Widoczność strony w Google – czym jest? Jak ją interpretować?

Wysoka widoczność strony w Google to cel większości firm działających online. Kiedy witryna wyświetla się wśród pierwszych wyników wyszukiwania, siłą rzeczy dociera do większej liczby potencjalnych klientów. Jak sprawdzić widoczność strony w Google? Od czego zależą jej pozycje w wyszukiwarce? Co zrobić, aby były lepsze? Podpowiadamy! 

Czym jest widoczność strony w Google?

Widoczność strony w Google to parametr, który określa, jak często (i na jakich pozycjach) witryna wyświetla się w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe. Pod uwagę brane są więc wyniki organiczne, a im częściej strona pojawia się w SERP, tym lepsza jest jej widoczność w Google.

W naszym artykule skupimy się jednak zarówno na działaniach SEO i SEM (chociaż termin „widoczność strony w Google” tradycyjnie odnosi się do działań SEO), ponieważ z perspektywy biznesu, widoczność w Google oznacza bowiem, czy potencjalni Klienci znajdą daną witrynę w wynikach wyszukiwania i jak często będzie to miało miejsce, niezależnie od tego, czy stanie się to w wynikach płatnych, czy organicznych.

Widoczność strony coffedesk.pl na frazę „młynek do kawy ręczny”. Na górze wyszukiwań strona wyświetla się wśród wyników płatnych, natomiast w wynikach organicznych pokazuje się link do strony kategorii.

Widoczność w wynikach organicznych Google to wynik kombinacji różnych czynników, takich jak optymalizacja treści na stronie, liczba linków zewnętrznych z zaufanych witryn oraz stan techniczny strony i jej dopasowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Wysokie pozycje wśród wyników płatnych również nie są dziełem przypadku, o czym piszemy w szczegółach w dalszej części tekstu. 

Jeśli chcielibyśmy wykorzystać obrazową analogię to widoczność w wyszukiwarce Google możemy potraktować, jako wskaźnik poziomu ekspozycji strony/produktu/usługi do potencjalnych klientów. Wyszukiwarka Google odgrywa bowiem współcześnie ogromną rolę w procesach zakupowych online. Odpowiednia widoczność zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik „złapie” punkt styku z naszą marką. Możemy pokazywać się potencjalnym klientom na różnych etapach ścieżki zakupowej i na każdej z nich wcześniej wspomniana ekspozycja jest kluczowa.

Gdy ktoś szuka rozwiązania jakiegoś problemu, może natrafić na nasz wpis blogowy, który wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania. Później gdy już zna rozwiązanie, poszukuje w wyszukiwarce informacji na temat danej koncepcji i może też porównywać produkty/usługi z różnych firm. Na tym etapie również warto być widocznym, szczególnie wśród swoich największych konkurentów, żeby wzięto naszą ofertę pod uwagę. Jest jeszcze element, który nie zawsze jest poruszany w perspektywie widoczności w Google. Element „autorytetu w danej tematyce”. Wyświetlając się wysoko na wiele zapytań zarówno ogólnych jak i bardziej szczegółowych zaczynamy być postrzegani jako pewnego rodzaju autorytet w danej tematyce.

Przykładowo sklep, który sprzedaje buty do biegania, wrzuca regularnie recenzje nowych modeli. To zapewnia mu widoczność wobec użytkowników, którzy są w fazie poszukiwań konkretnego modelu i jak się już zdecydują to z dużym prawdopodobieństwem kupią właśnie w sklepie, gdzie przeczytali recenzję.

Piotr Grabarczyk, Digital Strategist, Team Leader

Jak sprawdzić widoczność strony w Google? 

Widoczność w Google można sprawdzić przy pomocy wielu narzędzi SEO:

  • Google Search Console – znajdziesz tam szczegółowe informacje o zapytaniach, dzięki którym użytkownicy trafiają na Twoją stronę. Narzędzie jest darmowe, jednak aby działało prawidłowo, należy je odpowiednio zintegrować z witryną. Z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić.
  • Ahrefs, Senuto, SEMrush, Moz i inne zewnętrzne narzędzia SEO, które oferują kompleksowe raporty dotyczące widoczności strony. Niektóre z nich dostępne są w wersji bezpłatnej.
  • Google Analytics – z pomocą tego narzędzia sprawdzisz źródła ruchu na stronie i uzyskasz informacje o tym, które treści przyciągają najwięcej ruchu organicznego.

Możesz także ręcznie wyszukiwać frazy związane z Twoją stroną i sprawdzać, na których pozycjach się wyświetla. Jest to jednak dość czasochłonny i mało efektywny proces, tym bardziej że intencje użytkowników często bywają dość nieprzewidywalne.

Jak poprawić widoczność strony w Google?

Jeśli chcesz, aby Twoja strona częściej wyświetlała się w Google, zwłaszcza na frazy strategiczne dla dalszego rozwoju biznesu, postaw na kompleksowe działania uwzględniające zarówno SEO jak i SEM. Firmom prowadzącym sprzedaż stacjonarną rekomendujemy także pozycjonowanie wizytówki w Google Maps.

Dzięki kampaniom płatnym strona może zyskać natychmiastową widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Nie zobaczysz jednak swoich reklam wśród pierwszych linków, jeśli nie zadbasz o staranną optymalizację. Kampanie PPC (Pay Per Click) działają w systemie aukcyjnym. Oznacza to, że na pierwszych pozycjach wyświetlają się oferty reklamodawców, którzy zaoferowali najwyższą stawkę za kliknięcie. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy jednak zasilić konta reklamowego pokaźną sumą i ustawić bardzo wysokie stawki CPC (Cost Per Click). To prosta droga do błyskawicznego wyczerpania budżetu! W praktyce kluczem do poprawienia efektywności kampanii jest staranna optymalizacja. Na dowód polecamy lekturę case study, w którym wyjaśniamy, jak w zaledwie miesiąc zwiększyliśmy skuteczność kampanii Google Ads o 361% bez zwiększania budżetu reklamowego.

Wypozycjonowanie strony w wynikach organicznych to dłuższy, ale warty wysiłku proces, ponieważ strony wyświetlające się na pierwszych pozycjach rankingu z reguły cieszą się większym zaufaniem użytkowników. Sposób, w jaki ustalana jest kolejność linków, jest bardzo złożony. Czynników rankingowych stale przybywa, jednak najważniejsze spośród nich to: 

  • jakość i oryginalność treści na stronie,
  • stan techniczny witryny,
  • UX witryny, 
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • autorytet i wiek domeny.

Na najwyższych pozycjach wyświetlają się strony, których właściciele zadbali o wszystkie te aspekty. Wiele zależy jednak od konkurencyjności frazy kluczowej – im częściej jest ona wyszukiwana, tym trudniej dostać się na szczyt rankingu. 

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł: Narzędzia SEO: do analizy konkurencji i nie tylko?

Widoczność w Google można również zwiększać dzięki pozycjonowaniu wizytówki Google Moja Firma. Należy uzupełnić ją o wszystkie niezbędne dane (szczególne znaczenie mają dane kontaktowe) i zdjęcia. Ostatecznie na pozycję wizytówki w rankingu Google Maps wpływają jednak nie tylko treści, ale także odległość użytkownika od siedziby firmy (im jest bliżej, tym wyżej powinna wyświetlić się wizytówka) oraz rozpoznawalność brandu (im wyższe pozycje strony w wynikach organicznych Google, tym wyżej będzie ona wyświetlana w Google Maps). Po więcej informacji na temat zarządzania wizytówkami Google Moja Firma odsyłamy do naszego e-booka „Google Moja Firma – wszystko, co musisz wiedzieć o GMF”.

To, jak ważna jest dbałość o poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce Google, najlepiej potwierdzają zachowania współczesnych użytkowników, którzy w znaczącej większości proces poszukiwania informacji rozpoczynają właśnie od wizyty w wyszukiwarce. Sama obecność w wynikach wyszukiwania to jednak zbyt mało na stworzenie konwertującej ścieżki docierania do potencjalnych konsumentów bądź odbiorców.

Każda domena — zarówno ta nowo utworzona, jak i ta z wieloletnią historią — może znaleźć swoje miejsce w wynikach wyszukiwania i piąć się na ich szczyt. Pamiętaj jednak, że generowanie jakościowego ruchu z wyszukiwarki to efekt wdrożenia kompleksowej i zindywidualizowanej strategii e-marketingowej. Co istotne, jest to strategia, w której niebagatelną rolę stanowi skrojony na miarę biznesu plan działania, uwzględniający m.in. rozpoznanie i analizę konkurencji oraz analizę i dobór fraz kluczowych, wykazujących potencjał SEO, a przy tym szczególnie istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności. W następstwie odpowiednio przeprowadzonych działań optymalizacyjnych zrealizujesz w długiej perspektywie czasowej założone cele marketingowe, takie jak np. budowanie świadomości marki, wzmacnianie wizerunku eksperta w branży, bądź zwiększenie poziomu sprzedaży online.

Joanna Alberska, SEO Specialist

Widoczność strony w Google a sztuczna inteligencja – SEO vs SGE

Po wdrożeniu sztucznej inteligencji (AI) do wyszukiwarki, termin „widoczność w Google” będzie musiał odnosić się także do wyników generowanych przez AI. Oznacza to, że strony internetowe, które będą widoczne w ten sposób, zyskają większą ekspozycję. O ewolucji SEO w stronę terminu, którym jest Search Generative Experience (SGE) pisaliśmy już w kontekście podsumowania Konferencji Google Keynote (Google I/O ‘23). Zasady dotyczące wyświetlania stron w SGE mogą i zapewne będą różnić się od tradycyjnych czynników rankingowych SEO. Prawdopodobnie strategie SEO będą także musiały zostać rozbudowane o dodatkowe działania. Jeszcze istotniejsze stanie się ciągłe monitorowanie, uwzględniając również ruch brandu. Te zmiany będą miały wpływ na sposób, w jaki wizerunek marki będzie definiowany w wyszukiwarce Google. Informacje o możliwościach zmian nieustannie płyną do nas od Google, a wraz z nimi pojawiają się newsy o nowych możliwościach AI w wyszukiwarce.

Ten obszar z pewnością będzie rozwijany i nie warto omijać wiadomości o nim w branżowych ciekawostkach lub nowościach. Być może jesteśmy właśnie świadkami całkiem sporej transformacji względem budowania widoczności stron w Google.

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) – standard istotny z punktu prawnego oraz biznesowego. Poznaj praktyki i zastosuj je w obebie swojej witryny!

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!