Usunięcie wizytówki z Map Google wcale nie jest łatwym zadaniem. Nie da się tego zrobić z pomocą jednego przycisku. Cały proces jest dużo bardziej skomplikowany. Usunięcia wizytówki Google może podjąć się zarówno jej właściciel, jak i zwykły użytkownik. Oczywiście właściciel może zrobić to dużo szybciej. Chcesz się dowiedzieć, jak usunąć firmę z Google Moja Firma? Mam nadzieję, że ten poradnik będzie dla ciebie pomocny.
Masz trudności z zarządzaniem Profilem Firmy Google?
Jak usunąć firmę z Google Moja Firma z poziomu panelu (przez właściciela)?
Przedsiębiorstwa zamykają się z różnych powodów. Nie ma więc znaczenia, jaka sytuacja zmusiła cię do zamknięcia lokalu. Ważne jest jedno – firma pod danym adresem nie świadczy już usług klientom. Wizytówkę możesz zatem zamknąć podobnie jak sam lokal. Co więcej – gorąco do tego zachęcam, gdyż wyświetlająca się jako wciąż otwarta wizytówka wprowadza potencjalnych klientów w błąd. Jeśli zatem jesteś właścicielem firmy, która nie działa już pod wybranym adresem, usuń ją z Google Moja Firma, wykonując poniższe kroki.
1. Logowanie na konto GMF
W pierwszej kolejności musisz zalogować się do swojego panelu Google Moja Firma, na którym posiadasz wszystkie wizytówki, którymi zarządzasz.
2. Wybór wizytówki do usunięcia
Jeśli zarządzasz kilkoma lokalizacjami, wybierz konkretnie tę, którą chcesz usunąć z Map Google. Następnie w panelu bocznym wizytówki wybierz „Informacje”.
3. Usuwanie lokalizacji z Google Moja Firma
Zwróć uwagę na okno opisane jako „Oznacz firmę jako zamkniętą w Google”. Zauważysz trzy możliwości – oznaczenie firmy jako zamkniętą tymczasowo, zamkniętą na stałe oraz usunięcia wizytówki.
WAŻNE! Jeśli nie chcesz pozbawić się możliwości zarządzania wizytówką, nie klikaj jeszcze w ostatni wariant. Spowoduje on, że wyłącznie usuniesz wizytówkę ze swojego konta, będzie jednak ona wciąż istnieć na Mapach i wyświetlać się użytkownikom. Ponowne jej przejęcie wiąże się z powtórną jej weryfikacją, co może potrwać nawet około dwóch tygodni. Co więcej, z wizytówki znikną wszystkie dodane przez Ciebie zdjęcia oraz wpisy.
Dlatego jeśli chcesz realnie usunąć firmę z Google Moja Firma, wybierz przycisk „Oznacz jako zamknięta na stałe” (a w drugiej kolejności możesz usunąć ją z konta). Co istotne – lokalizacja nie zniknie jeszcze z Map i wciąż będzie widoczna dla potencjalnych klientów, otrzyma jednak oznaczenie, że jest zamknięta. Będzie się też rzadziej wyświetlać na zapytania internautów i znalezienie jej będzie utrudnione. Google chce w ten sposób informować potencjalnych klientów, że Twoja firma została zamknięta (o czym mogli nie wiedzieć, bo dawno ich u Ciebie nie było lub nie przechodzili obok, by zobaczyć plakietkę z informacją o likwidacji). Działania te wynikają z pro-klienckiej strategii GMF. Z czasem wizytówka zostanie na dobre usunięta z Map; może potrwać to tydzień, dwa miesiące, a nawet rok.
Z wizytówki zamkniętej na stałe znikną godziny otwarcia, widoczny wciąż będzie jednak numer telefonu. Jeśli więc nie chcesz, by potencjalni klienci wciąż dzwonili z pytaniami, to przed usunięciem wizytówki z konta najlepiej usunąć również numer kontaktowy. Aby wizytówka zbierała mniej wyświetleń – co może przyspieszyć usunięcie jej przez Google – można również usunąć informacje, które wpływają na jej pozycjonowanie (więcej na ten temat tutaj).
Jeśli zależy Ci na szybszym realnym usunięciu wizytówki firmy z Map Google, możesz również napisać do suportu i poprosić ich o pomoc w tej kwestii. Istnieje szansa, że technicy przyspieszą ten proces.
Google Moja Firma – usuwanie kilku wizytówek
Posiadasz na koncie kilka wizytówek, które chcesz usunąć z Map? Usuń każdą z nich pojedynczo według opisanych wyżej kroków. Zbiorcze usunięcie spowoduje jedynie pozbycie się ich z konta, nie zaś ich zamknięcie. Nie będziesz więc w stanie nimi zarządzać, jednak one wciąż będą wyświetlały się internautom.
Jak usunąć wizytówkę Google Moja Firma bez praw dostępu (przez użytkownika)?
Jako użytkownik Map Google możesz mieć informację, że jakaś firma znajdująca się pod konkretną lokalizacją skończyła swoją działalność. Nie zawsze takie przedsiębiorstwo w ogóle zdaje sobie sprawę, że posiada wizytówkę w Google, stąd naturalnym jest, że jej nie zamknie. Jeśli zatem chcesz pomóc innym użytkownikom i sprawić, by Mapy były czytelniejsze i nie wprowadzały w błąd, możesz tę kwestię zgłosić.
1. Wyszukanie wizytówki firmy do usunięcia
Na Mapach Google lub w wyszukiwarce znajdź wizytówkę firmy, która została zamknięta. W kolejnych krokach dowiesz się jak usunąć firmę z Google Moja Firma, a doprecyzowując – jak zgłosić ją do usunięcia.
2. „Zaproponuj zmianę”, a następnie „zamknij lub usuń”
Po odnalezieniu wizytówki firmy, której nie powinno być na Mapach, kliknij w „Zaproponuj zmianę”.
Na ekranie pojawi się okienko, w którym do wyboru będziesz mieć możliwość zaproponowania zmian dotyczących kluczowych informacji (takich jak na przykład adres, godziny otwarcia czy numer kontaktowy) oraz właśnie usunięcia lokalizacji. Kliknij zatem w „Zamknij lub usuń”.
W kolejnym oknie zostaniesz poproszony o powód, dla którego nie chcesz, by ta wizytówka wyświetlała się użytkownikom. Możesz zarówno wybrać, że została zamknięta na stałe (jeśli nie świadczy wciąż usług online lub nie dojeżdża bezpośrednio do klientów), ale również że już nie istnieje pod danym adresem. Jeśli wiesz, że firma tylko zmieniła swoją siedzibę, nie usuwaj wizytówki, a zasugeruj, że została przeniesiona.
3. Wyślij zgłoszenie
Po wybraniu powodu możesz w ramach potwierdzenia swoich słów przesłać dodatkowo zdjęcie uwierzytelniające to stanowisko. Może na przykład przedstawiać witrynę sklepową wraz z powieszoną na drzwiach informacją, że lokal został zamknięty. Po zatwierdzeniu zgłoszenie o zamknięciu lub usunięciu wizytówki zostanie przekazane Google. Niestety nie podają oni konkretnego terminu rozpatrzenia takich wniosków – może być więc to tydzień, miesiąc, a nawet dłużej.
Istnieje również możliwość, że Google nie przychyli się do takiego zgłoszenia, a co za tym idzie – nie usunie wizytówki. Największe szanse na usunięcie mają te profile Google, które nie posiadają ocen, numeru telefonu, witryny czy też ich adres jest niepełny. Jeśli lokalizacja nie została dodana do innych zewnętrznych katalogów czy stron, szansa na usunięcie ją przez Google również wzrasta.
Google Moja Firma – usuwanie firmy bez praw dostępu (przez właściciela)?
Jeśli na Mapach znajdziesz swoją firmę, która nie powinna się już wyświetlać, gdyż została zamknięta, masz dwie możliwości działania.
Pierwszą z nich jest postępowanie według kroków opisanych wyżej, a więc zgłoszenie usunięcia lub zamknięcie lokalizacji na stałe z poziomu wizytówki, klikając w przycisk „Zaproponuj zmiany”. Niestety czas reakcji Google może być w tym wypadku bardzo długi, jak również zgłoszenie może zostać odrzucone.
Drugą możliwością jest przejęcie wizytówki i zamknięcie jej z poziomu panelu, co zostało opisane na początku tego artykułu. Aby można było tego dokonać, wizytówkę w pierwszej kolejności należy przejąć (otrzymać uprawnienia właściciela), klikając w „Jesteś właścicielem tej firmy?”.
Jeśli wizytówka nie została zweryfikowana, przejęcie jej nie sprawi ci żadnych trudności. Może się jednak zdarzyć, że ktoś już nią zarządza. W tej sytuacji należy wysłać prośbę o nadanie dostępów do obecnego właściciela – ma on 3 dni na odpowiedź. Jeśli w tym czasie nie wykona żadnych czynności, wizytówkę będziesz mógł przejąć samodzielnie.
Profil firmy można zamknąć na stałe tylko w momencie, gdy posiada się do niego pełne prawa. Jeśli konto było zweryfikowane zbiorczo (co jest możliwe, gdy posiada się co najmniej 10 lokalizacji), po uzyskaniu praw właściciela firmę można od razu oznaczyć ją jako zamkniętą na stałe (po czym usunąć z konta). Jeśli nie, trzeba ją najpierw zweryfikować. I tu może stać na przeszkodzie jedna, istotna rzecz – gdy nie masz już możliwości odebrania poczty spod adresu, pod jakim mieściła się firma, nie będziesz mieć możliwości odebrania pocztówki z kodem PIN (jest to najczęstsza metoda zatwierdzenia). W takim wypadku zostaje konieczność skontaktowania się z suportem Google, wyjaśnienie sytuacji i poproszenie o inną formę weryfikacji.
Usuwanie z Google Moja Firma – kiedy tego NIE robić
-
- Relokacja. Twoja firma jest wciąż otwarta, ale działa z innej lokalizacji? Nie zamykaj wizytówki – po prostu zmień w niej adres! Nie usuniesz tym samym opinii użytkowników, zdjęć, wpisów, usług/menu, produktów i – co niezwykle istotne – jej historii. Musisz wiedzieć, że starsze wizytówki pozycjonują się lepiej od nowych. Algorytmy Google bardziej im ufają, a tym samym chętniej wyświetlają na wyższych pozycjach.
-
- Dużo negatywnych opinii. To prawda, kiedy średnia oceny firmy spada poniżej 3,9 potencjalni klienci podchodzą z rezerwą do skorzystania z usług. Nie jest to jednak powód do usunięcia wizytówki z zamiarem założenia nowej. Po pierwsze, użytkownikom wyświetlałaby się jedna wizytówka oznaczona jako zamknięta i druga otwarta – może to wprowadzić duże zamieszanie i wprowadzać w błąd klientów. Po drugie, tracisz całą historię, która wpływa na pozycjonowanie. Po trzecie, nikt nie da ci gwarancji, że negatywne opinie znów nie będą się pojawiać. Co możesz więc zrobić? Zadbaj o zadowolenie klientów i w odpowiedzi na negatywne opinie, wyjaśnij sytuację, by inni widzieli twoje starania. A jeśli jakaś opinia rzeczywiście jest niezgodna z zasadami Google, możesz zgłosić ją do usunięcia – więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym artykule.
-
- Chęć zaszkodzenia konkurencji. Próba usunięcia wizytówki konkurencyjnej firmy jest niczym innym, jak czarnym PR-em. Co więcej, Google przed podjęciem podobnych działań monitoruje, czy firma rzeczywiście powinna zostać zamknięta, więc z pewnością odrzuci takie zgłoszenie. Stracisz na tym tylko swój czas i nerwy. Czy warto? Z pewnością nie!
Przeczytaj również: Dlaczego mojej strony nie ma w Google?
Kilka słów na zakończenie
Jeśli zapoznałeś się z naszym poradnikiem, wiesz już jak usunąć firmę z Google Moja Firma. Masz też świadomość, że nie jest to proces możliwy do wykonania w jeden dzień. Usunięcia wizytówki może podjąć się zarówno właściciel przedsiębiorstwa, jak i niepowiązany z nim użytkownik. W drugim wypadku zgłoszenie będzie musiało zostać jednak rozpatrzone przez Google, a to wiąże się z możliwością jego odrzucenia. Z uwagi na długi przebieg usuwania wizytówki Google oraz utratę całej historii jej istnienia, lepiej edytować kluczowe informacje, zamiast usuwać wizytówkę. Pracuj też nad polepszeniem swoich usług – zobaczysz, że odzwierciedli się to również w wizytówce Google!
Zamknięcie wizytówki to ważny krok, ale pamiętaj, że odpowiednie pozycjonowanie wizytówki Google jest kluczowe dla utrzymania widoczności Twojej firmy.
Zdjęcie główne: Tim Mossholder, unsplash.com