Co oznaczają subdomeny l.facebook.com oraz lm.facebook.com?

Facebook to jedno z najważniejszych źródeł ruchu zarówno dla mediów, jak i e-commerce. Gdy analizujemy w Google Analytics, skąd przychodzą nasi użytkownicy, możemy natrafić na odesłania (tzw. referrale), których znaczenia nie znamy. Co oznaczają subdomeny l.facebook oraz lm.facebook?

Potrzebujesz więcej danych o swoich działaniach i odbiorcach?

Po wejściu do narzędzia Google Analytics można zauważyć, że odesłania z Facebooka nie pochodzą jedynie ze strony facebook.com, ale i l.facebook.com oraz lm.facebook.com. Co to oznacza? Jaka jest różnica?

Ponad 10 lat temu Facebook stworzył system Link Shim. Ma on na celu chronienie użytkowników przed stronami, które zawierają wirusy lub treści SPAM. Za każdym razem, gdy ktoś klika odnośnik, Link Shim sprawdza, czy adres URL znajduje się na czarnej liście Facebooka oraz na listach partnerów takich jak McAfee, Google, Web of Trust czy WebSense. Jeśli witryna, na którą chce przejść użytkownik, znajduje się w spisie złośliwych adresów, Facebook wyświetli stronę ostrzegającą przed zagrożeniem.

Oprócz osłony przed złośliwym oprogramowaniem Link Shim jest sposobem na ochronę prywatności. W zależności od ustawień użytkownika przeglądarka może przekazywać dane, które witryny zostały uprzednio przez internautę odwiedzone. Niektóre strony na Facebooku zawierają w adresach URL pełne imię i nazwisko użytkownika. Zdarza się więc, że dane te zostają przekazane stronom trzecim. System Link Shim ukrywa prywatne informacje zawarte w linku, tworząc nowy adres o subdomenie l.facebook.com. Jeśli użytkownik korzysta z mobilnej wersji strony, subdomena będzie miała adres lm.facebook.com.

Facebook miał jeszcze jeden powód, aby wprowadzić system Link Shim. Witryny o adresie HTTPS domyślnie nie przesyłają danych strony odsyłającej witrynom HTTP. Ruch prowadzący do nieszyfrowanych witryn był więc klasyfikowany jako bezpośredni. Narzędzia analizujące nie rejestrowały ruchu pochodzącego z Facebooka. Rozwiązaniem był właśnie Link Shim – system przenosi użytkowników portalu na kilka milisekund na nieszyfrowaną witrynę l.facebook, dzięki czemu strona odsyłająca jest rejestrowana przez Google Analytics.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!