Pinezka zaznaczająca położenie firmy na Mapach Google i wizytówka wyróżniająca ją w wyszukiwarce – to małe rzeczy, którymi nie przejmuje się znaczna część przedsiębiorstw. A powinna – Google Moja Firma to narzędzie, które pozwala potencjalnemu klientowi odnaleźć najbliższy interesujący go punkt (np. sklep spożywczy) oraz uzyskać niezbędne informacje (np. w jakich godzinach jest otwarty). Jakie są inne powody, dla których w strategii marketingowej warto uwzględnić zarządzanie wizytówką Google Moja Firma?
Jesteś na urlopie w miejscu, którego dobrze nie znasz, np. w Rzymie. Cieszysz się piękną pogodą, napawasz widokiem antycznych zabytków, poznajesz włoską kulturę… W pewnym momencie zaczynasz odczuwać głód. Co robisz? Sięgasz po telefon i w trybie odkrywania map Google wybierasz opcję „Restauracje”, aby znaleźć miejsce, w którym będziesz mógł zjeść coś smacznego. Co z kolei robi Google? Pokazuje propozycje lokali w okolicy, w której się obecnie znajdujesz. Okazuje się, że wysoko oceniona przez innych restauracja mieści się zaledwie 350 metrów stąd! Prawidłowo zoptymalizowane mapy Google pomogą więc trafić do Twojego sklepu czy restauracji.
Inna sytuacja – Twoja chrześnica ma niedługo urodziny. Obowiązkowo trzeba kupić jej prezent, ale na zamówienie online jest już za późno. Nie jesteś ekspertem od tego rodzaju asortymentu, więc wpisujesz w wyszukiwarkę „sklep z zabawkami”. Google jak zwykle okazało się pomocne – na ekranie widzisz mapę, a pod nią trzy wybrane punkty oferujące to, czego obecnie szukasz. Rozwijasz menu, aby zobaczyć więcej propozycji, i masz twardy orzech do zgryzienia – takich sklepów jest mnóstwo! Wybierasz więc jeden z nich lub podejmujesz inne działanie – wpisujesz w wyszukiwarkę nazwę „sieciówki”, którą kojarzysz (np. Smyk). Nigdy tam nie byłeś, ponieważ nie miałeś potrzeby, nie masz więc pojęcia, gdzie znajduje się najbliższy sklep. Z pomocą przychodzą Mapy Google – teraz wszystko jest jasne.
Podobnych przykładów może być dużo więcej. Łączy je jednak wspomniane już narzędzie — Google Moja Firma (ang. Google My Business).
GMF to katalog firm, który ma na celu zarządzanie ich wizerunkiem w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Narzędzie jest w pełni bezpłatne. Jest idealnym rozwiązaniem jednakowo dla lokalnych, ogólnokrajowych czy globalnych przedsiębiorstw.
Dlaczego, będąc przedsiębiorcą, powinieneś zainteresować się narzędziem Google Moja Firma?
Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Twój sklep bądź usługa mogą już istnieć i wyświetlać się na mapach Google. Jak to możliwe? Otóż taka wizytówka mogła zostać stworzona przez system Google lub założona przez użytkownika Google Maps, który po odwiedzeniu Twojego lokalu nie znalazł jej na mapach. Takie wizytówki nie są zweryfikowane (zatwierdzone przez Google), żyją więc swoim życiem i pozostają bez żadnego nadzoru. Dlatego też czasem mogą ukazywać nieprawidłowe dane firmy (np. adres lub godziny otwarcia).
Niepoprawne informacje zamieszczone w wizytówce Google mylą klientów, którzy chcieliby odwiedzić Twój sklep lub skorzystać z usługi. To z kolei może skutkować niepochlebnymi opiniami, które są publicznie dostępne. Nie mając dostępu do wizytówki, nie wiesz, jak firma jest oceniana przez użytkowników. Nie mając tej świadomości, nie jesteś w stanie interweniować w przypadku negatywnych opinii. A użytkownicy internetu, widząc niską ocenę sklepu i czytając nieprzychylne treści na jego temat, mogą nie chcieć skorzystać z oferowanych przez Twoją firmę usług.
W pierwszej kolejności musisz założyć konto na dedykowanej stronie GMF. Adres może, a nawet jest powinien być, w firmowej domenie, ale musi zostać powiązany z pocztą gmail. Założenie konta i jego prowadzenie jest darmowe, chociaż istnieją trzy opcjonalne usługi, za które już trzeba zapłacić. Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule.
Gdy już zalogujesz się na konto, przywita Cię strona, na której już od razu będziesz mógł założyć swoją pierwszą wizytówkę firmy.
Jeśli na Mapach Google istnieje już wizytówka Twojej firmy i po prostu chcesz uzyskać do niej pełny dostęp, możesz to zrobić już na pierwszym etapie po zalogowaniu. Wpisz nazwę swojej firmy i wybierz z listy tę z odpowiednim adresem. Jeśli z kolei Twoja firma nie znajduje się jeszcze na Mapach, po wpisaniu nazwy wybierz pierwszą możliwość i utwórz firmę, potwierdzając tę informacje w drugim kroku.
Nazwa działalności powinna być taka jaka została wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS lub znajduje się na logo sklepu. Niedopuszczalne jest zatem umieszczanie w nazwie fraz kluczowych.
Kategoria podstawowa ma opisywać jak najlepiej, możliwie najbardziej szczegółowo, działalność firmy. Warto wybrać ją starannie, bo ma to wpływ na pozycjonowanie wizytówki w wynikach wyszukiwania. Na późniejszym etapie możesz dodać do dziewięciu innych kategorii pobocznych.
Kategorie wybiera się z listy, jaką oferuje Google Moja Firma. Dlatego może się zdarzyć, że w języku polskim nie znajdziesz działalności, która najlepiej opisywałałaby Twoją firmę. Warto wówczas znaleźć ją po angielsku.
Jeśli Twoja firma fizycznie działa w jakimś miejscu i przyjmuje tam klientów, w kolejnym kroku wpisz jej dokładny adres. Pamiętaj, by był identyczny jak na stronie internetowej (o ile taką posiadasz). Dodając kolejny wiersz, możesz sprecyzować lokalizację, czyli np. wpisać nazwę galerii handlowej czy piętro.
Kontakt z firmą to podstawa (zwłaszcza, jeśli usługi są wykonywane u klientów). Chociaż wpisanie numeru telefonu i strony internetowej nie jest obowiązkowe, zalecamy to zrobić. Ułatwi to użytkownikom kontakt z firmą i zwiększy zaufanie.
Weryfikacja wizytówek Google nie jest obligatoryjna, warto to jednak zrobić, by mieć do nich pełny dostęp i móc korzystać z przywilejów, o których pisałam we wcześniejszych akapitach.
Według danych Google zweryfikowane wizytówki cieszą się dwa razy większym zaufaniem użytkowników. I chociaż w przypadku większości firm weryfikacja odbywa się poprzez wysłanie pocztą tradycyjną kartki z kodem, naprawdę warto poczekać. Wybrane firmy mają możliwość zweryfikowania wizytówki również innymi, szybszymi, sposobami. Wśród takich alternatyw należy wymienić:
Google Moja Firma daje wiele możliwości, które są całkowicie darmowe. Zweryfikowanie wszystkich lokalizacji firmy nie tylko dostarczy użytkownikom wyszukiwarki prawidłowe dane, ale także pozwoli przedsiębiorcy na kontakt i dialog z klientami — również tymi niezadowolonymi.