Nowa wersja Google Analytics (GA4) otwiera przed biznesami wiele nowych możliwości. Mnóstwo osób wciąż mierzy się jednak z problemami związanymi z poprawną konfiguracją narzędzia. W artykule przyglądamy się najczęściej powtarzającym się trudnościom i doradzamy, co zrobić, aby im zaradzić i tym samym zapobiec utracie cennych danych.
Problemy z GA4 – dlaczego lepiej ich nie bagatelizować?
GA4 zastąpiło Universal Analytics (UA) w lipcu 2023 roku. W teorii przejście na nową wersję narzędzia miało być płynne, ale w praktyce na wielu kontach zapanował chaos. Czasem wyraźnie daje on o sobie znać (np. gdy brakuje historycznych danych), ale równocześnie wiele problemów pozostaje niezauważonych. Tymczasem każdy taki błąd to potencjalne straty dla twojego biznesu! Gdy dane zbierane są nieprawidłowo, tworzone na ich podstawie raporty mogą cię prowadzić do błędnych wniosków. Kosztowna może być także utrata danych – jeśli nie będziesz mieć do nich dostępu, skąd będziesz czerpać informacje o użytkownikach i ich zachowaniu na stronie?
Rozwiązaniem problemu może być AutoAudyt GA4 – to nasze autorskie narzędzie, dzięki któremu w kilka chwil samodzielnie sprawdzisz, czy twoje GA4 działa poprawnie. Aby uzyskać do niego dostęp, wystarczy wypełnić formularz na naszej stronie.
Możesz także zapoznać się z poniższą listą najczęstszych problemów, z jakimi mierzą się użytkownicy GA4. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, jakie błędy mogą występować w twoich raportach, ale także poznasz sprawdzone sposoby na to, aby je rozwiązać.
10 najczęstszych problemów z GA4 – czarna lista
1. Wartość „not set”
Wartość not set w raportach jest zmorą GA4 i najczęściej nie jesteśmy w stanie całkowicie jej wyeliminować. Możemy jednak próbować zminimalizować częstotliwość jej występowania.
Warto również wiedzieć, że niektóre wymiary będą przybierać wartość „not set” przed upłynięciem nawet 48 godzin od momentu zebrania.
„not set” oznacza nie ustawiono i czasami problem rzeczywiście leży wyłącznie w nieprzekazywaniu do GA danej wartości. Takim przypadkiem będzie nieprzesyłanie do GA wartości grupy treści czy ID transakcji.
Zdarzają się również sytuacje, gdy konfiguracyjnie wszystko wydaje się w porządku, a jednak w raportach widzimy wartości not set. Oto co można zrobić w takiej sytuacji.
„not set” w źródle:
Możliwe przyczyny?
Co można zrobić w takiej sytuacji?
Dane za poprzedni dzień jeszcze nie zostały jeszcze przetworzone
Najlepiej zaczekać (przeciętnie 24-48 h).
Tag Google nie wywołuje się jako pierwszy na stronie,
ale po zdarzeniu
Opóźnij wywoływanie zdarzeń, tak by Tag Google wywoływał się jako pierwszy.
Błędne wdrożenie GA po stronie serwera
Dodaj do serwerowych tagów GA4 parametr server_container_url
Przesyłanie zdarzenia przez measurment protocol
z losowym id sesji
Przesyłanie zdarzeń z session_id, która już zebrała się
w GA
Możliwe przyczyny
Co można zrobić w takiej sytuacji?
Niewłączone auto tagowanie w Google Ads
Włącz auto tagowanie w Google Ads
Brak połączenia GA z Google Ads
Połącz GA i Ads
„not set” w stronie docelowej:
Możliwe przyczyny
Co można zrobić w takiej sytuacji?
Przekroczenie limitu czasu sesji
Możesz zwiększyć limit czasu sesji
w ustawieniach strumienia, ale pamiętaj, że wpłynie to na ogólny spadek liczby sesji
2. other
Jeśli w raporcie widzisz wiersz other oznacza to, że przekroczony został limit liczby wierszy i część z nich została zgrupowana pod nazwą „other”.
Problem jest efektem wysokiej kardynalności, czyli wysokiej liczby unikalnych wartości, które przyjmuje wymiar. Przykładem wymiaru o wysokiej kardynalności będzie identyfikator użytkownika, który zawsze przyjmuje inną wartość. Za wymiar nisko kardynalny uznaje się natomiast kategorię urządzenia, która może przyjąć wartość mobile, desktop, tablet lub smart tv.
Jakie są limity?
To zależy od tego, o jakim raporcie mowa. Przykładowo, raporty „strony” i „ekrany” mają wyższe limity, bo co do zasady ten wymiar ma zawsze wysoką kardynalność. Oprócz tego im więcej wymiarów użyjemy w raporcie, tym większa szansa, że narzucony zostanie limit.
Możliwe rozwiązania:
- rozważ GA4 360 – w płatnej wersji narzędzia limit liczby wierszy jest znacznie wyższy niż darmowej (2m vs 50k). GA4 360 to jednak rozwiązanie dla większych firm, bo jest dość kosztowne,
- korzystaj z danych z BigQuery – wyślij dane z GA do BigQuery,
- ogranicz liczbę unikalnych wartości – pozbądź się niepotrzebnych parametrów z URL oraz unikaj zmiennych o wysokiej kardynalności,
- sprawdź dane za krótszy okres – w niektórych przypadkach krótszy okres, to mniej unikalnych wartości, więc mniejsza szansa na przekroczenie limitów,
- uprość swoje raporty – zmniejsz liczbę wymiarów używanych w raporcie.
3. Nie zbierają się parametry zdarzeń
Jeśli dodałeś niestandardowe zdarzenie np. przez Google Tag Manager, ale nie widzisz w GA parametrów tego zdarzenia, to najprawdopodobniej przyczyną jest niedodanie ich do listy wymiarów/metryk niestandardowych. Więcej o zdarzeniach pisaliśmy w tym artykule: Wszystko, co warto wiedzieć o zdarzeniach w GA4
Metryki/wymiary niestandardowe należy dodawać wraz z nowymi zdarzeniami, ponieważ nie działa to retroaktywnie i niezalogowane metryki będą widoczne jedynie w BQ, jeśli włączyliśmy przesyłanie danych z GA.
Jak dodać wymiar lub metrykę do Google Analytics?
Wejdź w zakładkę „Administracja”, następnie „Wyświetlanie danych” i „Definicje niestandardowe”. W tym miejscu w zakładce wybierz „Wymiary standardowe” lub „Dane niestandardowe” i kliknij „Utwórz”.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- Jako nazwę wymiaru wpisz określenie, które ma się wyświetlać w GA np. „Element nawigacji”.
- Jeśli dodałeś wymiar do zdarzenia, to zostaw zakres „Zdarzenie”. Jeśli dodałeś wymiar użytkownika, wybierz „Użytkownik”.*
- Możesz opcjonalnie dodać opis.
- Parametr zdarzenia musi być zgodny z nazwą parametru, jaki wysyłasz do GA np. „nav_element”.
*Parametr użytkownika zostaje przypisany do danego użytkownika do czasu, aż nie zostanie ewentualnie nadpisany przez inną wartość tego parametru. Przykładem może być miejsce zamieszkania lub inna stała cecha określająca użytkownika. Parametr zdarzenia jest przypisany tylko do danego zdarzenia. Przykładem może być wartość klikniętego elementu nawigacji.
4. Wzrosty danych
Jeśli w swoich raportach, widzisz dziwne wzrosty (piki) danych (sesji i niektórych zdarzeń związanych z sesją np. session_start czy first_visit), powodem może być skaner Cookiebota.
Taki ruch należy wykluczyć z GA, jednak w chwili pisania tego tekstu oficjalna instrukcja nie działa i wydaje się, że powodem jest problem po stronie Google Analytics.
5. Brak starszych danych w eksploracjach
Jeśli w eksploracjach możesz zbudować raport jedynie za ostatnie 2 miesiące, mimo że twoja usługa zbiera dane od dłuższego czasu, to jest to spowodowane ustawieniami retencji danych.
Retencja danych wpływa jedynie na dane w eksploracjach, raporty standardowe pokazują dane wstecz niezależnie od ustawień.
Rozwiązanie:
Aby zmienić te ustawienia, wejdź w zakładkę „Administracja”, następnie „Zbieranie i modyfikacja danych” i „Przechowywanie danych”. Zmień 2 miesiące na 14 miesięcy i zapisz.
6. Brak przychodów
Jeśli wdrożyłeś zdarzenie purchase oraz widzisz, że transakcje się rejestrują, ale brakuje danych o przychodach, powodem może być brak identyfikatora waluty w zdarzeniu.
Rozwiązanie:
Akurat z tym problemem dość łatwo się uporać, pod warunkiem że twój sklep sprzedaje produkty tylko w jednej walucie. Wystarczy, że otworzysz Google Tag Manager, a następnie w zdarzeniu purchase dodasz kolejny parametr o nazwie currency i wartości PLN.
Gdy operujesz na wielu walutach, musisz użyć zmiennej, która przechwytuje kod waluty.
Jeśli twoje GA jest wdrożone w kodzie, zgłoś programiście konieczność dodania do zdarzenia purchase parametru currency, który przekazuje kod waluty.
Może się też zdarzyć, że transakcje i przychody nadal nie są widoczne, mimo to, że wdrożyłeś zdarzenie purchase. W takiej sytuacji sprawdź rady z kolejnego punktu.
7. Za mało transakcji (leadów) w zestawieniu z CRM
Brakujące transakcje i leady to standard w GA4. Trudno jednoznacznie określić, jaki procent brakujących transakcji czy leadów mieści się w normie, bo zależy to od wielu różnych czynników, choćby tego, jacy użytkownicy odwiedzają daną stronę. Jeśli jednak dostrzegasz dużą różnicę między liczbą transakcji lub leadów w twoim systemie, a ich liczbą w GA, warto przyjrzeć się tej sytuacji. Może mieć ona wiele przyczyn, oto kilka przykładów:
- wielu użytkowników odrzuca zgodę na ciasteczka,
- wielu użytkowników blokuje skrypt Analytics (w ustawieniach przeglądarki lub przy użyciu wtyczki do przeglądarki),
- wdrożenie zdarzenia na tzw. thank you page – zdarza się, że część użytkowników nie trafia na thank you page po dokonaniu zakupów, bo zamykają kartę po dokonaniu płatności,
- wdrożenie zdarzenia na przekierowaniu na stronę operatora płatności i zbyt szybkie przekierowanie – w takiej sytuacji tag może nie mieć wystarczająco dużo czasu na wywołanie, przez co dane o zdarzeniu nie trafią do GA,
- błędne wdrożenie zdarzenia transakcji (leada).
8. Brak danych demograficznych
Zbieranie danych demograficznych wymaga włączenia Google Signals, ale aby to zrobić, trzeba spełnić kilka zasad, których musi przestrzegać zarządzający GA. Z tego względu opcja ta nie jest domyślnie włączona w Google Analytics.
Jeśli chcesz, by dane demograficzne zbierały się w GA, wejdź w zakładkę „Administracja i Zbieranie danych” i kliknij „włącz” przy „Zbieranie danych w Google Signals”.
Mimo włączonego Google Signals nie widzisz danych demograficznych?, Powodem może być źle wdrożony Consent Mode (czyli Tryb Zgody Google) lub przesyłanie w tagu Google allow_google_signals z wartością false.
Dane się zbierają, ale oprócz informacji o wieku bądź płci, widzisz również wartość „unknown”? Jest to zupełnie normalne. Część danych demograficznych nie jest dostępna, ponieważ dane te są uzyskiwane tylko od zalogowanych użytkowników kont Google, którzy wyrazili zgodę na personalizację reklam.
9. Ruch z Unassigned
Często zdarza się, że użytkownicy Google Analytics są zaniepokojeni, widząc wśród grup kanałów grupę o nazwie „Unassigned”. W rzeczywistości oznacza to jedynie, że Google nie przyporządkował tego ruchu do żadnej określonej przez siebie grupy kanałów. Przypisanie do danej grupy następuje automatycznie na podstawie wartości źródła i/lub medium. Oprócz tego wpada tam wszelki ruch z witryn, które nie spełniają reguł określonych przez Google (tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat). W grupie unassigned spotkasz też więc ruch z (not set), o którym pisałam „wyżej.
Rozwiązanie:
- zmiana tagowania linków na taki, który jest w stanie odczytać Google. Decydując się na to rozwiązanie, miej jednak na uwadze, że doprowadzi to do problemów z porównywaniem wyników zmienionego źródła ruchu w czasie.
- własne (niestandardowe) grupowanie kanałów – nie da się edytować domyślnej grupy kanałów, ale możesz dodać własną grupę kanałów, a następnie ustawić ją jako główną. W niestandardowej grupie kanałów określ reguły, które spełnia twoje źródło.
Wejdź w zakładkę „Administracja”, następnie „Wyświetlanie danych” i „Grupy kanałów”, a później kliknij “Utwórz nową grupę kanałów”. Możesz dodać nową grupę kanałów do listy domyślnych grup kanałów lub usunąć wszystkie i stworzyć zupełnie nowe grupowanie.
10. Operatorzy płatności, logowania i serwisy pocztowe w źródłach ruchu
Jeśli widzisz w swoich raportach pozyskiwania ruch operatorów płatności, logowania lub serwisy pocztowe, warto wykluczyć ten ruch z Google Analytics. Ich domeny mogą zostać zarejestrowane jako źródło ruchu, co zniekształca analizę rzeczywistych kanałów, z których pochodzą użytkownicy.
Wyobraźmy sobie użytkownika, który w trakcie sesji dokonuje transakcji i opłaca zakupy na stronie PayU. Konsekwencją może być to, że PayU będzie źródłem konwersji (wymiar “źródło/medium”) oraz źródłem następnej sesji (wymiar “sesja – źródło/medium”).
Jeśli prowadzisz newsletter lub inny rodzaj kampanii mailingowych, koniecznie używaj tagów UTM. Użytkownicy zaglądają przecież do skrzynki mailowej podczas zakupów, aby dokończyć rejestrację w serwisie, czy zresetować hasło. Takiego rodzaju ruchu z maila na witrynę nie chcemy mierzyć, podobnie jak ruchu z witryn operatorów płatności czy logowania. Dlatego jeśli tagujesz swoje kampanie mailowe UtM, pamiętaj, by wykluczyć w GA ruch z serwisów pocztowych.
Odzyskaj kontrolę nad swoją analityką!
Potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z godzinowego wsparcia analityka!
Jeśli masz problemy z GA4, nie panikuj. Pamiętaj, że wiele osób i biznesów przechodzi przez podobne trudności. Ze wsparciem doświadczonego analityka można jednak im zaradzić. Dlatego, jeśli nie chcesz borykać się z tym problemem samodzielnie, napisz do nas lub zadzwoń. Wówczas jego rozwiązaniem zajmą się nasi specjaliści.
Autorka tekstu
Koordynuje i dba o prace działu Analityki. Specjalizuje się w analityce internetowej oraz optymalizacji konwersji. Absolwentka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego, które ukończyła ze specjalizacją w marketingu. Interesuje się szeroko pojętym marketingiem i UX, dzięki czemu w codziennej pracy nie widzi tylko liczb, ale przede wszystkim użytkowników. Prywatnie szuka nowych miejsc na wege-mapie Warszawy i jest fanką psów!
Katarzyna Soja
Web Analytics Manager