Copywriting prawniczy – jak pisać teksty prawnicze?

Copywriting niejedno ma imię i dotyczyć może wielu specyficznych dziedzin, gdzie niezbędne okazują się nie tylko kreatywność, perswazja i doskonała znajomość języka. Mowa tu między innymi o branży prawniczej, która – jak żadna inna – wymaga umiejętności dostosowania przekazu do konkretnej grupy docelowej i potrzeb marki. Sprawdź, czym charakteryzuje się copywriting dla kancelarii prawnych i jak pisać teksty prawnicze skutecznie!

Czym jest copywriting prawniczy?

Copywriting prawniczy to tworzenie specjalistycznych treści, łączących wiedzę z zasadami skutecznej komunikacji i marketingu, na potrzeby kancelarii prawnych. Oznacza nie tylko redagowanie ofert, opisów usług czy wpisów blogowych, ale również opracowywanie tekstów, które są:

  • zrozumiałe dla klientów bez wykształcenia prawniczego;
  • zgodne z obowiązującymi przepisami i etyką zawodową;
  • zoptymalizowane pod SEO;
  • skuteczne sprzedażowo, choć pozbawione nachalnej reklamy.

W praktyce copywriting prawniczy to specyficzna dziedzina marketingu treści, w której dominują złożone zagadnienia prawne i specjalistyczny język. To jak tworzyć treści prawnicze stanowi spore wyzwanie dla piszącego, ponieważ copywriting dla branży prawniczej wymaga z jednej strony precyzyjnego przekazania ważnych informacji i zaangażowania odbiorcy, a z drugiej uproszczenia skomplikowanych zagadnień, by stały się zrozumiałe, a przy tym nie traciły swojej merytorycznej wartości.

Copywriting prawniczy musi więc umiejętnie balansować między formalnym stylem, a przystępnym dla odbiorcy językiem, który buduje zaufanie do kancelarii.

Copywriting dla kancelarii prawnych – najważniejsze korzyści

Wielu właścicieli kancelarii prawnych, którzy reklamują się w cyfrowym świecie, nie bez powodu dostrzegło ogromny potencjał, który niesie copywriting prawniczy. Stanowi on najlepszy sposób, by skuteczniej rywalizować o klienta z konkurencją, zyskać widoczność w internecie i budować mocną pozycję na rynku.

Stawiając na odpowiedniego copywritera, który wie, jak pisać teksty prawnicze, kancelaria zyska:

  • profesjonalny wizerunek – dzięki regularnej publikacji wartościowych treści (np. poradników i artykułów blogowych) właściciel i pracownicy kancelarii jawić się będą jako eksperci w swojej dziedzinie, którym można zaufać;
  • większą liczbę klientów – profesjonalne opisy usług, wykorzystanie języka perswazji i wezwania do działania oraz dostosowanie treści do potrzeb odbiorców sprawi, że z kancelarią może kontaktować się więcej osób;
  • długofalowe relacje – wartościowy, „wiecznie zielony” content na stronie internetowej i w mediach społecznościowych pomaga utrzymać kontakt z klientem i zwiększa szansę na to, że w przyszłości ponownie skorzysta on z usług kancelarii;
  • lepszą widoczność w siecitreści zoptymalizowane pod kątem wytycznych wyszukiwarki pomogą kancelarii zaistnieć w Google, a co za tym idzie, pojawić się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania (zwłaszcza tych lokalnych).

Copywriting dla kancelarii prawnych umożliwia pozyskanie wartościowego contentu nie tylko na stronę internetową czy do social mediów, ale również do kampanii reklamowych (np. Google Ads czy Facebook Ads), newsletterów, e-booków, a także materiałów informacyjnych i edukacyjnych, które zwiększają widoczność kancelarii i pomagają budować jej ekspercki wizerunek w sieci.

Jak tworzyć treści prawnicze? 7 kluczowych kwestii

Copywriting dla branży prawniczej, ze względu na liczne wyzwania, jakie stawia przed twórcami, wymaga nie tylko lekkiego pióra, ale również znajomości terminologii prawniczej, umiejętności interpretacji przepisów oraz wyczucia językowego. Dlatego, chcąc uniknąć potencjalnych problemów, warto stawiać na copywriterów z wykształceniem kierunkowym, którzy wiedzą, jak pisać artykuły prawnicze. Dzięki wiedzy i doświadczeniu są oni w stanie pisać lepsze teksty – zarówno pod kątem merytorycznym, jak i marketingowym.

Czy jednak jest to niezbędne? Niekoniecznie! W końcu wystarczy tylko (lub aż) wiedzieć, jak tworzyć treści prawnicze, by spełniły one swoje zadanie. Oto 7 wskazówek, dzięki którym zyskasz możliwość napisania tekstów perswazyjnych, wartościowych i dostosowanych do potrzeb potencjalnego klienta!

1. Znajomość grupy docelowej

To absolutny fundament copywritingu – nie tylko prawniczego. Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, do kogo kierujesz swoją treść. Inaczej wygląda bowiem komunikacja z przedsiębiorcami poszukującymi porady prawnej, a inaczej z klientami indywidualnymi, którzy stoją na życiowym zakręcie i potrzebują fachowego wsparcia kancelarii, np. w sprawie rozwodowej.

Dobry copywriting prawniczy uwzględnia poziom wiedzy odbiorcy, jego potrzeby, problemy oraz oczekiwania. Wiedza na temat grupy docelowej pozwoli dostosować treści do myślenia i emocji klienta, dzięki czemu przekaz marketingowy będzie trafny.

2. Wartość merytoryczna

W branży prawniczej treści muszą być nie tylko poprawne językowo, ale przede wszystkim rzetelne i oparte na aktualnych przepisach. Wpisy blogowe, opisy usług czy wszelkie poradniki powinny dawać odbiorcy konkretną wartość – rozwiązywać jego problem, tłumaczyć zawiłości prawa czy udzielać odpowiedzi na konkretne pytania.

Jak pisać artykuły prawnicze bez kierunkowego wykształcenia, by pozostały merytoryczne? Kluczem do sukcesu jest opieranie się na sprawdzonych źródłach – zwłaszcza treściach ustaw oraz bazach prawa polskiego i europejskiego (jak np. Legalis).

3. Język prosty, ale precyzyjny

Język prawa jest złożony i obfituje w specjalistyczne, często niezrozumiałe dla laika terminy czy sformułowania. Dlatego copywriting prawniczy wymaga umiejętnego upraszczania przekazu bez utraty jego merytorycznej wartości – tak, aby nawet skomplikowane zagadnienia były przystępne, zrozumiałe i nie budziły wątpliwości interpretacyjnych.

Warto unikać nadmiaru terminów prawniczych, a jeżeli są one niezbędne – wyjaśniać je w prosty sposób. Dzięki temu odbiorca szybko zyska niezbędne informacje, bez konieczności korzystania ze słownika czy zasięgania dodatkowej pomocy.

4. Wiarygodność i transparentność

Prawnik to zawód zaufania publicznego, dlatego treści publikowane na stronie jego kancelarii muszą cechować się przejrzystością, rzetelnością i zgodnością z aktualnym stanem prawnym. Copywriting dla branży prawniczej to poniekąd wizytówka kancelarii. Teksty powinny być więc podpisane imieniem i nazwiskiem autora oraz opatrzone źródłem (np. aktem prawnym czy orzeczeniem sądu). Warto również zamieszczać w nich zastrzeżenia, że mają charakter informacyjny i nie stanowią porady prawnej.

Taka transparentność buduje wiarygodność kancelarii i chroni ją przed ewentualnymi roszczeniami wynikającymi z błędnego zrozumienia treści przez odbiorcę.

5. Przejrzysta struktura treści

Jak pisać treści prawnicze, które będą czytelne dla odbiorcy? Prosty język powinien iść w parze z odpowiednim formatowaniem. Dlatego warto stosować w nich:

Przyciągającym wzrok uzupełnieniem mogą okazać się także różnego rodzaju tabele czy ramki z najważniejszymi informacjami lub przykładami. Copywriting prawniczy to nadal część marketingu treści i obowiązują w nim te same zasady, w tym te dotyczące dobrych praktyk UX względem odbiorcy! 

Wszystko to sprawi, że treść będzie nie tylko łatwo przyswajalna, ale również łatwiejsza w pozycjonowaniu.

6. Optymalizacja pod SEO

A skoro już o pozycjonowaniu mowa, warto poświęcić tej kwestii nieco więcej czasu. To właśnie SEO stanowi bowiem sposób na widoczność strony kancelarii prawnej w Google, dlatego warto optymalizować pod tym kątem teksty prawnicze.

Musisz pamiętać w szczególności o:

  • słowach kluczowych (np. adwokat rozwodowy Warszawa), które powinny odpowiadać zapytaniom wpisywanym przez potencjalnych klientów w Google (umieszczaj je naturalnie w tytułach, nagłówkach i treści);
  • linkowaniu wewnętrznym, czyli odnośnikach prowadzących do innych podstron w obrębie strony kancelarii (np. artykułów blogowych);
  • meta opisach i tytułach, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania i często decydują o tym, czy użytkownik kliknie link.

Wszystko to, w połączeniu z wysoką wartością merytoryczną, pozwoli Ci tworzyć teksty, które zostaną docenione przez roboty wyszukiwarki i w efekcie pojawią się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

7. Perswazja i CTA

Copywriting dla kancelarii prawnych polega na tworzeniu treści, które nie tylko informują, ale również skłaniają do działania – np. umówienia konsultacji, wypełnienia formularza czy kontaktu telefonicznego. Warto więc stosować w nich język korzyści oraz przemyślane CTA (wezwania do działania), takie jak Skontaktuj się z nami, Dowiedz się więcej czy Zadzwoń. Możesz także wykorzystywać potencjał storytellingu – opowiadając odbiorcom angażujące historie, zwiększysz szansę na zbudowanie z nim silniejszej więzi i wyróżnisz się na tle konkurencji.

Pamiętaj przy tym o subtelności – copywriting w branży prawniczej nie powinien kojarzyć się z nachalnym formatem reklamy. Zbyt natarczywe treści mogą okazać się nieskuteczne, a do tego nieetyczny!

Podsumowanie

Copywriting prawniczy wymaga wiedzy, głębokiego researchu oraz doskonałej znajomości potrzeb grupy docelowej. Dlatego warto korzystać z usług doświadczonych specjalistów, którzy zadbają o to, by content na stronie kancelarii odpowiadał jej wartościom oraz oczekiwaniom potencjalnych klientów.

Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie? Skontaktuj się z MBridge – wiemy, jak tworzyć treści prawnicze i wspomożemy Cię w Twojej kampanii content marketingowej, której efektami będą widoczność w internecie oraz większe zainteresowanie ofertą!

Zacznij od darmowego audytu GA4, aby zoptymalizować swoją strategię copywritingu prawniczego pod kątem realnych danych.

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!