Czym jest mapa witryny?

Joanna Kasiedczak,

Mapa witryny jest istotnym elementem przy tworzeniu nowej strony — może znacznie usprawnić indeksowanie przez roboty Google. Oznacza to, że mapa wpływa na poziom zrozumienia naszej witryny. W poniższym artykule wyjaśniamy czym dokładnie jest mapa, jakie są rodzaje, a także inne aspekty, dla których warto ją stworzyć.

Czym jest mapa witryny?

Mapa witryny (ang. sitemap) to plik, który zawiera listę z podstronami konkretnej strony internetowej z uwzględnieniem jej aktualizacji czy innych modyfikacji. W spisie powinny znajdować się wszelkie adresy, które są dla nas wartościowe i chcemy, aby były indeksowane przez roboty Google. Oznacza to, że umieszczając daną podstronę w sitemapie informujemy Google, że nasza witryna jest gotowa do pojawienia się w wyszukiwarce. W skład mapy witryny wchodzi również mapa graficzna, czyli zbiór wszelkich elementów graficznych i filmów umieszczonych na stronie. 

Jakie są rodzaje map witryny?

W zależności od tego, dla kogo przeznaczona jest mapa witryny, możemy wymienić kilka jej rodzajów, jednak dwie z nich są najbardziej popularne:

  • HTML wersja mapy stworzona dla użytkowników odwiedzających naszą stronę. Ułatwia ona poruszanie się po witrynie np. pomaga w odnalezieniu konkretnej podstrony. Możemy zatem określić, że jest to spis treści, który pozwoli użytkownikom sprawniej poruszać się po naszej stronie.
  • XML wersja mapy stworzona dla robotów indeksujących. Jest to lista, która zawiera informacje o podstronach i elementach znajdujących się na stronie np. data ostatniej modyfikacji. Istotne jest, aby mapa XML sama, automatycznie i bez zwłoki aktualizowała się wraz z rozwojem serwisu o nowe podstrony. 

Kiedy warto rozważyć stworzenie mapy witryny?

Mapa witryny nie jest obowiązkowym elementem każdej strony internetowej, jednak w wielu przypadkach warto rozważyć tę opcję, gdyż może pozytywnie wpłynąć na indeksacje naszej witryny. 

Powinniśmy rozważyć jej utworzenie szczególnie, w przypadku, gdy nasza strona jest bardzo duża, a roboty Google mogą pominąć nowe czy aktualizowane podstrony. Warto wdrożyć ją również gdy na naszej stronie umieszczonych jest wiele elementów graficznych lub multimedialnych. 

Dlaczego warto utworzyć sitemap?

Dzięki mapie witryny roboty Google mają możliwość przejrzeć pełną strukturę serwisu oraz bezproblemowo się po nim poruszać. Wpływa to również na szybkość indeksowania strony. 

Joanna Kasiedczak

Joanna Kasiedczak

PR Specialist w MBridge – Marketing Experts. Odpowiada za działania komunikacyjne oraz wizerunkowe. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Z branżą public relations związana od trzech lat. Wcześniej doświadczenie zdobywała w agencjach Walk PR oraz Clear Communication Group.