Google Moja Firma — dlaczego warto zarządzać wizytówkami?

Agnieszka Turbakiewicz,

Pinezka zaznaczająca położenie firmy na Mapach Google i wizytówka wyróżniająca ją w wyszukiwarce – to małe rzeczy, którymi nie przejmuje się znaczna część przedsiębiorstw. A powinna – Google Moja Firma to narzędzie, które pozwala potencjalnemu klientowi odnaleźć najbliższy interesujący go punkt (np. sklep spożywczy) oraz uzyskać niezbędne informacje (np. w jakich godzinach jest otwarty). Jakie są inne powody, dla których w strategii marketingowej warto uwzględnić zarządzanie wizytówką Google Moja Firma?

Wyobraź sobie sytuację…

Jesteś na urlopie w miejscu, którego dobrze nie znasz, np. w Rzymie. Cieszysz się piękną pogodą, napawasz widokiem antycznych zabytków, poznajesz włoską kulturę… W pewnym momencie zaczynasz odczuwać głód. Co robisz? Sięgasz po telefon i w trybie odkrywania map Google wybierasz opcję „Restauracje”, aby znaleźć miejsce, w którym będziesz mógł zjeść coś smacznego. Co z kolei robi Google? Pokazuje propozycje lokali w okolicy, w której się obecnie znajdujesz. Okazuje się, że wysoko oceniona przez innych restauracja mieści się zaledwie 350 metrów stąd!

Inna sytuacja – Twoja chrześnica ma niedługo urodziny. Obowiązkowo trzeba kupić jej prezent, ale na zamówienie online jest już za późno. Nie jesteś ekspertem od tego rodzaju asortymentu, więc wpisujesz w wyszukiwarkę „sklep z zabawkami”. Google jak zwykle okazało się  pomocne – na ekranie widzisz mapę, a pod nią trzy wybrane punkty oferujące to, czego obecnie szukasz. Rozwijasz menu, aby zobaczyć więcej propozycji, i masz twardy orzech do zgryzienia – takich sklepów jest mnóstwo! Wybierasz więc jeden z nich lub podejmujesz inne działanie – wpisujesz w wyszukiwarkę nazwę „sieciówki”, którą kojarzysz (np. Smyk). Nigdy tam nie byłeś, ponieważ nie miałeś potrzeby, nie masz więc pojęcia, gdzie znajduje się najbliższy sklep. Teraz wszystko jest jasne:

Podobnych przykładów może być dużo więcej. Łączy je jednak wspomniane już narzędzie Google Moja Firma (ang. Google My Business).

Czym jest Google Moja Firma (GMF)?

GMF to katalog firm, który ma na celu zarządzanie ich wizerunkiem w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Narzędzie jest w pełni bezpłatne. Jest idealnym rozwiązaniem jednakowo dla lokalnych, ogólnokrajowych czy globalnych przedsiębiorstw.

Dlaczego, będąc przedsiębiorcą, powinieneś zainteresować się tym narzędziem?

  • Będziesz mieć możliwość zarządzania podstawowymi informacjami na temat firmy, takimi jak: adres stacjonarny oraz online, numer kontaktowy czy godziny otwarcia lokalu. Ponadto narzędzie pozwala na dodawanie wpisów, które umożliwią informowanie potencjalnych i dotychczasowych klientów o nowościach, rabatach czy wydarzeniach organizowanych przez dane przedsiębiorstwo.
  • Będziesz mógł podjąć interakcję z klientami, odpowiadając na ich opinie bądź zapytania. Zamieszczone zdjęcia lub materiały wideo danej placówki, lub produktów zachęcą użytkowników do odwiedzenia lokalu i zrobienia zakupów.
  • Będziesz mieć dostęp do statystyk, z których dowiesz się wielu informacji o swoich klientach (skąd pochodzą, czego szukają w wyszukiwarce, aby znaleźć Twoją firmę, ile osób dzięki wizytówce zadzwoniło, a ile znalazło wskazówki dojazdu).
  • Wypozycjonowanie wizytówki w GMF będzie skutkować lepszymi wynikami organicznymi w Google.

Dlaczego pełny dostęp do wizytówek jest ważny?

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Twój sklep bądź usługa mogą już istnieć i wyświetlać się na mapach Google. Jak to możliwe? Otóż taka wizytówka mogła zostać stworzona przez system Google lub założona przez użytkownika Google Maps, który po odwiedzeniu Twojego lokalu nie znalazł jej na mapach. Takie wizytówki nie są zweryfikowane (zatwierdzone przez Google), żyją więc swoim życiem i pozostają bez żadnego nadzoru. Dlatego też czasem mogą ukazywać nieprawidłowe dane firmy (np. adres lub godziny otwarcia).

Niepoprawne informacje mylą klientów, którzy chcieliby odwiedzić Twój sklep lub skorzystać z usługi. To z kolei może skutkować niepochlebnymi opiniami, które są publicznie dostępne. Nie mając dostępu do wizytówki, nie wiesz, jak firma jest oceniana przez użytkowników. Nie mając tej świadomości, nie jesteś w stanie interweniować w przypadku negatywnych opinii. A użytkownicy internetu, widząc niską ocenę sklepu i czytając nieprzychylne treści na jego temat, mogą nie chcieć skorzystać z oferowanych przez Twoją firmę usług.

Według danych Google zweryfikowane wizytówki cieszą się dwa razy większym zaufaniem użytkowników. I chociaż w przypadku większości firm weryfikacja odbywa się poprzez wysłanie pocztą tradycyjną kartki z kodem, naprawdę warto poczekać. Wybrane firmy mają możliwość zweryfikowania wizytówki również innymi, szybszymi, sposobami. Wśród takich alternatyw należy wymienić:

  • połączenie telefoniczne (kod zostanie przekazany w automatycznej wiadomości),
  • SMS (jedynie w przypadku, gdy numerem kontaktowym do firmy jest numer komórkowy),
  • e-mail,
  • weryfikację natychmiastową (możliwość tylko w przypadku, gdy konto w GMF zostało założone z tego samego maila co konto w Google Search Console, niestety opcja ta nie jest dostępna dla każdej działalności),
  • weryfikację przez zaufanego weryfikatora Google (bardzo rzadka możliwość),
  • weryfikację zbiorczą (należy posiadać co najmniej dziesięć różnych lokalizacji firmy).

Google Moja Firma daje wiele możliwości, które są całkowicie darmowe. Zweryfikowanie wszystkich lokalizacji firmy nie tylko dostarczy użytkownikom wyszukiwarki prawidłowe dane, ale także pozwoli przedsiębiorcy na kontakt i dialog z klientami również tymi niezadowolonymi.

Agnieszka Turbakiewicz

Agnieszka Turbakiewicz

Project Manager w MBridge – Marketing Experts odpowiada m.in. za współpracę z influencerami, działania SEO oraz zarządza pracami związanymi z Google Moja Firma. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z branżą marketingową związana od 2015 r. Miłośniczka zumby, kina i dobrej lektury (przeważnie kryminalnej i fantasy).