Landing page to strona, która wyświetla się użytkownikowi po tym, jak kliknie w reklamę lub wykona inną przewidzianą akcję. Termin tłumaczony dosłownie z angielskiego oznacza „stronę lądowania”, ale w języku polskim landing page znacznie częściej określa się mianem „strony docelowej”. Nazewnictwo to jednak kwestia drugorzędna. Jak większość marketerów, chcesz zapewne dowiedzieć się, jak zbudować skuteczny landing page i zobaczyć przykłady takich stron. Dzielimy się zatem naszym agencyjnym doświadczeniem.
Gdy celem kampanii jest pozyskanie danych kontaktowych, zapis na webinar czy promocja konkretnego produktu, kierowanie ruchu na stronę główną sklepu albo nawet podstronę produktu byłoby zwykłym marnotrawstwem naszych wysiłków i budżetu włożonego w kampanię.
Dlaczego?
Bo landing page daje nam znacznie więcej możliwości. Możemy zaprojektować stronę tak, aby najważniejsze atuty produktu lub usługi były widoczne dla klienta już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu odbiorca nie musi się konfrontować z nadmiarem treści.
Projektując landing page, często wykorzystuje się też różne mechanizmy perswazji:
Użytkownik jest więc niemal prowadzony za rękę, podczas gdy w innych okolicznościach może gubić się w treściach zawartych w witrynie. To dlatego, gdy zależy nam na wysokiej konwersji, lepiej skierować użytkownika na landing page, zamiast na stronę produktu czy usługi.
Każdy dobry landing page powinien posiadać:
Gdy użytkownik przejdzie na landing page, nagłówek będzie pierwszym elementem, na który zwróci uwagę. Powinien on być zatem chwytliwy, co nie znaczy inwazyjny. Zamiast silić się na nierealne obietnice, skoncentruj się na największej zalecie produktu – i to właśnie o niej zakomunikuj w nagłówku.
Źródło: www.codecademy.com
Równie istotne co nagłówek są pozostałe treści, które znajdą się na landing page’u. Nie powinno ich być zbyt wiele – wielka ściana tekstu to ostatnia rzecz, której oczekuje użytkownik. Komunikat musi być krótki, ale esencjonalny. Ponownie wskazujemy w nim na najważniejsze zalety produktu.
Źródło: www.nauto.com/roadmap-for-a-safer-and-smarter-fleet-ebook-2
CTA, czyli treść na przycisku, nie musi sprowadzać się do prostego „Dowiedz się więcej” albo „Kup teraz”. Można zastąpić ciekawszymi i skuteczniejszymi komunikatami. Oczywiście nie oznacza to, że proste CTA się już nie sprawdzają – to nie tak! Zwykły przycisk „Kup teraz” może być bardzo skuteczny, ale czasem warto postawić na coś bardziej kreatywnego.
Landing page musi być atrakcyjny nie tylko pod kątem treści, ale również tego, jak się one prezentują. Zdjęcia muszą być w najwyższej jakości. Warto zadbać również o to, aby nie były to stockowe fotografie, które użytkownik mógł już widzieć setki razy. Oryginalność jest w cenie.
Landing page to zazwyczaj bardzo prosta strona internetowa. I tu łatwo jednak o wpadki, które mogą utrudnić użytkownikom zapoznanie się z treścią witryny. Przed uruchomieniem kampanii należy upewnić się, czy wszystkie kluczowe dla nas elementy są dobrze widoczne i czy strona odpowiednio szybko się ładuje. Jeśli landing page zawiera formularz, koniecznie upewnij się, czy działa on prawidłowo i czy zawiera wszystkie niezbędne zgody marketingowe. Warto też zwrócić uwagę na detale, takie jak to, czy nagłówek, najważniejsze treści i przycisk CTA są widoczne od razu po przejściu na stronę (bez skrolowania).
Pamiętaj, że jeśli jakieś elementy strony budzą twoje wątpliwości, zawsze możesz przeprowadzić test A/B i tym sposobem przekonać się, która forma komunikacji jest bardziej skuteczna.
Landing page jest zazwyczaj tworzony z myślą o działaniach reklamowych prowadzonych w Google Ads, social mediach czy przez e-mail, po zakończeniu których często jest usuwany. Takiej strony raczej nie opłaca się pozycjonować, ponieważ działania SEO wymagają czasu.
Czasem zdarza się jednak, że landing page jest częścią większej witryny – wtedy zdecydowanie warto zadbać o to, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Sugerujemy zacząć od analizy fraz. Powinny one być:
Warto również wystrzegać się kanibalizacji, czyli wykorzystywania podobnych fraz na wielu podstronach tej samej witryny.
Gdy wybierzemy już odpowiednie frazy, należy zadbać, aby znalazły się one w:
Należy również pamiętać, że SEO to nie tylko frazy, ale także linki. Zadbaj zatem o linkowanie wewnętrzne oraz o linki z zewnętrznych domen: blogów, portali itd.
Niezwykle ważna jest również mocna domena. Gdy landing page jest częścią większej witryny, warto zadbać, aby pojawiała się ona w Google na jak największą liczbę fraz. Znacząco zwiększa to szanse na to, że nasz landing page będzie wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania.