Czym jest link-building?

Link-building to zdobywanie wartościowych aktywnych linków, które są jednym z głównych czynników wpływających na naszą pozycję w rankingu wyników w wyszukiwarce Google. Od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin przy zdobywaniu odnośników nie należy skupiać się na ilości, lecz połączyć ją z jakością. Linki wartościowe to takie, które pochodzą ze stron zbliżonych tematycznie do naszej, cieszących się autorytetem Google.

Czym jest link?

Zdobyte linki to jeden z trzech najważniejszych czynników decydujących o pozycji w SERP. Z tego powodu dbanie o szeroki wachlarz linków dobrej jakości pochodzących z wartościowych stron jest sprawą niezwykłej wagi. Linki są jak polecenia. Szukając specjalisty, uznamy za najlepszego właśnie tego, który będzie cieszył się największą liczbą dobrych opinii. Google traktuje aktywne linki za właśnie tego rodzaju rekomendację, ponieważ zakłada, że udostępniamy na swojej stronie treści, które uważamy za wartościowe. Właśnie je chce więc promować w wynikach wyszukiwania. To, jak działa indeksowanie Google wyjaśnił w przystępny sposób w wideo.

Obecnie linkowanie jest dla użytkowników internetu czymś naturalnym, przez co wyraz ten wszedł do języka powszechnie używanego. Na portalach społecznościowych z łatwością oglądamy filmiki, a czytając teksty, przechodzimy do źródeł i, skacząc ze strony na stronę, zostajemy wciągnięci w wir internetowych informacji. Można pomyśleć, że tego, czym jest link, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Warto jednak spojrzeć na to zagadnienie od strony technicznej.

Link (inne nazwy to hiperłącze lub odnośnik) to, najprościej rzecz ujmując, element, który przenosi nas z jednego miejsca na stronie, w inne. Może to się odbywać w obrębie jednej, ale także pomiędzy różnymi domenami.

Budowa linku w kodzie HTML wygląda w następujący sposób: 

<a href=”https://www.mbridge.pl/”>MBridge – Marketing Experts</a>

  •       Tekst „https://www.mbridge.pl/” to adres internetowy, czyli adres witryny, na którą przeniesiemy się po kliknięciu w link.
  •       Tekst „MBridge – Marketing Experts” to opis odsyłacza (tzw. „anchor”, po angielsku „kotwica”), czyli tekst, w który należy kliknąć, aby przenieść się na stronę, do której linkujemy.

Jakie są rodzaje linków?

Linki można posegregować według rodzajów. Oczywiście do niektórych z nich będzie pasowało wiele określeń, przy czym typów i atrybutów, którymi się charakteryzują, jest również mnóstwo. Oto niektóre, najważniejsze z nich.

  •       Wewnętrzne – to linki, które przenoszą pomiędzy stronami lub dokumentami na jednej witrynie. Korzysta się z nich, polecając poprzednie artykuły opublikowane na blogu. O linkowaniu wewnętrznym pisaliśmy też tutaj.
  •       Zewnętrzne – to linki, które odnoszą się do dokumentów lub stron znajdujących się na innych witrynach. Możemy odesłać czytelnika na stronę zewnętrzną (czyli nie naszą), gdy chcemy go zachęcić np. do obejrzenia filmu, zakupienia produktu w e-commercie czy przeczytania tekstu, który był dla nas źródłem informacji.
  •       Graficzne – to linki, które mają formy obrazków lub zdjęć. Dla przykładu, na wielu witrynach, gdy klikamy na logo na stronie, zostajemy przeniesieni na stronę główną.

Logo na stronie https://www.mbridge.pl/, które jest jednocześnie odnośnikiem graficznym prowadzącym do strony głównej 

Co decyduje o tym, że link jest wartościowy w oczach Google?

Często mówi się o tym, że aby umocnić pozycję w wynikach SERP, należy zdobywać wartościowe linki. Tylko które odnośniki są “dobre”? O tym, czy warto zdobyć dany link, i jak bardzo wpłynie na nasz autorytet w oczach Google’a, decydują różne czynniki. Polecamy się z nimi zapoznać i zważać na nie, tworząc strategię link-buildingową. Dzięki temu można ominąć odnośniki, które nic nam nie dadzą – takie, których zdobywanie to strata czasu, a nawet zagrożenie nałożeniem kary przez Google’a!

    • Autorytet strony oraz witryny – na wstępie należy rozróżnić te dwa pojęcia. Witryna to np. https://www.mbridge.pl/, zaś strona to https://www.mbridge.pl/blog/. Obie z nich przekazują tzw. “link juice”, czyli “moc” i swój autorytet tej witrynie, do której linkują. Wielkie znaczenie ma zarówno to, jak Google ocenia stronę, jak i domenę. Do oceny autorytetu i domeny powstały specjalne metryki przygotowywane przez narzędzia zewnętrzne, takie jak domain ranking dostępne na stronie Ahrefs.com.

 

    • Tematyka – niezwykle istotne jest, aby linki, które będziemy zdobywać, pochodziły ze stron o zbliżonej tematyce do naszej. Prowadząc bloga kulinarnego, nie chcemy pojawiać się na portalach motoryzacyjnych, ponieważ takie linki Google będzie traktował jak SPAM. Zdobywając odnośniki, starajmy się więc pozostawać w naszym kręgu tematycznym. Czytelnicy zainteresowani samochodami nie będą chcieli czytać artykułów o cykorii, i vice versa, zaś nasza ekspertyza wniesie o wiele więcej, gdy zostanie opublikowana tam, gdzie trafi do czytelników nią zainteresowanych.

 

    • Umiejscowienie linku – wpływ na wartość linku ma również to, w którym miejscu na stronie się pojawi. O ile odnośnik w środku tekstu przekaże sporą część mocy strony, łącze w stopce lub na pasku bocznym nie przyniesie nam równie dużo korzyści. Odsyłacz w tekście oznacza zazwyczaj, że nasz materiał jest wysoce merytoryczny, przez co jest wart polecenia, a więc i wypozycjonowania.

 

    • Opis odsyłacza – treść, w którą kliknie użytkownik, tzw. anchor tekst, jest dla Google’a sygnałem rankingowym. Strona zostaje zaindeksowana zgodnie z frazą, pod którą znalazła się w tekście. Np. jeśli opisem odsyłacza jest “agencja marketingu internetowego”, Google założy, że strona, do której prowadzi link będzie stroną agencji marketingu internetowego. 

 

  • Tekst wokół anchora – słowa, które otaczają opis odsyłacza będą również wskazówką dla Google’a co do tego, czego dotyczy strona.

Jakie są źródła linków?

Zdobywanie linków jest kluczowe w budowaniu autorytetu strony w oczach Google’a. Nie jest to jednak prosta sprawa i często wymaga naprawdę dużych nakładów pracy. Wartościowe strony nie rozdają linków na prawo i lewo – trzeba na nie zasłużyć, zazwyczaj  oferując coś w zamian. A co, jeśli dopiero otworzyliśmy stronę i nawet nie wiemy, co możemy zaoferować? To nic dziwnego – początki nigdy nie są łatwe, a żeby “przebić się do pierwszej ligi”, potrzeba czasu. W jaki sposób jednak możemy zdobyć linki?

    • Komentowanie na blogach i forach – zdobyte w ten sposób odnośniki zazwyczaj są oznaczone atrybutem nofollow, przez co mają mniejszy wpływ na pozycjonowanie strony. Znakomicie jednak dywersyfikują nasz profil linków, a przy tym pozwolą nam na zaistnienie w środowisku, ponieważ w ten sposób inni komentatorzy zdadzą sobie sprawę z naszej działalności.

 

    • Wpisy gościnne i publikacje branżowe – tworzenie treści, które pojawią się na portalach o wysokiej pozycji w rankingu to świetny sposób zarówno na zwiększanie  świadomości marki, jak i, w przypadku, w którym w naszej publikacji zostanie zamieszczony aktywny link, poprawienie pozycji w SERP. Można zdecydować się na współpracę sponsorowaną, czyli płatną, w której zostanie zawarty odnośnik do strony, albo po prostu zaoferować redakcji materiał – nie będzie wtedy ona jednak zobowiązana do umieszczenia linku w artykule. Często o takie publikacje nie przychodzą od razu – są efektem dobrej renomy oraz długo budowanych relacji firmy z mediami.

 

    • Tworzenie wartościowych treści – przydatny do tego będzie blog firmowy. Pisanie wysoko merytorycznego contentu zawsze się obroni – internauci chętnie dzielą się wiedzą z innymi, linkując do innych wartościowych treści. Dlatego też warto inwestować w „evergreeny”, czyli teksty, które będą aktualne niezależnie od sytuacji. Użytkownicy wyjątkowo chętnie linkują też do treści wizualnych, takich jak infografiki, diagramy czy zdjęcia, o wiele częściej czując się zobowiązani do podawania autora niż w przypadku tekstów. To sposób na stałe zdobywanie nowych odnośników do strony. Możemy również tworzyć listy – one także cieszą się popularnością wśród użytkowników. Niezawodnym sposobem jest też gromadzenie nowych danych. Pisząc artykuły, autorzy często powołują się na badanie, ponieważ uwiarygodniają one postawioną tezę. W takim przypadku prawie zawsze linkują do źródła danych. Jest to więc naturalny sposób na zdobycie linków.

 

  • Udostępnianie treści na social mediach – o ile wartościowy content obroni się sam, warto wspomóc go promocją. Opublikowanie postu na Facebooku czy LinkedInie uświadomi obserwatorów o nowych wpisach na blogu i zachęci ich do odwiedzin na stronie. Na social mediach można również uzupełnić w sekcji Informacje pole ze stroną internetową – to sposób na zdobycie dodatkowego linku.

 

Strona internetowa podlinkowana na Facebooku

 

Istnieją również inne metody na back-linkowanie. Niestety wiele z nich należy do Black Hat SEO, czyli praktyk niezgodnych z wytycznymi Google’a.

Link-building to skomplikowany i czasochłonny proces. Aby dobrze go poprowadzić, potrzeba dużej wiedzy z zakresu SEO, ponieważ algorytmy Google’a bywają bezwzględne. Kuszące jest również pójście na skróty i skorzystanie z metod, które nie są przez Google’a pochwalane – należy jednak pamiętać, że może nas za to spotkać sroga kara. Przede wszystkim – na linkach SEO stoi i nie osiągniemy wysokiej pozycji w SERP bez nich. Warto więc zainwestować w swoją stronę i korzystać z porad ekspertów.

Zależy Ci na efektywnym SEO? Rozszerz strategię o pozycjonowanie long tail i dowiedz się co to jest breadcrumbs!

 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *