Działania SEO obejmują wiele obszarów. Osoby zajmujące się optymalizacją stron internetowych, muszą posługiwać się językiem pełnym terminów, które dla laików mogą być niezrozumiałe. Pojęcia takie jak dofollow, nofollow czy noindex są niezwykle istotne w kontekście działań SEO i stanowią ważny aspekt online marketingu.
Odnośniki dofollow i nofollow
Algorytmy Google uważają linki prowadzące do naszej strony za jeden z czynników wpływających na ocenę tego, czy jest ona wartościowa. O tym, czy roboty podążą za linkiem decydują właśnie atrybuty dofollow i nofollow.
Zarówno odnośniki dofollow, jak i nofollow są widoczne dla człowieka oraz Googlebota. Atrybut nofollow to jednak znak dla robota, aby nie podążał za linkiem i nie indeksował go. W związku z tym taki odnośnik jest mniej wartościowy pod względem SEO. Warto jednak również go zdobyć, aby mieć zdywersyfikowany profil linków.
Dofollow: <a href=”https://www.mbridge.pl/„>MBridge – Marketing Experts</a>
Nofollow: <a href=”https://www.google.com/” rel=”nofollow”>Google</a>
Odnośniki noindex
Domyślnie roboty Google’a badają wszystkie treści, które spotkają na swojej drodze. W przeważającej większości trafiają na nowe treści za pomocą linków zewnętrznych i wewnętrznych (przeczytaj też: Link building – co to jest?).
Jeśli chcielibyśmy, aby pewna strona nie została zaindeksowana, trzeba w kodzie strony dodać metatag noindex. W ten sposób nie będzie ona wyświetlała się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to przydatne np. w przypadku stron przeznaczonych jedynie dla pracowników lub członków naszej organizacji.
Metatag umieszcza się w sekcji <head> kodu strony.
Jeśli chcemy zapobiec indeksowaniu jedynie przez roboty Google’a, powinniśmy umieścić kod <meta name=”googlebot” content=”noindex”>
Jeżeli interesuje cię podobna tematyka, przeczytaj także o tym, czym jest link kanoniczny.