Jak SEO wpływa na rozwój marek?

Nadrzędnym celem prowadzenia działań SEO jest pozyskanie oraz biznesowe zagospodarowanie jakościowego ruchu z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Poprzez działania z zakresu optymalizacji strony pod wyszukiwarki jesteśmy w stanie precyzyjnie reklamować, a w konsekwencji, skuteczniej sprzedawać produkty i usługi.

Narzędzia wykorzystywane w pracy nad SEO oraz specjalistyczna wiedza, mogą jednak wpłynąć pozytywnie na kondycję biznesu również w innych wymiarach, nie chodzi wyłącznie o wzrost ruchu organicznego. Jakie są to obszary? Jaką jeszcze marketingową wartość można uzyskać korzystając poprawnie z narzędzi SEO? Poniżej znajdziecie przykłady kilku obszarów, w których wiedza SEO przyczynia się do rozwoju biznesu.

1. Precyzyjna wiedza o grupie docelowej

Wraz z postępującą cyfryzacją naszej codzienności oraz rosnącym skomplikowaniem świata, zwiększa się również zakres zaufania, które pokładamy w Google, czyli największej wyszukiwarce internetowej na polskim rynku. To do Google zwracamy się w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania, szukamy rozwiązań problemów oraz po prostu poszukujemy informacji. W konsekwencji każdego roku wzrasta liczba zapytań wpisywanych do wyszukiwarki – według statystyk w 2019 roku było to 3.5 miliarda odpytań dziennie.

Dotarcie do lepiej sprecyzowanego pod kątem zainteresowania daną usługą lub produktem użytkownika stało się jednym z podstawowych wyzwań marketingu cyfrowego w ostatnich latach. Nikogo nie trzeba więc przekonywać do tego, że zbiór zapytań wpisywanych do wyszukiwarki Google to ogromne i wartościowe źródło danych. Wiedza o tym, jak z niego czerpać, przyczynia się do istotnego wzrostu świadomości na temat zdefiniowanej grupy docelowej. Jak to wygląda w praktyce?

Zazwyczaj scenariusz analizy wygląda następująco:

  • Na podstawie analizy biznesowej określamy tematy zainteresowania grupy docelowej.
  • Na podstawie ogólnych tematów zawężamy zakres analizy.
  • Badamy charakterystykę wyszukań w interesującym nas segmencie.
  • Tworzymy listy istotnych dla danego obszaru tematycznego fraz kluczowych.

Dzięki poprawnie przeprowadzonej analizie schematów wyszukań internautów jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, czego w danym segmencie szukają użytkownicy oraz ustalić, jak często wpisują daną frazę do wyszukiwarki. Następnie możemy identyfikować trendy sezonowe, oraz pochylić się np. nad sentymentem danych wyszukań, czyli zastanowić się, jaka jest intencja użytkownika wpisującego daną frazę, i jakiego rodzaju informacji on oczekuje (oczywiście bez identyfikacji konkretnej osoby, czy pozyskania innych danych na jej temat – tutaj operujemy frazą kluczową oraz częstotliwością jej wyszukań).

Nierzadko zdarza się, że osoby odpowiadające za dany biznes są zaskoczone tym, czego, i jak często wyszukują użytkownicy będący w ich grupie zainteresowania.

Patrząc na to zagadnienie np. z perspektywy księgarni internetowej i wyszukań użytkowników w segmencie literatury, podczas analizy fraz kluczowych, możemy precyzyjnie określić:

  • jakie pozycje książkowe wzbudzają regularne zainteresowanie czytelników,
  • na temat których, książek internauci poszukują dodatkowych informacji takich jak np. prawidłowa kolejność czytania danej sagi, czy data premiery nowego tomu,
  • którzy autorzy wzbudzają zainteresowanie regularnie, a którzy tylko sezonowo,
  • jakich zestawień, czy rankingów szukają użytkownicy.

Pozyskana w ten sposób wiedza z pewnością pozytywnie wpłynie na lepsze rozumienie zachowania odbiorców naszych produktów. Stąd już o krok, do skutecznego budowania zaufania, a w konsekwencji tworzenia bardziej wartościowych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Wiedza na temat popularności danych fraz kluczowych może być również podstawą np. do rozbudowy asortymentu sklepu internetowego oraz rozwoju portfolio usług. Co bowiem, jeśli produktu lub usługi wzbudzającą popularność konsumentów nie ma w naszej ofercie? Potencjalny klient skorzysta z oferty konkurencji.

2. SEO i wizerunek firmy

Analizując frazy kluczowe w danym segmencie możemy wyłowić z gąszczu setek tysięcy zapytań te, które łączą się z daną marką. Przeprowadzając analizę tzw. fraz brandowych (czyli zawierających w sobie nazwę brandu lub charakterystycznego produktu/usługi) jesteśmy w stanie określić, jakich konkretnie zapytań, jak często, oraz stwierdzić, w jakim celu szukają użytkownicy Google.

Patrząc z tej perspektywy na kondycje marki możemy więc określić finalnie:

  • Czy brand zyskuje popularność wraz z upływem czasu?
  • Czy ludzie szukają negatywnych fraz powiązanych z marką?
  • Czy wyszukiwania marki podlegają sezonowości?
  • Z jakich źródeł ludzie czerpią informacje o marce po wpisaniu jej w Google?

Znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania nie tylko pozwoli na lepszą ocenę dotychczasowych działań marketingowych, ale umożliwi również bardziej precyzyjną reakcję na problemy z wizerunkiem.

Kwestie te powinny być jednak nie tylko istotne dla marek borykających się z kłopotami wizerunkowymi. Budując biznes od podstaw warto zadbać już od początku o spójność komunikacji marketingowej oraz konsekwentne działania informacyjne. Z tego powodu wyłoniła się w ostatnich latach nowa forma pozycjonowania – SEO PR, czy inaczej pozycjonowanie wizerunkowe.

Przeczytaj także o pozycjonowaniu stron www w Google.

3. Precyzyjna komunikacja

Wspomniane wcześniej frazy brandowe to frazy, w których użytkownicy wyrażają często obawy lub inne emocje w stosunku do danej marki (mogą one nawet nawiązywać do danego archetypu marki). Zdarza się również, że częste powtarzanie przez użytkowników Google, takich samych fraz brandowych wynika z braku możliwości znalezienia konkretnej, pożądanej w danym momencie przez konsumenta, informacji na temat produktu, usługi czy szerzej, całej firmy.

Jeśli jest taka możliwość, to zapytania tego typu, (nie znajdując odpowiedzi na stronie), użytkownicy będą następnie kierowali np. na infolinię, czy czat. Powoduje to obciążenie oraz sprawia, że użytkownicy, który poszukują rozwiązań bardziej skomplikowanych problemów, muszą poczekać dłużej na połączenie.

Analizując więc poprawnie frazy kluczowe możemy wyróżnić takie, które dotykają konkretnych problemów lub pytań związanych z daną marką i na ich podstawie stworzyć na stronę internetową odpowiednią treść. Wpłynie to z pewnością pozytywnie na komunikacje z klientami.

4. Lepsze zrozumienie konkurencji

Analizując serwisy internetowe z punktu widzenia SEO możemy precyzyjnie określać, z jakich konkretnych fraz oraz grup zapytań, czerpią one ruch organiczny. Jeśli z tej perspektywy spojrzymy na konkurencję i przeprowadzimy kompleksową analizę jej działań w SEO, możemy pozyskać bardzo cenne informacje.

Taka wiedza będzie nie tylko wartościowa w kontekście prowadzenia działań SEO (określimy mocne i słabe strony konkurentów i np. źródła linków), ale również pozwoli lepiej zrozumieć, jakie produkty bądź usługi wzbudzają zainteresowanie konsumentów. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia serwisów e-commerce, które zwracając uwagę na działania konkurentów mogą np. wzbogacać swoją ofertę o popularne produkty, dostępne w innych sklepach.

Warto również zwracać uwagę na sekcje blogowe konkurentów, wiedza na temat tego, z jakich artykułów czerpią oni ruch organiczny może być pomocna nie tylko przy konstruowaniu strategii contentowej SEO, ale również przy szerszej komunikacji z klientem, dostosowanej do etapu ścieżki zakupowej, w którym się znajduje.

Podsumowując, konsekwencją wdrożenia strategii SEO opartej na precyzyjnej analityce internetowej jest więc z jednej strony lepsze dopasowanie treści do oczekiwań i potrzeb konsumentów, z drugiej natomiast poprzez poprawę pozycji pod wybranymi frazami w organicznych wynikach Google, lepsza ekspozycja brandu. Jeśli prowadzone działania SEO uzupełnimy o wysokiej jakości, merytoryczny content, który będzie rozwiązywał problemy użytkowników, będziemy na właściwej ścieżce, aby zbudować zaufanie obecnych i potencjalnych Klientów, co niewątpliwie wpłynie pozytywnie na całą markę.

W kontekście SEO, warto zapoznać się także z artykułem: RWD – co to?

Więcej na temat strategii internetowych dowiesz się z artykułu o SXO.

 

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *