SEO wizerunkowe, czyli o synergii PR i SEO

Julia Piklikiewicz,

W ciągu ostatniej dekady internet stał się narzędziem, bez którego nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić codziennego życia. Naturalne jest więc, że w biznesie okazuje się nieocenioną pomocą. Często marka bez obecności w sieci nie jest w stanie zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Nic dziwnego, że marketing internetowy umacnia swoją pozycję jako nieodzowny element strategii rozwoju każdej firmy.

PR, pozycjonowanie strony w Google, SEO i SEM – świadomość na temat marketingu interaktywnego i komunikacji w internecie rośnie, toteż coraz więcej osób jest z tymi terminami zaznajomiona. Nie sztuką jest jednak wprowadzić poszczególne gałęzie działań marketingowych w życie – chodzi o to, aby były komplementarne, wzajemnie się uzupełniały. Jedynie wtedy otrzymamy oczekiwane przez nas optymalne rezultaty SEO PR, które pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy.

Jak SEO PR pomaga w kształtowaniu wizerunku?

Analiza fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, jest jednym ze sposobów na poznanie naszego Klienta. Zainteresowani produktami lub usługami zazwyczaj szukają ich w Google, chcąc dowiedzieć się więcej o specyfikacji oraz zaznajomić się z opiniami na ich temat. Badając wpisywane zapytania, jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie aspekty ich najbardziej interesują. Jesteśmy  również w stanie ich poznać, sprofilować i zrozumieć, a dzięki temu lepiej odpowiedzieć na nurtujące ich pytania, tworząc treści – np. na blog firmowy lub do mediów.

Wyszukania internetowe to również miarodajny sposób na zbadanie kondycji firmy. Konsumenci darzą wyszukiwarki dużym zaufaniem i to do nich zwracają się, szukając odpowiedzi na pytania oraz sposobów na rozwiązanie problemów. To pozwala trzymać rękę na pulsie – widzimy, jakie tematy cieszą się popularnością, które działania odniosły sukces, ale także jesteśmy świadomi nadchodzącego kryzysu wizerunkowego. Mamy pole do tworzenia odpowiednich treści i pozycjonowania ich w taki sposób, aby dotarły do użytkownika i wpłynęły na jego percepcję naszej firmy. Internauci zazwyczaj czerpią wiedzę z kilku pierwszych wyników wyszukiwania – sieć pełna jest informacji, a użytkownicy często skaczą z tematu na temat. Odpowiednie wypozycjonowanie tekstu na wyszukiwane frazy jest kluczowe – dzięki temu przyciągniemy uwagę czytelnika. Należy więc tworzyć nie tylko interesujące, jakościowe teksty, ale również dopilnować, aby były one napisane zgodnie z wymogami SEO – tylko wtedy nasze działania przyniosą oczekiwany efekt.

Tworząc treści odpowiadające zapytaniu i pozycjonując je tak, aby wyświetlały się wysoko w wynikach, możemy przejąć narrację i dementować informacje negatywnie wpływające na wizerunek naszej marki. Choć pozycjonowanie wizerunkowe nie przynosi natychmiastowych efektów, ponieważ wzrost w SERP może trochę potrwać, jest świetnym narzędziem na zniwelowanie skutków sytuacji, które mogą wpłynąć na obraz naszej firmy. Zarządzanie wizerunkiem w kryzysowych sytuacjach jest nieocenione, zaś SEO wizerunkowe jest do tego odpowiednim działaniem.

Budowa wizerunku: jak SEO i PR współgrają?

Strona, która pojawia się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania, będzie postrzegana przez konsumenta jako godna zaufania, oferująca produkty lub usługi najwyższej jakości oraz ciesząca się prestiżem i uznaniem wśród innych osób Pozycjonowanie strony na odpowiednie frazy jest więc niezbędne, gdy chcemy stworzyć ekspercki wizerunek naszego przedsiębiorstwa w oczach konsumenta.

Publikacje w mediach, zwłaszcza te o wartościowej treści oraz dużej liczbie czytelników, znacznie wpłyną na wzrost autorytetu firmy w oczach Klienta. Poprzez dany materiał jesteśmy w stanie pokazać wiedzę, którą posiadamy. Przyjmujemy więc rolę nauczyciela, autorytetu, co automatycznie buduje ekspercki wizerunek. Niełatwo jednak o publikację w jakościowych mediach o szerokim zasięgu – często to efekt długo budowanej relacji z dziennikarzami. Warto tworzyć interesujące treści przekazujące wiedzę w przystępny sposób, ponieważ to nimi najchętniej zainteresują się redakcje renomowanych portali.

Ważnym czynnikiem, o którym wielu zapomina, są aktywne linki w artykułach poświęconych firmie publikowanych na zewnętrznych stronach. Nie dość, że łatwiej będzie dzięki nim przejść potencjalnemu Klientowi na naszą witrynę, to dodatkowo w algorytmie Google są one ważnym czynnikiem rankingowym. System wyszukiwarki działa analogicznie do prawdziwego życia – przecież im więcej opinii zaufanych osób słyszymy na temat danego specjalisty lub firmy, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzystamy z ich usług lub polecimy je innym. Często niełatwo jest zdobyć aktywne linki w publikacjach – niewiele stron chce dzielić się siłą swojej witryny, część z odnośników to tzw. nofollow. Jednak URL umieszczony na odpowiedniej stronie może znacznie polepszyć pozycję naszej witryny. Warto więc tworzyć treści i nawiązywać współpracę z portalami lub blogerami.

Samo dobranie archetypu marki to nie wszystko. Pozycjonowanie wizerunkowe jest niezbędnym czynnikiem w budowaniu świadomości na temat marki w internecie oraz autorytetu i pioniera w swojej branży – a przecież o to chodzi każdemu twórcy biznesu. Budując firmę, marzymy o dołączeniu do grona największych graczy na rynku. Aby móc ziścić ten sen, potrzeba czasu, pracy oraz odpowiedniej strategii. Należy korzystać z nowatorskich narzędzi, które nie są jeszcze rozpowszechnione, ponieważ w ten sposób zdołamy wyprzedzić konkurentów. SEO PR jest właśnie takim rozwiązaniem – sposobem na połączenie popularnych kanałów i stworzenie nowej jakości.

Prowadzenie działań marketingowych tak, aby były komplementarne, nie jest łatwe. Naszym celem jest sprawienie, aby wszystko ze sobą współgrało. Jeżeli chcemy go osiągnąć, potrzeba wiele doświadczenia i specjalistycznej wiedzy. SEO i PR są jednak działaniami, które nie tylko mogą sobie nawzajem pomóc – są ze sobą trwale powiązane i w dużym stopniu od siebie zależne. Warto więc zastanowić się, jak usprawnić działania marketingowe w firmie tak, aby nie tylko były efektywne oddzielnie, ale przynosiły jeszcze lepsze rezultaty w synergii SEO PR.

Julia Piklikiewicz

Julia Piklikiewicz

Junior PR Specialist w MBridge - Marketing Experts. Zajmuje się tworzeniem i redagowaniem treści eksperckich oraz wyszukiwaniem i analizą informacji. Pasjonatka hodowania roślin parapetowych.