growth marketing

Growth marketing (growth hacking) – czym jest? Jaką przewagę daje?

Growth marketing (znany też jako growth hacking) intryguje już samą nazwą. Hakowanie kojarzy się z czymś nie do końca nielegalnym, chodzeniem na skróty. Ale czy faktycznie chodzi tu o hakowanie w sensie dosłownym? Czym tak naprawdę jest growth hacking? Jak wykorzystać jego potencjał podczas kampanii reklamowych? 

Co to jest growth hacking?

Cofnijmy się do 2010 roku. Wtedy to Sean Ellis – przedsiębiorca, inwestor i doradca start–upów – sformułował definicję growth hackingu jako jednej z technik marketingowych, która stoi w opozycji do klasycznych sposobów zdobywania klientów (sprzedaży). 

Growth marketing to, jak sama nazwa wskazuje, strategia skoncentrowana na wzroście. Powinien być on bardzo dynamiczny, jednak niekosztowny. Stąd w strategii tej próżno szukać jakiejkolwiek metody – jest to raczej eksperymentowanie. Taka strategia sprawdza się w przypadku start–upów i niewielkich firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i w związku z tym nie mają dużych funduszy na promocję.

Na czym polega hakowanie wzrostu?

Growth hacking marketing posługuje się całą paletą zróżnicowanych narzędzi: social mediami, content marketingiem, marketing automation, viral marketing, reklamą płatną, profilowanym mailingiem czy programami lojalnościowymi. 

Kampania lub reklama w social mediach? Sprawdź, jak wykorzystać płatną promocję!

Trudno jednak stworzyć listę sprawdzonych metod growth hackingowych, ponieważ strategia ta bazuje na drobiazgowo określonej grupie docelowej. Sposoby, które sprawdziły się w przypadku jednego produktu, mogą całkowicie zawieść, gdy zastosujemy je do promocji czegoś innego.

Growth hacker – kto to? Jakie umiejętności powinien posiadać?

Growth hackera możemy śmiało nazwać człowiekiem renesansu. Dlaczego? Zawód ten łączy w sobie kilka stanowisk: marketingowca, sprzedawcy, analityka, a nawet programisty

Growth hacker zazwyczaj jest mocno wyczulony na nadchodzące trendy, orientuje się w technologiach, zna techniki sprzedażowe i wie, że dobrze skonstruowana strona internetowa potrafi zatrzymać odbiorcę na dłużej. Co jeszcze wyróżnia znającego się na swoim fachu growth hackera?

  • Biegle posługuje się skryptami i zna niektóre języki programowania.
  • Potrafi stworzyć i opublikować interesujące oraz angażujące treści, czyli działać w ramach content marketingu.
  • Wie, do kogo kieruje komunikaty reklamowe, i umie dobrać kanał do danej branży, np. wybiera Instagram jako najlepsze miejsce promocji rękodzieła.
  • Posiada „twardą” wiedzę marketingową – przeprowadza skuteczne kampanie w konkretnych środowiskach.
  • Umie interpretować informacje z paru źródeł, np. z tabel w Excelu, Google Analytics i testów A/B.
  • Optymalizuje landing page – w tym celu wykorzystuje wiedzę o UX designie, m.in. interpretując ruch użytkowników na stronie pokazany w formie heat mapy.

Tak zarysowany zestaw umiejętności pomaga w osiągnięciu biznesowego celu. Growth hacker to prawdziwy człowiek–orkiestra.

Dlaczego growth marketing działa? Inspirujące przykłady

Zarówno na polskim, jak i na zagranicznych rynkach możemy znaleźć ciekawe przykłady na wykorzystanie growth marketingu w rozwoju firmy. Oto dwa reprezentatywne przykłady:

Clubhouse

Kto z nas pamięta jeszcze początki Facebooka? Kiedy portal społecznościowy dopiero raczkował, założyć konto mogli tylko wybrańcy, a dokładniej ci, którzy otrzymali zaproszenie od znajomego. 

Na identycznej zasadzie – ograniczonej dostępności – jeszcze do niedawna funkcjonowała platforma Clubhouse, czyli aplikacja, w której możemy dołączyć do wirtualnego pokoju rozmów audio o niemal dowolnej tematyce. Dostęp do społeczności ograniczono w taki sposób, że nowe osoby były zapraszane wyłącznie przez już istniejących użytkowników. Inkluzyjność budowała wrażenie, że platforma jest modna i pożądana, więc warto na niej być, bo w innym wypadku może nas coś ominąć. Tym sposobem do Clubhouse w bardzo krótkim czasie dołączyły setki użytkowników, w tym liczni influencerzy, którzy jeszcze bardziej nakręcali wzrost. 

Legimi

Legimi, czyli cyfrowa biblioteka i audioteka, również działa zgodnie z regułami growth marketingu. W przypadku tej usługi rolę wabika pełni 7–dniowy okres próbny, dzięki któremu przez krótki czas można korzystać z zasobów za darmo. 

Ponadto Legimi udostępnia użytkownikom abonamenty w pakiecie z czytnikiem, dzięki czemu do usługi mogły przekonać się również osoby, które dotąd nie korzystały z tego typu urządzeń. Legimi aktywnie działa też w mediach społecznościowych i często współpracuje z książkowymi influencerami. Do udostępniania wrażeń na temat przeczytanych książek zachęcani są też zwykli użytkownicy – hashtag #czytajzlegimi został już wykorzystany 34 817 razy (dane z 17.11.2021, źródło: Instagram) 

SEO to współcześnie świetne narzędzie do napędzania wzrostu przedsiębiorstw. Z jednej strony działania SEO pomagają generować jakościowy ruch organiczny, a więc przyczyniają się bezpośrednio do dotarcia do grupy docelowej, z drugiej strony dzięki narzędziom wykorzystywanym przez specjalistów SEO, jesteśmy w stanie precyzyjnie śledzić trendy związane z obecnością marki w świadomości konsumentów i szerzej z trendami, które mają miejsce w społeczeństwie (dzięki analizie fraz kluczowych). To wszystko sprawia, że SEO jest bardzo często podstawowym narzędziem growth marketingu.

Julia Kwaśnik, SEO Specialist

Growth marketing – podsumowanie 

Wbrew obiegowej opinii growth hacking marketing nie ma nic wspólnego z obrazem zakapturzonego hackera, siedzącego gdzieś w ciemnym pokoju i próbującego włamać się do rządowych baz. „Hakowanie wzrostu” to nic innego jak nowatorska, ale w pełni legalna i wymagająca wszechstronności dziedzina marketingu. To również doskonałe rozwiązanie dla małych biznesów, które w krótkim czasie chcą zwiększyć sprzedaż i pozyskać wielu klientów.

PS: Skoro już o wzrostach mowa…

Growth marketing to na tyle rozległe pojęcie, że trudno dokładnie stwierdzić, jakie działania się w niego wpisują, a jakie nie. Ale jeśli chodzi o same wzrosty na domenach naszych klientów, mamy kilka case’ów, które pokazują, jak uzyskać dobre wyniki dzięki konsekwentym działaniom SEO:

Dopracowana strategia marketingowa firmy może poprawić sytuację biznesową Twojej firmy. Chcesz być o krok przed konkurencją? Umożliwi Ci to wprowadzenie strategii SXO.

Zdjecie tytułowe: Unsplash

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!