Twórcy narzędzi do analizy danych, w tym GA4, na bieżąco starają się doskonalić dostarczane rozwiązania. Korzystając z dostępnych, nowych technologii próbują dać użytkownikom wszystko, czego potrzebują do skutecznej pracy. Rozwój technologii sprzyja aktualizacjom, jednak często zapominamy, że narzędzia te nie są w pełni wolne od błędów. Dodatkowo pojawia się kwestia stale rozwijanej ochrony prywatności, która skutecznie blokuje gromadzenie informacji o internautach. Przez to efekty analizy danych zależą obecnie przede wszystkim od ich jakości, a nie tylko od możliwości narzędzia i posiadanych przez nie funkcji. Właśnie dlatego poprawna konfiguracja GA4 na stronie ma tak wielkie znaczenie. Zobacz, do jakich nieporozumień może prowadzić błędna implementacja i sprawdź, czy takie problemy nie pojawiają się na Twoim koncie.
Dokładność danych = wiarygodność analiz
Błędy w konfiguracji GA4 w oczywisty sposób prowadzą do zbierania niepełnych lub niewłaściwych danych, co bezpośrednio wpływa na jakość analizy i decyzje biznesowe. Świetnie podsumowuje to popularne wśród analityków stwierdzenie: garbage in, garbage out (pol. śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu). Bez odpowiednich danych trudno o rzetelne wnioski i strategie.
Jeden z klientów sygnalizował, że „coś jest nie tak" w dolnym etapie lejka sprzedażowego na jego stronie, bo użytkownicy dodają produkty do koszyka, ale niewielka część z nich finalizuje owe zakupy. Analizę zawsze zaczynamy od sprawdzenia, czy patrzymy na poprawne dane. W tym przypadku okazało się, że błędna konfiguracja GA4 prowadziła do multiplikacji zdarzeń „dodanie do koszyka”, przez co liczby były zawyżone, a klient niepoprawnie oceniał wyniki lejka. Takie zniekształcenia często prowadzą do nietrafionych działań optymalizacyjnych i kosztownych błędów.
Przykład z życia agencji
Wiarygodna atrybucja i skuteczniejsze śledzenie ścieżki klienta
Dobrze wdrożone GA4 pozwala przypisać działania marketingowe do poszczególnych konwersji. Dzięki temu lepiej rozumiemy wpływ poszczególnych kanałów na sprzedaż i lepszy wgląd w ścieżkę zakupową klienta.
Poprawna konfiguracja GA4 ma szczególne znaczenie dla właścicieli stron opartych na technologii SPA (Single Page Application). Jeśli nie zadbasz o odpowiednie wdrożenie, raporty pozyskiwania mogą być znacząco zaburzone, a to oznacza, że będziesz mieć mylne informacje na temat źródeł ruchu. Na przykład ruch pochodzący z kampanii Google Ads może być błędnie przypisany do kanału Google organic, co całkowicie zniekształca analizę skuteczności działań reklamowych i utrudnia optymalizację budżetu marketingowego.
Przykład z życia agencji
Ryzyko utraty danych
Niepoprawna konfiguracja GA4 może sprawić, że nie będziesz mieć dostępu do kluczowych danych. Właśnie dlatego, tak ważne jest to czy poprawnie skonfigurujesz GA4 już na wstępie. Wtedy będziesz mieć znacznie dłuższy dostęp do wartościowych informacji, które będą nieocenione w długofalowych analizach oraz przy podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych.
Nasz Klient chciał przeprowadzić szczegółową analizę za ostatnie pół roku. Jednak GA4 domyślnie przechowuje dane w eksploracjach za okres ostatnich 2 miesięcy — narzędzie automatycznie, więc zredukowało retencję informacji. Przez to, że dane z wcześniejszych okresów zostały usunięte, ocena pełnego okresu, na którym zależało Klientowi, okazała się niemożliwe. Profesjonalna konfiguracja GA4 uchroniłaby Klienta przed taką sytuacją. Przez jej brak niestety, pełna analiza była niemożliwa.
Przykład z życia agencji
Jakościowe dane = zorganizowane dane
Podstawą każdej efektywnej analizy są przejrzyste i dobrze zorganizowane dane. Odpowiednie grupowanie i porządkowanie wartości wymiarów w GA4 pozwala na wygodne i szybkie badanie zachowań użytkowników, a co za tym idzie, bardziej precyzyjne raporty i oszczędność czasu specjalistów, którzy na nich pracują.
Gdy treści (np. strony kategorii, strony produktu) nie są odpowiednio pogrupowane, ich analiza zajmuje nieporównywalnie więcej czasu. Dzięki starannemu grupowaniu danych Klient (lub specjalista) może łatwo mierzyć wydajność poszczególnych grup produktów lub stron. Zachęcamy do tego każdego, bo daje to możliwość szybszej weryfikacji, które kategorie wymagają optymalizacji.
Przykład z życia agencji
Bez dobrze skonfigurowanego GA4 nie ma mowy o efektywnych działaniach i poprawie doświadczeń użytkowników
Poprawna konfiguracja GA4 wspiera analizę interakcji użytkowników z witryną. Pozwala wykryć, gdzie użytkownicy napotykają trudności, a także które elementy strony generują największe zaangażowanie. Taka analiza to obowiązkowy element optymalizacji UX i tym samym szansa na zwiększenie potencjału konwersji.
Firma przeniosła swoją stronę na nową platformę, po czym sprzedaż spadła. Klient chciał porównać obie wersje strony, aby sprawdzić, co mogło być tego przyczyną. Analiza okazała się jednak niemożliwa, ponieważ na starej wersji nie zostały wdrożone najważniejsze zdarzenia dla e-commerce. W efekcie Klient nie mógł dowiedzieć się, które elementy nowej wersji, w porównaniu do starej zniechęcają użytkowników do finalizacji zakupów.
Przykład z życia agencji
Prawdziwie skuteczna analiza działań marketingowych i ich skutków
Tylko gdy masz dobrze skonfigurowane GA4, możesz prawdziwie efektywnie monitorować wyniki kampanii marketingowych i ich wpływ na sprzedaż. Wyłącznie poprawna konfiguracja zapewnia dostęp do precyzyjnych danych o konwersjach i kosztach. Jeśli to zaniedbasz, ryzykujesz, że twoje decyzje na temat alokowania budżetu i optymalizacji kampanii będą bazować na nieodpowiednich przesłankach.
Sklep internetowy miał błędnie skonfigurowaną analitykę i podejmował decyzje budżetowe wyłącznie na podstawie raportów o zamówieniach z wewnętrznego CRM-a. Jeśli w danym dniu sprzedaż rosła, zwiększano budżet, a gdy spadała, ograniczano wydatki – bez realnej analizy źródeł konwersji. Poprawna konfiguracja GA4 pozwoliła na zidentyfikowanie kanałów i kampanii generujących największą wartość sprzedażową. Dzięki temu budżety mogły być kierowane dokładnie tam, gdzie przynosiły najlepsze wyniki. Tym sposobem skończyło się podejmowanie tak zwanych decyzji „na wyczucie”.
Przykład z życia agencji
Wydajność promocji w e-commerce
Organizujesz wyprzedaż lub promocję? Skąd jednak będziesz wiedzieć, które listy produktów są najbardziej efektywne pod kątem sprzedaży, które banery są najchętniej klikane, albo które kategorie produktów są najczęściej kupowane w zależności od źródła ruchu? Prawidłowe mierzenie zdarzeń e-commerce w GA4 pozwala na dokładną analizę takich danych. Dzięki odpowiedniej konfiguracji możesz zrozumieć zachowania użytkowników i efektywnie optymalizować zarówno ofertę, jak i kampanie marketingowe, dostosowując działania do faktycznych wyników.
Firma analizowała, które banery promocyjne najlepiej wspierają sprzedaż, jednak nie zbierała danych na temat interakcji z użytkowników banerami. Konfiguracja zdarzeń promocyjnych i powiązanie ich z transakcjami pozwoliły dowiedzieć się, które banery generują największe zaangażowanie i konwersje, umożliwiając lepszą optymalizację kampanii.
Przykład z życia agencji
Warto regularnie sprawdzać, czy gromadzone dane w narzędziu są wartościowe pod kątem analizy. Bywa, że potrzebny jest do tego audyt Google Analytics, jednak nawet podstawowa weryfikacja konta, może zapobiec późniejszym problemom.
Jeżeli zmagasz się z bardziej zaawansowanymi problemami i chcesz powierzyć pełny ogląd sytuacji specjalistom, pogadajmy! W naszej agencji znajdziesz usługi dopasowane na miarę, więc umów się na bezpłatną konsultację i sprawdźmy, jak możemy Ci pomóc.