USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży (unique selling proposition)?

MBridge - Marketing Experts,

USP produktu

USP produktu to coś więcej niż zachęta do kupna danej rzeczy – to jeden ze sposobów na zaznaczenie swojej obecności spośród konkurencji i pokonanie rynkowych rywali. Jak wybrać odpowiednie USP dla własnej oferty? Czy USP musi być cechą samego produktu? Dowiedz się więcej na temat unique selling proposition.

Czym jest USP, czyli unique selling proposition?

USP marketing to działania oparte o unikalną propozycję sprzedaży. Koncentrują się one na elementach, które wyróżniają produkt na tle innych. USP zwykle przekłada się na konkretne korzyści dla klientów: poprawia ich standard życia lub rozwiązuje problem. Następnie odnaleziony „wyróżnik” eksponuje się w kampaniach reklamowych.

USP mogą być atuty takie jak:

  • niska cena,
  • poczucie wyjątkowości (najczęściej w przypadku półki premium),
  • miłe doświadczenia podczas rozpakowywania przesyłki,
  • darmowa dostawa,
  • ekologiczne opakowanie np. wypełnienie z kukurydzy zamiast folii bąbelkowej,
  • jakość potwierdzona przez wiarygodnych ekspertów np. lekarzy,
  • interesujące parametry: wygodę użytkowania, prędkość, doskonałe odwzorowanie kolorów,
  • klimat panujący w lokalu,
  • dostosowywanie do indywidualnych preferencji (personalizacja) itd. 

USP produktu – jak znaleźć unikalną propozycję sprzedaży?

Na właścicielach małych i dużych biznesów ciąży tzw. klątwa wiedzy. Znają swój produkt tak dobrze, że często nie potrafią wyłuskać najważniejszej cechy – tego, co daje im przewagę nad konkurencją. Jak wybrnąć z takiej sytuacji?

  • Warto jeszcze raz przyjrzeć się swojej grupie docelowej.
  • Potem czas na zdefiniowanie jej problemów i potrzeb oraz sprawdzenie, w jaki sposób produkt może je rozwiązać lub zaspokoić.
  • Niezbędny może okazać się monitoring sieci – sprawdzamy informacje, które w Internecie zamieszczają klienci i badamy najczęstsze zapytania związane z branżą.

Dobrze będzie również, jeśli wypunktujesz bariery, które mogą powstrzymywać klientów przed zakupem. Nie jest wykluczone, że potencjalne wady da się obrócić w atut. Prowadzisz sklep z kreacjami ślubnymi? Naturalną obawą klientek będzie strój niepasujący do urody i sylwetki. Może warto rozpocząć współpracę ze stylistką mody, która perfekcyjnie dobierze sukienkę do figury klientki. Albo wysłać na odpowiednie szkolenie któregoś z pracowników?

Od USP do konwersji – w jakich miejscach komunikować unikalne cechy sprzedaży?

Gdzie można zamieścić unique selling point? Jedno jest pewne: warto, by były to widoczne miejsca. Korzyści z zakupu produktu wysuną się wtedy na pierwszy plan. USP powinno być krótkie, zwięzłe i celne – najlepiej zawrzeć je w kilku słowach, maksymalnie w jednym zdaniu. USP swoją formą przypomina nieco slogan reklamowy. USP produktu można śmiało umieścić w:

  • nagłówkach na stronie www,
  • temacie newslettera,
  • reklamie Google Ads czy Facebook Ads,
  • obrębie landing page’a,
  • koszyku zakupowym, 
  • pop–up’ach,
  • obszarze banerów.

Niezwykle ważne jest, aby zalety produktu były komunikowane w prosty, czytelny dla każdego sposób.

Unique selling point – przykłady

Znamy już podstawowe wyznaczniki USP marketing. Czas na inspirujące przykłady z różnych branż. Warto podkreślić, że USP najczęściej odnosi się do fizycznych cech przedmiotu, ale w niekiedy skupia się na odczuciach klientów w kontakcie z produktem.

  1. Coffeedesk proponuje swoim odbiorcom – wielbicielom kawy – cykliczną dostawę ziaren w ich ulubionych smakach. Usługa o nazwie Hi!Coffeedesk opiera się o bardzo popularny teraz model subskrypcyjny. Innym elementem, które z powodzeniem można nazwać USP marki jest bardzo prokonsumenckie podejście –  customer service Coffeedesk’u działa niezwykle sprawnie, a do klientów otwierających paczkę uśmiechają się ręcznie rysowane na pudełkach koty. Istnieje też możliwość dołączenia spersonalizowanego rysunku do zamówienia.
  2. Z modelu subskrypcyjnego korzystają także inne firmy m.in. YOUR KAYA,specjalizująca się w produktach higienicznych, i ROI SIĘ, oferująca wynajem własnego ula (lub jego połowy) wraz z zawartością. Co ciekawe, oprócz miodu w spersonalizowanych słoikach, w ramach rocznego abonamentu otrzymuje się informacje na temat „wynajętych” pszczół i zdjęcia ula.
  3. Marka biżuteryjna Ania Kruk wyróżnia się m.in. poprzez pięknie zapakowane produkty. Papierowa „szkatułka” mieszcząca naszyjnik czy kolczyki to jednak nie wszystko. Już w momencie otwierania pudełka klientka ma okazję zapoznać się z komunikatami wzmacniającymi poczucie kobiecości i tekstami w duchu self-love.
  4. Znakiem rozpoznawczym mat masujących Pranamat Eco jest kwiat lotosu. Ten opatentowany wzór wypustek odróżnia maty marki od konkurencji. W wielu komunikatach reklamowych Pranamat podkreśla nietoksyczny, bezpieczny i przebadany klinicznie kształt nawiązujący do natury. 25 ostrych płatków pomnożonych przez minimum kilkadziesiąt kwiatów na każdej macie powoduje, że Pranamat jest liderem w dziedzinie domowej akupresury.

Na pozytywne postrzeganie produktu mają wpływ najróżniejsze czynniki: nowe funkcjonalności, szybka obsługa, miły dodatek do zamówienia, spersonalizowany wygląd. Najważniejsze, aby USP było autentyczne i spójne z pozostałymi działaniami firmy – wtedy ma szansę przekonać klienta do skorzystania z oferty.

Nie wiesz, czym może wyróżnić się Twój produkt? Zwróć się do nas, a pomożemy Ci znaleźć odpowiednie USP.

MBridge - Marketing Experts

MBridge - Marketing Experts

Polska agencja marketingowa, obecna na rynku od 2016 r., która zajmuje się projektowaniem i realizacją strategii marketingowych w internecie. Specjalizuje się w SEO, SEM, content marketingu, analityce internetowej, social ads, CRM, performance UX oraz doradztwie strategicznym z zakresu marketingu online. Obecnie realizuje działania m.in. dla Unilever, Smyk, MediaMarkt, Netia, Signify, Recman.