Outsourcing marketingu: o czym należy wiedzieć?

Firmy, które prowadzą pełną księgowość, a nie mają zatrudnionej w przedsiębiorstwie księgowej lub księgowego, często delegują dbałość o sprawy finansowe do zewnętrznych biur rachunkowych. Taka sytuacja jest powszechna wśród wielu przedsiębiorstw i nikogo nie dziwi! Podejście to, nie zatrzymuje się jedynie na księgowości, ale dotyka wielu obszarów w biznesie. O outsourcingu marketingu mówimy wtedy, gdy podobnie jak w przypadku rachunkowości, firma zleca niektóre działania marketingowe na zewnątrz. Delegowanie zadań związanych z marketingiem niesie ze sobą szereg korzyści! W tekście wyjaśniamy, czym dokładnie charakteryzuje się outsourcing marketingu oraz dlaczego wynajęcie zewnętrznego podmiotu jest dobrym pomysłem.

Outsourcing marketingu – co to jest?

Termin outsourcing marketingu pochodzi od trzech angielskich słów: outside („na zewnątrz”), resource („zasób”) oraz using („używanie”). Outsourcing marketingu można określić jako wydzielenie pewnych działań i zadań z obrębu przedsiębiorstwa, a następnie przekazanie ich zewnętrznym podmiotom – niezależnym ekspertom, agencji marketingowej itp. W efekcie pracownicy danej firmy mogą skupić się na pilniejszych, bądź po prostu innych zadaniach, które są w większej zgodzie z ich kompetencjami. 

Ponadto przedsiębiorstwo zyskuje specjalistów o konkretnej wiedzy, co wpływa pozytywnie na jego rozwój. Outsourcing marketingu pomaga też w optymalizacji budżetu, a dodatkowo pozwala zyskać nowe, świeższe spojrzenie z zewnątrz. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że wiedza zewnętrznych specjalistów jest ciągle aktualizowana – na co czasu i zasobów nie mają pracownicy zwłaszcza małych firm.

Outsourcing marketingu – zasady

Rozważając outsourcing marketingu z perspektywy właściciela firmy, podstawowe pytanie brzmi: czego konkretnie można wymagać od zewnętrznego podmiotu? Zakres usług świadczonych przez marketingowego partnera jest naprawdę szeroki. Obejmuje on m.in.:

  • zbadanie potrzeb grup docelowych i monitorowanie rynku;
  • tworzenie długofalowej strategii marketingowej marki bądź też krótszej strategii promocyjnej;
  • pomoc w wymyślaniu nowych usług i produktów, które wzbogacą portfolio klienta – na bazie analizy konkurencji;
  • prowadzenie mediów społecznościowych marki i doradztwo w zakresie tego, które kanały marketingowe będą najodpowiedniejsze; 
  • wsparcie podczas organizacji i przeprowadzenia wydarzeń branżowych, m.in. targów czy konferencji (event marketing);
  • optymalizacja i prowadzenie działań SEM oraz SEO;
  • pomoc w dziedzinie public relations, np. redagowanie notek prasowych i zamieszanie ich w odpowiednich tytułach;
  • sporządzanie kluczowych raportów i analiz;
  • przejęcie obowiązków content kreatorów, np. zajmując się kompleksową obsługą podcastów czy blogów firmowych.

Ważne jest, aby pomiędzy zleceniodawcą (przedsiębiorstwem) a podmiotem zewnętrznym (agencją, specjalistami–marketerami) panowała atmosfera wzajemnego zaufania. Również stosunki partnerskie i jasne określenie warunków umożliwiają efektywną pracę. Niebagatelne znaczenie mają także częste interakcje, które mogą zaowocować jeszcze lepszymi efektami biznesowymi. Najlepsze rezultaty współpracy z udziałem outsourcingu marketingu osiąga się po dłuższym czasie, chociaż jednorazowe wsparcie też ma szansę wzmocnić marketing firmy.

Outsourcing marketingu – czy warto delegować marketingowe zadania?

Standardowy dział marketingu budują osoby na takich stanowiskach jak: grafik, SEOwiec, copywriter, analityk czy specjalista ds. PR. Zatrudnienie minimum kilku osób to spore obciążenie finansowe szczególnie dla małych firm. Podobnie przydzielenie wszystkich marketingowych obowiązków tylko jednej osobie nie jest dobrym pomysłem – może zabraknąć jej zarówno czasu, jak i kompetencji. W takich przypadkach outsourcing marketingu wydaje się najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. 

Lepsze relacje z mediami; większa widoczność w wyszukiwarkach internetowych; regularnie prowadzone social media; intrygujący content, który przyciąga przyszłych klientów – to tylko niektóre z korzyści, które płyną z outsourcing marketingu.

Z zalet tej praktyki biznesowej skorzystały m.in. SMYK czy Netia, dla których nasza agencja MBridge realizuje konkretne działania marketingowe. Jeżeli również potrzebujesz wsparcia w digital marketingu — skontaktuj się z nami i pogadajmy!

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!