Czy na pewno wiesz, czym jest „agencja kreatywna”? Niby znaczenie tych słów jest oczywiste, ale bez większego zgłębiania tematu niektórym trudno jest określić, czym pracownicy takiego miejsca w ogóle się zajmują. Przez to przedsiębiorcy mogą uznać, że nie potrzebują usług kogoś z takiej branży, a niestety w obecnych czasach to poważny błąd. W tym tekście odpowiadamy, co to jest agencja kreatywna, czym się zajmuje i komu przyda się współpraca z taką firmą.
Agencja kreatywna – co to?
Najprościej mówiąc, agencja kreatywna to agencja marketingowa, która codzienne problemy przedsiębiorców rozwiązuje w niecodzienny sposób. Zadaniem zatrudnianych tam ekspertów jest dostarczanie rozwiązań pozwalających klientom oraz oferowanym przez nich produktom i usługom wyróżnić się na rynku. Takie firmy działają kompleksowo, przygotowując unikalne kampanie, które łatwo docierają do grupy docelowej i budują w ich oczach wizerunek marki. Ponadto podejmują zabiegi mające zaangażować konsumentów i tworzyć mocne relacje między nimi a firmą klienta.
Planując promocję produktów w sieci, sprawdź, jak działa Google Shopping, który pozwala na efektywną sprzedaż.
Tworzymy skuteczne trategie kreatywne dla biznesów B2B i B2C.
Agencja reklamowa a agencja kreatywna
Choć może się wydawać, że agencja reklamowa i agencja kreatywna to synonimy, to warto wiedzieć, że są między nimi różnice. Firma pierwszego typu skupia się raczej na wykorzystaniu tradycyjnych mediów takich jak telewizja, radio czy prasa. Agencja kreatywna podchodzi do działań marketingowych szerzej. W jej ofercie są zarówno działania reklamowe, PR-owe, jak i nieszablonowe kampanie, mające zapaść w pamięć odbiorców mediów tradycyjnych i cyfrowych.
Często agencje kreatywne w projektach wplatają ważne społecznie tematy. Tym sposobem, promocja produktu lub usługi schodzi na drugi plan, a sam wydźwięk reklamy ma za zadanie skłonić odbiorcę do refleksji.
Jeśli chodzi o wiodącą tematykę, w zestawieniu WARC Creative 100 za 2023 rok na pierwszych miejscach w rankingu znajdowały się kampanie, które nawiązywały do praw kobiet.
CIEKAWOSTKA
Na usługi agencji kreatywnej decydują się zazwyczaj Ci, którzy chcą zabłysnąć w swoim sektorze i stawiają na wiele punktów styku (touchpoints) z odbiorcami. Nierzadko branża takich marek jest także wysoce konkurencyjna i tylko te firmy, które się wyróżnią w oczach kupujących, przetrwają na rynku.
Sprawdź, czym charakteryzuje się marketing bezpośredni.
Czym zajmuje się agencja kreatywna?
Aby wszystko wyjaśnić, przejdźmy do konkretów. Jakich konkretnie usług możesz się spodziewać po dobrej agencji kreatywnej? Wśród nich możemy wymienić:
- Śmiałe i nieszablonowe kampanie marketingowe.
Zespół ekspertów tworzy pomysłowe i oryginalne kampanie, które skutecznie sprawią, że marka zostanie zauważona i zapamiętana przez konsumentów. Często projekty te łączą ze sobą świat online i offline, a zespół pracujący nad taką reklamą stawia na hybrydyzację doświadczeń użytkowników.
- Spójna identyfikacja wizualna marki.
Pracujący tam specjaliści dbają o każdy detal wszelakich elementów graficznych – od fontów po kolory – z którymi będzie kojarzona firma klienta. W tym temacie polecamy nasz artykuł, na temat tworzenia briefu marketingowego. Bez dobrze skonstruowanych wytycznych, nawet najlepsza agencja kreatywna może mieć problem spełnić oczekiwania swojego klienta!
- Produkcja treści multimedialnych.
Niejednokrotnie tego typu agencje odpowiadają nie tylko za pomysł na materiały wideo, grafiki czy animacje, ale i za ich wykonanie. Kompleksowość w podejściu do tematu, to jedna z największych zalet agencji kreatywnych.
- Tworzenie lub przebudowa stron internetowych.
Każda marka powinna mieć stronę internetową zgodną z wytycznymi UX (np. 10 heurystyk Nielsena), która jest funkcjonalna, intuicyjna, a przy tym estetyczna. Agencje kreatywne pomagają wzmocnić pozytywne doświadczenie potencjalnych interesantów i dzięki temu zwiększyć szanse na zawarcie transakcji.
- Kampanie i promocja w sieci
Reklama w social mediach oraz cały digital marketing to w tych czasach podstawa skutecznej promocji. Jednak algorytmy wyszukiwarek oraz platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, czy Tik Tok rządzą się swoimi prawami. Pracownicy agencji wspierają swoich klientów, tworząc treści mające na celu zainteresować i zaangażować odbiorcę, a przy tym pokryć wszystkie wymagania algorytmów i botów. Oprócz samej realizacji niezbędne jest tutaj przygotowanie właściwej strategii działania.
Sprawdź nasz artykuł o tym jak zrobić reklamę na instagramie.
- Event marketing.
Bywa, że agencje kreatywne mają w swoich strukturach dział event marketingu, który odpowiada za organizowanie imprez, mających reklamować produkt lub usługę. Takimi wydarzeniami mogą być targi, dni otwarte, ale też imprezy masowe czy integracyjne.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat podstaw marketingu, warto zapoznać się z artykułem czym jest strategia marketingowa.
Kiedy zdecydować się na usługi agencji kreatywnej?
Na początku prowadzenia biznesu, gdy zapał do pracy jest największy, a organizacja dopiero się rozwija, właściciele chcą robić samodzielnie, ile tylko się da. Niestety wraz z rozwojem firmy, bez fachowej wiedzy trudno jest osiągnąć zadowalające efekty na każdej płaszczyźnie, szczególnie marketingu kreatywnego.
Na usługi agencji kreatywnej warto zdecydować się przede wszystkim, gdy w firmie nie istnieją struktury, które są w stanie pokryć potrzeby wizerunkowe marki. Wbrew pozorom, współpraca z agencją może być bardziej opłacalna niż budowanie wewnętrznego zespołu marketingu, zwłaszcza w przypadku projektów realizowanych sporadycznie lub jednorazowo. Odpada w tym przypadku inwestycja w rekrutację, szkolenia, zakup narzędzi oraz utrzymanie całego działu wewnątrz organizacji.
Podobnie dzieje się w momencie, gdy na horyzoncie pojawia się duży, rozległy w czasie projekt, jak przykładowo rebranding, czy wprowadzenie nowego produktu na rynek. Agencja kreatywna niesie ze sobą kompleksowe rozwiązania, koordynując wszystkie etapy realizacji projektów.
Różne biznesy bardzo często wpadają w pułapkę — na etapie, gdy projekt jest tylko mglistą przyszłością, wydaje się, że będzie on dużo krótszy, niż w rzeczywistości się okazuje. Decydując się na współpracę z agencją kreatywną, mamy pewność, że zarówno czynności przed (m.in. analizy trendów, budowanie person marketingowych, planowanie realizacji, wybór kanałów marketingowych), w trakcie (m.in. uruchomienie działań, reagowanie na reakcje odbiorców, moderacja i optymalizacja podjętych czynności), jak i po (m.in. komunikacja z odbiorcami, działania remarketingowe, opieka nad dalszą żywotnością akcji) uruchomieniu danego projektu będą miały opiekę profesjonalistów.
Działania agencji kreatywnych wychodzą daleko poza ramy podstawowych kampanii reklamowych. Zespół specjalistów to wizjonerzy, którzy swoimi działaniami mają zamiar wzbudzać przede wszystkim emocje (niekoniecznie będzie to zawsze zachwyt), czy tak bardzo pożądane przez marki dyskusje.
Współpracując z zespołem agencji kreatywnej, masz pewność, że podjęte działania będą miały dużo większy rozmach, niż gdy zainwestujesz własne zasoby czasowe, które zestawione z innymi obowiązkami, będą zapewne mocno ograniczone.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoje działania cechował sukces, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalistami, którzy zaopiekują się strategią kreatywną — od planu, przez realizację aż do optymalizacji.
Chcesz zgłębić wiedzę na temat marketingu i promocji online? Sprawdź inne ciekawe artykuły na naszym blogu, takie jak czym jest outbound marketing.
Agencja kreatywna – jak wybrać najlepszą?
Obecnie na rynku jest sporo różnych agencji kreatywnych i wybranie jednej z nich może być problematyczne. Na co zwrócić uwagę przy decydowaniu się na taką współpracę?
- Zaufaj ekspertom. Upewnij się, że w wybranym przez Ciebie miejscu pracują osoby znające się na rzeczy. Dobrym znakiem jest współpraca z dużymi markami, publikowanie merytorycznych tekstów, w których specjaliści dzielą się swoją wiedzą, czy opinie zadowolonych klientów.
- Postaw na indywidualne podejście. Zdecyduj się na miejsce, które postawi Twoje potrzeby na pierwszym miejscu. Dostosowanie odpowiednich strategii do celów, które chcesz osiągnąć, pozwoli Ci zrobić krok w stronę sukcesu w branży.
Od czego zacząć? Na początku zrób przede wszystkim dobry research, czy agencja ma to czego potrzebuje Twoja marka oraz czy macie spójne spojrzenie na relacje biznesowe. Następnie skontaktuj się z wybranymi przez siebie agencjami kreatywnymi i postaw na szczerą rozmowę o swoich oczekiwaniach. W MBridge już od pierwszej chwili staramy się poznać Twoje oczekiwania i wspólnie określić plan działania. Wszystko po to, aby Twoja droga do sukcesu nie była zawiła, a prowadziła Cię prosto do celu.
Zapoznaj się z naszym artykułem na temat rozpoczynania współpracy z agencją.