Spadek ruchu organicznego na stronie internetowej to złożony problem, który może wynikać z wielu przyczyn. Dzisiaj omówimy jedną z nich, czyli wyłączenie zakładek, które są źródłem ruchu z Google.
W firmach np. zarządzanych globalnie najczęściej o podejmowaniu wielu działań na stronach internetowych decydują osoby, które nie mają doświadczenia w marketingu ineraktywnym, co więcej nie konsultują swoich zamiarów ze specjalistami SEO lub osobami, które zajmują się działaniami digitalowymi. Dlatego też ich decyzje często mogą mieć negatywne skutki – duże spadki w ruchu z organicznych wyników wyszukiwarki.
Jak zidentyfikować problem?
Przed podjęciem działań naprawczych należy zidentyfikować źródło problemów. Aby ustalić, czy to właśnie nieprawidłowe wyłączenie zakładek przyczyniło się do spadku, wystarczy przeprowadzić analizę ruchu w rozbiciu na adresy URL. W tej kwestii pomocna będzie Google Search Console, a konkretnie moduł zakładki raportu o skuteczności oraz Google Analytics – kanał organic; wymiar podstawowy; strony wejścia.
Jeżeli będziemy analizować ruch z perspektywy adresów URL, zauważymy znaczny spadek na jednej z zakładek, a po przejściu w nią otrzymamy błąd 404 lub zostaniemy przeniesieni na kompletnie inny adres URL. Warto podkreślić, że problem może dotyczyć również wielu adresów jednocześnie, a nie tylko pojedynczej podstrony.
Działania naprawcze
Gdy odkryjemy przyczynę naszego problemu, możemy spróbować przywrócić usunięty adres URL. Jeżeli jest to niemożliwe, powinniśmy poddać wnikliwej analizie frazy, z których zakładka pozyskiwała ruch. Możemy to zrobić w Google Search Console oraz spróbować poszukać dla nich innego miejsca na stronie. Wyłączony adres zakładki przekierowaniem 301 kierujemy na odpowiednie kontekstowo miejsce.
Może zainteresować Cię również nasz artykuł o sprawdzaniu ruchu na stronie konkurencji.