Responsywna strona internetowa (RWD), czyli jaka?

Maciej Orpik,

Co to są strony RWD? Co oznacza ten skrót? Czym się charakteryzuje taka strona? Jakie są zalety strony wykonanej w technologii RWD? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w artykule.

RWD – definicja

RWD to skrót od terminu Responsive Web Design. Jest to technika umożliwiająca projektowanie stron dla różnych rozdzielczości, na jakich dana strona może zostać wyświetlona. Responsywne serwisy internetowe nie tylko dobrze wyglądają na różnych ekranach – od wysokiej rozdzielczości 4K poprzez standardowe rozdzielczości dla monitorów i laptopów, aż do tabletów i smartfonów – ale również są tak samo użyteczne na wszystkich urządzeniach. Z roku na rok znacznie przybywa użytkowników korzystających z Internetu nie tylko przy pomocy komputera, notebooka, ale również ze smartfona, tabletu i innych urządzeń mobilnych. Ten postęp zmusza, właścicieli serwisów internetowych do budowania stron w technologii RWD.

Responsywna strona internetowa – dlaczego warto?

Strona RWD przede wszystkim zwiększa komfort korzystania z serwisów internetowych. Wielkość każdego elementu jest dostosowana do wyświetlania na poszczególnych urządzeniach. Najważniejsze, że responsywna strona internetowa nie tylko dostosowuje się do urządzenia, ale również do konkretnej przeglądarki – następuje to w sposób w pełni zautomatyzowany – dane są pobierane przez system i dopasowane do przeglądarki lub urządzenia. Takie rozwiązanie sprawia, że strona wyświetla się tak samo dobrze na urządzeniach z przeglądarką Chrome, Firefox, a nawet Edge. 😊 Kolejnym plusem jest nie tylko korzyść dla użytkownika, ale również dla właściciela. Strona RWD eliminuje konieczność tworzenia wielu wersji serwisu na wszystkie urządzenia i przeglądarki. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić sporo nakładów finansowych. Zaletą responsywnej strony jest niewątpliwie fakt, że użytkownicy z chęcią powracają do serwisów, które są zoptymalizowane pod kątem RWD.

Zalety serwisu zbudowanego w RWD

  • SEO – technologia budowania stron responsywnych RWD jest obecnie standardem. Roboty indeksujące Google faworyzują serwisy zbudowane w tej technologii, umieszczając je wyżej w wynikach wyszukiwania.
  • Spójność wizualna – strony responsywne prezentują te same treści na wszystkich urządzeniach, dzięki czemu zachowana jest identyfikacja wizualna całej organizacji.
  • Użyteczność – serwisy RWD działają i wyglądają tak samo na wszystkich urządzeniach – stacjonarnych, tabletach i telefonach.
  • Koszty utrzymania – strony responsywne są tańsze w użytkowaniu, ponieważ rozwija się tylko jeden zestaw szablonów, który następnie są dostosowywane do różnych urządzeń.

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Każdy użytkownik może sprawdzić, czy dany serwis internetowy jest responsywny. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

1. W trybie dla twórców witryn w Chrome, wciskając Ctrl + Shift + I, a następnie u góry wybierając dowolną rozdzielczość ekranu i zobaczyć jak wygląda strona w tej rozdzielczości.

Jak sprawdzić responsywność strony?

Następnie możemy przejrzeć, jak dokładnie wygląda serwis na danym urządzeniu, lista poniżej:

Lista urządzeń – responsywność

2. Poprzez test optymalizacji mobilnej udostępniony przez Google. Link poniżej:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Responsywny serwis internetowy – podsumowanie

Coraz większy udział urządzeń mobilnych w całym ruchu w Internecie niejako wymusił na właścicielach serwisów internetowych tworzenie responsywnych serwisów. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że strony RWD to przyszłość! Jeżeli jesteś właścicielem serwisu internetowego i jeszcze nie korzystasz z technologii RWD, to ostatni dzwonek na to, aby dostosować swoją stronę do RWD.

Jak sprawić, by użytkownicy chętniej odwiedzali Twoją witrynę? Przeczytaj o tym, dlaczego czas ładowania strony ma znaczenie.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl
Maciej Orpik

Maciej Orpik

SEO Specialist w MBridge - Marketing Experts. Do działań SEO podchodzi w sposób holistyczny, przede wszystkim stawiając na zadowolenie Klienta. Jest zwolennikiem działań on-site oraz optymalizacji technicznej. Prywatnie fan piłki nożnej.