W ciągu ostatniej dekady internet stał się narzędziem, bez którego nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić codziennego życia. Naturalne jest więc, że w biznesie okazuje się nieocenioną pomocą. Często marka bez obecności w sieci nie jest w stanie zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Nic dziwnego, że marketing internetowy umacnia swoją pozycję jako nieodzowny element strategii rozwoju każdej firmy.
PR, pozycjonowanie strony w Google, SEO i SEM – świadomość na temat marketingu interaktywnego i komunikacji w internecie rośnie, toteż coraz więcej osób jest z tymi terminami zaznajomiona. Nie sztuką jest jednak wprowadzić poszczególne gałęzie działań marketingowych w życie – chodzi o to, aby były komplementarne, wzajemnie się uzupełniały. Jedynie wtedy otrzymamy oczekiwane przez nas optymalne rezultaty SEO PR, które pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy.
Jak SEO PR pomaga w kształtowaniu wizerunku?
Frazy w SEO a PR
Analiza fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, jest jednym ze sposobów na poznanie naszego Klienta. Zainteresowani produktami lub usługami zazwyczaj szukają ich w Google, chcąc dowiedzieć się więcej o specyfikacji oraz zaznajomić się z opiniami na ich temat. Badając wpisywane zapytania, jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie aspekty ich najbardziej interesują. Jesteśmy również w stanie ich poznać, sprofilować i zrozumieć, a dzięki temu lepiej odpowiedzieć na nurtujące ich pytania, tworząc treści – np. na blog firmowy lub do mediów.
Pozycjonowanie wizerunkowe – odpowiednie treści SEO tworzą wizerunek firmy
Wyszukania internetowe to również miarodajny sposób na zbadanie kondycji firmy. Konsumenci darzą wyszukiwarki dużym zaufaniem i to do nich zwracają się, szukając odpowiedzi na pytania oraz sposobów na rozwiązanie problemów. To pozwala trzymać rękę na pulsie – widzimy, jakie tematy cieszą się popularnością, które działania odniosły sukces, ale także jesteśmy świadomi nadchodzącego kryzysu wizerunkowego. Mamy pole do tworzenia odpowiednich treści i pozycjonowania ich w taki sposób, aby dotarły do użytkownika i wpłynęły na jego percepcję naszej firmy. Internauci zazwyczaj czerpią wiedzę z kilku pierwszych wyników wyszukiwania – sieć pełna jest informacji, a użytkownicy często skaczą z tematu na temat. Odpowiednie wypozycjonowanie tekstu na wyszukiwane frazy jest kluczowe – dzięki temu przyciągniemy uwagę czytelnika. Należy więc tworzyć nie tylko interesujące, jakościowe teksty, ale również dopilnować, aby były one napisane zgodnie z wymogami SEO – tylko wtedy nasze działania przyniosą oczekiwany efekt.
SEO to długofalowe działania na rzecz marki
Tworząc treści odpowiadające zapytaniu i pozycjonując je tak, aby wyświetlały się wysoko w wynikach, możemy przejąć narrację i dementować informacje negatywnie wpływające na wizerunek naszej marki. Choć pozycjonowanie wizerunkowe nie przynosi natychmiastowych efektów, ponieważ wzrost w SERP może trochę potrwać, jest świetnym narzędziem na zniwelowanie skutków sytuacji, które mogą wpłynąć na obraz naszej firmy. Zarządzanie wizerunkiem w kryzysowych sytuacjach jest nieocenione, zaś SEO wizerunkowe jest do tego odpowiednim działaniem.
Budowa wizerunku: jak SEO i PR współgrają?
1. Budowanie autorytetu za pomocą SEO wizerunkowego
Strona, która pojawia się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania, będzie postrzegana przez konsumenta jako godna zaufania, oferująca produkty lub usługi najwyższej jakości oraz ciesząca się prestiżem i uznaniem wśród innych osób. Pozycjonowanie strony na odpowiednie frazy jest więc niezbędne, gdy chcemy stworzyć ekspercki wizerunek naszego przedsiębiorstwa w oczach konsumenta.
Publikacje w mediach, zwłaszcza te o wartościowej treści oraz dużej liczbie czytelników, znacznie wpłyną na wzrost autorytetu firmy w oczach Klienta. Poprzez dany materiał jesteśmy w stanie pokazać wiedzę, którą posiadamy. Przyjmujemy więc rolę nauczyciela, autorytetu, co automatycznie buduje ekspercki wizerunek. Niełatwo jednak o publikację w jakościowych mediach o szerokim zasięgu – często to efekt długo budowanej relacji z dziennikarzami. Warto tworzyć interesujące treści przekazujące wiedzę w przystępny sposób, ponieważ to nimi najchętniej zainteresują się redakcje renomowanych portali.
2. Wpływ link buildingu
Ważnym czynnikiem, o którym wielu zapomina, są aktywne linki w artykułach poświęconych firmie publikowanych na zewnętrznych stronach. Nie dość, że łatwiej będzie dzięki nim przejść potencjalnemu Klientowi na naszą witrynę, to dodatkowo w algorytmie Google są one ważnym czynnikiem rankingowym. System wyszukiwarki działa analogicznie do prawdziwego życia – przecież im więcej opinii zaufanych osób słyszymy na temat danego specjalisty lub firmy, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzystamy z ich usług lub polecimy je innym. Często niełatwo jest zdobyć aktywne linki w publikacjach – niewiele stron chce dzielić się siłą swojej witryny, część z odnośników to tzw. nofollow. Jednak URL umieszczony na odpowiedniej stronie może znacznie polepszyć pozycję naszej witryny. Warto więc tworzyć treści i nawiązywać współpracę z portalami lub blogerami.
3. SEO jako kanał budowania świadomości klienta
Samo dobranie archetypu marki to nie wszystko. Pozycjonowanie wizerunkowe jest niezbędnym czynnikiem w budowaniu świadomości na temat marki w internecie oraz autorytetu i pioniera w swojej branży – a przecież o to chodzi każdemu twórcy biznesu. Budując firmę, marzymy o dołączeniu do grona największych graczy na rynku. Aby móc ziścić ten sen, potrzeba czasu, pracy oraz odpowiedniej strategii. Należy korzystać z nowatorskich narzędzi, które nie są jeszcze rozpowszechnione, ponieważ w ten sposób zdołamy wyprzedzić konkurentów. SEO PR jest właśnie takim rozwiązaniem – sposobem na połączenie popularnych kanałów i stworzenie nowej jakości.
Mniejsza kontrola nad wizerunkiem przez AI
Wzmianki o zastosowaniu sztucznej inteligencji (AI) pojawiały się już od dłuższego czasu. Wiadomo było, że Google jako światowy gigant nie pozostanie obojętny na nowości technologiczne oraz otwierane dzięki nim możliwości. Tym sposobem wraz z rewelacjami płynącymi ze sceny konferencji Google Keynote (Google I/O ‘23) pojawiło się pytanie, jaki wpływ na wyszukiwarki będzie realnie miało AI? Po wdrożeniu sztucznej inteligencji do wyszukiwarki termin „widoczność w Google” nabiera nowego wymiaru, a wizerunek marki staje się jeszcze ważniejszy. Wyniki generowane przez SGE, czyli Search Generative Experience, mogą wprowadzać odpowiedzi również pod frazami brandowymi, co zwiększa znaczenie utrzymania kontroli nad wizerunkiem marki w Google. Zasady dotyczące wyświetlania stron mogą być różne od tradycyjnych czynników rankingowych SEO, wymagając poszerzenia strategii o nowe działania. Ciągłe analizy oraz monitorowanie tego co dzieje się wokół marki, staje się więc kluczowe, szczególnie z uwzględnieniem dynamicznych zmian w sposobie prezentacji wyników wyszukiwania. Zmiany te wpływają między innymi na to, jak marki są postrzegane w przestrzeni online, zwiększając wagę działań z zakresu SEO PR w budowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku.
Nowych możliwości AI w wyszukiwarce na przestrzeni czasu będzie pewnie przybywać. Tym bardziej warto zachować czujność i dynamicznie dostosowywać się do nadchodzących zmian. Przed nami burzliwy okres ewolucyjnych działań, które zweryfikują brandy i ich możliwość do dostosowywania się do pędzącego świata w digital marketingu.
Pozycjonowanie wizerunkowe – zdecydowanie opłacalne!
Prowadzenie działań marketingowych tak, aby były komplementarne, nie jest łatwe. Naszym celem jest sprawienie, aby wszystko ze sobą współgrało. Jeżeli chcemy go osiągnąć, potrzeba wiele doświadczenia i specjalistycznej wiedzy. SEO i PR są jednak działaniami, które nie tylko mogą sobie nawzajem pomóc – są ze sobą trwale powiązane i w dużym stopniu od siebie zależne. Warto więc zastanowić się, jak usprawnić działania marketingowe w firmie tak, aby nie tylko były efektywne oddzielnie, ale przynosiły jeszcze lepsze rezultaty w synergii SEO PR.