Na pasku adresu w przeglądarce, tuż przed nazwą domeny wyświetla się napis „Niezabezpieczona” – to sygnał, że strona nie posiada certyfikatu SSL. Na czym polega to zabezpieczenie? Jakie są zalety protokołu SSL w marketingu? Czy każdy właściciel strony musi go mieć? Czym może skutkować jego brak? Odpowiadamy na najpopularniejsze pytania związane z szyfrowaniem SSL.
Protokół SSL (ang. Secure Socket Layer) to bardzo użyteczne rozwiązanie, które zabezpiecza nasze dane. Dzięki niemu wiemy, czy pozostawanie na danej stronie internetowej jest bezpieczne. To wyjątkowo ważne, gdy:
Obecność certyfikatu SSL potwierdza, że domena i jej właściciel są godni zaufania. W takim przypadku możemy być pewni, że szyfrowane dane pozostaną poufne w sytuacji, w której będą przesyłane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Jeśli witryna nie ma zabezpieczenia SSL, powinna zapalić nam się w głowie czerwona lampka.
Wyobraźmy sobie stronę www. Wszystkie informacje, które się na niej znajdują są przesyłane z serwera do przeglądarki. Bez szyfrowania SSL dane przedostają się z serwera w formie otwartego tekstu, który łatwo może znaleźć się w niepowołanych rękach. Niezabezpieczona strona staje się tym samym łatwym łupem dla hakerów i internetowych oszustów. Kiedy jednak serwer próbuje połączyć się z przeglądarką, a został wzbogacony o certyfikat SSL, wtedy transmisja danych odbywa się za pomocą specjalnego szyfru. Główną rolę w szyfrowaniu grają tzw. klucze.
Gdy korzystamy z Internetu, serwer chce uzyskać z naszej przeglądarki klucz publiczny. Następnie przeglądarka odszyfrowuje dane za pomocą klucza prywatnego. W odwrotnej sytuacji, kiedy wysyłamy dane na serwer, przeglądarka pobiera klucz publiczny serwera, a serwer odczytuje dane swoim kluczem prywatnym. Certyfikat SSL jest dodatkową ochroną i potwierdzeniem, że klucz publiczny serwera na 100% należy właśnie do niego.
Istnieje kilka sposobów, aby rozpoznać, że witryna jest odpowiednio zabezpieczona. Strona ma zainstalowany certyfikat i z niego korzysta, jeśli:
Jeśli strona spełnia przynajmniej dwa z powyższych warunków, można być spokojnym, że przesyłane dane osobiste są nadal poufne.
Certyfikat SSL jest potrzebny wszędzie tam, gdzie dochodzi do transmisji wrażliwych danych.
Gdy marka:
Bez zabezpieczeń SSL trudno wyobrazić sobie prowadzenie e–commerce. Z dodatkowej ochrony danych powinny korzystać wszystkie sklepy internetowe niezależnie od ich wielkości i liczby klientów.
A co z blogami i forami internetowymi? Czy ich właściciele powinni zaprzątać sobie głowę dodatkowymi zabezpieczeniami danych? Zdecydowanie! Wszystkie strony oparte o CMS (np. WordPress czy Joomla) warto wyposażyć w szyfrowanie SSL, ponieważ ich użytkowanie wiąże się z rejestracją i logowaniem (dane, dane i jeszcze raz dane!).
A co certyfikat SSL daje w kontekście dużych firm? Tutaj dodatkowo dochodzą korzyści o charakterze wizerunkowym. Certyfikat SSL buduje poczucie bezpieczeństwa i zwiększa wiarygodność strony. W czasach, w których zaufanie jest najcenniejszą walutą wydaje się to szczególnie ważne.
Certyfikat SSL to nie tylko tajemniczy skrót, ale użyteczne narzędzie w rękach marketerów. Obecność certyfikatu może mieć pozytywny wpływ zarówno na widoczność, sprzedaż, jak i na odbiór danej marki.
Laikom szyfrowanie SSL kojarzy się z informatycznymi zawiłościami i skomplikowanymi procesami, które dzieją się w tle, gdy korzystamy z internetu. Na szczęście teraz wiemy, co to jest SSL oraz, że w praktyce nie jest to nic skomplikowanego – zarówno jeśli chodzi o sposób działania, jak i instalację. Pojawienie się SSL to po prostu kolejny krok mający na celu zabezpieczenie naszych wrażliwych danych.
Jak sprawić, by użytkownicy chętniej odwiedzali Twoją stronę internetową? W tym kontekście istotną kwestią jest szybkość strony Google. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego warto o nią zadbać, jak ją mierzyć i jaka powinna być.
Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi artykułami o tym, dlaczego analityka internetowa jest ważna oraz o tym, dlaczego warto przeprowadzić audyt Google Analytics.