Jak i dlaczego stosować canonical (link kanoniczny)?

Joanna Kasiedczak,

Canonical, czyli link kanoniczny jest to informacja zawarta w kodzie witryny internetowej, która mówi robotom wyszukiwarki internetowej np. Google o pożądanym adresie URL tej strony. Stosowanie linków kanonicznych jest metodą na zminimalizowaniem problemu, jakim jest duplikacja treści.

Jak stosować canonical?

Canonical należy umieścić w adresach stron, które mają bardzo podobną treść jak zakładka podstawowa. Odpowiedni link wskazujący pożądaną wersję adresu URL należy umiejscowić za elementem <head>, czyli w sekcji nagłówka strony internetowej:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/docelowy-adres-url” />

Po wykonaniu tej czynności różne wersje tego samego adresu URL odsyłają do adresu docelowego określonej strony internetowej. Dzięki temu działaniu robot wie, który adres powinien “zapamiętać” i przekazać do wyszukiwarki.

Dlaczego warto stosować canonical?

Stosowanie linków kanonicznych ma pozytywny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce Google. Ponadto roboty mają informacje, który adres internetowy jest tym właściwym, a przez to znacznie szybciej rozpoczną indeksowanie strony.

Używanie tagu canonical ma ogromne znaczenie, gdy struktura danej witryny jest bardzo rozbudowana i wymaga stosowania dużej ilości różnych adresów URL dla tej samej lub bardzo podobnej treści.

Kiedy jeszcze należy zastosować canonical?

Drugim bardzo istotnym zastosowaniem rel=”canonical” jest sytuacja, w której nasza strona mobilna dostępna jest pod innym adresem. Przykładowo jeśli nasza główna witryna w wersji desktopowej dostępna jest pod adresem www.example.com a nasza wersja mobilna pod adresem m.example.com musimy poinformować Google, że są to te same domeny, ale w wersji zależnej od urządzenia użytkownika.

W takim przypadku na stronie desktopowej w sekcji <head> umieszczamy:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”https://m.example.com/”>

<link rel=”alternate” media=”handheld” href=”https://m.example.com/”>

Natomiast na wersji mobilne w sekcji <head>:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/” />

Dzięki takiemu oznaczeniu poinformujemy roboty Google, że obie wersje serwisu są w rzeczywistości jedną stroną, ale w dwóch wersjach zależnych od urządzenia z jakiego wchodzi użytkownik. Pamiętajmy, aby takie oznaczenie znalazło się na każdej podstronie serwisu mobilnego i desktopowego.

Joanna Kasiedczak

Joanna Kasiedczak

PR Specialist w MBridge – Marketing Experts. Odpowiada za działania komunikacyjne oraz wizerunkowe. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Z branżą public relations związana od trzech lat. Wcześniej doświadczenie zdobywała w agencjach Walk PR oraz Clear Communication Group.