Fraud Blocker Google Discover - czym jest i jak się tam znaleźć? | mbridge
Google Discover - czym jest i jak się tam znaleźć?

Google Discover – czym jest i jak się tam znaleźć?

Zyskaj widoczność
w wynikach AI

Algorytmy ewoluują, a walka o widoczność w wynikach wyszukiwania staje się coraz bardziej zacięta. Nic więc dziwnego, że poszukiwanie nowych źródeł ruchu staje się naturalne. Właśnie dlatego polecamy Twojej uwadze Google Discover, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest narzędzie, jak działa jego algorytm i co zrobić, aby Twoje treści miały szansę się w nim pojawić, generując wartościowy ruch organiczny.

Czym jest Google Discover?

Google Discover to spersonalizowana tablica z treściami, która pojawia się w aplikacji Google na urządzeniach mobilnych oraz na stronie głównej przeglądarki Chrome na Androidzie i iOS. 

W odróżnieniu od klasycznej wyszukiwarki użytkownik nie musi wpisywać żadnego zapytania. Zamiast tego, algorytm proaktywnie podsuwa mu artykuły, newsy i inne materiały na podstawie jego wcześniejszej aktywności – historii wyszukiwania, odwiedzanych stron, interakcji z aplikacjami czy lokalizacji. Dzięki temu Discover przypomina bardziej feed z mediów społecznościowych niż tradycyjne wyniki wyszukiwania, oferując treści idealnie dopasowane do zainteresowań użytkownika.

Ruch organiczny z Google Discover

Ruch organiczny pochodzący z zakładki Google Discover jest szczególnie istotny dla serwisów, które regularnie publikują treści.

Jak podają badania NewzDash, procentowy udział ruchu dla wydawców, w 2024 r. osiągnął aż 55,6%. Oznacza to, że ponad połowa ich ruchu pochodzi właśnie z zakładki Google Discover.

Co prawda ryzykownym jest opieranie całej strategii pozyskiwania ruchu na niepewnym algorytmie zakładki Google Discover, jednak nadal warto dołożyć wszelkich starań, aby w niej zaistnieć.

Jak działa algorytm zakładki Google Discover?

Algorytm Google Discover rządzi się zupełnie innymi prawami w porównaniu do algorytmów w klasycznych wynikach wyszukiwania. W końcu, tak jak wspominałem na początku, Discover bardziej przypomina feed w mediach społecznościowych, niż wyszukiwarkę.

Algorytm na bazie zebranych informacji o tematyce wcześniej przeglądanych stron dobiera adekwatne artykuły, które z wysokim prawdopodobieństwem trafią w Twoje zainteresowania. Taka forma indywidualnej organizacji treści gwarantuje stosunkowo wysoki CTR, który osiąga średnie wyniki w granicach 6% – 11%, a w niektórych przypadkach może zbliżyć się nawet do ~20%.

Jak się przebić do Google Discover?

Na to pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi. Fundamentem zawsze będzie przykładowo regularne publikowanie treści, natomiast sam content może nie wystarczyć. Istnieje jednak szereg wytycznych i rekomendacji, które, poprawnie wdrożone do strategii SEO, są w stanie znacząco zwiększyć prawdopodobieństwo pojawienia się w Google Discover. Poniżej omówię po kolei każdą z tych rekomendacji.

Poprawny format zdjęć dla Google Discover

Google zaleca, aby główne zdjęcie artykułu zawsze miało minimum 1200 px szerokości i było w proporcji 16:9. Dostosowanie się do tej zasady jest absolutnie kluczowe. Dzięki dużym i wyraźnym zdjęciom Google ma pewność, że będzie w stanie wyświetlić Twoją grafikę na feedzie użytkowników w odpowiednio wysokiej jakości.

Zmiany w tagu meta robots pod Google Discover

Kolejnym niezbędnym krokiem jest wprowadzenie zmiany w tagu meta robots w kodzie HTML. Upewnij się, że nowa wersja tagu, przynajmniej na poziomie wszystkich wpisów i newsów, będzie wyglądała w następujący sposób:

				
					<meta name='robots' content='max-image-preview:large'>
				
			

Dzięki tej zmianie Google będzie mógł wyświetlać Twoje zdjęcia w możliwie najlepszej jakości. Jest to oficjalne zalecenie od Google, więc jego wdrożenie powinno być dla Ciebie formalnością.

Tagi Open Graph w kodzie HTML

Poprawnie zaimplementowane tagi Open Graph w kodzie HTML to kolejny krok zwiększający szanse na pojawienie się w Google Discover. Googlebot chętnie korzysta z tagów OG, aby poprawnie generować podglądy artykułów. Warto wdrożyć wszystkie tagi Open Graph, jednak szczególnie istotne są:

				
					<meta property=”og:title” content=”tytuł artykułu” />
<meta property=”og:description” content=opis strony” />
<meta property=”og:image” content=”adres URL głównego zdjęcia” />
<meta property=”og:url” content=”adres URL danej strony” />

				
			

Tytuł, opis (description), zdjęcie i link do artykułu – to właśnie te cztery elementy są zawsze pobierane przez Discover, dlatego ich wdrożenie jest priorytetowe.

Ponadto warto również wdrożyć poniższe tagi OG:

				
					<meta property="og:site_name" content="nazwa strony" />
<meta property="og:type" content="article" />
				
			

Feed RSS pod Google Discover

Feed RSS organizuje linki, tytuły i najważniejsze informacje o wszystkich wpisach. Co istotne, dostarcza on Google informacje na temat nowo dodanych treści, które są gotowe do dystrybucji w kanałach takich jak Google Discover czy Google News. Feed RSS pozwala również użytkownikom obserwować wybrane serwisy w Google Discover (funkcja „Obserwuj”), dzięki czemu w przyszłości będą im się wyświetlać Twoje aktualności.

Jeśli chodzi o wymagania odnośnie feed’u to powinien być on automatycznie aktualizowany o nowo dodane treści, a link powinien zostać dodany do sekcji <head>.

Fragmenty rozszerzone istotne dla Google Discover

Praktycznie każdy rodzaj podstrony jak karta produktowa, karta hotelu, czy podstrona z przepisem posiada dedykowane formy fragmentów rozszerzonych. Podobnie jest z podstroną artykułu.

W celu wykorzystania wszystkich możliwych atrybutów, jakie dostarcza nam Google w kontekście wpisów blogowych, warto wdrożyć do swoich artykułów poniższe fragmenty rozszerzone:

Article / BlogPosting

  • @type: „BlogPosting”
  • headline: tytuł wpisu
  • image: główna grafika (ważne)
  • author: autor wpisu
  • datePublished, dateModified
  • description: krótki opis (meta opis)
  • mainEntityOfPage (np. kategoria na blogu)

ImageObject (dla obrazka wyróżniającego)

  • URL: pełny link do obrazu
  • width, height: minimum 1200px szerokości
  • caption: podpis obrazka

BreadcrumbList

Dodanie tego fragmentu jest szczególnie istotne w kontekście nawigacji okruszkowej.

WebPage (z kontekstem wpisu)

Dodanie schema WebPage z typem „WebPage” i atrybutem about lub primaryImageOfPage pomaga Google’owi rozpoznać kontekst ogólny strony.

Kod JSON-LD z przykładowymi wartościami

				
					<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "BlogPosting",
  "mainEntityOfPage": {
    "@type": "WebPage",
    "@id": "https://www.example.com/blog/example-1"
  },
  "headline": "Tytuł przykładowego wpisu blogowego",
  "description": "Opis wpisu blogowego, który zawiera streszczenie głównych informacji lub porady zawarte w artykule.",
  "image": {
    "@type": "ImageObject",
    "url": "https://www.example.com/media/example-1/featured-image.jpg",
    "width": 1280,
    "height": 720,
    "caption": "Podpis do obrazka wyróżniającego (opcjonalny)"
  },
  "author": {
    "@type": "Person",
    "name": "Jan Nowak"
  },
  "publisher": {
    "@type": "Organization",
    "name": "Example.com",
    "logo": {
      "@type": "ImageObject",
      "url": "https://www.example.com/logo.png",
      "width": 600,
      "height": 60
    }
  },
  "datePublished": "2025-08-01",
  "dateModified": "2025-08-01"
}
</script>

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "BreadcrumbList",
  "itemListElement": [
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 1,
      "name": "Blog",
      "item": "https://www.example.com/blog"
    },
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 2,
      "name": "Tytuł przykładowego wpisu blogowego",
      "item": "https://www.example.com/blog/example-1"
    }
  ]
}
</script>

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "WebPage",
  "name": "Tytuł przykładowego wpisu blogowego",
  "url": "https://www.example.com/blog/example-1",
  "description": "Opis strony blogowej — może być taki sam jak opis wpisu lub nieco szerszy.",
  "inLanguage": "pl",
  "isPartOf": {
    "@type": "Blog",
    "name": "Blog Example.com"
  },
  "primaryImageOfPage": {
    "@type": "ImageObject",
    "url": "https://www.example.com/media/example-1/featured-image.jpg",
    "width": 1280,
    "height": 720
  }
}
</script>

				
			

Weryfikacja domeny w Google News

Teoretycznie, weryfikacja domeny w Google News może być kolejnym pozytywnym sygnałem w kontekście przebicia się do zakładki Google Discover. Należy jednak pamiętać o tym, że Google News posiada swój regulamin, a weryfikacja nadal jest ręcznym procesem. Jeśli twój serwis to sklep internetowy z regularnie prowadzonym blogiem to szanse na weryfikację są zerowe. Regulamin jasno określa tę zasadę – do Google News nie są dodawane e-commerce.

Regułą, do której często należy się zastosować, jest również widoczne oznaczanie linków sponsorowanych/afiliacyjnych. Miej to na uwadze jeśli tego rodzaju linki występują w twoich treściach.

Weryfikacja domeny w Google News to również szansa na dodatkowy ruch z tej zakładki. Nie jest on jednak z reguły tak duży, jak w przypadku regularnego wyświetlania się w Google Discover. Warto pamiętać o tym, że są to dwa oddzielne produkty i nawet bez pozytywnej weryfikacji domeny w Google News, nadal można się wyświetlać w zakładce Discover.

Responsywność strony a Google Discover

Pamiętaj o tym, że zakładka Google Discover występuje (póki co) tylko na telefonach. Chociaż dzisiaj responsywność strony internetowej jest czymś standardowym, warto dołożyć wszelkich starań do tego, aby twój serwis był w pełni mobile-friendly.

W 2025 Google ogłosił wejście Discover również na wersje desktopowe, natomiast nadal jest to projekt w fazie testów na wybranych rynkach.

Wyniki Core Web Vitals w kontekście Google Discover

Jak już wcześniej wspomniałem, zakładka Google Discover to przede wszystkim urządzenia mobilne, dlatego warto również skupić się na dobrych wynikach Core Web Vitals.

Dobre wyniki Core Web Vitals są ważne, ponieważ Discover to przede wszystkim urządzenia mobilne. Zadbaj o wyniki „na zielono” przynajmniej dla wskaźników LCP, CLS i FID. Google nie preferuje wolno działających stron, dlatego warto dopracować ten element.

E-E-A-T i strona autora

Wartościowy content, poparty autorytetem autora, to coś, na co Google stawia od lat. Wiele serwisów bagatelizuje tę kwestię, podpisując wszystkie wpisy jako „Redakcja” lub przypadkowym imieniem. Wdrażając strategię mającą na celu przebicie się do Google Discover, warto zadbać również o ten element. Implementacja prawidłowego widgetu autora nie jest szczególnie skomplikowana pod kątem technicznym. 

Co powinien zawierać widget? 

  • Wyraźne zdjęcie autora,
  • klikalne imię i nazwisko przenoszące do dedykowanej strony autora agregującej linki do wszystkich jego artykułów,
  • bio uwzględniające doświadczenie w obrębie poruszanej tematyki w artykułach,
  • aktywne linki do social mediów.

Jak pisać z myślą o Google Discover?

Nad ostatnim elementem strategii wspierającej obecność w Google Discover warto pochylić się trochę dłużej. Jest on jednym z najważniejszych kroków i obejmuje dostosowanie swojego contentu pod omawianą w artykule zakładkę.

Bądź “na czasie”

Algorytm Discover preferuje aktualne, trendujące tematy. Nie oznacza to, że musisz nagle pisać wyłącznie o najgłośniejszych wydarzeniach – wystarczy, że Twoje treści będą osadzone w bieżących trendach.

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z ubraniami dla dzieci. Przykładowo, zamiast pisać ogólny artykuł o ubrankach, stwórz teksty w stylu: 

  • „TOP 10 kompletów dziecięcych w tym sezonie – Hity na 2025”.
  • T-shirty dziecięce – Jakie nadruki są najmodniejsze w 2025?
  • Najnowsza kolekcja body dla dzieci – jakie modele są aktualnie najczęściej wybierane?

Częstotliwość publikacji

Discover preferuje domeny, które publikują treści regularnie. Jeśli Twój budżet pozwala na publikację 10 artykułów miesięcznie, zamiast tego, rozważ publikowanie 20 krótszych wpisów, które będą gęściej rozłożone w czasie i przez to bardziej aktualne.

Publikowanie 10 lub mniej artykułów miesięcznie nie wyklucza twojego przebicia się do Discover. Taka częstotliwość publikacji jednak najpewniej pozwoli jedynie na pojedyncze piki wyświetleń i ruchu. Częstsze publikacje o trendujących tematach znacząco zwiększają szanse na stałe „wbicie się w algorytm”. W efekcie wyświetlenia i ruch wchodzą na wyższy poziom, zarówno jeśli chodzi o volumen, jak i stabilność.

Jak sprawdzać wyniki z Google Discover?

Google Search Console udostępnia oddzielną zakładkę „Discover”, w której znajdziesz dane o wyświetleniach, kliknięciach i CTR. 

Jak sprawdzać wyniki z Google Discover?

Podobnie jak w przypadku danych ze standardowych wyników organicznych, Google do pewnego stopnia je ogranicza, nie pokazując wszystkich adresów URL per kliknięcia. Pomimo tych ograniczeń, raport nadal dostarcza dość sporo danych o aktywności serwisu w Google Discover. Bazując na tych danych, bez problemu możesz przeprowadzić analizę co do tego, które artykuły były najczęściej wyświetlane i na tej podstawie wyciągnąć wnioski pod kątem tworzenia kolejnych treści.

Przyszłość Google Discover

Rewolucja AI powoli dotyka również zakładkę Discover, o czym przekonali się już użytkownicy w USA.

W Stanach Zjednoczonych Google wprowadził podsumowania artykułów generowane przez sztuczną inteligencję. Skrócone wersje oznaczone są informacją o tym, że do ich przygotowania zaangażowane było AI, przez co mogą zawierać błędy.

W kontekście tej zmiany same wytyczne pod kątem Google Discover pozostają bez zmian, natomiast wprowadzone podsumowania AI mogą negatywnie wpłynąć na CTR dla ruchu pochodzącego z tej zakładki.

Dlaczego warto zaistnieć w Google Discover?

W obliczu ciągłych zmian w wynikach organicznych, takich jak AI Overview, czy rosnąca liczba reklam, poszukiwanie alternatywnych źródeł ruchu organicznego staje się priorytetem. Jeśli na swoim serwisie regularnie publikujesz treści blogowe to optymalizacja działań pod Google Discover jest jak najbardziej wskazana. Dla serwisów typowo contentowych przebicie się do Discover może nawet zwielokrotnić ich całkowity ruch organiczny.

Oczywiście, nigdy nie ma gwarancji, że nawet po wdrożeniu wszystkich zaleceń serwis pojawi się w Discover. Istnieją sytuacje, w których witryny obecne w Discover pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi np. o autorytet autor, a mimo tego nadal są regularnie obecne na feedzie. Nie zmienia to jednak faktu, że konsekwentne wdrażanie opisanych w tym artykule punktów znacząco zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się w feedzie Google Discover. Pamiętaj jednak, że ostateczny sukces zawsze zależy od algorytmu.

Autor tekstu

Specjalizuje się w opracowywaniu i wdrażaniu działań SEO dla naszych Klientów ecommerce. Swoje 10 letnie doświadczenie z branża wykorzystuje ciągle poszukując nowych strategii i rozwiązań, aby dostarczać jak najlepsze wyniki i pozycje. Oprócz SEO interesuje się podróżami, sczególnie tymi dalekimi, a aby dbać o kondycję fizyczną, często wolny czas spędza na bieganiu!

Wojciech Bębenek

SEO Expert

Możemy pomóc Twojej firmie w digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Możemy pomóc Twojej firmie w digital marketingu?

Porozmawiajmy!