5 pytań, które musisz zadać, zanim napiszesz tekst SEO na bloga

Julia Kaszkiel,

Aby skutecznie wypozycjonować stronę w organicznych wynikach wyszukiwania Google, koniecznie musisz zapoznać się z najlepszymi praktykami SEO. Dziś najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce potrafi rozpoznać wartościowy content, a dzięki dobrej jakości treściom, Twoja strona ma szansę na poprawienie swojej pozycji.

W większości przypadków lepsza widoczność witryny skutkuje przede wszystkim zwiększeniem ruchu organicznego (z bezpłatnych wyników Google), a co za tym idzie, zazwyczaj również osiąganego zysku (co jest szczególnie ważne w przypadku serwisów e-commerce). To jeden z głównych powodów, dla których warto rozpocząć swoją przygodę z SEO optymalizacją treści.

SEO dziś

SEO polega dziś na tworzeniu wartościowego contentu (oprócz optymalizacji technicznej witryny oraz zdobywania wartościowych linków zewnętrznych) – to już nikogo nie dziwi.

Czym jednak charakteryzuje się  wartościowy artykuł? Na pewno jest to materiał unikalny, napisany zrozumiałym i poprawnym językiem – to jednak nie wystarczy, aby osiągnąć sukces SEO. W jaki sposób przygotować się więc do napisania tekstu, aby oprócz szeroko rozumianej wartości marketingowej, posiadał on również pozytywny wpływ na widoczność organiczną strony?

Poniżej znajdziesz pytania, które warto sobie zadać, przed stworzeniem (SEO) artykułu.

1. Jakiej treści oczekuje moja grupa docelowa?

Pierwszym krokiem przed stworzeniem treści powinno być zastanowienie się nad tym, czego szukają nasi odbiorcy. Jeżeli np. prowadzisz internetowy sklep z ubraniami to warto, abyś pomyślał, jakie pytania mogą mieć Twoi potencjalni klienci. Warto przeanalizować swoją grupę docelową i dowiedzieć się, co jest w kręgu jej zainteresowania, a następnie sprawdzić co wartościowego możesz dostarczyć. Czy Twoi klienci potrzebują informacji, o tym jaką koszulę wybrać na wesele, czy raczej jakie spodnie założyć do szpilek?

Tekst, który pojawi się na blogu powinien odpowiadać na frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki (jest to fundament SEO i odróżnia content SEO od tradycyjnego contentu). Działanie to nie tylko korzystnie wpłynie na SEO, ale zachęci również użytkownika do kliknięcia naszego linku. (odpowiadamy w końcu na jego potrzebę).

Dlatego też zawsze przed napisaniem tekstu należy przeprowadzić analizę popularnych tematów, aby dowiedzieć się, jakie zapytania użytkownicy wpisują do wyszukiwarki Google i odpowiedzieć na nie w tekście. Wszystko sprowadza się więc do pytania, o to, czego potrzebuje czytelnik.

2. Jakich słów kluczowych użyć?

 Jeżeli wybrałeś już tematykę, powinieneś sprecyzować temat tekstu na podstawie wyszukiwanych fraz kluczowych. Fraza kluczowa jest najważniejsza, to właśnie ją użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, szukając konkretnych produktów lub porad. Powinna ona więc odpowiadać wyobrażeniom odbiorcy. Frazy powinny występować w tekście naturalnie, aby czytelnik uznał treść za wartościową. Ich liczba zależy od specyfiki zapytania i długości całego tekstu.

Zdarza się, że artykuł wyświetli się finalnie pod setkami fraz. Warto wybrać 3-4 słowa i napisać tekst z ich wykorzystaniem. Musimy również pamiętać o tym, aby nie przeładowywać treści sztucznie brzmiącymi frazami kluczowymi ─ tekst musi być przede wszystkim czytelny dla ludzi.

Wybrane frazy powinniśmy umieścić w tekście, ale również w tytule oraz w nagłówku H1. W treści warto używać synonimów słów kluczowych, aby uniknąć powtórzeń. Frazy long tail natomiast pozwalają rozbudować tekst o bardziej precyzyjne zapytania użytkowników, umieszczaj je w nagłówkach niższego rzędu − H2 oraz H3.

Załóżmy, że szukamy materaca. Naszą frazą kluczową staję się zapytanie jak wybrać materac:

Dobierając frazy dodatkowe, skupmy się na takich, które są rozszerzeniem frazy głównej, na poniższym zdjęciu przykłady takich fraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań:

 

Meble są tylko przykładem, konkretny wybór fraz zawsze zależy od kontekstu. Każde z wybranych zapytań warto wpisać w Google i przyjrzeć się wyświetlanym pod nią wynikom. Więcej o słowach kluczowych dowiesz się z innego naszego artykułu.

3. Czy nie mam już tekstu pod wybrane frazy?

Pisząc tekst na stronę internetową upewnij się, że nie wykorzystujesz tych samych fraz, co w innym artykule, który znajduje się już na Twojej stronie. Tematy również nie powinny być bardzo zbliżone, dobierz je tak, aby każdy dotyczył innej kwestii. Pamiętaj, żeby tekst na bloga nie pokrywał tych samych fraz, co np. podstrony produktowe, ten problem często występuje w przypadku e-commerce. Wpisz w wyszukiwarkę internetową wybraną frazę i zobacz, co się pod nią wyświetla.

Jeżeli pojawiasz się w wynikach wyszukiwania z podstroną produktową, to nie twórz treści na bloga używając tej samej frazy, ponieważ wyszukiwarka nie będzie rozumiała, którą zakładkę chcesz pozycjonować pod danym zapytaniem.

4. Czy przeprowadziłem dogłębny research i mam plan?

Wybrałeś już temat, masz idealne frazy, co dalej? Przeprowadź dogłębny research — żeby dobrze pisać, trzeba również dużo czytać. Szukaj informacji, dowiedz się jeszcze więcej o temacie, o którym chcesz napisać. Przydatnym działaniem przed napisaniem treści jest również analiza konkurencji. Przyjrzyj się tekstom, ich budowie oraz frazom, jakich używają Twoi biznesowi rywale.

Czytając podobne posty na innych stronach możesz stworzyć plan, który pozwoli Ci na ocenę czego nie należy powtarzać, a co warto opisać, bo nikt wcześniej tego nie zrobił. Kiedy zbierzesz wszystkie potrzebne informacje, ubierz je w słowa. Pamiętaj, aby nie kopiować treści, które przeczytałeś u kogoś innego.

Twój tekst ma być unikalny, logiczny i przyjemny w czytaniu również dla osoby, która nie znajduje się w Twojej grupie docelowej. Nie warto również podawać nieprawdziwych lub niesprawdzonych informacji, ponieważ możemy stracić na wiarygodności oraz zrazić użytkownika do naszej marki.

Jeżeli zastanawiasz się jak długi powinien być Twój tekst to wiedz, że nie ma na to reguły, dużo zależy od tematyki i konkurencji. Wyczerp temat, ale nie przesadzaj z długością tekstu.

Pozwól sobie na odrobinę fantazji, nie pisz szablonowo, daj się ponieść swemu tematowi.

5. Czy potrafię postawić się w miejscu czytelnika?

Nie zanudzaj swojego czytelnika. Nie używaj trudnego słownictwa, sam na pewno nie chciałbyś czytać czegoś, czego nie zrozumiesz. Zastanów się, co chciałbyś przeczytać na temat, o którym piszesz oraz, jaka wiedza byłaby Ci potrzebna.

Najbardziej trafne tematy odpowiadają na konkretne pytania wpisywane do wyszukiwarki Google np. jak ubrać się na wesele? kiedy dziecko zaczyna siadać? czy miód jest zdrowy? itd.

Jeżeli chcesz stworzyć wartościową treść dla użytkownika, daj mu odpowiedzi na jego pytania, ale pamiętaj, że treść musi się najpierw wyświetlić w wyszukiwarce Google. Pamiętaj o poprawnej optymalizacji.

Dobrze sprawdzają się również wszelkiego rodzaju dodatkowe elementy takie jak zdjęcia, ikonografiki czy materiały video, które wzbogacą dodatkowo treść. Takie elementy nie tylko zwiększają zaangażowanie użytkownika w czytaną treść, ale również działają pozytywnie na SEO i zachęcają użytkowników do dzielenia się treścią.

Sukces SEO

Stosując się do tych 5 zasad, na pewno stworzysz wartościowy dla wyszukiwarki i użytkownika content. Pamiętaj jednak, że SEO to działania długofalowe, składające się z wielu obszarów, a efekty przychodzą często po czasie. Zainwestowanie zasobów w tworzenie wartościowego contentu przynieść może jednak same korzyści, nie tylko wizerunkowe, ale również sprzedażowe.

Julia Kaszkiel

Julia Kaszkiel

Junior SEO Specialist w MBridge - Marketing Experts. Zajmuje się optymalizacją treści, analizami i tworzeniem strategii contentowych w SEO. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Z branżą związana od roku.