Od czego zacząć działania promocyjne firmy? Na czym się skupić na początku?

Załóżmy, że zamierzasz wejść ze swoim produktem lub usługą na rynek – czy wiesz, jak zacząć promocję firmy, by zyskać upragnioną rozpoznawalność i zrealizować biznesowe cele? Pierwszy krok ma niebagatelny wpływ na twoje dalsze poczynania, dlatego warto poświęcić mu dłuższą chwilę. Podpowiemy ci, jak powinien on wyglądać! Zgromadziliśmy także kilka przykładowych sposobów na promocję firmy, z których możesz skorzystać – wśród nich znalazły się zarówno darmowe, jak i płatne propozycje.

Jak zacząć marketing firmy? 3 podstawowe kroki

Nie od dziś wiadomo, że pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie. Jeśli chcesz zacząć promować swoją firmę, prawdopodobnie zaczynasz już myśleć o narzędziach i kanałach komunikacji, które wykorzystasz… zatrzymaj się tu na chwilę! Zamiast podejmować pochopne działania, zacznij od podstaw, a dokładnie:

  • szczegółowego opisu firmy, jej wartości i założeń,
  • stworzenia grupy lub kilku grup docelowych,
  • analizy rynku i konkurencji (przydatne mogą się okazać narzędzia SEO).

Na początku przyjrzyj się swojej marce z każdej strony. Aby określić jej mocne i słabe strony, możesz wykonać analizę SWOT lub w kontekście produktów macierz BCG. Zadaj sobie pytania: co chcesz przekazać swoim odbiorcom z pomocą produktów lub usług? Jaką wizję świata im proponujesz? Spisz wszystkie te skojarzenia i stwórz z nich spójne credo twojej firmy.

Potem przyjrzyj się swoim potencjalnym odbiorcom – zwłaszcza temu, z jakich sposobów komunikacji korzystają, oraz ich potrzebom i preferencjom. Im lepiej ich poznasz, tym bardziej dopasowany przekaz im zaoferujesz. Nie zapominaj, że konsumenci bardzo cenią sobie personalizację – to świetny sposób, aby zaistnieć w ich świadomości.

Na koniec tych przygotowań przyda ci się analiza rynku i konkurencji. Sprawdź, czy znajdują się już na nim produkty i usługi podobne do twoich – jeśli tak, przyjrzyj się dokładnie, w jaki sposób są promowane. Znajdź słabe punkty konkurencji i wykorzystaj je w swojej strategii!

W tym kontekście ważny jest również, wybór odpowiednich KPI! Więcej o nich przeczytasz w artykule o analityce e-commerce.

Stwórz plan promocji firmy, czyli kilka słów o strategii

Etap refleksji i zbierania danych jest już za tobą. Możesz przejść do wspomnianych narzędzi promocyjnych i form komunikacji! Wpisz je w swoją strategię, aby twoje działania były mierzalne i miały określoną strukturę. Oto co może znaleźć się w takim planie promocji firmy:

  • konkretne i osiągalne cele działań marketingowych, np. wzrost sprzedaży lub wygenerowanie określonej liczby leadów,
  • wybrane kanały komunikacji z odbiorcami, np. dane platformy społecznościowe lub media tradycyjne,
  • harmonogram działań, w którym uwzględnisz formę i częstotliwość działań lub publikacji, szczególnie ważna będzie tutaj strategia content marketingowa,
  • spis narzędzi do mierzenia skuteczności działań, z których będziesz korzystać – dzięki nim łatwo przeanalizujesz, które z nich przynoszą dobry skutek, a które warto zmienić.

Strategia jest istotna nie tylko ze względu na konieczność zarządzania promocją – może cię ona wyróżnić spośród innych firm. Jeśli dokładnie przeprowadzisz analizę konkurentów, sposoby na odróżnienie się od nich przyjdą ci do głowy same!

Promocja firmy w internecie – co możesz zrobić za darmo?

Maksymalizacja zysków przy jak najniższych kosztach reklamy – to cel wielu przedsiębiorców. Jest to w pełni możliwe dzięki internetowi. Szansa na wypromowanie twojej firmy jest większa niż kiedykolwiek, gdyż korzystanie z sieci jest możliwe nie tylko dzięki komputerom stacjonarnym i laptopom, ale także urządzeniom mobilnym! Tym bardziej, że coraz częściej m-commerce idzie ramię w ramię z e-commerce! Oto kilka pomysłów na to, jak promować markę w internecie bez zbędnych kosztów:

  • działania SEO skupione na osiąganiu przez twoją stronę wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania – należą do nich między innymi nasycanie treści (np. artykułów i opisów produktów) frazami kluczowymi, dbanie o metadane itp.,
  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych – dopasuj do twojej grupy docelowej odpowiednią platformę społecznościową, a następnie twórz viralowe treści wideo i graficzne,
  • tworzenie i wypromowanie firmowego bloga, zawierającego jakościowe treści edukacyjne i eksperckie,
  • dbałość o doświadczenie użytkownika, czyli user experience – to na przykład intuicyjna i responsywna strona www, zrozumiały język treści czy prosty proces zakupowy,
  • stworzenie wizytówki Google i zarządzanie Profilem Firmy Google – możesz ją optymalizować, udostępniać w niej posty i być w ciągłym kontakcie z odbiorcami.

W tych zadaniach mogą wesprzeć cię copywriterzy, projektanci UX, specjaliści z branży SEO i social mediów. Jeśli potrzebujesz kompleksowej obsługi w jednym lub wszystkich obszarach, możesz zwrócić się również do agencji marketingowej. Specjaliści w MBridge współpracują ze sobą oraz zewnętrzną bazą copywriterów, aby cele Twojej strategii były osiągane szybko i efektywnie!

We własnym zakresie możesz przykładowo promować markę na forach i grupach tematycznych, udzielając porad i rozwiązując problemy innych użytkowników. 

Płatne sposoby na promocję firmy w sieci i nie tylko

Wymienione przez nas formy marketingu możesz uzupełnić o płatne sposoby promocji. Wśród nich znajduje się e-mail marketing, czyli promowanie usług i produktów z pomocą wysyłanych klientom maili (np. w formie newsletterów). Twórcy narzędzi do takich działań często udostępniają użytkownikom darmowe funkcje, jednak za ich pełen zakres trzeba będzie zapłacić. Na co jeszcze możesz postawić?

  • Płatne reklamy Google Ads oraz w mediach społecznościowych (np. reklama Meta Ads – na Facebooku i Instagramie),
  • strona www lub sklep internetowy – tu płatne są nie tyle działania marketingowe, co hosting witryny,
  • gościnne artykuły sponsorowane – starannie wybieraj portale i blogi związane z twoją branżą.

Nie zapominaj też o pozainternetowych formach promocji firmy, które mogą być szczególnie przydatne, gdy twoja działalność ma charakter lokalny. Niezależnie od wybranej formy promocji warto mieć przy sobie także wizytówki – mogą przydać ci się podczas networkingu!

Jak zacząć promocję firmy – podsumowanie

Czy wstępnie pojawiają się w Twojej głowie pierwsze pomysły na to, jak zacząć promować firmę? Mamy nadzieję, że ci w tym pomogliśmy! Dzięki analizie rynku i dobrze rozpisanej strategii marketingowej:

  • pozyskasz wartościowe dane na temat twoich odbiorców i wykorzystasz je do zbudowania z nimi głębszych relacji,
  • zwiększysz organiczny i nieorganiczny ruch na twoim blogu lub w sklepie internetowym,
  • zoptymalizujesz koszty promocji firmy z pomocą marketingu online, który jest tańszy w porównaniu z innymi sposobami,
  • zaznaczysz swoją pozycję na rynku i wyróżnisz się spośród konkurencji.

Musisz przy tym zachować elastyczność i mieć w sobie gotowość na modyfikacje strategii, ponieważ rynek i potrzeby konsumentów wciąż się zmieniają. Pamiętaj o regularnym pomiarze skuteczności twoich działań. To dzięki nim łatwiej dostrzeżesz nadchodzące zmiany i się do nich dopasujesz.

A jeśli nadmiar wiedzy cię nieco przytłoczył i czujesz, że promocja jest zbyt pracochłonnym zadaniem, by zająć się nim w pojedynkę, zleć je nam. Zajmiemy się jednakowo contentem, analityką, PFG, SEMem oraz SEO, ale też zaoferujemy ci fachowe konsultacje marketingowe, dzięki którym twoje pierwsze kroki na rynku będą pewniejsze, a strategia biznesowa usystematyzowana!

Sprawdź też, kiedy opłaca się stworzyć wewnętrzny dział marketingu?

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!