Lead magnet – co to właściwie jest?

Jak jednym słowem wyjaśnić, co to jest lead magnet? Najbardziej adekwatne będzie chyba określenie „przynęta”. Chodzi o atrakcyjną treść, która przekona klienta do podzielenia się swoim adresem e-mail lub innymi danymi kontaktowymi. Osoby odwiedzające stronę lub rzeczywistą siedzibę biznesu bardzo rzadko decydują się zostawić po sobie ślad. Co innego, gdy zaoferuje im się coś w zamian.

Lead magnet – co oznacza ten termin?

Lead magnet to po polsku magnes na leady. Bardziej rozbudowana definicja tego terminu mogłaby brzmieć następująco:

Lead magnet to unikalna wartość oferowana potencjalnemu klientowi w zamian za podzielenie się danymi kontaktowymi, które pozwolą firmie dotrzeć do niego w przyszłości. To praktyka stosowana najczęściej na początku lejka sprzedażowego. Jej celem jest przeobrażenie anonimowego odbiorcy w lead, czyli kontakt, który może kiedyś stać się rzeczywistym klientem.

Rolę lead magnetu mogą pełnić rozmaite treści. W internecie są to zazwyczaj:

  • e-booki edukacyjne,
  • pełna wersja artykułu (aby wyświetlić cały tekst, należy wpisać w okno adres email),
  • raporty,
  • case study,
  • nagrania webinarów,
  • planery i kalendarze branżowe.

W świecie fizycznym za lead magnet można uznać rabaty oferowane przy kasie w zamian za dopisanie się do newslettera (wiele marek odzieżowych korzysta z tego rozwiązania) lub drobne upominki, które klient otrzymuje dopiero po wypełnieniu formularza danymi.

Skuteczny lead magnet – co go wyróżnia?

Wiesz już, że lead magnet może przyjmować różne formy. Które z nich uchodzą za najbardziej skuteczne? Od czego zależy powodzenie kampanii zbierającej leady?

Bonus, na który się zdecydujesz, powinien być przede wszystkim dopasowany do potrzeb odbiorcy. Marka odzieżowa może zaoferować klientom e-book edukacyjny o pielęgnacji tkanin, ale najpewniej znacznie więcej zyska, gdy udostępni atrakcyjny rabat na nową kolekcję. Co innego doradca kredytowy – rozbudowany raport o aktualnej sytuacji na rynku powinien zainteresować wiele osób z grupy docelowej i przy okazji pomóc w budowaniu specjalistycznego wizerunku.

Inna ważna cecha skutecznego lead magnetu to unikalność. Nikogo nie przekona e-book na temat, który został już szeroko omówiony w mediach, chyba że zaprezentujesz własną, niestandardową perspektywę. Odbiorca musi czuć, że oferujesz mu coś, czego nie znajdzie w żadnym innym miejscu. Warto uwypuklić ten element w komunikacji. Postaraj się również, aby bonus nie rozczarował odbiorcy. Lead magnet musi być treścią najwyższej jakości – oczekujesz w końcu, że użytkownik „zapłaci za nią” swoimi danymi. To co dostanie w zamian powinno być ich warte. W innym wypadku ryzykujesz, że zniechęci się do Twoich produktów lub usług.

Skoro mówimy o danych, poruszmy jeszcze temat konstrukcji formularza lead magnetowego. Im mniej będzie w nim pozycji, tym więcej leadów masz szansę zebrać. Zazwyczaj wystarczy e-mail i imię użytkownika (przydaje się przy personalizacji wysyłek). O dane takie jak telefon czy adres proś tylko wtedy, gdy są naprawdę niezbędne. Użytkownicy zazwyczaj niechętnie się nimi dzielą.

Inspirujące przykłady lead magnetów

Rabaty oraz indywidualne oferty za dołączenie do programu Recman Club

Recman, w zamian za dołączenie swoich klientów do programu lojalnościowego oferuje 5% rabatu na wszystkie produkty w regularnych cenach w salonach firmowych Recman oraz w sklepie internetowym Recman.pl. Dodatkowo profity opierają się na indywidualnie dobieranych ofertach, specjalnych promocjach, a także informacjach o nowościach oraz akcjach zniżkowych. Na stronie dedykowanej Recman Club znajdziemy wszelkie informacje, które ułatwiają nam podjęcie decyzji, czy chcemy dołączyć do programu oraz w jaki sposób możemy to zrobić wraz z niezbędnymi linkami.

Webinary Kamili Parandowskiej (dobratresc.pl)

Kamila Parandowska jest doświadczoną projektantką treści. Nie dość, że sama tworzy komunikacje dla marek, to dzieli się swoją wiedzą w formie kursów online. Ich sprzedaż wspierają darmowe webinary powiązane tematycznie z kursem. Kamila ma dzięki nim szansę przedstawić się grupie docelowej i zajawić, jak będą wyglądać treści dostępne w ramach kursu. Webinarom towarzyszy konsekwentna (ale nie nachalna) komunikacja mailowa.

Landing page, jak przystało na projektantkę treści, jest perfekcyjny pod względem UX. Na stronie znajdują się same konkrety – temat webinaru, okno zapisu, zdjęcie autorki oraz zarys problemów, które zamierza poruszyć podczas lekcji.

Ebooki i raporty MBridge

W MBridge również korzystamy z lead magnetów! Naszym najnowszym dziełem jest raport „Dystrybucja ruchu brandowego w polskich e-commercach”. Przygotowaliśmy go z myślą o właścicielach sklepów internetowych, ponieważ to właśnie oni są naszymi głównymi Klientami. Materiał jest jednak cenny dla wszystkich specjalistów od marketingu, czego dowody widzimy na LinkedInie. 

Jeżeli szukasz inspiracji lub zmagasz się z blokadą w tworzeniu swojego lead magnet — sprawdź jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie! Lead magnet to także doskonały sposób, aby poprawić konwersję z Twoich reklam.

Jeśli ciekawi Cię temat tego jak zacząć e-commerce, sprawdź nasz tekst w tym temacie.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *