Kampanie PPC – czym są? Czym się charakteryzuje taka reklama?

Kampanie PPC są wszędzie. Natykamy się na nie w Google, na Facebooku, Instagramie i portalach informacyjnych. Skoro są tak popularne, muszą być bardzo skuteczne? Owszem, niektóre przynoszą spektakularne efekty. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy jednak zasilić portfela reklamowego pokaźną sumą. Na co więc zwracać uwagę? Na czym właściwie polega reklama PPC? Kiedy warto w nią zainwestować? Wyjaśniamy!

Czym jest kampania PPC?

Kampania PPC (z ang. Pay-Per-Click) to reklama rozliczana za kliknięcie. Oznacza to, że nie płacisz za samo wyświetlenie komunikatu. Opłata zostanie naliczona dopiero wtedy, gdy użytkownik zdecyduje się kliknąć link do promowanej strony. 

Reklamy PPC bardzo często utożsamiane są z kampaniami w Google Ads. Obecnie oferuje je jednak znacznie więcej platform – przede wszystkim Meta i Linkedin, ale nie tylko. Choć kampanie w każdym z tych serwisów mają własną specyfikę, ogólne zasady pozostają takie same:

  • reklamy stają się widoczne niemal natychmiast po uruchomieniu,
  • reklamodawca ma wgląd do wyników kampanii, widzi, ile kosztuje, każde klikniecie i może optymalizować poszczególne parametry,
  • bez względu na format reklamy reklamodawca jest rozliczany za kliknięcia. 

 W dalszej części tekstu rozszerzamy temat kampanii PPC w poszczególnych platformach.

Kampanie PPC w Google Ads

Google Ads oferuje wiele formatów kampanii PPC. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym: 

  • Reklamy tekstowe – pojawiają się wśród wyników wyszukiwania Google, gdy użytkownicy wpisują określone słowa kluczowe.
  • Reklamy dynamiczne i elastyczne – komunikaty zbliżone do reklam tekstowych, jednak generowane na podstawie zawartości witryny, a nie fraz kluczowych.
  • Reklamy produktowe – wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania; dzięki temu, że towarzyszy im cena i zdjęcie produktu wyróżniają się bardzo wysoką konwersją. Więcej o tego rodzaju reklamach przeczytasz w tekście: Kampania produktowa Google Ads (adwords) – jak działa?
  • Reklamy graficzne – banery reklamowe wyświetlane na stronach partnerów Google: portalach informacyjnych, blogach itd.

Warto dodać, że każda z wymienionych kampanii może być dodatkowo targetowana w oparciu o kryteria demograficzne, geograficzne i behawioralne.

Kampanie PPC na Facebooku i Instagramie 

Rozpiętość formatów kampanii reklamowych w Meta jest jeszcze większa niż w Google Ads. Reklamy wyświetlają się nie tylko wśród postów i relacji, ale także w aplikacji Messenger, sekcji Marketplace, sekcji „odkrywaj” na Instagramie i wielu innych miejscach. Nie wszystkie są jednak kampaniami PPC – sposób rozliczenia zależy od celu wybranego przez reklamodawcę. 

Największą zaletą kampanii w Meta są szerokie możliwości targetowania. Kampania może docierać do osób o określonym wieku, profesji, miejscu zamieszkania i zainteresowaniach.

Kampanie PPC na LinkedIn

Kampanie PPC na LinkedIn to sprawdzony sposób na dotarcie do profesjonalistów z różnych branż. Do wyboru mamy: 

  • Reklamy, które pojawiają się w aktualnościach użytkowników. Mogą zawierać treści wideo, obrazy lub linki do artykułów.
  • Reklamy w prawym panelu bocznym. Zawierają wyłącznie logo organizacji, tytuł oraz krótki opis, przez co są mniej popularne.
  • Reklamy wysyłane jako wiadomości prywatne do konkretnych użytkowników.

LinkedIn także oferuje zaawansowane opcje targetowania. Podczas doboru grupy docelowej mamy do wyboru kryteria takie jak stanowisko, branża, umiejętności, lokalizacja, firma, wiek i wiele innych. Kampanie rozliczane są w systemie PPC lub CPM (Cost Per Mile), czyli za 1000 wyświetleń reklamy.

Kiedy warto zdecydować się na kampanię PPC?

Kampanie PPC doskonale sprawdzają się, gdy zależy nam na możliwie szybkim wypromowaniu jakiegoś produktu lub usługi, ale nie tylko. Oto kilka sytuacji, w których warto rozważyć reklamy PPC:

  • Uruchomienie nowej strony lub wprowadzenie do oferty nowego produktu. Dzięki kampanii PPC w Google i mediach społecznościowych szybko zwiększysz widoczność swojej witryny.
  • Promocja oferty sezonowej. Pozycjonowanie sezonowe to trudna sztuka, tym bardziej jeśli promocja trwa bardzo krótko. W tym przypadku zdecydowanie rekomendujemy kampanie płatne.
  • Silna konkurencja w Google. Jeśli witryna nie jest w stanie zdobyć zadowalającej widoczności w wynikach organicznych np. na skutek intensywnych działań SEO konkurencji, można uruchomić kampanię PPC na frazy strategiczne z perspektywy biznesu. 
  • Wąska grupa docelowa. Bywa, że zależy nam na dotarciu do bardzo wąskiego grona odbiorców np. mieszkańców określonego regionu lub specjalistów. Dzięki szerokim możliwościom targetowania kampanii PPC jest to możliwe. 

Ponadto warto wiedzieć, że kampanię PPC można łatwo dostosować do różnych celów marketingowych. To reklamodawca decyduje, czy kampania ma być skoncentrowana na sprzedaży, generowaniu leadów B2B czy zwiększeniu ruchu na stronie internetowej.

Od czego zależy sukces kampanii PPC?

Choć narzędzia umożliwiające uruchomienie kampanii PPC są dostępne praktycznie dla wszystkich, w większości zarządzają nimi specjaliści. Dlaczego? Ponieważ stworzenie efektywnej kampanii wcale nie jest proste. W przypadku reklamy PPC, w Google trzeba zadbać o staranny dobór fraz kluczowych, odpowiednie targetowanie i strategię budżetową. Podobnie wygląda sytuacja w mediach społecznościowych. Każda kampania musi być precyzyjnie stargetowana i poddawana ciągłej kontroli. Przykładem mogą być testy A/B, które mierzą skuteczność różnych wariantów reklamy. Amatorowi ciężko jest zapanować nad wszystkimi tymi czynnościami. 

Dlatego, jeśli potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu skutecznej kampanii PPC, skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści zrobią wszystko, co w ich mocy, aby zrealizować Twoje cele. Zadbają o wygląd i treść reklam, zoptymalizują strony docelowe, a następnie uruchomią kampanię w wybranym przez Ciebie miejscu. Możesz również liczyć na ciągłe wsparcie działu analityki – zarówno podczas trwania kampanii, jak i po jej zakończeniu. Regularnie raportujemy Klientów o efektach naszych działań. Jednym z wielu dowodów naszej skuteczności, jest przykład klienta z branży oświetleniowej, gdzie po jednym miesiącu kampanii osiągnęliśmy przychody wyższe o 428% przy zachowaniu obecnego budżetu. Poświęciliśmy tej historii osobne case study.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *