Tożsamość marki

Tożsamość marki: czym naprawdę jest? Jak ją zbudować w 2025?

Przeprowadzane raz na 15 lat badanie Meaningful Brands z 2023 roku wykazało, że współcześni konsumenci coraz mocniej odczuwają globalny kryzys ekonomiczny i są przytłoczeni otaczającą ich rzeczywistością. W efekcie oczekują od marek indywidualnej i bezpośredniej pomocy, a najbardziej zwracają uwagę na te, które pełnią funkcję liderów, a także przynoszą im radość oraz szczęście. Co to oznacza z perspektywy właścicieli firm? To, że coraz ważniejsze jest, jak kojarzą markę odbiorcy. Na czym powinni skupić się przedsiębiorcy, budując tożsamość marki? Na te oraz inne pytania odpowiadamy poniżej!

Czym jest tożsamość marki i co się na nią składa?

Tożsamość marki jest unikalnym zestawem cech, wartości oraz wizualnych elementów, które ją definiują i odróżniają od konkurencji. To także sposób, w jaki marka chce być postrzegana przez klientów i jakie emocje czy skojarzenia pragnie w nich wywoływać.

Aby lepiej zrozumieć to pojęcie, warto sięgnąć do modelu Davida Aakera, jednego z czołowych ekspertów w dziedzinie brandingu. Według niego tożsamość marki składa się z czterech wymiarów, które pokazują, jak firmy powinny budować spójny i silny wizerunek.

  • Marka jako produkt

W tym wymiarze na tożsamość marki składają się cechy produktu (np. jakość i funkcjonalność), zakres oferty, wartość dodana (np. ekologiczne składniki) oraz kraj pochodzenia (np. szwajcarskie zegarki kojarzą się z precyzją).

  • Marka jako organizacja

Tożsamość marki obejmuje kulturę, wartości i misję firmy, a także jej wewnętrzne procesy oraz społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR).

  • Marka jako osoba

Chodzi tu o osobowość (np. czy marka jest przyjazna, luksusowa lub nowoczesna), styl komunikacji oraz emocje, jakie wywołuje u konsumentów.

  • Marka jako symbol

To zarówno identyfikacja wizualna, jak i historie związane z marką czy charakterystyczne dla niej slogany.

Jak więc widać, tożsamość marki to pojęcie szerokie, na które składa się wiele aspektów. W praktyce firmy, które dążą do rynkowego sukcesu, muszą skupiać się na każdym z nich, by budować autentyczność, tworzyć emocjonalne więzi z konsumentami i wyróżniać się na tle konkurencji.

Tożsamość i wizerunek marki to pojęcia, które – choć są ze sobą ściśle powiązane – mają różne znaczenia. O ile bowiem wizerunek oznacza to, jak marka jest postrzegana przez innych, o tyle tożsamość stanowi narzędzie, które pozwala owe postrzeganie kreować.

Dlaczego tożsamość marki jest istotna?

Tożsamość marki ma ogromne znaczenie na przesyconym konkurencją rynku. Pozwala bowiem wykreować unikalny zestaw cech, wartości i przekazów, które wyróżniają ją na tle innych. Co więcej, dzięki jasno zdefiniowanej tożsamości firma może skuteczniej komunikować swoje idee oraz budować emocjonalne więzi z konsumentami. 

 

Efekt? Konsumenci mogą znaleźć w marce oparcie i dostrzec w niej szansę na rozwiązanie własnych problemów czy zaspokojenie najistotniejszych potrzeb. Silna tożsamość nie tylko wspiera działania marketingowe, ale również wpływa na postrzeganie firmy jako profesjonalnej i wiarygodnej. Wszystko to ma pozytywny wpływ na wizerunek, wyniki finansowe oraz rynkową pozycję.

 

Sprawdź, czym jest wizerunek marki i dlaczego ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy.

Jak budować tożsamość marki w 2025 roku? 6 kluczowych kroków

Budowanie tożsamości – podobnie jak strategii marki – to proces wieloetapowy i długotrwały, który powinien opierać się na kompleksowej strategii. Tworząc ją, warto wziąć pod uwagę aktualne potrzeby i obawy konsumentów. Zgodnie z przytoczonymi na początku badaniami, nie oczekują oni dzisiaj wyłącznie wysokiej jakości produktów, ale również realizacji swoich potrzeb psychologicznych. Cenią sobie benefity personalne i zwracają szczególną uwagę na to, czy marka ułatwia im życie, sprawia, że czują się szczęśliwsi oraz pozwala im wyrazić siebie.

 

W oparciu o to przygotowaliśmy 6 kroków do zbudowania silnej tożsamości marki w 2025 roku. Oto one!

1. Zdefiniowanie misji, wartości i osobowości marki

Pierwszym krokiem do zbudowania silnej tożsamości jest określenie, dlaczego Twoja marka w ogóle istnieje i co może zaoferować konsumentom. Skup się na 3 aspektach:

  • misji, czyli celu funkcjonowania, problemach, jakie chcesz rozwiązywać oraz wpływie, jaki możesz wywrzeć na rynek;
  • wartości, czyli fundamentalnych zasadach oraz przekonaniach, które kierują Twoimi działaniami, decyzjami oraz relacjami z klientami;
  • osobowości, czyli zestawie cech, które nadają Twojej marce unikalnego stylu i które wyróżniają ją na tle konkurencji. 

Dowiedz się, czym jest marka osobista i dlaczego ma kluczowe znaczenie w budowaniu tożsamości.

2. Dokładne rozpoznanie potrzeb grupy docelowej

Aby zbudować silną tożsamość marki, musisz wiedzieć, czego oczekują Twoi potencjalni klienci. Przeprowadź badanie rynku, przeanalizuj dane demograficzne i zachowania konsumentów oraz zidentyfikuj branżowe trendy. Nie zapominaj przy tym o swoich konkurentach, których sukcesy i porażki mogą stanowić dla Ciebie znakomite źródło informacji oraz inspiracji.

 

Dokładne analizy pozwolą z jednej strony określić grupę docelową i zdefiniować personę marketingową, a z drugiej rozpoznać jej potrzeby, oczekiwania, problemy czy obawy. To z kolei stanowić będzie doskonały punkt wyjścia do dalszych działań.

3. Stworzenie unikalnych elementów wizualnych

Logo, paleta kolorów, typografia oraz inne elementy wizualne mają ogromny wpływ na tożsamość marki, ponieważ tworzą spójny wizerunek, który jest łatwo rozpoznawalny i zapamiętywalny dla konsumentów. Co więcej, mogą one przyciągać uwagę, budować zaufanie oraz wyróżniać markę na tle konkurencji.

 

Zadbaj więc, by elementy wizualne Twojej marki odzwierciedlały jej wartości i charakter, były estetyczne i czytelne, a także dopasowane do grupy docelowej. Zwróć również szczególną uwagę na spójność poszczególnych elementów w każdym materiale promocyjnym i kanale komunikacji.

4. Opracowanie tonu i stylu komunikacji

Jak Twoja marka ma komunikować się z odbiorcami? Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa, ponieważ wpłynie na sposób, w jaki będzie ona postrzegana. Zależy Ci na profesjonalizmie? A może chcesz, by marka była postrzegana jako przyjazna i bardziej ludzka albo żartobliwa? Kierunków, jakie możesz obrać, jest wiele, ale zwróć uwagę, by zawsze ton i styl komunikacji były spójne z wartościami marki i odpowiadały na oczekiwania grupy docelowej.

 

Pamiętaj jednocześnie, że w dzisiejszych czasach klienci oczekują indywidualnego podejścia, w tym spersonalizowanej obsługi czy doświadczeń zakupowych. Chcą też, by marka była dla nich liderem, który pomoże w podjęciu decyzji albo znajdzie sposób na rozwiązanie danego problemu.

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznego nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem, sprawdź, czym są touchpointy w marketingu.

5. Budowanie relacji i pozytywnych doświadczeń

Marki o silnej tożsamości angażują klientów, dostarczając im wartościowe treści i pozytywne doświadczenia. Skup się na tym, by odpowiadać na ich pytania, rozwiązywać problemy i angażować – np. poprzez zachęcanie do interakcji na blogu czy w mediach społecznościowych.

 

Za swój cel obierz wywoływanie pozytywnych emocji, bo – jak wspomnieliśmy wcześniej – współczesny konsument szuka marek przynoszących mu radość i szczęście. Wykorzystuj odpowiednio nacechowany storytelling, angażuj się w działania, które przynoszą wartość społeczną i ponad wszystko pamiętaj  o utrzymywaniu stałego kontaktu z odbiorcami. Dzięki temu zbudujesz z nimi długofalowe relacje.

 

Przeczytaj, na czym polega kreowanie wizerunku marki w social mediach.

6. Monitorowanie efektów

Choć jest to ostatni etap, nie oznacza, że ma najmniejsze znaczenie. Wręcz przeciwnie! Dlatego, chcąc stale wzmacniać tożsamość, regularnie oceniaj, jak Twoja marka jest postrzegana przez klientów oraz jakie zmiany zachodzą w ich oczekiwaniach. Bądź otwarty na feedback i gotowy do wprowadzania zmian, aby dostosowywać się do ciągle ewoluującego rynku i preferencji konsumentów.

 

Przeczytaj nasze case study i dowiedz się, jak odwrócić trend spadkowy w SEO!

 

Przykłady marek o silnej tożsamości

Na koniec zostawiliśmy kilka przykładów marek o silnej tożsamości, które mogą stać się dla Ciebie znakomitym źródłem inspiracji!

 

Nike. Marka jest znana z innowacyjnych, jakościowych produktów sportowych i silnego przesłania Just do It! (Po prostu to zrób!). Skutecznie buduje swoją tożsamość, opierając się na inspirowaniu innych, dążeniu do doskonałości i oczywiście promowaniu aktywności fizycznej.

 

Starbucks. To przykład budowania tożsamości na bazie wartości społecznych, przyjaznej atmosfery oraz komfortu. Firma, poza oferowaniem wysokiej jakości produktów, wywołuje pozytywne emocje i daje przekonanie, że każdy klient jest mile widziany w jej kawiarniach.

 

IKEA. Wszyscy ją znamy i – prawdopodobnie – wszyscy kochamy. Za co? Nie tylko za tanie meble o nowoczesnym designie, ale również dostosowywanie się do naszych potrzeb, (bezpłatne) inspiracje w zakresie aranżacji wnętrz i duże zaangażowanie w zrównoważony rozwój. 

 

Źródła informacji:

  1. Nowy Marketing, Badanie Meaningful Brands 2023
  2. Tożsamość marki jako odzwierciedlenie tożsamości jej kreatora/
    dyrektora kreatywnego (Handel wewnętrzny 2018; 3) 

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!