Czy dodanie firmy do Google Maps jest darmowe? Rozwiewamy wątpliwości

Agnieszka Turbakiewicz,

czy_dodanie_firmy_do_google_maps_jest_darmowe

 

Warto, aby firma wyświetlała się na Mapie Google. Ma to jeszcze większe znaczenie, gdy przedsiębiorstwo ma kilka czy nawet kilkaset lokalizacji. Użytkownicy posiłkują się wizytówkami, by dowiedzieć się czy dana placówka jest otwarta i w jakich godzinach, jak do niej dotrzeć, czy też poznać numer telefonu. Nie bez znaczenia dla potencjalnych klientów są także opinie na temat danej lokalizacji. I o ile chociażby na Facebooku firma jest oceniana ogólnie, tak w wizytówkach ocena dotyczy konkretnej placówki. Niestety nie brakuje oszustów, którzy próbują naciągać przedsiębiorców, oferując im założenie wizytówek za opłatą. Jaka jest prawda? Czy dodanie firmy do Google Maps jest darmowe, czy płatne? Jakie są faktyczne koszty prowadzenia wizytówki Google? Dlaczego Google czasem nie widzi mojej firmy?

Wizytówka Google – cena za umieszczenie firmy na Mapach

Stworzenie konta w Google Moja Firma, a co za tym idzie – wizytówki bądź wizytówek (jeśli firma świadczy usługi w wielu lokalizacjach) jest całkowicie darmowe. Jeśli zatem firma zewnętrzna zaoferuje Ci stworzenie wizytówek Twojej firmy za opłatą, argumentując, że w przeciwnym razie Twoja firma nie będzie widoczna na Mapach, możesz mieć pewność, że są to oszuści, którzy chcą się wzbogacić na Twojej niewiedzy. Jeśli zastanawiasz się, czy w ogóle opłaca Ci się poświęcić swój czas na zainteresowanie się wizytówkami w Google Moja Firma, polecam mój inny artykuł, w którym wyjaśniam, dlaczego warto to zrobić.

Małe przedsiębiorstwa zlokalizowane pod jednym adresem spokojnie poradzą sobie z zarządzaniem wizytówką samodzielnie. Więcej kłopotów mogą mieć firmy oferujące swoje usługi w kilkudziesięciu czy kilkuset miejscach w całym kraju. Opieka nad tak dużą liczbą lokalizacji wymaga o wiele więcej czasu – w takich przypadkach warto już rozważyć odpłatną pomoc zewnętrznej firmy. Pamiętaj jednak – opieka nad Google Moja Firma i opłaty z tym związane nie dotyczą stricte zakładania wizytówek przez taką agencję (chociaż oczywiście najpewniej będzie to jedno z jej zadań). To raczej ogólna pomoc przy aktualizacjach danych czy dbaniu o wizerunek firmy w wizytówkach. Taką usługę, która oparta jest na naszym autorskim oprogramowaniu do zarządzania dużą ilością wizytówek, rozwijamy w MBridge – Marketing Experts – szczegóły możesz uzyskać, pisząc na mbridge@mbridge.pl lub dzwoniąc pod numer +48 22 428 8 428.

Google Moja Firma – opłaty

Google oferuje dwa płatne rozwiązania w prowadzeniu wizytówek. A jednak, pomyślisz, Google Moja Firma miało być za darmo, a jednak trzeba coś płacić! Od razu zaznaczam – nie trzeba, są to możliwości dodatkowe, opcjonalne.

GMF oferuje możliwość zamieszczenia płatnej reklamy w Mapach Google poprzez Google Ads. Promocja tego typu wyświetla się w wynikach wyszukiwania Map – wizualizuje to poniższy przykład po wpisaniu frazy „wypożyczalnia łóżek”:

wizytówka_google_cena

Mamy już dwie formy płatnych – chociaż w żadnym razie nie obowiązkowych – usług przy prowadzeniu wizytówek Google. Pierwszą jest podjęcie współpracy z agencją zewnętrzną (o tym, w jaki sposób wybrać tę odpowiednią, tłumaczy nawet sam Google: zobacz tutaj), zaś drugą – reklamy wyświetlane w Mapach. Istnieje jeszcze jedna opcjonalna usługa, za którą będziesz musiał zapłacić Google (lub będąc bardziej dokładnym – fotografowi zatrudnionemu przez Google). Jest to wirtualny spacer w technologii Street View.

Google Moja Firma – koszty, których nie warto podejmować

W tym miejscu chciałabym się na chwilę zatrzymać także przy ogłoszeniach firm, które oferują sprzedaż pozytywnych opinii. Kilkadziesiąt nowych ocen w krótkim czasie wychwalających firmę i poprawiających jej wizerunek jest niesamowicie kuszące. Nie jest jednak akceptowane przez Google. Gdy gigant z Doliny Krzemowej odkryje taki zabieg, może nałożyć karę na tych, którzy chcą iść na skróty. Poza usunięciem fałszywych opinii może skończyć się to nawet poważniejszymi konsekwencjami, jak choćby usunięciem wizytówki czy nawet przekazaniem sprawy do sądu. Za granicą – w USA czy Wielkiej Brytanii – były przypadki ukarania przez sąd zarówno firmy kupującej, jak i sprzedającej fałszywe pozytywne opinie bardzo wysoką grzywną.

Co zatem zrobić, by zdobyć pozytywne opinie legalnie? Poproś o nie! Dla przykładu – jedna z placówek naszego klienta napisała maila do swoich klientów z prośbą o wystawienie opinii w wizytówce Google. Odzew był natychmiastowy – w kilka dni placówka zdobyła prawie 20 nowych, ocenionych na 5 gwiazdek realnych opinii od osób zadowolonych z jej usług.

Reasumując – czy Google Moja Firma jest płatne?

Nie. Założenie wizytówek – bez względu na to, czy Twoja firma działa pod jedną lokalizacją, czy ma kilkaset sklepów w całej Polsce – a także ich prowadzenie jest całkowicie darmowe (i na razie nie zapowiada się, by miały nastąpić w tej kwestii jakieś zmiany). Płatne są co najwyżej dodatkowe usługi od Google czy opłacenie agencji, która pomoże Ci w legalny sposób w prowadzeniu wizytówek – są to jednak koszty opcjonalne.

Zobacz też nasz inny artykuł, jeśli zastanawiasz się, dlaczego twojej firmy nie ma w Google.

Skontaktuj się z MBridge!

Fot. picjumbo.com, Karel Rakovsky

Agnieszka Turbakiewicz

Agnieszka Turbakiewicz

Project Manager w MBridge – Marketing Experts odpowiada m.in. za współpracę z influencerami, działania SEO oraz zarządza pracami związanymi z Google Moja Firma. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z branżą marketingową związana od 2015 r. Miłośniczka zumby, kina i dobrej lektury (przeważnie kryminalnej i fantasy).