Dlaczego nie ma mojej firmy w Google? O wyświetlaniu wizytówek i strony w wyszukiwarce i na Google Maps

MBridge - Marketing Experts,

Firma i jej widoczność w Google

Jeśli firma nie wyświetla się w wyszukiwarce, to w jaki sposób użytkownicy internetu mają ją znaleźć czy – co równie ważne – poznać i stać się potencjalnymi nowymi klientami? W pierwszej kolejności musimy wziąć pod uwagę dwie kwestie. Pierwszą z nich jest wizytówka firmy, która wyświetla się w wyszukiwarce oraz na Mapach Google i która może mieć duży wpływ na wizerunek firmy, z kolei drugą – strona internetowa, do której zapewne posiadasz pełne prawa. Samo ich posiadanie to nie wszystko. Kluczem do sukcesu jest wyświetlanie się strony w wyszukiwarce lub na Mapach Google. Jakie są przyczyny, które mogą powodować, że Google nie widzi strony firmowej, i co zrobić, by to naprawić? 

Firma nie wyświetla się na Mapach Google

Mapy Google stanowią istotną rolę w naszym codziennym życiu. Korzystamy z nich między innymi, aby dowiedzieć się, gdzie w najbliższej okolicy znajdziemy sklep, do którego chcemy się udać, w jakich godzinach i czy w ogóle jest otwarty, jak do niego trafić lub by poznać numer telefonu w celu zadania istotnego dla nas pytania. Możemy jednak nie znać żadnej firmy, która oferowałaby usługi, jakich w danym momencie potrzebujemy – w takim przypadku również niejednokrotnie korzystamy z Map Google, które wskażą nam, gdzie w najbliższej okolicy możemy szukać pomocy. 

Prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie akurat w wizytówkę Google, jest duże. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – po wpisaniu poszukiwanej frazy w wyszukiwarce propozycje wizytówek wyświetlają się pod reklamami (o ile jakieś są ustawione pod wpisane słowo kluczowe), ale jeszcze przed organicznymi wynikami wyszukiwania. Wizualizuje to poniższy screen.

Dlaczego mojej firmy nie ma w wynikach Google?
 

Przejdźmy jednak do sedna, a więc odpowiedzi na bardzo istotne pytanie: dlaczego firma nie wyświetla się na Mapach Google? Czy Google nie widzi strony firmowej, a może są też inne powody?

1. Brak wizytówki Google

Najprostszym, a zarazem bardzo częstym powodem jest po prostu… jej brak. Znacznik na Mapie może dodać każdy, jednak taka wizytówka nie będzie jeszcze zweryfikowana, a więc może zostać z łatwością usunięta (mogą również znajdować się w niej nieprawdziwe dane). Tylko zweryfikowane wizytówki są autentyczne dla algorytmów Google. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak dodać firmę na Google Maps i co zrobić, by mieć do niej pełny dostęp, odsyłam do tego artykułu.

2. Zły dobór wpisywanej frazy

Przyjmijmy jednak, że pierwsza możliwość Cię nie dotyczy – doskonale wiesz, że Twoja firma posiada wizytówkę, i że ta wizytówka została już nawet zweryfikowana. Wpisujesz – czy to w wyszukiwarce, czy w Mapach – frazę, ale wciąż nie możesz znaleźć swojego przedsiębiorstwa. Celowo użyłam ogólnego określenia „fraza”, bo… fraza frazie nierówna. Wpisując konkurencyjne słowo kluczowe w Mapach Google – np. kategorię działalności i miasto – zobaczysz nawet kilkaset firm, do których pasuje to określenie. Wyszukiwarka wyświetli natomiast tylko 3 najwyższe wyniki z rankingu, wśród nich niekoniecznie będzie Twoja firma. Pozycję na Mapach podniosą aktywne działania pozycjonowania zarówno wizytówek Google, jak i strony internetowej. Jeśli jesteś zainteresowany taką usługą, serdecznie zapraszamy do kontaktu mailowego (mbridge@mbridge.pl) lub telefonicznego (513 875 501). 

Jaką zatem frazę wpisać, by zobaczyć, czy wizytówka jest w ogóle widoczna dla użytkowników?

    • Najlepiej nazwę przedsiębiorstwa.
    • Jeśli firma ma kilka lokalizacji w jednym mieście, warto dopisać wówczas nazwę ulicy czy numer telefonu.
    • Jeśli i to nie pomaga, wizytówka może posiadać duplikat, który należy usunąć. Kwestię tę można rozwiązać m.in. przez kontakt z supportem.

3. Odległość ma znaczenie

Wizytówki Google na konkurencyjne słowa kluczowe (nie brandowe) wyświetlają się według ustalonego przez algorytmy klucza. Przy tworzeniu rankingu i ustalaniu kolejności wyświetlania uwzględnianych jest ponad 200 czynników. Jednym z nich jest obecna lokalizacja użytkownika – może mieć ona wpływ na to, że nie widzisz swojej wizytówki na Mapie. Dla przykładu – prowadzisz firmę w Warszawie, ale przebywasz obecnie w Otwocku. Wpisując kategorię swojej działalności (np. „fryzjer męski”) i nie podając dodatkowo miasta, na Mapach pojawią się fryzjerzy dla panów z okolicy, w której się obecnie znajdujesz, czyli w tym przypadku z Otwocka. Pamiętaj jednak, że nawet dopisując do frazy miasto, w którym prowadzisz działalność, może być ona za ogólna, o czym pisałam akapit wyżej.

4. Mapy Google – tak, wyszukiwarka – nie

Może się zdarzyć, że Twoja firma będzie wyświetlać się użytkownikom Map Google, jednak nie osobom, które do poszukiwania interesujących ich usług korzystają z wyszukiwarki internetowej. Pozycja w rankingu wyszukiwania jest ruchoma, wpływ na nią ma bardzo dużo czynników. Istotne jest zatem, aby wizytówka zawierała dane aktualne i takie same jak na stronie internetowej firmy.

5. Niezgodność z regulaminem Google

Jeśli informacje znajdujące się w wizytówce łamią wytyczne Google, może zostać ona zawieszona lub wyłączona. W obydwu przypadkach przestanie się wyświetlać zarówno w wyszukiwarce, jak i na Mapach Google. W celu odblokowania wizytówki należy się skontaktować z supportem po wcześniejszym wprowadzeniu odpowiednich zmian.

Strona internetowa nie wyświetla się w wynikach organicznych Google

Jak natomiast sytuacja wygląda z perspektywy organicznych wyników Google? Co może sprawiać, że strona firmowa nie wyświetla się w Google i co zrobić w takich wypadkach?

Ludzie i… roboty, czyli SEO w pigułce

Aby odpowiedzieć na postawione wyżej pytania, musimy uzmysłowić sobie, że Google działa za pośrednictwem robotów indeksujących (tzw. crawlerów), które poruszają się po linkach znalezionych w sieci i dodają do swojej bazy znalezione w ten sposób strony internetowe. Co więcej, aby strona została dodana do indeksu Google, musi być nie tylko znaleziona przez roboty Google, ale również poprawnie zaindeksowana – na tym polu pierwszorzędną rolę odgrywają takie elementy jak budowa strony czy zarządzanie indeksacją (np. optymalizacja pliku robots.txt). Więcej na temat technicznej warstwy tego zagadnienia piszemy w naszym tekście na temat podstaw pozycjonowania stron internetowych

Jak wpłynąć na roboty wyszukiwarki?

W tym miejscu skupmy się jednak na podstawach. Wiemy już, że Google musi trafić na naszą stronę i dodać ją poprawnie do indeksu, aby wyświetlała się w wynikach wyszukiwania Google. Jakie elementy wpływają więc na zachowanie crawlerów w sieci? Jak zwiększyć szanse, by nowa strona była widziana przez Google, a nowo tworzone na niej treści były szybko indeksowane?

    • Linki zewnętrzne i wewnętrzne: o tym, jak szybko Google trafi na naszą stronę, decydują w dużej mierze linki zewnętrzne i wewnętrzne znajdujące się na stronie. Im lepsze linki zewnętrzne (z wartościowych domen) oraz im lepsza struktura linków wewnętrznych (dobre przelinkowanie podstron między sobą), tym szybciej Google dotrze do nowej strony. Niezwykle ważne jest również unikanie linków wewnętrznych do stron z 404 (zobacz też: błąd 404 – jak go naprawić?).
    • Instrukcje indeksowania treści: nawet jeśli Google trafi na naszą stronę za pośrednictwem linków zewnętrznych, może nie dodać jej do indeksu, jeśli w takich elementach jak plik robots.txt czy kod źródłowy strony znajdzie dyrektywy, które zabraniają mu dodania jej do indeksu. Jeśli Twoja strona nie wyświetla się w Google, sprawdź, czy w kodzie źródłowym nie znajduje się np. dyrektywa noindex.
    • Niska jakość serwisu: nie wszystkie strony odwiedzone przez roboty Google zostaną zaindeksowane. Zgodnie z wytycznymi Google strony niskiej jakości, zduplikowane, bez żadnej unikalnej wartości mogą nie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Jak dodać stronę do Google za pośrednictwem Google Search Console?

Aby pomóc Google w trafieniu na stronę internetową oraz jej zrozumieniu, należy skonfigurować Google Search Console. Narzędzie to pozwoli nie tylko poprosić roboty Google o indeksację serwisu (która wciąż będzie zależna finalnie m.in. od wskazanych wyżej elementów), ale również przesłać mapę witryny czy na bieżąco śledzić stan indeksacji strony w odpowiednich raportach

Kompletny poradnik dla nowych użytkowników Google Search Console znajduje się tutaj.

Podsumowując

Wspomniane wyżej elementy to podstawowe wymagania, które należy spełnić, aby wyświetlać stronę w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Pamiętajmy jednak, że Google potrzebuje czasu, aby dotrzeć do strony i poprawnie ją zaindeksować. 

Aby upewnić się, że strona na pewno nie znajduje się w indeksie, warto skorzystać z parametru „site:”. Jeśli chcielibyśmy sprawdzić, czy domena mbridge.pl znajduje się w Google, wpisalibyśmy w okienko wyszukiwarki site:mbridge.pl. Brak jakichkolwiek wyników będzie świadczył o problemach z indeksacją treści.

Jeśli natomiast pojawiają się rezultaty wyszukiwania z naszą stroną, ale nie znajdujemy jej pod frazami kluczowymi, musimy przeanalizować wszystkie czynniki wpływające na wyświetlanie się domeny w Google, szczególnie te wspomniane wyżej (tutaj znajdziesz nasz artykuł o tym, na co pozwala analityka witryny). Jeśli mimo upływu czasu strona firmowa nie wyświetla się w Google w ogóle lub nie wyświetla się pod wytypowanymi frazami, zachęcamy do kontaktu z nami.

Skontaktuj się z MBridge!

Autorzy

 

 

 

 

Agnieszka Turbakiewicz – Project Manager w MBridge – Marketing Experts odpowiada m.in. za współpracę z influencerami, działania SEO oraz zarządza pracami związanymi z Google Moja Firma. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z branżą marketingową związana od 2015 r. Miłośniczka zumby, kina i dobrej lektury (przeważnie kryminalnej i fantasy).

 

 

 

 

Tomasz Klusek – SEO Manager w MBridge – Marketing Experts nadzoruje pracę Działu SEO, który zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii pozyskiwania ruchu organicznego. Tomasz specjalizuje się w analizowaniu i projektowaniu strategii kontentowych wykorzystywanych do działań SEO. Jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z branżą marketingową związany od 2014 roku. Ma doświadczenie w pracy z polskimi oraz globalnymi brandami.

Zdjęcie tytułowe: pixels.com, Caio

MBridge - Marketing Experts

MBridge - Marketing Experts

Polska agencja marketingowa, obecna na rynku od 2016 r., która zajmuje się projektowaniem i realizacją strategii marketingowych w internecie. Specjalizuje się w SEO, SEM, content marketingu, analityce internetowej, social ads, CRM, performance UX oraz doradztwie strategicznym z zakresu marketingu online. Obecnie realizuje działania m.in. dla Unilever, Smyk, MediaMarkt, Netia, Signify, Recman.