Certyfikat SSL – co to jest?

MBridge - Marketing Experts,

certyfikat ssl - co to znaczy

Na pasku adresu w przeglądarce, tuż przed nazwą domeny wyświetla się napis „Niezabezpieczona” – to sygnał, że strona nie posiada certyfikatu SSL. Na czym polega to zabezpieczenie? Jakie są zalety protokołu SSL w marketingu? Czy każdy właściciel strony musi go mieć? Czym może skutkować jego brak? Odpowiadamy na najpopularniejsze pytania związane z szyfrowaniem SSL.

SSL – co to jest? O czym mówi?

Protokół SSL (ang. Secure Socket Layer) to bardzo użyteczne rozwiązanie, które zabezpiecza nasze dane. Dzięki niemu wiemy, czy pozostawanie na danej stronie internetowej jest bezpieczne. To wyjątkowo ważne, gdy:

    • dzielimy się danymi osobowymi, 
    • wprowadzamy numer karty kredytowej, 
    • chcemy dokonać płatności online,
    • wpisujemy prywatne hasła do różnych kont np. poczty elektronicznej. 

Obecność certyfikatu SSL potwierdza, że domena i jej właściciel są godni zaufania. W takim przypadku możemy być pewni, że szyfrowane dane pozostaną poufne w sytuacji, w której będą przesyłane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Jeśli witryna nie ma zabezpieczenia SSL, powinna zapalić nam się w głowie czerwona lampka. 

Jak działa SSL? Od strony www do serwera i z powrotem

Wyobraźmy sobie stronę www. Wszystkie informacje, które się na niej znajdują są przesyłane z serwera do przeglądarki. Bez szyfrowania SSL dane przedostają się z serwera w formie otwartego tekstu, który łatwo może znaleźć się w niepowołanych rękach. Niezabezpieczona strona staje się tym samym łatwym łupem dla hakerów i internetowych oszustów. Kiedy jednak serwer próbuje połączyć się z przeglądarką, a został wzbogacony o certyfikat SSL, wtedy transmisja danych odbywa się za pomocą specjalnego szyfru. Główną rolę w szyfrowaniu grają tzw. klucze.

Gdy korzystamy z Internetu, serwer chce uzyskać z naszej przeglądarki klucz publiczny. Następnie przeglądarka odszyfrowuje dane za pomocą klucza prywatnego. W odwrotnej sytuacji, kiedy wysyłamy dane na serwer, przeglądarka pobiera klucz publiczny serwera, a serwer odczytuje dane swoim kluczem prywatnym. Certyfikat SSL jest dodatkową ochroną i potwierdzeniem, że klucz publiczny serwera na 100% należy właśnie do niego.

Niezabezpieczona strona – jak poznać, że witryna ma certyfikat SSL?

Istnieje kilka sposobów, aby rozpoznać, że witryna jest odpowiednio zabezpieczona. Strona ma zainstalowany certyfikat i z niego korzysta, jeśli:

    • Komunikat „Niezabezpieczona” w pasku adresu zostaje zastąpiony przez symbol zamkniętej kłódki. Po kliknięciu dowiesz się, że połączenie jest bezpieczne.
    • Przed nazwą domeny zamiast przedrostka http:// znajduje się jego rozszerzona o jedną literę wersja, czyli https://. W przeciwnym razie otrzymamy komunikat: „Połączenie nie jest prywatne”.
    • W przypadku niektórych rodzajów szyfrowania (Extended Validation [EV] – najdroższych, ale i najskuteczniejszych) w pasku przeglądarki pojawi się nazwa firmy, pod którą właściciel zarejestrował certyfikat.

Jeśli strona spełnia przynajmniej dwa z powyższych warunków, można być spokojnym, że przesyłane dane osobiste są nadal poufne. 

Komu najbardziej przyda się zabezpieczenie SSL? Przykłady

Certyfikat SSL jest potrzebny wszędzie tam, gdzie dochodzi do transmisji wrażliwych danych. 

Gdy marka:

    • zaprasza klientów do uzupełnienia formularza kontaktowego, 
    • zachęca do udostępnienia treści w mediach społecznościowych,
    • przeprowadza przez proces płatności z wymogiem autoryzacji (numer karty kredytowej, numer konta czy telefonu komórkowego),
    • certyfikat SSL może nas ustrzec przed poważnym wyciekiem informacji. 

Bez zabezpieczeń SSL trudno wyobrazić sobie prowadzenie e–commerce. Z dodatkowej ochrony danych powinny korzystać wszystkie sklepy internetowe niezależnie od ich wielkości i liczby klientów. 

A co z blogami i forami internetowymi? Czy ich właściciele powinni zaprzątać sobie głowę dodatkowymi zabezpieczeniami danych? Zdecydowanie! Wszystkie strony oparte o CMS (np. WordPress czy Joomla) warto wyposażyć w szyfrowanie SSL, ponieważ ich użytkowanie wiąże się z rejestracją i logowaniem (dane, dane i jeszcze raz dane!). 

A co certyfikat SSL daje w kontekście dużych firm? Tutaj dodatkowo dochodzą korzyści o charakterze wizerunkowym. Certyfikat SSL buduje poczucie bezpieczeństwa i zwiększa wiarygodność strony. W czasach, w których zaufanie jest najcenniejszą walutą wydaje się to szczególnie ważne.

3 korzyści marketingowe, które płyną z certyfikatu SSL

Certyfikat SSL to nie tylko tajemniczy skrót, ale użyteczne narzędzie w rękach marketerów. Obecność certyfikatu może mieć pozytywny wpływ zarówno na widoczność, sprzedaż, jak i na odbiór danej marki.

    1. Roboty Googla lubią strony, które posiadają certyfikat SSL – jest to jeden z czynników wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwarek. 
    2. Ufność w stosunku do właścicieli sklepu internetowego ma szansę zaowocować większą konwersją. Symbol zielonej kłódki to jednoznaczny sygnał, że zakupy u konkretnego sprzedawcy są bezpieczne. Jeśli chodzi o płatności za pośrednictwem karty kredytowej czy integrację sklepu z Facebookiem, certyfikat SSL jest nawet wymagany.
    3. Zabezpieczenie SSL dowodzi, że kwestie ochrony danych są dla firmy jednym z priorytetów, a to może poprawić wizerunek marki w oczach konsumentów. 
  1.  

Laikom szyfrowanie SSL  kojarzy się z informatycznymi zawiłościami i skomplikowanymi procesami, które dzieją się w tle, gdy korzystamy z internetu. Na szczęście teraz wiemy, co to jest SSL oraz, że w praktyce nie jest to nic skomplikowanego – zarówno jeśli chodzi o sposób działania, jak i instalację. Pojawienie się SSL to po prostu kolejny krok mający na celu zabezpieczenie naszych wrażliwych danych.

MBridge - Marketing Experts

MBridge - Marketing Experts

Polska agencja marketingowa, obecna na rynku od 2016 r., która zajmuje się projektowaniem i realizacją strategii marketingowych w internecie. Specjalizuje się w SEO, SEM, content marketingu, analityce internetowej, social ads, CRM, performance UX oraz doradztwie strategicznym z zakresu marketingu online. Obecnie realizuje działania m.in. dla Unilever, Smyk, MediaMarkt, Netia, Signify, Recman.