Czy SGE — Search Generative Experience to nowe SEO? Konferencja Google Keynote (Google I/O ‘23)

Podczas konferencji Google I/O, która odbyła się 10 maja 2023, zaprezentowano (oprócz wielu innych rozwiązań inkorporujących AI do narzędzi Google) nowy interfejs wyszukiwarki, który w przyszłości zmieni sposób, w jaki ludzie będą z niej korzystać. Omawiane podczas konferencji modyfikacje silnika wyszukiwarki niewątpliwie przedefiniują zasady, na jakich strony internetowe będą pozyskiwały ruch organiczny oraz płatny. W konsekwencji dużej ewolucji będą musiały ulec również praktyki związane z pozycjonowaniem stron internetowych.

Przed oficjalnym ogłoszeniem przez Google zmian w wyszukiwarce największą obawą wśród specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem stron było to, że implementując tak mocno sztuczną inteligencję do wyników wyszukiwania, Google wyeliminuje linki organiczne, co finalnie spowoduje gwałtowne załamanie się ruchu SEO.

Czy tak będzie? Wszystko wskazuje na to, że nie — SEO nie umrze, ale prawdopodobnie nastąpi  jego ewolucja w coś, co określone zostało dosyć szybko przez specjalistów Google mianem Search Generative Experience (SGE).

Jak wyglądają więc zmiany, które czekają strony wyników wyszukiwania Google w przyszłości?

Interfejs wyników wyszukiwania

Do interfejsu wyników wyszukiwania dodanie zostanie pole, które prawdopodobnie znajdzie się nad pozostałymi wynikami wyszukiwania. Według wcześniejszych informacji asystent nie będzie pojawiał się pod każdą frazą, a tylko tam, gdzie Google uzna, że dostarczy użytkownikowi lepsze informacje niż tradycyjne wyniki wyszukiwania. Wynik wygenerowany przez AI na ten moment jest poprzedzany komunikatem w języku angielskim: Generative AI is experimental. Warto dodać, że, w wersji testowej wynik wygenerowany przez AI pojawia się dopiero po naciśnięciu przez użytkownika odpowiedniego buttona, nie jest więc wyświetlany domyślnie.

Co ważne, obok tekstowej odpowiedzi wygenerowanej przez AI użytkownik dostanie również linki w formie obrazka i krótkiego opisu prowadzące do stron internetowych. Po kliknięciu expand (prawy górny róg) użytkownicy będą mogli eksplorować kolejne wyniki (bardziej zbliżone do tradycyjnych organicznych wyników wyszukiwania):

Co ciekawe, prowadząca prezentację Cathy Edwards wspomniała, że interfejs ten został stworzony na „budowanym przez dekady systemie rankingowym”. Tym samym interfejs ten ma pozostać „sposobem na eksplorowanie różnorodnych treści tworzonych przez ludzi”.

Wszystko to dlatego, że — cytując Cathy Edwards: „Nawet w świecie gdzie AI może wygenerować wartościowe informacje, ludzie zawsze będą cenili wkład, który wnieść mogą inni, a Sieć jest do tego niezbędna”.Jak wiemy, już teraz Google wykorzystuje wiele różnych typów wyników wyszukiwania, starając się dostosować wyświetlane informacje do intencji użytkownika. Podobnie nowy silnik będzie mógł wyświetlać różne typy wyników wyszukiwania — zaprezentowany podczas konferencji drugi przykład (fraza kluczowa good bike for a 5 mile commute with hills) poniżej.

Możemy zauważyć, że reklamy płatne będą wyświetlane nad odpowiedzią wygenerowaną przez AI i będą oznaczone jako „sponsorowane”.

Odpowiedź wygenerowana przez AI będzie zawierała również wyniki produktowe (przykładowe produkty wraz z krótką recenzją oraz ceną). Elementy te będą oparte na Google Shopping, a wyniki organiczne będą znajdować się pod modułem wygenerowanym przez AI.

Również i w tym wypadku wyszukiwarka da użytkownikowi możliwość doprecyzowania wpisanego zapytania w dodatkowym oknie.

Po kliknięciu produktu dostaniemy natomiast informacje o sprzedawcach, którzy go oferują:

Nowe możliwości wyszukiwarki

Model AI inkorporowany do wyszukiwarki Google będzie nie tylko zwracał informacje odpowiadające zapytaniu użytkownika. Ma również aktywnie tworzyć wartościowe insighty takie jak np. odpowiedź na prośbę o wymyślenie pomysłu na nazwę dla klubu rowerowego, stworzenie postu na social media ukazującego, dlaczego dojeżdżanie rowerem do pracy jest istotne, czy nawet tworzenie quizów:

Zaprezentowane na konferencji wyniki wyszukiwania pod frazą contentową na urządzeniach mobilnych wyglądać następująco. Odpowiedź wygenerowana przez sztuczną inteligencję zajmie cały dostępny ekran. Tak jak w wypadku desktop znajdziemy również powiązane wyniki „organiczne” pod postacią karuzeli. ”Tradycyjne wyniki organiczne” również tutaj znajdą się pod odpowiedzią wygenerowaną przez AI i również wyniki te będą mogły zawierać produkty.

Google ostatnio nie odpuszcza z wprowadzanymi zmianami. Doprecyzowano również działanie sekcji “Perspectives”, o której pisaliśmy w tekście o nowych formach wyników wyszukiwania. Uzyskane informacje, pozwoliły na zdobycie większego poglądu, jak będzie wykorzystywana sekcja i przede wszystkim komu i co ma dostarczać. To bardzo ważne, aby dostosowywać się do wymogów i stale nadążać za trendami, tym bardziej, gdy dostajemy możliwość publikacji w nowych formach. 

 

Google wykonuje duży krok (choć zapewne mały dla AI) w rywalizacji z innymi podmiotami wykorzystującymi zaawansowane modele sztucznej inteligencji, takimi jak Bing. Co ogłoszone zmiany oznaczają natomiast dla prowadzących biznes?

Patrząc na kierunek, w którym zmierza Google, można bez wątpienia powiedzieć, że branżę marketingową czekają duże zmiany. Wszystko wskazuje jednak na to, że wyniki organiczne (a więc i SEO) nie umrą, ulegną jednak ewolucji, być może właśnie w SGE i dalej będą ważnym elementem ekosystemu Google. Dużą rolę w przyszłości ekosystemu wyszukiwarki będą również pełnić reklamy płatne, w tym produktowe.

Wszystkie grafiki pochodzą z konferencji Google I/O 2023.

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *