Jeśli firma nie wyświetla się w wyszukiwarce, to w jaki sposób użytkownicy internetu mają ją znaleźć czy – co równie ważne – poznać i stać się potencjalnymi nowymi klientami? W pierwszej kolejności musimy wziąć pod uwagę dwie kwestie. Pierwszą z nich jest wizytówka firmy, która wyświetla się w wyszukiwarce oraz na Mapach Google i która może mieć duży wpływ na wizerunek firmy, z kolei drugą – strona internetowa, do której zapewne posiadasz pełne prawa. Samo ich posiadanie to nie wszystko. Kluczem do sukcesu jest wyświetlanie się strony w wyszukiwarce lub na Mapach Google. Jakie są przyczyny, które mogą powodować, że Google nie widzi strony firmowej, i co zrobić, by to naprawić?
Mapy Google stanowią istotną rolę w naszym codziennym życiu. Korzystamy z nich między innymi, aby dowiedzieć się, gdzie w najbliższej okolicy znajdziemy sklep, do którego chcemy się udać, w jakich godzinach i czy w ogóle jest otwarty, jak do niego trafić lub by poznać numer telefonu w celu zadania istotnego dla nas pytania. Możemy jednak nie znać żadnej firmy, która oferowałaby usługi, jakich w danym momencie potrzebujemy – w takim przypadku również niejednokrotnie korzystamy z Map Google, które wskażą nam, gdzie w najbliższej okolicy możemy szukać pomocy.
Prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie akurat w wizytówkę Google, jest duże. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – po wpisaniu poszukiwanej frazy w wyszukiwarce propozycje wizytówek wyświetlają się pod reklamami (o ile jakieś są ustawione pod wpisane słowo kluczowe), ale jeszcze przed organicznymi wynikami wyszukiwania. Wizualizuje to poniższy screen.
Przejdźmy jednak do sedna, a więc odpowiedzi na bardzo istotne pytanie: dlaczego firma nie wyświetla się na Mapach Google? Czy Google nie widzi strony firmowej, a może są też inne powody?
Najprostszym, a zarazem bardzo częstym powodem jest po prostu… jej brak. Znacznik na Mapie może dodać każdy, jednak taka wizytówka nie będzie jeszcze zweryfikowana, a więc może zostać z łatwością usunięta (mogą również znajdować się w niej nieprawdziwe dane). Tylko zweryfikowane wizytówki są autentyczne dla algorytmów Google. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak dodać firmę na Google Maps i co zrobić, by mieć do niej pełny dostęp, odsyłam do tego artykułu.
Przyjmijmy jednak, że pierwsza możliwość Cię nie dotyczy – doskonale wiesz, że Twoja firma posiada wizytówkę, i że ta wizytówka została już nawet zweryfikowana. Wpisujesz – czy to w wyszukiwarce, czy w Mapach – frazę, ale wciąż nie możesz znaleźć swojego przedsiębiorstwa. Celowo użyłam ogólnego określenia „fraza”, bo… fraza frazie nierówna. Wpisując konkurencyjne słowo kluczowe w Mapach Google – np. kategorię działalności i miasto – zobaczysz nawet kilkaset firm, do których pasuje to określenie. Wyszukiwarka wyświetli natomiast tylko 3 najwyższe wyniki z rankingu, wśród nich niekoniecznie będzie Twoja firma. Pozycję na Mapach podniosą aktywne działania pozycjonowania zarówno wizytówek Google, jak i strony internetowej. Jeśli jesteś zainteresowany taką usługą, serdecznie zapraszamy do kontaktu mailowego (mbridge@mbridge.pl) lub telefonicznego (+48 22 428 8 428).
Jaką zatem frazę wpisać, by zobaczyć, czy wizytówka jest w ogóle widoczna dla użytkowników?
Wizytówki Google na konkurencyjne słowa kluczowe (nie brandowe) wyświetlają się według ustalonego przez algorytmy klucza. Przy tworzeniu rankingu i ustalaniu kolejności wyświetlania uwzględnianych jest ponad 200 czynników. Jednym z nich jest obecna lokalizacja użytkownika – może mieć ona wpływ na to, że nie widzisz swojej wizytówki na Mapie. Dla przykładu – prowadzisz firmę w Warszawie, ale przebywasz obecnie w Otwocku. Wpisując kategorię swojej działalności (np. „fryzjer męski”) i nie podając dodatkowo miasta, na Mapach pojawią się fryzjerzy dla panów z okolicy, w której się obecnie znajdujesz, czyli w tym przypadku z Otwocka. Pamiętaj jednak, że nawet dopisując do frazy miasto, w którym prowadzisz działalność, może być ona za ogólna, o czym pisałam akapit wyżej.
Może się zdarzyć, że Twoja firma będzie wyświetlać się użytkownikom Map Google, jednak nie osobom, które do poszukiwania interesujących ich usług korzystają z wyszukiwarki internetowej. Pozycja w rankingu wyszukiwania jest ruchoma, wpływ na nią ma bardzo dużo czynników. Istotne jest zatem, aby wizytówka zawierała dane aktualne i takie same jak na stronie internetowej firmy.
Jeśli informacje znajdujące się w wizytówce łamią wytyczne Google, może zostać ona zawieszona lub wyłączona. W obydwu przypadkach przestanie się wyświetlać zarówno w wyszukiwarce, jak i na Mapach Google. W celu odblokowania wizytówki należy się skontaktować z supportem po wcześniejszym wprowadzeniu odpowiednich zmian.
Jak natomiast sytuacja wygląda z perspektywy organicznych wyników Google? Co może sprawiać, że strona firmowa nie wyświetla się w Google i co zrobić w takich wypadkach?
Aby odpowiedzieć na postawione wyżej pytania, musimy uzmysłowić sobie, że Google działa za pośrednictwem robotów indeksujących (tzw. crawlerów), które poruszają się po linkach znalezionych w sieci i dodają do swojej bazy znalezione w ten sposób strony internetowe. Co więcej, aby strona została dodana do indeksu Google, musi być nie tylko znaleziona przez roboty Google, ale również poprawnie zaindeksowana – na tym polu pierwszorzędną rolę odgrywają takie elementy jak budowa strony czy zarządzanie indeksacją (np. optymalizacja pliku robots.txt). Więcej na temat technicznej warstwy tego zagadnienia piszemy w naszym tekście na temat podstaw pozycjonowania stron internetowych.
W tym miejscu skupmy się jednak na podstawach. Wiemy już, że Google musi trafić na naszą stronę i dodać ją poprawnie do indeksu, aby wyświetlała się w wynikach wyszukiwania Google. Jakie elementy wpływają więc na zachowanie crawlerów w sieci? Jak zwiększyć szanse, by nowa strona była widziana przez Google, a nowo tworzone na niej treści były szybko indeksowane?
Aby pomóc Google w trafieniu na stronę internetową oraz jej zrozumieniu, należy skonfigurować Google Search Console. Narzędzie to pozwoli nie tylko poprosić roboty Google o indeksację serwisu (która wciąż będzie zależna finalnie m.in. od wskazanych wyżej elementów), ale również przesłać mapę witryny czy na bieżąco śledzić stan indeksacji strony w odpowiednich raportach
Kompletny poradnik dla nowych użytkowników Google Search Console znajduje się tutaj.
Wspomniane wyżej elementy to podstawowe wymagania, które należy spełnić, aby wyświetlać stronę w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Pamiętajmy jednak, że Google potrzebuje czasu, aby dotrzeć do strony i poprawnie ją zaindeksować.
Aby upewnić się, że strona na pewno nie znajduje się w indeksie, warto skorzystać z parametru „site:”. Jeśli chcielibyśmy sprawdzić, czy domena mbridge.pl znajduje się w Google, wpisalibyśmy w okienko wyszukiwarki site:mbridge.pl. Brak jakichkolwiek wyników będzie świadczył o problemach z indeksacją treści.
Jeśli natomiast pojawiają się rezultaty wyszukiwania z naszą stroną, ale nie znajdujemy jej pod frazami kluczowymi, musimy przeanalizować wszystkie czynniki wpływające na wyświetlanie się domeny w Google, szczególnie te wspomniane wyżej (tutaj znajdziesz nasz artykuł o tym, na co pozwala analityka witryny). Jeśli mimo upływu czasu strona firmowa nie wyświetla się w Google w ogóle lub nie wyświetla się pod wytypowanymi frazami, zachęcamy do kontaktu z nami.
Zobacz też: jak usunąć pinezkę z Google Maps?
Agnieszka Turbakiewicz – Project Manager w MBridge – Marketing Experts odpowiada m.in. za współpracę z influencerami, działania SEO oraz zarządza pracami związanymi z Google Moja Firma. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z branżą marketingową związana od 2015 r. Miłośniczka zumby, kina i dobrej lektury (przeważnie kryminalnej i fantasy).
Tomasz Klusek – SEO Manager w MBridge – Marketing Experts nadzoruje pracę Działu SEO, który zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii pozyskiwania ruchu organicznego. Tomasz specjalizuje się w analizowaniu i projektowaniu strategii kontentowych wykorzystywanych do działań SEO. Jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z branżą marketingową związany od 2014 roku. Ma doświadczenie w pracy z polskimi oraz globalnymi brandami.
Zdjęcie tytułowe: pixels.com, Caio