszechniona jest reklama na Facebooku, jednak LinkedIn czy Instagram również oferują możliwość promowania za pomocą sponsorowanych postów lub, w przypadku Instagrama, relacji na stories. Na Facebooku, tak jak w Google Ads, możemy profilować, do jakich grup odbiorców trafią nasze reklamy. Cechy, które możemy wziąć pod uwagę to m.in. wiek użytkownika, płeć, miejsce zamieszkania czy jego zainteresowania. Istnieje również możliwość uruchomienia kampanii remarketingowej – skierowanej do osób, które odwiedziły już naszą stronę. Reklama na Facebooku przyjmuje formę sponsorowanych postów lub w formie „boxa” z opcją przesuwania pomiędzy produktami. Druga opcja jest wskazana w przypadku kampanii remarketingowej  dla konkretnych produktów.

Kolejnym kanałem dającym możliwości reklamy jest mailing. Polega on na wysyłaniu wiadomości promocyjnych na e-maile. Baza adresów, do których kierujemy treść musi powinna być skrojona odpowiednio do tematyki wysyłki – innymi słowy, należy kierować wiadomości do grupy docelowej.

W poczcie Gmail można tworzyć dodatkowe reklamy, które także można obsługiwać w panelu Google Ads. Treści są profilowane ze względu na dane użytkowników oraz odwiedzone przez nich strony, można także przeprowadzić mailingową kampanię remarketingową.

Portal EMarketer poinformował, że w 2019 r. wydatki na reklamę cyfrową przewyższą budżety promocji tradycyjnej. Marketing powoli przenosi się z telewizji, prasy i radia do internetu, i nic w tym dziwnego. Oferuje on przecież mnóstwo kanałów dotarcia oraz możliwość profilowania reklam pod użytkowników. W przypadku e-commerce’ów, a zwłaszcza tych „raczkujących”, warto pokusić się o najbardziej podstawową kampanię online, ponieważ może ona zaważyć na sukcesie biznesu.

Julia Piklikiewicz

Julia Piklikiewicz

Junior PR Specialist w MBridge - Marketing Experts. Zajmuje się tworzeniem i redagowaniem treści eksperckich oraz wyszukiwaniem i analizą informacji. Pasjonatka hodowania roślin parapetowych.