Praca w marketingu – jak zacząć i jaki kierunek obrać? Możliwości pracy w digitalu.

Popularność marketingu internetowego wciąż rośnie. Z całą pewnością przyczynia się do tego rozwój internetowych technologii takich jak sztuczna inteligencja, ale także ciągłe udoskonalanie znanych platform jak Instagram, Facebook, czy TikTok. Niewątpliwie ma na to wpływ także upływ czasu i kolejne pokolenia, które świata bez internetu zwyczajnie nie znają, a ich obecność w sieci pojawia się na coraz wcześniejszym etapie życia. W praktyce oznacza to, że znane powiedzenie “jeśli nie ma Cię w internecie, nie istniejesz”, nie tylko dobrze się zestarzało, ale wciąż jest bardzo aktualne. Nic więc dziwnego, że wraz z popularnością marketingu internetowego, a co za tym idzie, również popytu na usługi z tego sektora, rośnie także zainteresowanie pracą w tej branży.

Dlaczego warto pracować w marketingu internetowym?

Powodów, dlaczego warto pracować w marketingu internetowym, jest wiele. Począwszy od realnego wpływu na rozwój marek, idąc przez ciekawe wyzwania i różnorodność pracy, czy kończąc na chociażby stałej możliwości pozyskiwania wiedzy i rozwoju kompetencji. Nie da się też ukryć, że pracując w marketingu internetowym, ma się styczność z wieloma innymi branżami, a to może być uzupełnieniem prywatnego hobby, czy sprzyjać rozwojowi osobistych zainteresowań. Dzieje się tak, ponieważ pracując w digital marketingu, możemy objąć stanowisko w agencji marketingowej, gdzie będziemy mieć styczność z klientami z różnych branż, ale mamy także możliwość pracy na stanowisku marketingowym wewnątrz konkretnej firmy, dbając o markę własną przedsiębiorstwa. 

Jeszcze innym pomysłem na rozwój ścieżki zawodowej jest podjęcie pracy jako freelancer. Ta opcja daje możliwość ogromnej elastyczności w pracy i decydowania samemu o sobie.

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym?

Próba odpowiedzi na pytanie, jak zacząć pracę w marketingu internetowym wbrew pozorom wcale nie jest taka prosta. Wynika to przede wszystkim z tego, na jakim etapie życia jest osoba, która planuje ten krok. Nieco inną ścieżkę obierze ktoś, kto jest na początku swojej kariery zawodowej, a inną ktoś, kto lata studiów ma już dawno za sobą. Warto jednak podkreślić, że przebranżowienie, choć jest nieco trudniejsze, niż pierwsze kroki na rynku pracy, nie jest niemożliwe.

To, na co trzeba też zwrócić uwagę, to fakt, że pojęcie pracy w marketingu internetowym jest bardzo szerokie, a to jednocześnie dobra i zła informacja.
Nie najlepsza, bo nie pracując w tym sektorze, na początku może być trudno rozpoznać, co jest dla nas najbardziej interesujące. Jak każda branża, również marketing internetowy obfituje w mniej i bardziej ekscytujące stanowiska.

Świetna, ponieważ jest duża szansa, że po odpowiednim zapoznaniu z możliwościami, każdy znajdzie obszar, który będzie go interesować.

Przyjrzyjmy się kilku obszarom popularnym aktualnie w pracy w marketingu online.

Kierunki w digital marketingu

UX&UI

Część marketingu odpowiadająca za User Experience i User Interface (UX&UI) to działania szczególnie istotne przy tworzeniu, a także udoskonalaniu stron internetowych, aplikacji, a nawet kont w social mediach. Jest to wszystko to, co pozwala użytkownikowi szybko dotrzeć do poszukiwanych przez siebie informacji lub dokonywać pożądanych przez siebie kroków, jednocześnie realizując konwersje, na których zależy właścicielowi strony, aplikacji, czy konta.

Search Engine Optimization (SEO)

Innym ciekawym obszarem marketingu internetowego może być SEO. Co ważne, tutaj dostajemy kilka możliwości. SEO  najczęściej możemy podzielić na SEO On Site (czyli działania związane z tym co na stronie internetowej) oraz SEO Off Site (czyli czynności podejmowane poza stroną, takie jak na przykład link building). To ten obszar marketingu, który związany jest z pozycjonowaniem w organicznych wynikach wyszukiwania. Podejmowane działania skupiają się więc na tym, aby strona internetowa pojawiała się wysoko w SERPach i generowała jakościowy ruch w witrynie.

Content marketing

Skoro o SEO mowa to nie można też zapomnieć o Content Marketingu. Choć ten zawiera w sobie działania związane nie tylko z pozycjonowaniem stron, bardzo często ma duży wpływ na sukces strony internetowej w walce o klientów i generowanie ruchu. Content to  szeroko rozumiane tworzenie treści, długo utożsamiane z pisaniem artykułów. Dziś definicja tego słowa jest znacznie szersza. Dołączyło do niej: tworzenie grafik, materiałów video, opisów produktów i wielu, wielu innych treści. Co ważne, różne firmy mogą inaczej podchodzić do stanowisk z tego obszaru, dlatego bardzo ważne jest dokładne zapoznanie się z ofertą, na którą zdecydujemy się zaaplikować.

Social media

Mówiąc o Contencie, nie można zapomnieć też o pracy w Social Mediach. Są to obszary, które, podobnie jak SEO i Content również są ze sobą silnie powiązane. Najprościej mówiąc, praca przy socialach to prowadzenie kont na wskazanych social mediach, takich jak przykładowo  Facebook, Instagram, Linkedin, czy Tik Tok. Do zakresu obowiązków osoby związanej z takim stanowiskiem mogą należeć między innymi takie działania jak, tworzenie content planów, tworzenie i dodawanie postów oraz stories, aktualizacja treści, a często także kontakt z klientami, czy uruchamianie i prowadzenie płatnych kampanii reklamowych.

Search Engine Marketing (SEM)

Nie pomylimy się, kiedy z reklamami skojarzy nam się od razu Performance Marketing lub SEM. To kierunek marketingu, który w ostatnich latach bardzo zyskał na popularności zarówno pod kątem usług, jak i pracowników. W ramach pracy w tej gałęzi odpowiada się za wszelkie reklamy płatne, a w tym także ich odpowiednie targetowanie, optymalizowanie, czy testowanie. Właśnie ta część marketingu odpowiada między innymi za kampanie produktowe Google Ads czy działania w ramach Meta Ads.

Project Management oraz New Business

Praca w marketingu internetowym to także praca w charakterze Project Managera, a więc osoby, której zadaniem jest sprawienie, aby określone z klientem cele zostały należycie zrealizowane. Aby jednak firmy mogły pozyskiwać zlecenia od klientów, w marketingu świetnie ma się również obszar New Businessu, gdzie pozyskuje się klientów, negocjuje warunki, a w końcu podpisuje finalne umowy.

Standardowe kroki rozwoju

Decydując się na pracę w marketingu internetowym, warto wiedzieć o kilku ważnych elementach, które znacznie ułatwiają wejście do tej branży.

Kursy

Kończenie kursów z dziedziny marketingu internetowego to bardzo ważna kwestia. Pomagają one nie tylko oswoić się z terminami marketingowymi, ale też zapoznać z teorią, którą później można wykorzystać w praktyce.
Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele platform szkoleniowych, gdzie można znaleźć lekcje na większość tematów marketingowych.  Do jednej z najpopularniejszych należy Udemy, które jednak swoje materiały udostępnia za opłatą. Jeśli interesują Cię darmowe materiały, warto przeglądnąć poniższe strony: 

W kontekście kursów Google warto również zwrócić uwagę na corocznie organizowany we współpracy ze Szkołą Główną Handlową kurs Umiejętności Jutra. 8-tygodniowy program obfituje w wiedzę, a wykładowcy przekazują kompetencje tak, aby łatwo można było je zastosować w praktyce.  

Studia

Dobrym pomysłem mogą być też marketingowe studia.  Tutaj możemy rozważać zarówno  I, II stopnia, jak również podyplomowe. Warto jednak dodać, że wybierając kierunek po raz pierwszy, trzeba wziąć to pod uwagę już na etapie pisania matury. Aby rekrutować na kierunki związane z marketingiem, najczęściej wymagane są wyniki z egzaminu maturalnego z  język angielski, geografia oraz historia.

Staże i praktyki

Dobrym krokiem do rozpoczęcia pracy w marketingu są także staże i praktyki. 

Warto jednak podkreślić, że z uwagi na kwestie prawne, staże to najczęściej opcja dostępna dla osób do 30. roku życia. Po tym czasie zdecydowanie lepiej kierować swoją uwagę na stanowiska juniorskie. Niemniej jednak zarówno staż, jak i stanowisko juniora, to dobry sposób na sprawdzenie, jak praca w marketingu wygląda od podszewki.
Praktyki to z kolei możliwość dostępna dla osób aktywnie studiujących. Uczelnie często współpracują z pracodawcami w ramach corocznego programu praktyk, które do realizacji mają studenci niemalże wszystkich kierunków. Skorzystanie z takiej opcji w ramach praktyk studenckich to bardzo dobry pomysł, by jeszcze przed oficjalnym wejściem na rynek pracy, sprawdzić, czy ten sektor jest dla nas atrakcyjny.

Mniej popularne ścieżki

Pracę w tym sektorze można zacząć jednak też w nieco mniej standardowy sposób niż klasyczne staże, kursy, czy studia. 

Influencerzy

Mówiąc o pracy w marketingu internetowym, nie można zapomnieć o rynku influencerskim oraz coraz bardziej zyskującym na popularności w Polsce — User Generated Content. Jednak, o ile bycie influencerem wymaga ogromnych zasięgów i bardzo dużej liczby aktywnych obserwatorów, to UGC może być praktykowane niemalże przez każdego użytkownika Social Mediów. Wystarczy mieć tylko aktywne konto i generować treści dla marki, którą chcemy wspierać. Jak nazwa wskazuje, content jest w tym przypadku tworzony przez użytkownika, który decyduje się na ukazanie firmy ze swojego punktu widzenia. Wprawdzie zajęcie to jest jeszcze nisko opłacane, ale patrząc na rozwój rynku influencerskiego, śmiało można powiedzieć, że w tej dziedzinie wszystko jeszcze przed nami.

Obserwowanie i słuchanie

W poszukiwaniu wiedzy o marketingu internetowym pomocne będzie także obserwowanie kont osób, które edukują z tego obszaru. Mogą być to zarówno konta w social mediach np. na Instagramie czy TikToku, jak również subskrypcje kanałów na YouTube czy słuchanie podcastów na Spotify lub innych platformach streamingowych.

Aktualnie dostęp do wiedzy jest bardzo powszechny i warto z niego korzystać. Zwłaszcza że tematy poruszane na tego typu eksperckich kontach to nierzadko najnowsze newsy z branży, które nim trafią do programów studiów, czy książek, zdążą się zdezaktualizować.

Sprawdź nasz tekst o tym, skąd czerpać inspiracje do działań marketingowych.

Śledzenie blogów

Poszukując dostępu do wiedzy, nie można zapomnieć o śledzeniu blogów zarówno eksperckich, jak i firmowych. Pomagają obyć się ze specjalistycznym słownictwem, ale też poznać rozwiązania ciekawych case’ów oraz zwyczajnie polubić się z branżą. Co ważne — blogi firmowe to też źródło wiedzy o nowo otwartych rekrutacjach. To tym bardziej ważne, że można dostać się do procesu rekrutacyjnego szybciej niż inni, którzy bazują na ofertach portali rekrutacyjnych.

Ukierunkowanie na konkretną firmę

Choć nie jest to popularne, czasem wejście do branży marketingowej ułatwia ukierunkowanie się na konkretną firmę. Przykładowo, chcąc pracować na stanowisku A w firmie Y, może okazać się że nasze kompetencje są za niskie, albo nabór akurat nie jest prowadzony.  Może się jednak okazać, że pasujemy do innego działu w tej firmie i to od niego warto zacząć, a następnie spróbować rekrutacji wewnętrznej. Czasem wejście w szeregi od innego stanowiska i później wewnętrzna migracja okazują się być strzałem w dziesiątkę. Warto jednak zapytać o taką możliwość od razu na rozmowie i dowiedzieć się czy firma wspiera takie praktyki.

Rekruterzy na Linkedin

Oprócz obserwowania kont na Linkedinie warto kontaktować się bezpośrednio z osobami odpowiedzialnymi za HR czy rekrutację w danej firmie. Wiele firm prowadzi plany zatrudnień na długo do przodu, dzięki czemu podobnie jak przy czytaniu firmowych blogów, możemy szybciej dowiedzieć się o zapotrzebowaniu na nowe osoby w danym dziale.
A jeśli mówimy o samym Linkedinie, warto też potraktować go jako własną wizytówkę. Koniecznie trzeba uzupełnić wszystkie dane, umiejętności i przebyte kursy, a także zadbać o aktualność naszego profilu.

Porady naszych ekspertek

Aby dobrze zrozumieć temat oraz znaleźć inspirację do działania warto przeczytać również realne historie i porady. W MBridge działa program stażowy, który umożliwia zdobywanie doświadczenia w praktyce i z konkretną ilością wiedzy przekazywanej przez doświadczone osoby. Nasze specjalistki przeszły drogę zawodową w MBridge zaczynając właśnie od stażu. Dzisiaj spełniają się na stanowiskach eksperckich, z czego jesteśmy ogromnie dumni.

Wbrew pozorom marketingowiec wcale nie musi być przebojowym ekstrawertykiem, który z prędkością światła wypluwa genialne pomysły. Pod pojęciem digital marketingu kryje się wiele złożonych obszarów, dlatego branża potrzebuje ludzi o różnych umiejętnościach. Cenne są zarówno umysły ścisłe, jak i typowo kreatywne jednostki. To właśnie dzięki różnorodności praca w marketingu internetowym nie jest nudna, a nowe wyzwania ekscytują!

Aleksandra Adamczyk, SEO Content Specialist

Marketing internetowy to bardzo dynamicznie rozwijająca się gałąź internetu, dzięki czemu nie sposób się w nim nudzić. Trudniej jednak jest znaleźć dziedzinę, w której chce się specjalizować. U mnie padło na content marketing, w którym zanurzyłam się jako zupełna świeżynka! Wiedza z zakresu pisania i poprawności językowej okazały się dopiero wstępem do działania w interesującym mnie obszarze. Orientację w marketingowym terenie wspomógł fantastyczny i doświadczony Team. To dzięki jego wsparciu i praktycznym radom udało mi się rozwinąć, wzmocnić dotychczas zdobyte umiejętności i zdecydowanie poszerzyć doświadczenie content marketingowe. Rada dla osób chcących rozpocząć pracę w marketingu? Bądź na bieżąco z aktualnymi trendami, słuchaj branżowych podcastów i obserwuj osoby, które na co dzień dzielą się swoją wiedzą na różnych platformach.

Marta Ogonowska, Content Specialist

Pracę w marketingu rozpoczęłam w MBridge jako stażystka w dziale Performance. Pierwsze 3 miesiące stażu opierały się na nauce poprzez kursy oraz spotkania pod okiem Managera działu Piotra Świniarskiego. Na spotkaniach Piotr dzielił się ze mną swoim doświadczeniem oraz w praktyczny sposób pokazywał jak wykorzystywać nabytą wiedzę. Kolejny rok to przejście przez stanowisko Juniora a obecnie Specjalisty w dziale Performance. Kluczowym podejściem w stawianiu pierwszych kroków w marketingu jest ciągła edukacja (oraz pasja, która tę edukację ułatwia :)). W moim przypadku były to studia podyplomowe oraz magisterskie z Marketingu. Uważam jednak, że cenną wiedzę można dodatkowo zdobyć uczestnicząc w różnych webinarach branżowych oraz kursach. 

Oliwia Brajewska, Performance Marketing Specialist

Praca w marketingu nie dla każdego

Wprawdzie można spotkać się ze stwierdzeniem, że praca w marketingu to przyszłość, jednak warto zastanowić się nad tym czy dla każdego,  a przede wszystkim nas samych. Jeśli należymy do osób lubiących wyzwania, elastyczność, dobrze odnajdujących się w zmiennym otoczeniu, marketing zdecydowanie może być opcją do rozważenia. Jeśli jednak chcemy pracować w tej branży, bo to modne, a jednocześnie marzymy o stabilnej posadzie z dość powtarzalnymi zadaniami, może się okazać, że odnalezienie się będzie naprawdę trudne.
Podejmując decyzję o pracy w marketingu, nie można też zapominać, że jest to dziedzina, która wymaga stałego poszukiwania wiedzy i bycia na bieżąco. Nadążenie za updateami, aktualizacjami i nowymi wytycznymi może być wyzwaniem zwłaszcza dla tych osób, które w swojej pracy cenią spokój i stabilność. 

Praca w marketingu to nierzadko także bycie “człowiekiem orkiestrą”. W jednym zadaniu dokonuje się głębokiej analizy strony internetowej, w drugim jedzie na kawę z klientem ustalić szczegóły współpracy, a w trzecim przegląda trendy na social mediach. To praca dla osób wszechstronnych, które łączą w sobie wiele cech. Analityczny umysł, łatwość nawiązywania relacji, konsekwentność w działaniu, elastyczność, no i przede wszystkim kreatywność będą bardzo przydatne w tej dziedzinie! 

Jak widać, rozpoczęcie pracy w marketingu internetowym jest możliwe niezależnie od wieku. Warto jednak dobrze się do tego przygotować i zastanowić, czy aby na pewno jest to coś, czego oczekujemy. Jeśli jednak wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że jest to coś dla nas, wystarczy zaplanować odpowiednie kroki i zacząć działać. Praca w marketingu internetowym gwarantuje wiele obszarów do rozwoju i daje szansę na ogromną satysfakcję z pracy. A przede wszystkim stoi otworem.

Jeśli widzisz się bardziej jako właściciel biznesu online, sprawdź nasz artykuł w temacie e-commerce – jak zacząć?

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *