Jak pozyskać klientów?

Jak zdobyć Klienta: jakie są możliwości pozyskiwania klientów?

Klienci są motorem napędowym każdej firmy – bez nich nie ma sensu żaden biznes. Nie dziwi więc, że wielu początkujących przedsiębiorców głowi się nad tym, jak zdobyć klienta, a następnie go przy sobie zatrzymać. Opcji jest wiele, ale nie każda musi sprawdzić się w twoim biznesie. Dowiedz się, na co zwracać uwagę przy wyborze strategii skoncentrowanej na pozyskiwaniu klientów.  

Zanim zaczniesz …

1. Zdefiniuj swoją grupę docelową

Nim przejdziesz do jakichkolwiek konkretnych działań, odpowiedz sobie na pytanie, kto właściwie jest twoim klientem? Ile ma lat, gdzie mieszka, co robi w wolnym czasie, jakie są jego potrzeby oraz jak możesz mu pomóc w ich zaspokojeniu? Bez jasno zdefiniowanej grupy docelowej, już na starcie skazujesz się na porażkę.

 

Najlepiej będzie, jeśli wykreujesz sobie w głowie kilku przykładowych klientów. Są to tzw. persony marketingowe. Pamiętaj, aby nie tworzyć ich wyłącznie w oparciu o własne przypuszczenia. Zamiast tego wesprzyj się danymi z Google Anlytics, CRM czy raportów branżowych.

 

Więcej na temat definiowania grup docelowych i tworzenia person przeczytasz w artykułach:  

2. Dopasuj treści na stronie do potrzeb grupy docelowej

Sprawdź, czy strona internetowa twojej firmy jest gotowa na zwiększony ruch. Czy dostarcza odpowiedzi na pytania nurtujące klientów? Jak zaprezentowana jest oferta? Czy jest wystarczająco atrakcyjna? Zadbaj o angażujący content (artykuły, opisy produktów, zdjęcia produktowe, poradniki), który będzie przyciągać uwagę klientów i zachęcać do zakupu/kontaktu.

3. Zadbaj o UX

Nawet najlepszej jakości treści nie będą działać, jeśli strona okaże się mało funkcjonalna. Upewnij się, że witryna szybko się ładuję, nawigacja jest intuicyjna, a proces zakupowy prosty. Nie zapomnij także o dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych – obecnie przeglądamy internet głównie na smartfonach.

4. Wdróż analitykę

Aby wiedzieć, które działania marketingowe przynoszą największy zwrot z inwestycji, koniecznie zaimplementuj na stronie narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki temu będziesz mógł skuteczniej optymalizować swoje strategie.

 

Skąd wiedzieć, czy Google Analytics działa prawidłowo? Możesz w tym celu skorzystać z naszego darmowego AutoAudytu!

Jak zdobyć klienta B2C?

Strategie, które mogą się sprawdzić, gdy kierujesz ofertę do osób fizycznych:

1. Działania płatne i organiczne w mediach społecznościowych

Organiczne dotarcie do klienta w mediach społecznościowych z roku na rok staje się coraz trudniejsze, co nie znaczy, że jest to niemożliwe. Przykładem niech będzie Ryanair – na TikToku marka jawnie żartuje sobie ze swoich klientów. Mimo to ich treści mają wielotysięczne, a niekiedy nawet milionowe zasięgi! Hitem było m.in. Ryanair Wraped, w którym przewoźnik chwalił się, że w 2024 roku rozdzielił 2,8 miliona par …

Źródło: TikTok

Jeśli nie masz jednak równie oryginalnego pomysłu na działania organiczne w mediach społecznościowych, możesz wspomagać się działaniami płatnymi. Ich ogromną zaletą jest możliwość bardzo dokładnego targetowania wg. wieku, miejsca zamieszkania, płci, czy zainteresowań odbiorców. 

 

Pamiętaj, że nie musisz być obecny/a we wszystkich platformach społecznościowych naraz. Skoncentruj się na działaniach w serwisie, gdzie jest najwięcej twoich potencjalnych klientów. Dane na temat użytkowników publikuje m.in. IAB Polska.

2. SEO i content marketing

Media społecznościowe pochłaniają mnóstwo uwagi użytkowników, ale mimo to informacji nadal najczęściej poszukujemy w Google. Warto zadbać o to, aby strona wyświetlała się w wyszukiwarkach na frazy bezpośrednio powiązane z ofertą. Nie będzie to jednak możliwe bez kompleksowych działań SEO. Obejmują one nie tylko tworzenie wysokiej jakości treści, ale także link building czy SEO techniczne. Więcej informacji na temat każdego z tych obszarów znajdziesz w poniższych artykułach:

3. Reklama w wyszukiwarkach

Jednym z największych wyzwań związanych z działaniami SEO są wysoko konkurencyjne frazy, na które chce się wyświetlać większość firm z danej branży. Bez wątpienia warto walczyć o zdobycie widoczności organicznej na te wyrażenia. Równolegle można jednak inwestować w reklamy płatne Google Ads, które pozwalają osiągnąć podobny efekt w znacznie krótszym czasie. Linki płatne wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania.

 

Google Ads to nie tylko reklamy tekstowe. Do wyboru masz znacznie więcej formatów, w tym odznaczające się bardzo wysoką skutecznością reklamy produktowe Google Shopping. Wiele sklepów internetowych nie wyobraża sobie funkcjonowania bez tego narzędzia. 

 

Z tych artykułów dowiesz się więcej na temat rodzajów reklam dostępnych w Google Ads:

Choć Google jest największym graczem na polskim rynku, wiedz, że nie jest to jedyna wyszukiwarka internetowa, w której możesz się reklamować. Nasi specjaliści z sukcesem prowadzą też wiele kampanii w Bing Ads, gdzie panuje znacznie mniejsza konkurencja. 

4. Influencer marketing

Współpraca z influencerami to nadal bardzo skuteczny sposób dotarcia do szerszej grupy odbiorców, jednak pod warunkiem, że zaufasz odpowiedniej osobie. Powinien być to odpowiedzialny twórca, którego obserwuje wiele osób z twojej grupy docelowej. Nie zawsze musi mieć duże konto – czasem lepiej nawiązać współpracę z kilkoma mniejszymi influencerami, niż koncentrować cały wysiłek (a niekiedy także budżet) na jednej osobie.   

5. E-mail marketing

E-mail marketing przeżywa w ostatnim czasie renesans zarówno wśród twórców, jak i marek. Potrafi być to bardzo efektywny kanał komunikacji – każdy z nas codziennie odwiedza w końcu skrzynkę mailową, gdzie nie czeka na nas tak wiele rozpraszaczy, jak w social mediach. 

 

Największym wyzwaniem jest skłonienie odbiorców do dołączenia do newslettera, a następnie do otwierania przesyłanych wiadomości. Zachętą do subskrypcji może być atrakcyjny rabat albo intrygujący lead magnet, czyli darmowa treść, którą będziesz oferować w zamian za zapisanie się na newsletter. 

 

Otwieralność maili zależy natomiast od tego, w jaki sposób będziesz się komunikować z odbiorcami. Jeśli będziesz ich zasypywać samymi ofertami, najpewniej będą je ignorować. Jeśli jednak będziesz oferować w mailach jakąś wartość dodaną np. wartościowe porady, znacząco zwiększasz szansę na to, że odbiorcy będą chcieli czytać twoje maile. Pamiętaj również o segmentacji bazy mailingowej! Personalizowane wiadomości mają znacznie większą skuteczność.

Jak zdobyć klienta B2B?

Pozyskiwanie klientów biznesowych to nieco inny proces, który wiąże się ze znacznie dłuższym procesem decyzyjnym niż w przypadku marketingu B2C. Narzędzia wykorzystywane do promocji online częściowo pokrywają się z tymi opisanymi powyżej. Firmy kierujące ofertę do innych biznesów w większości koncentrują się jednak na działaniach na Linkedinie, a nie Instagramie czy Facebooku. Tworzą też innego rodzaju treści – oprócz poradników inwestują w różnego rodzaju raporty i case study, które gromadzą dowody na skuteczność ich produktów i usług.

 

Jeśli zastanawiasz się, jak zdobyć klienta B2B, koniecznie przeczytaj nasz artykuł, w którym znacznie szerzej opisujemy ten problem: Pozyskiwanie klientów B2B – jak marketing pomaga w sprzedaży?

Jak zdobyć klienta? Co jeszcze warto wiedzieć?

Opisane powyżej metody to zaledwie kilka przykładów na to, jak zdobyć klienta. W praktyce jest ich znacznie więcej. Nie musisz przecież ograniczać się wyłącznie do działań online – możesz także promować swoją ofertę na targach branżowych, konferencjach i wielu innych miejscach. Wybór należy do ciebie.

 

Bez względu na to, na którą opcję się zdecydujesz, pamiętaj o tym, aby na bieżąco mierzyć wyniki i testować swoje działania. Jeśli któreś z rozwiązań okaże się nieskuteczne, nie wahaj się go czasowo lub trwale zawiesić. Nie ma sensu marnować budżetu na nieefektywne działania! 

 

Poszukując nowych klientów, nie zapominaj też o tym, aby dbać o relacje z tymi, których już masz. Bądź z nimi w stałym kontakcie i dostosowuj swoje produkty i usługi do ich potrzeb. Zachęcaj ich także do dzielenia się opiniami – czy to na Facebooku czy to na profilu Google Moja Firma. Entuzjastyczne testimoniale również mogą ci pomóc w zdobyciu nowych klientów.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!