Google Shopping to jedna z form reklamy w najpopularniejszej wyszukiwarce świata. Usługa adresowana jest do sklepów online i ma na celu promocję poszczególnych produktów z ich oferty. W dalszych akapitach wyjaśniamy wiele wątpliwości związanych z Google Shopping i podpowiadamy, jak skonfigurować tego rodzaju kampanię, aby czerpać z niej jak największe zyski.
Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu i konfiguracji consent mode v2?
Google shopping – doprecyzujmy, co to jest oraz gdzie wyświetlają się reklamy
Na reklamy Google Shopping trudno nie zwrócić uwagi. Wyświetlają się na samej górze lub z boku wyników wyszukiwania i do tego towarzyszą im zdjęcia poszczególnych produktów. Po kliknięciu w link wyszukiwarka od razu przekierowuje nas do strony produktu.
Choć produkty wyświetlają się w odpowiedzi na określone frazy, nie trzeba precyzować słów kluczowych przed rozpoczęciem kampanii. To algorytmy Google dopasowują ofertę do zapytania użytkownika, bazując na dostarczonym wcześniej pliku produktowym.
Co bardziej się opłaca – reklamy produktowe Google Shopping czy pozostałe kampanie Adwords?
„Reklamy Google Shopping to obecnie podstawa, jeśli chodzi o działania promocyjne sklepów internetowych. Są bardzo skuteczne, ponieważ użytkownik już na wstępie widzi cenę i zdjęcie produktu. Dodatkowo reklamy podpowiadają użytkownikom konkretne produkty w odpowiedzi na zapytanie. Dzięki temu skuteczniej przyciągają uwagę i odnotowują bardzo wysoką konwersję.
Nie oznacza to oczywiście, że po wprowadzeniu usługi Google Shopping, pozostałe kampanie Adwords nie mają sensu. Bywają niezastąpione w wielu sytuacjach (na przykład, gdy do zareklamowania jest usługa). Google Shopping to obecnie jedna z podstawowych form reklamowania sklepów internetowych w Google, nie zastępuje jednak pozostałych typów reklam. Planując efektywną promocję sklepu internetowego, warto zadbać o rozbudowaną kampanię która pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów na wszystkich etapach lejka zakupowego.”
Piotr Świniarski – Performance Marketing Manager w MBridge
Jakie są koszty kampanii w Google Shopping?
Koszty kampanii w Google Shopping zależą od wielu różnych czynników – m.in. zasięgu kampanii, stawek CPC i przede wszystkim – obranej strategii.
Koszty reklamy Google Shopping można znacząco zmniejszyć, publikując reklamy za pośrednictwem dowolnego serwisu CSS, czyli po prostu porównywarki cenowej.
Jaki ma to cel?
Tym sposobem można publikować reklamy w Google Shopping bez dodatkowej opłaty technologicznej. Znacząco obniża to stawki CPC, a tym samym koszty kampanii.
W MBridge korzystamy z własnej porównywarki cenowej Shopyo.pl. Emitowane przez nią reklamy praktycznie niczym nie różnią się od tych publikowanych bezpośrednio przez Google. Jedynie najbardziej spostrzegawczy użytkownicy zauważą dopisek „przez Shopyo” zamiast standardowego „przez Google”. I tak nie robi im to żadnej różnicy, bo po kliknięciu w link za każdym razem zostaną przekierowani do strony sklepu, a nie porównywarki.
Chwilę po rozpoczęciu pandemii udostępniliśmy Shopyo za darmo, aby wesprzeć polskie e-commercy w tym niełatwym czasie i pokazać im, gdzie mogą szukać oszczędności. Nasi partnerzy zaoszczędzili dzięki temu ponad 400 000 zł w skali miesiąca. Więcej o efektach akcji przeczytasz tutaj.
E-commerce – jak zacząć? Dowiedz się z naszego artykułu!
Jak skonfigurować kampanię Google Shopping? Kampania produktowa krok po kroku
Krok 1: Załóż konto w Google Merchant Center
Bez względu na to, czy swoje kampanie będziesz wyświetlać standardowo przez CSS Google czy zewnętrzny CSS, będziesz potrzebować konta Google Merchant Center. Konieczne jest jego połączenie z kontem Google Ads. Założenie konta nic nie kosztuje. Opłaty za reklamy Google Shopping ponosimy dopiero wtedy, gdy użytkownicy zaczną klikać w nasze reklamy.
Krok 2: Przygotuj plik produktowy
Plik produktowy powinien być przygotowany w odpowiednim formacie. Najczęściej jest to format XML, ale może to być też Google Sheet, a nawet TXT.
Jeżeli twój sklep działa na jednej z popularnych platform sklepowych (np. Shopify), prawdopodobnie możesz automatycznie wyeksportować plik produktowy do odpowiedniego formatu.
Plik powinien być przygotowany bardzo dokładnie, aby algorytmy Google były w stanie odpowiednio dopasować ofertę do zapytań wpisywanych do wyszukiwarki. Jeżeli spodziewasz się, że twoje produkty mogą odpowiadać na jakieś konkretne zapytania, warto wpleść je w nazwę lub opis produktu, jednak w sposób naturalny, aby nie odstraszać potencjalnego klienta nazwą składającą się wyłącznie z fraz kluczowych.
Przygotowując plik produktowy, poprawnie określ też kategorię produktu. Kategoria pomaga algorytmom Google lepiej dopasowywać reklamy do zapytań użytkowników i tym samym wpływa na skuteczność całej kampanii. Niestety do jednego produktu można wybrać tylko jedną kategorię, dlatego powinna być ona dobrze do niego dopasowana i możliwie szczegółowa.
Ważne są też wysokiej jakości zdjęcia w odpowiednim formacie. Google Shopping wymaga grafik w rozmiarze co najmniej 100×100 px (oraz 250×250 px dla ubrań) o wadze nie większej niż 16 MB. Powinny być to packshoty na białym tle – w innym wypadku produkt nie będzie wystarczająco widoczny. Jedynie w niektórych branżach (np. wnętrzarskiej) można sobie pozwolić na zdjęcia aranżacyjne.
Krok 3: Uruchom kampanię
- Podczas tworzenia nowej kampanii wybierz opcję „produktowa”.
- Ustaw preferencje reklamowe (nazwa kampanii, budżet, urządzenia na których mają wyświetlać się reklamy itd.).
- Utwórz grupę reklam i ustal dla niej stawkę CPC.
- Zapisz kampanię i analizuj wyniki.
Po uruchomieniu kampanii Google Shopping należy stale monitorować jej skuteczność, optymalizować i w razie potrzeby aktualizować.
Chcąc przenieść kampanię do naszego CSS, należy skierować odpowiednią prośbę do supportu Google Ads. Przenoszenie konta nie powinno zająć więcej niż 24 godziny i nie wpływa w żaden sposób na funkcjonowanie kampanii. Po kilku dniach od przeniesienia konta, zauważysz spadek CPC.
Jesteś zainteresowany kampaniami produktowymi w Google Shopping? Powierz stworzenie i prowadzenie kampanii agencji specjalizującej się w performance marketingu dla ecommerce. Na co dzień pracujemy z największymi e-commerce, m.in. Smyk.com, Intymna.pl czy SkiTeam.pl. Odezwij się do nas i porozmawiajmy.
Przeczytaj także nasz artykuł o wyszukiwaniu zaawansowanym i poznaj triki na skuteczne szukanie informacji w Google.