Konsekwencją gwałtownego spadku pozycji w Google jest mniejszy ruch, a tym samym niższa sprzedaż. Z tego względu żaden e-commerce nie może sobie pozwolić na to, aby trend spadkowy długo się utrzymywał. Jednak przed podjęciem działań naprawczych, kluczowe jest znalezienie przyczyny problemu. Niestety, powodów spadku widoczności w Google może być wiele. Jak zatem zdiagnozować jego źródła i odbudować widoczność w krótkim czasie? O tym piszemy w poniższym case study, w którym szczegółowo omawiamy naszą strategię SEO realizowaną dla e-commerce z branży beauty.
Sytuacja wyjściowa

Klient działa w niezwykle konkurencyjnej branży beauty. Dociera do konsumentów za pomocą różnych kanałów, ale Google jest jednym z tych kluczowych, dlatego gdy strona zaczęła odnotowywać spadki w widoczności organicznej, natychmiast odbiło się to na sprzedaży. Tym bardziej że był to znaczący regres – wcześniej strona wyświetlała się w TOP 10 Google na blisko 2 000 fraz, a kilka miesięcy później na mniej niż 1 000. Należało reagować natychmiast, aby możliwie jak najszybciej zastopować negatywny trend.
Analiza problemu
Klient dopiero co rozpoczął współpracę z naszą agencją, więc w pierwszej kolejności dokonaliśmy gruntownej analizy sytuacji. Przeprowadziliśmy:
- szczegółowy audyt techniczny, naszą uwagę zwróciły zwłaszcza problemy z crawlowaniem i indeksacją treści,
- zaawansowaną analizę linków zewnętrznych, tym sposobem wytypowaliśmy wiele toksycznych linków, które zgłosiliśmy potem do narzędzia disavow,
- pogłębioną analizę meta danych i contentu na stronie, w wyniku której zidentyfikowaliśmy problemy z jakością tworzonych treści, brakowało im podstawy analitycznej.
Działania naprawcze
Na podstawie naszej analizy doszliśmy do wniosku, że spadki w widoczności organicznej były spowodowane przez negatywną ocenę jakościową serwisu przez wyszukiwarkę Google. Opierając się na tej tezie, podjęliśmy działania naprawcze takie jak:
- blokada niektórych zbędnych katalogów w pliku robots (nie przynosiły one ruchu, a jedynie nadwyrężały crawl budget),
- przekierowanie dużej ilości adresów url ze statusem 404 (ustawiliśmy przekierowanie 301 na odpowiednie url-e),
- wygenerowanie poprawnych plików sitemap z podziałem na produkty, kategorie, blog itp.,
- gruntowna optymalizacja treści na stronie pod kątem SEO.
Zarekomendowaliśmy również Klientowi dodatkowe kroki, w tym między innymi::
- zmiany techniczne, które powinny przyspieszyć ładowanie strony,
- usunięcie niektórych danych strukturalnych, których obecność nie była zgodna z wytycznymi Google,
- stworzenie modułu do automatycznego generowania sitemap,
- poprawę struktury nagłówków na całej domenie,
- reorganizację menu oraz kategorii produktowych, aby lepiej pasowały do wyszukiwań użytkowników.

Wszystkie te działania miały na celu poprawę jakości strony i jej wydajności, aby była bardziej atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów Google.
Efekty
Czas pokazał, że postawiona diagnoza okazała się trafna. Po zaledwie kilku miesiącach współpracy strona zaczęła odzyskiwać widoczność w Google. Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby Klient nie wdrożył tak szybko zalecanych rekomendacji SEO. Bliska współpraca i responsywność po obu stronach sprawiły, że domena błyskawicznie wyszła z negatywnego trendu.



Dzięki zrealizowanym działaniom udało się nie tylko odwrócić spadkowy trend, ale wprowadzić serwis na ścieżkę wzrostu widoczności. Liczby fraz w TOP3 oraz TOP10 mierzona narzędziem Senuto zdecydowanie wzrosły.

Warto dodać, że równolegle z działaniami SEO prowadziliśmy także działania performance marketingowe. Ruch z linków płatnych rekompensował straty spowodowane przez spadki ruchu organicznego. Dzięki temu mogliśmy konsekwentnie odbudowywać widoczność serwisu, polegając wyłącznie na sprawdzonych praktykach rekomendowanych przez Google. Zbyt gwałtowne działania mogłyby zostać zinterpretowane przez Google jako Black Hat SEO i w konsekwencji doprowadzić do jeszcze dotkliwszych spadków widoczności.

Dzięki wzrostowi widoczności udało się również dynamicznie zwiększyć ruch SEO trafiający na portal. W wyniku przeprowadzonych działań zniwelowano spadki, a wzrost widoczności SEO spowodował możliwość dotarcia do nowych użytkowników poszukujących produktów w wyszukiwarce Google.
Tomasz Klusek
SEO Manager

5 kluczowych wniosków

Trend spadkowy w widoczności i ruchu SEO można odwrócić, nawet jeśli spadki zbiegają się w czasie z najważniejszymi aktualizacjami algorytmów Google (Google Core Update).

Najważniejsze działania, jakie należy podjąć w takiej sytuacji, to precyzyjna identyfikacja kluczowych problemów oraz holistyczne podejście do analizowanej domeny.

Najlepsze efekty uzyskuje się, pracując nad wszystkimi obszarami SEO jednocześnie. Zarówno optymalizacja techniczna, jak i najwyższej jakości content oraz budowanie sieci linków z zaufanych stron są tak samo ważne.

Kluczowa jest bliska współpraca agencji z zespołem Klienta. Gdy obie strony sprawnie się komunikują i szybko reagują na zgłaszane uwagi, znacząco rosną szanse na wyprowadzenie domeny z negatywnej tendencji.

Szybkie wdrożenie rekomendacji SEO pozwala zahamować spadki w widoczności i odwrócić negatywną tendencję. Przywrócenie ruchu organicznego do poziomu sprzed spadków wymaga jednak czasu.
Komentarze ekspertów

Tomasz Klusek
SEO Manager
Realizacja celów biznesowych, takich jak sprzedaż produktów, jest możliwa za pośrednictwem organicznych wyników wyszukiwarki Google, jeśli dana domena wyświetla się na odpowiednie, powiązane z ofertą frazy kluczowe. O ile na finalną konwersję i dokonanie zakupu przez użytkownika w danym serwisie wpływają również czynniki takie, jak przykładowo atrakcyjność cenowa oferty, czy możliwości i (coraz częściej) szybkość dostawy, tak z perspektywy SEO wszystko zaczyna się od zbudowania widoczności.
Współcześnie, szczególnie w konkurencyjnych branżach, aby zwiększać liczbę fraz kluczowych, na których domena widoczna jest na wysokich pozycjach, należy zadbać o holistyczną strategię, złożoną z działań z zakresu SEO technicznego, contentowego oraz aktywności off-site. Dobre strategie SEO, realizowane zgodnie z podejściem white hat SEO przynoszą zazwyczaj bardzo dobre efekty biznesowe. Budując widoczność SEO na wysokich miejscach, pod powiązane z ofertą frazy kluczowe jesteśmy w stanie wygenerować wysokiej jakości, konwersyjny ruch, zwiększając znacząco szansę na finalną konwersję.
Co jednak jeśli działania SEO nie są realizowane zgodnie z aktualnymi najlepszymi praktykami, a Google “ukarze” serwis, obniżając jego widoczność, a tym samym uniemożliwiając pozyskiwanie ruchu organicznego non brand? Z perspektywy biznesu to bardzo negatywna sytuacja. Czy w takiej sytuacji można odwrócić trend spadkowy i przywrócić pozytywną dynamikę?
Na podstawie naszych doświadczeń i działań, które podjęliśmy w związku z tym problemem, możemy z pewnością stwierdzić, że odbudowa pozycji jest jak najbardziej możliwa, chociaż wymaga sprawnych i przemyślanych kroków! Co więcej, efekt naszej pracy to nie tylko powrót do sytuacji sprzed pogorszenia widoczności nowego Klienta, ale także wprowadzenie serwisu na ścieżkę stałego wzrostu.
Twój e-commerce boryka się z podobnym problemem, co sklep naszego Klienta? A może stoisz przed jeszcze innym wyzwaniem związanym z SEO? Napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację!

Piotr Grabarczyk
Digital Strategy Manager
Dobra strategia SEO w długim terminie może stać się jednym z kluczowych źródeł konwersyjnego ruchu i co ciekawe, wraz z upływem czasu przynosić coraz lepszy zwrot z inwestycji. Dlaczego? Ponieważ możemy realizować działania w stałym zakresie i stałym budżecie, a ruch będzie wzrastać. W kampaniach płatnych taka forma skalowania jest znacznie trudniejsza do uzyskania. Przykład przedstawiony w naszym case study niesie ze sobą dwa kluczowe wnioski. Po pierwsze, pozycje w Google nie są dane raz na zawsze, a zaniedbanie obszaru SEO może stanowić duży problem dla biznesu. Po drugie, nic nie jest przesądzone! Nawet jeśli Twój e-commerce dotknie wspomniany problem, są agencje SEO, które doskonale radzą sobie z odwróceniem trendu spadkowego, a dzięki sprawnym i kompleksowym działaniom możliwa jest nie tylko odbudowa widoczności, ale również osiągnięcie jeszcze lepszych wyników.