Czym są Black Hat SEO i White Hat SEO?

Julia Piklikiewicz,

Na efekty działań SEO trzeba poczekać, ponieważ budowanie autorytetu strony to proces, na który składa się wiele czynników. Niecierpliwi poszukują drogi na skróty i zamiast akceptowanych praktyk zaczynają korzystać z tzw. Black Hat SEO, choć często nawet nie wiedzą, że te sposoby nie są dopuszczalne. Za wprowadzanie działań sprzecznych z wytycznymi Google nakłada karę, której efektem może być nawet usunięcie z organicznych wyników wyszukiwania.

Teksty SEO – co to takiego? Temat przybliżą Ci publikacje dostępne na naszym blogu.

Co to jest White Hat SEO?

Nazwy „black hat”, czyli „czarny kapelusz” oraz „white hat”, czyli „biały kapelusz” to nawiązanie do starych westernów. To w nich protagonista nosił białe nakrycie głowy, natomiast jego przeciwnik, postać negatywna – czarne. Nasuwa się słuszne skojarzenie, że White Hat SEO jest aprobowane przez Google’a i bezpieczne, lecz Black Hat SEO – wręcz przeciwnie.

White Hat SEO to pozycjonowanie domen internetowych zgodnie z wytycznymi Google. Praktyka opiera się na działaniach, które sprawią, że nasza strona będzie atrakcyjna nie tylko dla użytkownika, ale również dla robotów wyszukiwarek. Jakościowe witryny będą cechowały się m.in. unikatowym contentem oraz przyjazną architekturą strony. Lecz najważniejszym elementem jest pozyskiwanie wartościowych linków. Możemy zatem powiedzieć, że działania White Hat SEO to takie, które choć wymagają dużych nakładów czasu, to pozwalają na sukcesywne i bezpieczne efekty, w postaci zwiększającego się ruchu z wyników organicznych Google.

Do poczynań, które możemy zakwalifikować jako White Hat SEO zaliczają się m.in:

Co to jest Black Hat SEO?

Black Hat SEO to działania, które mogą szybko wypozycjonować stronę, ale nie są aprobowane przez Google’a. Karą za ich stosowanie może być założenie na domenę filtru, co wiąże się z obniżeniem jej pozycji w rezultatach wyszukiwania, a nawet całkowity ban, czyli wykluczenie z indeksu wyszukiwarki, przez co strona nie będzie się w ogóle pojawiała w wynikach wyszukiwania.

Do nieakceptowanych działań należą m.in.:

  • przesycenie słowami kluczowymi tekstu oraz metadanych – frazy kluczowe są wskazane, ale w umiarze. Umieszczanie ich w tekstach niezwiązanych z tematem jest czynnikiem, który może skutkować ukaraniem naszej strony,
  • kupowanie linków umieszczanych na stronach niezwiązanych tematycznie z naszą – Systemy Wymiany Linków są nadal popularne w Polsce, choć zagranicą te praktyki zostały już porzucone − algorytm Pingwin wprowadzony w 2016 r. ignoruje spamerskie linki. Nie przynoszą one więc żadnych korzyści – to strata czasu i pieniędzy,
  • cloaking, czyli maskowanie treści – oznacza to przedstawianie robotom indeksującym Google innej treści niż czytelnikom, np. poprzez stosowanie białego tekstu na białym tle lub umieszczanie tekstu poza ekranem,
  • tworzenie treści niskiej jakości – kiedyś, aby osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach, wystarczyło pisać teksty z wieloma frazami kluczowymi. Niestety przez to internet został zalany przez content o niskiej wartości merytorycznej, ponieważ był on tworzony jedynie po to, aby wypozycjonować stronę w Google. W 2011 r. Google wdrożył algorytm Panda, który miał za zadanie wypromować mniejsze i średnie strony zawierające wartościowe treści. Teraz nie tylko frazy kluczowe się liczą – ważna jest unikalność tekstu, merytoryczność informacji, które przekazuje, a nawet reputacja autora,
  • doorway pages, czyli strony przejściowe – użytkownik, który kliknie, w wynik zostanie automatycznie przekierowany na inną stronę. Ma to na celu podbicie rankingu w wyszukiwarce, jednak jest przez roboty skutecznie wykrywane i w efekcie obniża autorytet domeny.

Długi czas oczekiwania na wyniki SEO może zniechęcać. Należy jednak pamiętać, że obecne algorytmy Google odpowiadające za wyniki wyszukiwania są tak zaawansowane, że wszelka próba pójścia na skróty i stosowania niedozwolonych przez Google technik może skończyć się długotrwałym obniżeniem naszych pozycji lub całkowitym wykluczeniem z wyników wyszukiwania.

Budując biznes w internecie stawiajmy na bezpieczne działania SEO. Skuteczna i bezpieczna strategia SEO pozwoli nam na zwiększenie ruchu generowanego z wyników organicznych z każdym miesiącem podejmowanych aktywności. Dzięki temu nasz biznes będzie opierał się na stabilnym i bezpiecznym pozyskiwaniu ruchu.

Planując działania w internecie i chcąc uzyskać natychmiastowy efekt, polecamy zapoznać się z płatnymi reklamami Google, które pozwolą nam zdobywać ruch na naszą stronę już od pierwszych godzin prowadzonej kampanii. W tym celu proponujemy zapoznać się z artykułem Czym jest Google Ads (dawniej Google AdWords)? dostępnym na naszym blogu.

Łącząc oba te kanały – SEO i SEM (Google Ads), będziemy mogli budować nasz biznes online już od pierwszych dni. Czekając na efekty bezpiecznych działań SEO warto zainwestować w reklamy Google Ads, które następnie można ograniczać na rzecz rosnącego ruchu w SEO.

Julia Piklikiewicz

Julia Piklikiewicz

Junior PR Specialist w MBridge - Marketing Experts. Zajmuje się tworzeniem i redagowaniem treści eksperckich oraz wyszukiwaniem i analizą informacji. Pasjonatka hodowania roślin parapetowych.