Mapa witryny (ang. sitemap) to plik, który zawiera listę z podstronami konkretnej strony internetowej z uwzględnieniem jej aktualizacji czy innych modyfikacji, np. wskazania dla linków kanonicznych. W spisie powinny znajdować się wszelkie adresy, które są dla nas wartościowe i chcemy, aby były indeksowane przez roboty Google (przeczytaj też o parametrach nofollow i dofollow). Oznacza to, że umieszczając daną podstronę w sitemapie informujemy Google, że nasza witryna jest gotowa do pojawienia się w wyszukiwarce. W skład mapy witryny wchodzi również mapa graficzna, czyli zbiór wszelkich elementów graficznych i filmów umieszczonych na stronie.
W zależności od tego, dla kogo przeznaczona jest mapa witryny, możemy wymienić kilka jej rodzajów, jednak dwie z nich są najbardziej popularne:
Mapa witryny nie jest obowiązkowym elementem każdej strony internetowej, jednak w wielu przypadkach warto rozważyć tę opcję, gdyż może pozytywnie wpłynąć na indeksacje naszej witryny.
Powinniśmy rozważyć jej utworzenie szczególnie, w przypadku, gdy nasza strona jest bardzo duża, a roboty Google mogą pominąć nowe czy aktualizowane podstrony. Warto wdrożyć ją również gdy na naszej stronie umieszczonych jest wiele elementów graficznych lub multimedialnych.
Dzięki mapie witryny roboty Google mają możliwość przejrzeć pełną strukturę serwisu oraz bezproblemowo się po nim poruszać. Wpływa to również na szybkość indeksowania strony.
Chcesz wiedzieć więcej na temat stron internetowych? Przeczytaj o tym, co to jest breadcrumbs!