Szukasz profesjonalistów, którzy pomogą ci poprawić widoczność twojej strony w Google, ale gubisz się w morzu ofert? Stworzyliśmy ten artykuł z myślą o osobach takich, jak Ty. Przedsiębiorcach, którzy zdają sobie sprawę, jak ważne jest, aby strona ich firmy wyświetlała się wysoko w Google, ale nie wiedzą, jak wybrać firmę SEO, która rzeczywiście pomoże im osiągnąć zamierzone cele. Sprawdź nasze wskazówki i ułatw sobie podjęcie decyzji.
Czym dokładnie zajmuje się agencja SEO?
Pierwsze agencje SEO powstały, gdy w internecie zaczęło pojawiać się coraz więcej stron i tym samym zrobiło się ciasno. Początkowo wypozycjonowanie strony w Google nie było trudne – wystarczyło nasycić treści odpowiednimi słowami kluczowymi i zadbać o to, aby prowadziło do niej dużo linków. Google nie był w stanie weryfikować ich jakości, dlatego często były to przypadkowe odnośniki z forów internetowych i blogów, pozyskiwane automatycznie.
Z czasem Google postanowił jednak udoskonalić swój algorytm (proces ten trwa do dziś). Dla SEO kluczowe były następujące zmiany:
- W 2011 roku został wdrożony algorytm Panda, którego zadaniem jest karanie stron z niskiej jakości zduplikowaną lub generowaną automatycznie treścią.

- W 2012 roku do Pandy dołączył Pingwin, który wyszukuje strony korzystające ze spamerskich metod pozyskiwania linków.


Potem Google wielokrotnie aktualizował jeszcze swój algorytm, dążąc do tego, aby wyszukiwarka w pierwszej kolejności pokazywała użytkownikom najwyższej jakości strony. Przykładowo, w ostatnim czasie na celowniku są strony wykorzystujące treści generowane przez AI – więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule o EEAT, czyli najnowszych wytycznych Google.
Tym samym SEO nie polega już wyłącznie na dobieraniu fraz kluczowych i pozyskiwaniu linków. Budowanie widoczności strony w Google to dziś złożony proces wymagający zaawansowanej strategii, zaplecza analitycznego i niemałych pokładów kreatywności.
Czym w praktyce zajmują się więc specjaliści SEO? Zakres czynności zależy oczywiście od projektu – strategia dla serwisu przygotowującego się do migracji będzie wyglądać zupełnie inaczej niż ta skoncentrowana na działaniach lokalnych.
Pamiętaj, że w przypadku działań SEO, a już w szczególności migracji, indywidualne spojrzenie na stronę jest ogromnie ważne!
Ważne! 📣
Ogólnie rzecz ujmując poruszamy się jednak w czterech zasadniczych obszarach:
- SEO techniczne (poprawa szybkości ładowania strony, struktury URL czy meta tagów).
- SEO Content (bieżąca analiza i optymalizacja istniejących treści na stronie, opracowywanie content planów, tworzenie nowych, wysokiej jakości treści zgodnych z wytycznymi SEO).
- Link building (zdobywanie wysokiej jakości linków, budowanie autorytetu domeny).
- Analityka SEO (bieżąca analiza wypracowanych wyników, polegamy jedynie na sprawdzonych narzędziach).
Działania dla każdego naszego klienta poprzedza także kompleksowy audyt SEO, którego celem jest zbadanie obecnej kondycji strony, jej potencjału oraz działań konkurencji.
Zobacz, jak analiza konkurencji może pomóc Ci zdobyć przewagę na rynku!

Dlaczego SEO jest ważne?
Preferencje użytkowników stale się zmieniają. Ci młodsi zazwyczaj najwięcej czasu spędzają na Tik-Toku i w innych mediach społecznościowych (bywa, że korzystają z nich, jak z wyszukiwarki). Coraz popularniejszy staje się także chat GPT i inne modele językowe, które są w stanie w kilka chwil wygenerować odpowiedź na dowolne pytanie. Mimo to większość z nas rozpoczyna poszukiwanie informacji, a także zakupy właśnie w Google. W ostatnim kwartale 2024 roku globalny udział wyszukiwarki w rynku wyniósł blisko 90%. W Polsce jest to jeszcze większy odsetek.
Niestety tylko najwytrwalsi użytkownicy docierają na dalsze strony wyszukiwania – większość ogranicza research do pierwszych wyników, jakie wyświetla im Google. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby strona pokazywała się wysoko na frazy powiązane z branżą – jeśli o to nie zadbasz, twoi potencjalni klienci w pierwszej kolejności najpewniej trafią na strony konkurencji.
Algorytmy mediów społecznościowych za to premiują użytkowników, którzy są najbardziej aktywni. Ponadto publikowane w nich posty żyją bardzo krótko, podczas gdy raz wypozycjonowany artykuł może generować ruch przez miesiące, a nawet lata. SEO to bez wątpienia długoterminowa inwestycja. Rzecz jasna trzeba stale trzymać rękę na pulsie, aby nie prześcignęła nas konkurencja, ale konsekwentnie realizowana strategia SEO powinna temu zapobiec.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć oba te obszary – decydując się na SEO, nie trzeba rezygnować z prowadzenia kont na Facebooku czy Instagramie. Dzięki dywersyfikacji można jednak pozwolić sobie na to, aby zmniejszyć nieco intensywność tych działań.
Przeczytaj nasze case study i dowiedz się, jak odwrócić trend spadkowy w SEO!

Wybór odpowiedniej agencji SEO to kluczowa decyzja, która może wpłynąć na długoterminowy sukces biznesu w internecie. Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Po pierwsze, know-how i jakość działań – skuteczne SEO to nie szybkie, ryzykowne triki, ale przemyślane, bezpieczne strategie, które przynoszą trwały wzrost. Agencja powinna bazować na sprawdzonych metodach i unikać nieetycznych technik mogących zaszkodzić stronie w dłuższej perspektywie. Po drugie, indywidualna strategia – nie ma uniwersalnych rozwiązań w SEO. Współpraca powinna zaczynać się od dogłębnej analizy i stworzenia przejrzystej, dostosowanej do biznesu strategii, która będzie zrozumiała dla obu stron. Po trzecie, bieżąca współpraca i wdrażanie działań – nawet najlepsza strategia nie przyniesie efektów, jeśli nie zostanie wdrożona. Już na początku warto ustalić z agencją, jakie są realne możliwości realizacji założeń i jak będzie wyglądać proces implementacji rekomendacji. SEO to długofalowy proces, dlatego wybierając agencję, warto postawić na partnera, który łączy wiedzę, strategię i skuteczne wdrożenie.
Tomasz Klusek
SEO Manager
Jak wybrać dobrą agencję SEO? Kluczowe kryteria
Odpowiednia agencja pomoże ci poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększyć na niej ruch oraz współczynnik konwersji. Najważniejsze to znaleźć firmę, której oferta oraz styl współpracy będą zgodne z twoimi oczekiwaniami. Oto, na co warto zwrócić uwagę, przeglądając strony firm z branży:
Podejście do pracy z klientem
- Podejście wykonawcze (dotyczy głównie freelancerów i mniejszych agencji, które realizują konkretne zadania z zakresu SEO, np. optymalizację treści na stronie).
- Podejście koncepcyjne i doradcze (agencje, które koncentrują się na stworzeniu strategii SEO, ale nie mają pełnego zaplecza, aby realizować ją w kompleksowy sposób).
- Podejście kompleksowe (agencje, które budują strategię i oferują pełną obsługę SEO, włącznie z content marketingiem, analityką, CRO i innymi obszarami digital).
W MBridge – Marketing Experts działamy kompleksowo. Nie proponujemy gotowych rozwiązań i nie powielamy schematów nawet dla klientów z tej samej branży. Zamiast tego dokładnie analizujemy sytuację witryny (w tym dane z Google Search Console i narzędzi zewnętrznych takich, jak ahrefs w przypadku działań SEO oraz dane z innych platform, w tym GA4, Google Ads i Meta Ads w przypadku kompleksowych działań), a następnie proponujemy strategię dopasowaną do indywidualnych potrzeb klienta i zajmujemy się jej realizacją.
Rozmiar agencji
Większe agencje mają więcej zasobów, ale bywa, że traktują klientów mniej indywidualnie. Mniejsze zwykle są w stanie zaoferować bardziej spersonalizowaną obsługę, aczkolwiek wiele zależy od ich doświadczenia na rynku oraz umiejętności w zespole.
> Tutaj możesz poznać bliżej Team MBridge. Na pokładzie mamy już ponad 30 specjalistów i specjalistek!
Portfolio i liczba klientów
Koniecznie sprawdź dotychczasowe realizacje agencji. Jakie marki obsługiwała? Czy ma doświadczenie w Twojej branży i jakie wyniki udało jej się osiągnąć?
> Zobacz, kim są nasi klienci oraz co sądzą o naszych usługach
Zakres usług
Zapoznaj się dokładnie z ofertą agencji i sprawdź, jakie usługi oferuje. Czy są to wyłącznie działania SEO, czy także usługi z innych obszarów digital marketingu, np. performance, contentu lub analityki. Im szersza oferta, tym lepiej dla Twojego biznesu, ponieważ wszystkie działania, na które zdecyduje się Twoja firma, mogą pozostać w rękach jednego wykonawcy. Dzięki temu nie musisz angażować dodatkowych specjalistów, procesować dodania vendora w swojej organizacji, podpisywać kolejnych NDA i przygotowywać szczegółowych briefów.
Kontakt
Transparentność w komunikacji to podstawa. Już na etapie ofertowania warto dowiedzieć się, czy będziesz kontaktować się jedynie z Accountem, czy zyskasz komfort pracy bezpośrednio ze specjalistami z agencji SEO, którzy operacyjnie działają nad strategią dla Twojej firmy. To znacząco ułatwia komunikację i eliminuje z niej zbędne kroki.
W MBridge zapewniamy bezpośredni kontakt ze specjalistami, którzy na stałe opiekują projekty danych klientów. Oznacza to brak rotacji ekspertów, dzięki czemu decyzje o kolejnych działaniach podejmują i wdrażają te same osoby, które znają cały projekt historycznie. Jednocześnie nad każdym projektem czuwa jeden z naszych Digital Strategist, który również pozostaje w kontakcie z klientem, dbając o relacje i rozwój naszych wspólnych działań.
Raportowanie
Sprawdź, jak często i w jakiej formie agencja raportuje wyniki i czy w ogóle wspomina o tym na swojej stronie. Dowiedz się, czy przesyłane raporty zawierają jedynie liczbowe wyniki w tabelach, czy agencja tworzy interaktywne i dedykowane dashboardy lub rekomenduje kolejne wdrożenia na podstawie danych.
Agencja vs freelancer
Usługi freelancerów zazwyczaj są tańsze od agencji, ale miej na uwadze to, że zazwyczaj nie mają oni takich kompetencji ani zaplecza technicznego i czasowego, co cały zespół specjalistów.
Koszty
Cena usługi to bardzo ważny czynnik, jednak wystrzegaj się podejrzanie tanich ofert. Zbyt niska cena może oznaczać brak doświadczenia lub stosowanie ryzykownych praktyk Black Hat SEO.
Proponowane umowy
Upewnij się, jak długi jest okres obowiązywania umowy oraz jak możesz ją wypowiedzieć, w razie gdyby agencja nie spełniała twoich oczekiwań. Najlepiej będzie, jeśli skonsultujesz jej treść z prawnikiem.
Przewaga agencji z zapleczem analitycznym
Działania SEO mają sens tylko wtedy, gdy ich efekty są na bieżąco monitorowane. W innym wypadku może się np. okazać, że pracujesz nad zdobyciem widoczności na frazy, które nie mają realnego przełożenia na twój biznes. Analityka internetowa pozwala już na wstępie wyeliminować tego rodzaju błędy.
Warto wiedzieć, że analityka internetowa nie sprowadza się wyłącznie do interpretacji danych dostępnych w Google Analytics czy Google Search Console. Wciąż jednak posiadanie wewnętrznego działu Analiz w agencji marketingowej nie jest rynkowym standardem, a bliska współpraca pomiędzy analityką a SEO jest dla efektywności projektu kluczowa.
W MBridge traktujemy ten obszar znacznie bardziej kompleksowo – nie tylko wyciągamy wnioski z danych, ale także dbamy o to, aby były one poprawnie gromadzone. To bardzo ważne, ponieważ złe ustawienia mogą sprawić, że dane, zamiast pomagać, będą wprowadzać cię w błąd. Wystarczy, że nie zadbasz o to, aby GA4 gromadził odpowiednie parametry albo przypadkiem wdrożysz złe modelowanie.
Z tego względu udostępniliśmy naszym klientom darmowy AutoAudyt, który pozwala w kilka chwil sprawdzić, czy dane w GA4 są poprawnie zbierane. Też możesz z niego skorzystać – wystarczy, że klikniesz tutaj.
GA4 rzecz jasna nie jest jedynym narzędziem analitycznym, z którego korzystamy. Oprócz tego polegamy na:
- Google Tag Manager,
- Looker Studio
- BigQuery,
- Cookiebot (jesteśmy oficjalnym resellerem),
- narzędziach do tworzenia heatmap i wielu innych aplikacjach.
Działania SEO często łączymy również z kampaniami PPC – są one bardzo pomocne szczególnie na początku współpracy, gdy strona nie wyświetla się jeszcze wysoko na najważniejsze frazy. SEO to długoterminowa inwestycja, na której efekty trzeba nieco poczekać. Wszelkie próby przyspieszania tego procesu zwykle nie kończą się najlepiej, ponieważ Google interpretuje je jako działania spamerskie. Dlatego, jeśli zależy ci na tym, aby strona szybko zdobyła widoczność na określone frazy, możemy uruchomić kampanię Google Ads – to bezpieczne i sprawdzone rozwiązanie.
Sprawdź, jak skutecznie zarządzać małym budżetem PPC.
Nasze kampanie SEO wspiera także dział Content&Creative, który odpowiada za tworzenie content planów, jak i realizację treści – zarówno w wersji tekstowej, jak i graficznej. Dzięki temu, że dysponujemy własnym zespołem kreatywnym, jesteśmy w stanie szybciej reagować na bieżące potrzeby klientów. Pozostajemy przy tym bardzo elastyczni – wspieramy wielu naszych partnerów w kreacji, ale niektórym dostarczamy wyłącznie content plany (wówczas treści realizowane są wewnętrznie przez klienta). To bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza dla firm z branży wydawniczej, które mają własne redakcje.
Dowiedz się, czym jest E-E-A-T i dlaczego jest ważne w SEO.

Wybór agencji SEO to spore wyzwanie. Musimy wziąć pod uwagę wiele elementów, a które nie zawsze znajdziemy w obrębie jednej agencji. Jako specjalista, wybór agencji SEO zacząłbym od zastanowienia się, czy dobrze rozumiem specyfikę tych działań i czy jest ona dobrze dopasowana do mojej obecnej sytuacji. Działania SEO mają charakter bardziej procesowy i rozłożony w czasie. Jeśli oczekujesz szybkiego wzrostu ruchu na stronie i zwrotu z inwestycji, to nie będzie to optymalne rozwiązanie. W momencie, gdy rozumiesz specyfikę tych działań i nadal uważasz, że SEO dobrze się sprawdzi — super, możemy iść dalej! 🙂 Gdy jesteś świadom czasu, jakiego SEO potrzebuje, to teraz zastanów się jakie środki jesteś w stanie inwestować w długim terminie, które jednocześnie nie zaszkodzą Twojemu biznesowi. Podkreślę słowo INWESTOWAĆ, bo działania SEO to inwestycja w przyszłą widoczność strony. Mając przekonanie, że SEO jest dla Ciebie i dysponując określonym budżetem czas rozpocząć poszukiwania agencji. W tych poszukiwaniach pomoże Ci nasza lista pytań do agencji. Osobiście, pracując w branży (nie wchodząc w szczegóły ponad 10 lat), zwróciłbym uwagę na transparentność działań. Czy nawet jeśli czasem nie wszystko rozumiem, będę o wszystkim wiedział? Drugi element to pewność, że mam z kim porozmawiać o wynikach, działaniach i wątpliwościach. Trzeci to dopasowanie budżetu SEO do moich możliwość. Ostatnia kwestia, która jest już bardziej elementem w trakcie współpracy: czy działania przekładają się na korzyści dla biznesu, czy może są tylko tak zwaną sztuką dla sztuki? Pamiętajmy też o umowach, które można w łatwy sposób rozwiązać w terminie jednego czy dwóch miesięcy. Nawet jeśli ktoś nie spełni oczekiwań, możemy pójść dalej nauczyć się na błędach i nie stracić roku bądź dwóch z agencją, z którą się nie dogadujemy.
Piotr Grabarczyk
Digital Strategy Manager
Przygotowanie do rozmowy z przedstawicielem agencji – czerwone flagi, na które trzeba uważać
Zacznij od doprecyzowania własnych oczekiwań wobec agencji. Odpowiedz sobie na pytania:
- Jakie są moje cele biznesowe?
- Jaki jest mój budżet?
- Czy mam jasno określone wskaźniki sukcesu (KPI), które chcę monitorować?
- Czy moja strona internetowa jest technicznie sprawna?
- Czy na mojej stronie są już treści, które warto byłoby poddać optymalizacji?
- Czy jestem otwarty na tworzenie nowych treści (np. artykułów blogowych, opisów kategorii)?
- Jakie działania marketingowe były już podejmowane w przeszłości? Jakie były ich efekty?
- Czy mam dostęp do danych analitycznych (Google Analytics, Google Search Console itd.)?
- Kim jest moja konkurencja?
- Czy interesuję mnie dodatkowe usługi takie jak reklamy PPC?
- Czy mam jasno określoną grupę docelową i persony zakupowe?
- Czy jestem gotów zaangażować się w realizację strategii SEO długofalowo?
Następnie sprawdź, z jaką firmą masz do czynienia. Przeanalizuj jej stronę w oparciu o kryteria opisane w poprzednim akapicie. Uważaj na następujące obietnice:
- Pozycjonowanie w Google z gwarancją TOP10 i miesiąc. Żaden specjalista SEO nie może zagwarantować konkretnych wyników w tak krótkim czasie.
- Nasze metody są tajemnicą handlową, ale przynoszą świetne rezultaty. Brak transparentności w tym zakresie może oznaczać korzystanie z praktyk Black Hat SEO.
- Płacisz tylko za efekty – zero stałych kosztów. Taki model rozliczenia zwykle wiąże się z nieetycznymi działaniami, które przynoszą czasem krótkotrwałe efekty, ale narażają przy tym firmę na ryzyko nałożenia kar od Google.
Gdy strona agencji nie budzi twoich wątpliwości, nie pozostaje nic innego, jak umówić się na spotkanie z jej przedstawicielem. Oto przykładowe 12 pytań, które warto zadać podczas tej rozmowy:
- Czy macie doświadczenie w pracy z firmami z mojej branży?
- Jakie są wasze największe sukcesy?
- Jak duży jest wasz zespół?
- Jakie narzędzia wykorzystujecie w swojej pracy?
- Jak długo będę czekać na pierwsze efekty działań SEO?
- Czy jesteście w stanie przygotować audyt SEO mojej strony? Co wchodzi w jego skład?
- Czy przeprowadzacie optymalizację techniczną strony?
- Czy oferujecie usługi tworzenia lub optymalizacji treści?
- Jakie są wasze standardy jeśli chodzi o jakość treści SEO?
Lista: 30 pytań do agencji SEO 🗎
Kilka pytań to jednak zdecydowanie za mało, żeby dowiedzieć się wszystkiego, co istotne! Jeśli zainteresowało Cię o czym jeszcze rozmawiać z agencją SEO przyda Ci się nasza rozbudowana lista! Zaplanowaliśmy ją tak, aby zgromadził/a wszelkie istotne informacje. Te 30 pytań to już całkiem solidna podstawa do zgromadzenia wiedzy, która przyda się przy podejmowaniu decyzji!
Jak wybrać firmę SEO – podsumowanie
Podpisanie umowy z agencję SEO to ważny krok, który może mieć ogromny wpływ na dalszy rozwój twojego biznesu. Nie dziwi więc, że zastanawiasz się nad tym, jak wybrać firmę SEO i szukasz kryteriów oceny ofert. W artykule przybliżyliśmy najważniejsze z nich, ale jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, nie wahaj się z nami skontaktować. Z chęcią opowiemy ci więcej o specyfice naszych usług oraz tym, jak wygląda codzienna praca w naszej agencji.