ROAS

ROAS (skrót od „Return on Advertising Spend”) to zwrot wydatków na reklamę. Ten wskaźnik marketingowy mierzy, ile zysku wygenerowała każda złotówka włożona w kampanię reklamową. Systematyczne obserwowanie zmian ROAS umożliwia ocenę skuteczności takiej kampanii oraz możliwość wprowadzania na bieżąco zmian, mających przynieść firmie większe dochody.

ROAS oblicza się za pomocą następującej formuły:

ROAS = (Zysk z reklamy / Koszt reklamy) * 100

Czym różni się ROAS od ROI?

ROI to zwrot z danej inwestycji i oblicza się go za pomocą następującej formuły:

ROI = (Zysk z inwestycji / Koszt inwestycji) * 100

Oznacza to, że ROAS, liczący jedynie zwrot z wydatków na reklamę jest częściowym składnikiem wskaźnika ROI, obejmującego zysk całej inwestycji.

Co wchodzi w skład ROAS?

Aby prawidłowo wyliczyć współczynnik ROI należy wziąć pod uwagę wszystkie elementy wpływające na ostateczny koszt kampanii reklamowej. ROAS określa natomiast stosunek przychodów z kampanii do poniesionych kosztów konkretnie związanych z ową reklamą, więc możemy go stosować przykładowo do mierzenia takich działań jak:

  • kampania reklamowa w Meta Ads,
  • kampania reklamowa w Google Ads,
  • reklamy RTM (Real Time Marketing),
  • kampanie promocyjne prowadzone w krótkim czasie.

Co daje analiza ROAS?

Analiza ROAS pomaga nie tylko określić ile firma zyskała dzięki reklamie, ale także którego rodzaju działania reklamowe są najbardziej skuteczne. Wskaźnik ten sugeruje m.in. czy kontynuować lub zakończyć daną kampanię reklamową, które jej obszary wymagają optymalizacji lub zmian budżetowych oraz jakie zmiany warto wprowadzić, by poprawić jej efektywność.

Analiza efektowności kampanii reklamowej może należeć do zadać agencji marketingowej, którą wybierzesz. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z agencją, aby efekty pracy były widoczne m.in. w wysokim wyniku współczynnika ROAS.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Zobacz też: