Smart shopping – co to jest? Czym wyróżniają się inteligentne zakupy?

Pewnie większość z nas usłyszała kiedyś termin „smart shopping”. Na czym dokładnie polega ta idea? Liczba osób, które chcą dokonywać jak najlepszych wyborów zakupowych, wciąż rośnie. Zmieniająca się sytuacja finansowa i konieczność oszczędzania to jeden z najważniejszych powodów rosnącej popularności tego podejścia, jednak w podejmowanych decyzjach kierujemy się także zrównoważonym podejściem do ochrony środowiska i ekologii. Sprawdźmy, jak kupować w modelu smart-shopping, a także jak prowadzić biznes i wspierać klientów w mądrych zakupach!

Smart shopping – co to za pojęcie? Skąd się wzięło?

Smart shopping jest ideą, której myślą przewodnią jest robienie przemyślanych, ostrożnych i racjonalnych zakupów. To coś więcej niż tylko przeglądania gazetek reklamowych w poszukiwaniu najlepszych okazji – osoby, które się nią kierują, przede wszystkim unikają impulsywnych decyzji zakupowych. Pojęcie to pojawiło się w 2008 roku, czyli w czasie światowego kryzysu finansowego. Ta trudna sytuacja zmusiła miliony do okrojenia budżetów i kupowania tylko tego, czego naprawdę potrzebują – tak narodził się smart shopping!

Skąd popularność smart shoppingu niemal 20 lat później? Można tłumaczyć to wieloma czynnikami:

  • nadmiarem bodźców i wszechobecnym szumem informacyjnym
  • zmęczeniem konsumpcjonizmem,
  • wzrostem cen produktów i inflacją,
  • promowaniem ekologicznego stylu życia i produktów mających jak najmniejszy wpływ na środowisko.

Jednak najważniejszym powodem, dla którego chętniej sięgnęliśmy po inteligentne zakupy, była pandemia. Obostrzenia związane z zamkniętymi sklepami i trudnościami z dostawą produktów zmusiły wiele osób do zmiany nawyków zakupowych, a firmy – do stworzenia sklepów internetowych i e-commerce.

Smart shopping vs standard shopping – czym się różnią?

Mądrym zakupom towarzyszy głęboka analiza i czas podjęcia decyzji – nic nie jest tu przypadkowe. Doświadczeni smart shopperzy dają sobie tygodnie, a nawet miesiące na to, aby zastanowić się nad danym zakupem. Jest to też grupa osób, która częściej obcy będzie przykładowo efekt owczego pędu czy też efekt zakotwiczenia. Jeśli po takim czasie wciąż myślą o skorzystaniu z danej usługi lub produktu, dopiero wtedy przychodzi pora sfinalizować proces! W przypadku standardowego procesu kupna decyzja podejmowana jest natychmiastowo, nierzadko pod wpływem emocji, panujących trendów czy zewnętrznej presji.

Osoby działające według idei smart shoppingu mogą mieć różne podejście do zakupów. Jedni polują na cenowe okazje i starają się znaleźć wybrane produkty w jak najniższej cenie. Inni kierują się głównie jakością i kryterium użyteczności.

Sprawdź, czym jest USP — unikalna propozycja sprzedaży oraz jak wykorzystać geotagging w marketingu.

Smart online shopping – narzędzia, z których korzystają konsumenci

Smart shopperzy dokładnie analizują i porównują ceny produktów – wspierają ich w tym strony z porównywarkami cen (np. Ceneo i Skąpiec). Wielu z nich lubi także korzystać z marketplace’ów, w których może znaleźć ten sam produkt w różnych cenach i pochodzący od różnych dystrybutorów (np. Allegro, AliExpress i Amazon).

Narzędziem, którym często posługują się takie osoby, są aplikacje oferowane przez najpopularniejsze marki. Nie tylko pozwalają im one na sprawdzenie aktualnej oferty, ale też proponują programy lojalnościowe i atrakcyjne rabaty, które stanowią nierzadko elementy reklamy produktowej marki. Dość częstą praktyką są także dodatkowe zniżki podczas robienia zakupów właśnie przez aplikację mobilną.

Do niezbędnika smart shoppera należą też media społecznościowe – to w nich zapoznają się z marką i jej wartościami. Jeśli nie są one spójne z wyznawanymi przez nich ideami, raczej nie skorzystają z jej usług. Aby dowiedzieć się nieco więcej o danej firmie, mogą też szukać (szczególnie w przypadku e-commerce) opinii innych klientów, np. na platformach takich jak Opineo lub w wizytówce w Google Moja Firma.

Jak wspierać klientów w robieniu inteligentnych zakupów?

Każdy z nas jest konsumentem – załóżmy jednak, że stoisz także po drugiej stronie tego procesu, ponieważ jesteś przedsiębiorcą lub przedsiębiorczynią. Co zrobić, aby swoimi działaniami wspierać smart shopping? Zapoznaj się z terminem „smart e-commerce” – określa on sposób prowadzenia biznesu tak, aby budować dobrą relację z klientem i pomagać mu w robieniu mądrych zakupów. Istnieje kilka prostych metod, aby to zrobić, między innymi:

  • ułatw proces zakupowy i postaw na prostą komunikację,
  • zadbaj o obsługę klienta na najwyższym poziomie – szybko odpowiadaj na wiadomości w social mediach i mailach lub zaoferuj konsumentom pomoc chatbota,
  • rozwiej wszelkie wątpliwości i zmniejsz liczbę zapytań dzięki dokładnym opisom produktów oraz rozwiniętej zakładce FAQ na twojej stronie,
  • właściwie zaprezentuj produkt lub usługę od strony tekstowej (dane techniczne, szczegółowy opis funkcji, składu itd.) oraz graficznej (filmy, zdjęcia – także w widoku 360 stopni),
  • umożliwiaj robienie zakupów bez konieczności logowania,
  • zaoferuj różne formy dostawy – od przesyłki kurierskiej po odbiór w punkcie,
  • rozważ bezpłatne zwroty i reklamacje, a także inne udogodnienia takie jak płatności odroczone.

Smart shopperzy zwracają także uwagę na bezpieczne formy płatności, dlatego warto udostępnić im kilka form, np. przelew online, BLIK czy PayPal. Na koniec nie zapomnij o kwestiach technicznych, takich jak responsywność strony. Na nic przydadzą się jakościowe produkty w okazyjnych cenach z najlepszym contentem dopasowanym do grupy docelowej i piękną wizualizacją, jeśli owa grupa nie będzie mogła obejrzeć tego wszystkiego na urządzeniu innym niż laptop!

Smart shopping – podsumowanie

Istnieje wiele sposobów na to, aby robić inteligentne zakupy – a także je umożliwiać. Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub przedsiębiorczynią i zależy ci na tym, aby wspierać swoich klientów w kupowaniu tylko tego, czego naprawdę potrzebują, śledź badania dotyczące smart shoppingu. Dzięki temu dowiesz się, co jeszcze możesz zrobić, aby najbardziej wartościowi konsumenci wracali do twojego sklepu i jeszcze chętniej robili w nim zakupy.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!