Co to jest landing page? Jak stworzyć dobrą stronę lądowania?

Joanna Żelazińska,

Co to jest landing page

Landing page to strona, która wyświetla się użytkownikowi po tym, jak kliknie w reklamę lub wykona inną przewidzianą akcję. Termin tłumaczony dosłownie z angielskiego oznacza „stronę lądowania”, ale w języku polskim landing page znacznie częściej określa się mianem „strony docelowej”. Nazewnictwo to jednak kwestia drugorzędna. Jak większość marketerów, chcesz zapewne dowiedzieć się, jak zbudować skuteczny landing page i zobaczyć przykłady takich stron. Dzielimy się zatem naszym agencyjnym doświadczeniem.

Czemu właściwie kierujemy ruch z kampanii na landing page (a nie na przykład na stronę główną sklepu)?

Gdy celem kampanii jest pozyskanie danych kontaktowych, zapis na webinar czy promocja konkretnego produktu, kierowanie ruchu na stronę główną sklepu albo nawet podstronę produktu byłoby zwykłym marnotrawstwem naszych wysiłków i budżetu włożonego w kampanię. 

Dlaczego?

Bo landing page daje nam znacznie więcej możliwości. Możemy zaprojektować stronę tak, aby najważniejsze atuty produktu lub usługi były widoczne dla klienta już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu odbiorca nie musi się konfrontować z nadmiarem treści.

Projektując landing page, często wykorzystuje się też różne mechanizmy perswazji:

  • dobieramy kolory tak, aby uzyskać jak najwięcej konwersji,
  • formułując teksty, korzystamy z tzw. języka korzyści,
  • testujemy różne wersje witryny, aby wyłonić spośród nich tę najefektywniejszą.

Użytkownik jest więc niemal prowadzony za rękę, podczas gdy w innych okolicznościach może gubić się w treściach zawartych w witrynie. To dlatego, gdy zależy nam na wysokiej konwersji, lepiej skierować użytkownika na landing page, zamiast na stronę produktu czy usługi.

Dobry landing page – 5 cech skutecznej strony docelowej

Każdy dobry landing page powinien posiadać: 

1. Chwytliwy nagłówek

Gdy użytkownik przejdzie na landing page, nagłówek będzie pierwszym elementem, na który zwróci uwagę. Powinien on być zatem chwytliwy, co nie znaczy inwazyjny. Zamiast silić się na nierealne obietnice, skoncentruj się na największej zalecie produktu – i to właśnie o niej zakomunikuj w nagłówku. 

Przykład dobrze sformułowanego nagłówka: 

Skuteczny nagłówek na landing page

Źródło: www.codecademy.com 

Dlaczego ten nagłówek jest skuteczny:

  • zwraca uwagę na to, co zyskasz, gdy zaczniesz korzystać z serwisu (nauczysz się kodować),
  • podkreśla, że z platformy korzystają już miliony osób (w domyśle – to strona, której można zaufać).

2. Treść napisaną językiem korzyści 

Równie istotne co nagłówek są pozostałe treści, które znajdą się na landing page’u. Nie powinno ich być zbyt wiele – wielka ściana tekstu to ostatnia rzecz, której oczekuje użytkownik. Komunikat musi być krótki, ale esencjonalny. Ponownie wskazujemy w nim na najważniejsze zalety produktu.

Przykład skutecznej komunikacji na landing page’u:

Skuteczna komunikacja na landing page

Źródło: www.nauto.com/roadmap-for-a-safer-and-smarter-fleet-ebook-2

Dlaczego ten landing page jest skuteczny?

  • Treść jest bogata w konkretne informacje. Już w pierwszych wersach dowiadujemy się, co możemy zyskać, pobierając ebooka. Autorzy strony przywołują też statystyki, które mogą być dodatkową zachętą do zapoznania się z materiałami zebranymi w ebooku. 
  • Dodatkowymi atutami strony są jej przejrzystość i spójna kolorystyka.

3. Przemyślane CTA

CTA, czyli treść na przycisku, nie musi sprowadzać się do prostego „Dowiedz się więcej” albo „Kup teraz”. Można zastąpić ciekawszymi i skuteczniejszymi komunikatami. Oczywiście nie oznacza to, że proste CTA się już nie sprawdzają – to nie tak! Zwykły przycisk „Kup teraz” może być bardzo skuteczny, ale czasem warto postawić na coś bardziej kreatywnego.

Przykłady dobrych CTA: 

  • „Tak, chcę dostępu do Studni”, zamiast „Zapisz się do newslettera” – przykład z bloga Pawła Tkaczyka. 
  • „Wypróbuj przez 7 dni bezpłatnie”, zamiast „Wypróbuj”.
  • „Zapisuję się” – zamiast „Zapisz się”.

4. Doskonałe zdjęcia

Landing page musi być atrakcyjny nie tylko pod kątem treści, ale również tego, jak się one prezentują. Zdjęcia muszą być w najwyższej jakości. Warto zadbać również o to, aby nie były to stockowe fotografie, które użytkownik mógł już widzieć setki razy. Oryginalność jest w cenie. 

5. Projekt zgodny z podstawowymi zasadami UX

Landing page to zazwyczaj bardzo prosta strona internetowa. I tu łatwo jednak o wpadki, które mogą utrudnić użytkownikom zapoznanie się z treścią witryny. Przed uruchomieniem kampanii należy upewnić się, czy wszystkie kluczowe dla nas elementy są dobrze widoczne i czy strona odpowiednio szybko się ładuje. Jeśli landing page zawiera formularz, koniecznie upewnij się, czy działa on prawidłowo i czy zawiera wszystkie niezbędne zgody marketingowe. Warto też zwrócić uwagę na detale, takie jak to, czy nagłówek, najważniejsze treści i przycisk CTA są widoczne od razu po przejściu na stronę (bez skrolowania). 

Pamiętaj, że jeśli jakieś elementy strony budzą twoje wątpliwości, zawsze możesz przeprowadzić test A/B i tym sposobem przekonać się, która forma komunikacji jest bardziej skuteczna.

Działania SEO na landing page – kiedy mają sens?

Landing page jest zazwyczaj tworzony z myślą o działaniach reklamowych prowadzonych w Google Ads, social mediach czy przez e-mail, po zakończeniu których często jest usuwany. Takiej strony raczej nie opłaca się pozycjonować, ponieważ działania SEO wymagają czasu.

Czasem zdarza się jednak, że landing page jest częścią większej witryny – wtedy zdecydowanie warto zadbać o to, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.   

Jak zatem zoptymalizować landing page pod SEO?

Sugerujemy zacząć od analizy fraz. Powinny one być:

  • Dopasowane do zawartości strony i intencji użytkownika.
  • Niezbyt liczne – ubogi w treści landing page będzie trudno wypozycjonować na dużą liczbę fraz. Lepiej skoncentrować się zatem na jednej frazie i powiązanych z nią frazach typu long tail.

Warto również wystrzegać się kanibalizacji, czyli wykorzystywania podobnych fraz na wielu podstronach tej samej witryny. 

Gdy wybierzemy już odpowiednie frazy, należy zadbać, aby znalazły się one w:

  • Nagłówkach H1, H2 itd. (pamiętaj również o odpowiedniej strukturze nagłówków – w szczegółach wyjaśniliśmy to w tym artykule). 
  • Treści strony – warto, aby najważniejsza fraza znalazła się już w pierwszym zdaniu tekstu.
  • Atrybutach alt zdjęć.
  • Adresie URL.
  • Meta danych.

Należy również pamiętać, że SEO to nie tylko frazy, ale także linki. Zadbaj zatem o linkowanie wewnętrzne oraz o linki z zewnętrznych domen: blogów, portali itd.

Niezwykle ważna jest również mocna domena. Gdy landing page jest częścią większej witryny, warto zadbać, aby pojawiała się ona w Google na jak największą liczbę fraz. Znacząco zwiększa to szanse na to, że nasz landing page będzie wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Joanna Żelazińska

Joanna Żelazińska

Copywriter w MBridge – Marketing Experts odpowiada za tworzenie wysokiej jakości specjalistycznych treści do sekcji kontentowych klientów agencji. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego. Z branżą marketingową związana od 2015 r. Ma szerokie doświadczenie w pracy w mediach interaktywnych i tradycyjnych. Autorka podcastu Przed obrazem, w którym zdalnie oprowadza po największych muzeach sztuki.