Pokolenie silver to bardzo szeroka, a zarazem niedoceniana grupa odbiorców. Zwłaszcza w internecie, gdzie wciąż pokutuje przekonanie, że jest to medium ludzi młodych. Tymczasem statystyki pokazują, że osoby po pięćdziesiątce równie chętnie zakładają konta w mediach społecznościowych i kupują online. Jakie treści konsumują? Które platformy preferują? Co zrobić, aby zdobyć ich zaufanie? Sprawdźmy!
Twoja obecność online potrzebuje wzmocnienia?
Silver generation – kim są silversi?
Za pokolenie silver uznaje się osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia, choć niektóre klasyfikacje podnoszą dolną granicę wieku do sześćdziesiątki. Ogólnie rzecz ujmując, chodzi o odbiorców dojrzałych, którzy już jako dorośli ludzie uczyli się, jak korzystać z komputera, smartfona i internetu.
Jak nietrudno się domyślić jest to bardzo liczebna i zróżnicowana grupa. Z danych GUS wynika, że osoby po pięćdziesiątce stanowią prawie 40% społeczeństwa. Co więcej, na skutek nasilającego się niżu demograficznego seniorów będzie wyłącznie przybywać. Szacuje się, że do 2040 roku ponad połowa polskiego społeczeństwa będzie mieć 50 lat i więcej.
Jak pokolenie silver korzysta z internetu?
Z raportu „Pokolenie silver w e-commerce” opracowanego przez fundację Kobiety e-biznesu wynika, że aż 86% reprezentantów pokolenia silver w wieku powyżej 60 lat korzysta z internetu codziennie. W 58% służy im do tego laptop, 37% smartfon i 5% tablet. Wśród najczęstszych sytuacji, kiedy internet okazuje się niezbędny, dominowały następujące odpowiedzi:
- Korzystam z internetowego konta bankowego – 58%
- Robię zakupy przez internet – 55%
- Odbieram i wysyłam e-mail – 52%
- Korzystam z Facebook, Instagram – 47%
- Kontaktuję się ze znajomymi i rodziną – 35%
Osoby, które kupują przez internet, w zdecydowanej większości robią to samodzielnie, bez pomocy bliskich (82%). Wśród wybieranych produktów dominują odzież i akcesoria (49%), produkty farmaceutyczne (38%), kosmetyki i perfumy (37%), sprzęt RTV i AGD (36%) oraz książki, bilety i płyty (34%).
Co przekona seniora do zakupu?
Jak widać pokolenia silver nie trzeba przekonywać do zakupów online, ale co zrobić, aby to właśnie z naszych usług chcieli korzystać seniorzy? Bez wątpienia warto zwrócić uwagę na UX strony. Ścieżka zakupowa powinna być możliwie jak najprostsza. Należy także wyeliminować wszelkie potencjalne utrudnienia, takie jak ograniczony wybór metod płatności – ze wspomnianego wyżej badania wynika, że pokolenie silver preferuje szybkie płatności online (34%), BLIK (17%) oraz płatność przy odbiorze (16%).
Oczekiwania seniorów wobec sklepów online nie różnią się szczególnie od oczekiwań młodszych użytkowników. Wszyscy cenią przejrzystą nawigację, atrakcyjne zdjęcia produktów (koniecznie z możliwością powiększenia) oraz krótkie i treściwe opisy. Pokolenie silver wykazuje jedynie mniejszą tolerancję dla niedopatrzeń takich jak wadliwie działająca wyszukiwarka na stronie. Młodszy użytkownik mimo niedogodności raczej będzie wstanie znaleźć interesujący go produkt, natomiast senior prawdopodobnie opuści stronę. W pewnym wieku na znaczeniu zaczynają także zyskiwać kwestie takie jak odpowiednio duża czcionka oraz wyraźny kontrast między tekstem a tłem.
Dowiedz się, czym zajmuje się zespół wsparcia sprzedaży.
Jak komunikować się z silver generation?
Najważniejsze to nie traktować tej grupy jak staruszków, którzy całymi dniami siedzą w domu przed telewizorem. Najlepiej w ogóle nie określać ich mianem „seniorów”, ponieważ współcześni pięćdziesięciolatkowie i sześćdziesięciolatkowie często w ogóle się nimi nie czują. Jeśli mają wnuki, nie poświęcają im tak dużo czasu, jak poprzednie pokolenia. Chętnie je odwiedzają i rozpieszczają prezentami, ale nie godzą się na bycie pełnoetatowymi nianiami, ponieważ wiązałoby to się z rezygnacją z życia zawodowego. Tak wynika przynajmniej z badania przeprowadzonego w ramach projektu GEMTRA zorganizowanego przez Uniwersytet SWPS.
Jak zwracać się więc do silversów? Prosto, konkretnie i bez infantylizowania. Pokolenie silver jak żadne inne ceni wysoką kulturę słowa. Należy również pamiętać, że jest to bardzo zróżnicowana grupa – inaczej będziemy komunikować się z aktywnymi zawodowo pięćdziesięciolatkami, inaczej z osobami po osiemdziesiątce, których mobilność faktycznie może być ograniczona, chociażby ze względu na narastające problemy zdrowotne. W zwizualizowaniu odbiorców jak zwykle pomocne będą persony – o tym jak je tworzyć, pisaliśmy w artykule o grupach docelowych.
Pozostaje nam więc kwestia kanałów marketingowych, za pośrednictwem których można komunikować się z pokoleniem silver. Ich ulubioną platformą społecznościową bez wątpienia jest Facebook i YouTube, gdzie są najliczniejszą grupą użytkowników. Silversi chętnie korzystają też z Pinteresta, Instagrama, a nawet TikToka! W ostatnich latach ogólnie obserwuje się wzrost popularności mediów społecznościowych wśród dojrzalszych użytkowników. Autorzy raportu „Social Media 2023” przyczyn doszukują się w pandemii, kiedy wielu seniorów zaczęło dostrzegać, że Facebook i inne platformy, to nie tylko komunikatory, ale również ciekawe źródło rozrywki.
Nie zapominajmy również o Google, gdzie większość silversów rozpoczyna internetowy research. Mogą ich zaciekawić zarówno reklamy produktowe Google Ads, jak i artykuły wypozycjonowane na frazy często wyszukiwane przez tę grupę – wbrew pozorom nie muszą być to wyłącznie kwestie związane ze zdrowiem i serialami telewizyjnymi!
Skontaktuj się z nami